UPM irtisanoo 3000

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turandot
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
NaruJackson sanoi:
Eikös toi vastaa periaatteessa markan arvon laskua? Siis olettaen, että markka (tai joku muu paikallinen valuutta) olisi vielä käytössä. Tämä taas aiheuttas sen, että ihmisten olis kannattavampaa ostaa kotimaisia tuotteita ulkomaisten sijasta. Ei olisi välttämättä huono ajatus, vaikka se tarkoittaisi hinnan nousua sellaisissa tuotteissa, mitä ei täällä tehdä.
En tarkoittanut siis devalvaatiota, vaan sitä, että kilpailukykymme paranisi sillä, että työnantajan pitäisi maksaa vähemmän palkkaa (esim. sivukulut saataisiin pienemmiksi nykyisesti 1,7 kertoimesta), mutta että käteen jäävä palkka ja ostovoima olisi sama kuin ennenkin. Ja tosiaan avin retoriikkaa..

IsoDino sanoi:
Taitaa olla aika vähissä nuo paremmat päätökset.

Nyt kun UPM:llekin (storaenso ja m-real tulee varmaan perässsä) tulee säästöjä irtisanomisista, niin ens tupossa voidaankin sitten vaatia korkeampia palkankorotuksia kuin yleiskorotus. :hyper:
Joo ahneutta, ei tarvi sanoa. Mutta tyhmä se on joka maksaa, ei se joka pyytää. :hyper: :hyper:

Bensaa liekkeihin.. :D
No, tuon luokan konserni jos tekee edes jonkinlaista tulosta, niin kyllä siihen tarvitsee tehdä jotain oikeinkin. Tokihan on ihan normaalia, että paperimies pitää työnanatajaansa täysin kyvyttömänä hoitamaan asioita. Jokainen rulla-apina tietää olevansa pääjohtajaa kyvykkäämpi isojen linjojen vetäjä. Mulla on vähän sellainen kutina, että vihdoin ja viimein paperiliitto on tajunnut missä mennään, voi olla niiden yleiskorotusta korkeampien korotusten kanssa vähän hiljaista. Tuo paperiliiton tietoisuusasteen lisääminen on tämän UPM:n teon yksi parhaista puolista.

jarre55 sanoi:
Välillä voitaisiin laskea verojakin, eikä pelkästään nostaa palkkoja. Silläkin tavalla voitaisiin kuluttajien ostovoimaa lisätä.

Verojahan on laskettukin. Jopa Kokoomus on kiitellyt sitä, että nykyinen hallitus on ollut Kokoomuksen linjoilla veronalennuksissa. Etkö yhtään seuraa politiikkaa?

Irtisanomiset yrityksen kilpailukyvyn tervehdyttämiseksi ovat tietenkin välttämättömiä, mutta jotain toimivan johdon kyvykkyydestä kertoo se, että irtisanomiset joudutaan toteuttamaan kerralla. Asioita aktiivisesti seuraava johto ei päästäisi asioita luisumaan siihen pisteeseen, että ylikapasiteettia pääsee syntymään tuossa määrin.
Tässä tapauksessa taustalla on selvästi nähtävissä myös osakemarkkinoilla käyty spekulaatio UPM:n mahdollisesta valtausyrityksestä ja johdon pyrkimyksestä turvata oma asemansa sen estämällä.

Heh heh, mä jo vähän kummastelinkin, että mistäs Dino nyt yhtäkkiä on oppinu uusia sanoja kuten kartelli tai investointi.

Ei ollu sitten enää pokkaa laittaa ihan suoraan copy/pastella? :D

http://www.paperiliitto.fi/paperiliitto/suomeksi/Ajankohtaista/upm09032006.php
UPM:n ongelmien maksumiehiksi on nyt pantu työntekijät. Viime vuoden työsulku maksoi lähes 200 miljoonaa euroa. Epäonnistuneet yritysostot tekivät alaskirjauksina noin 150 miljoonaa euroa. Säkkituotannon kartellisakkoa UPM sai lähes 60 miljoonan euron edestä. Näille euroille olisi ollut käyttöä Voikkaalla ja muuallakin UPM:n tehtailla.
Toivottavasti niillä aiemmilla vittuilulla ay-propagandan suorasta apinoimisesta ei oo mitään tekemistä tän ujostelun kanssa??

IsoDino sanoi:
Nyt kun UPM:llekin (storaenso ja m-real tulee varmaan perässsä) tulee säästöjä irtisanomisista, niin ens tupossa voidaankin sitten vaatia korkeampia palkankorotuksia kuin yleiskorotus.
Tosta oon sun kanssa kyllä ihan samaa mieltä. Ehdottomasti meette kanssa lakkoon heti kun mahdollista. Ja ootte mahdollisimman pitkään. Muista: eduista ei tingitä!!1! :lol2:

Ei siinä varmaan kauan mene, että ne pörssikurssit lähtee sopivaan laskuun ja saadaan sille teidänkin firmalle joku mukava taiwanilaisomistaja. Sille sitten käyt selittään kantas tinkimisiin. Eiköhän siihenkin aika nopeeta ratkasu löydy...:D Ja taas lähtee kurssit nousuun... :sormimeklarinpikavalinnalla:

IsoDino sanoi:
Nyt kun UPM:llekin (storaenso ja m-real tulee varmaan perässsä) tulee säästöjä irtisanomisista, niin ens tupossa voidaankin sitten vaatia korkeampia palkankorotuksia kuin yleiskorotus. :hyper:
Joo ahneutta, ei tarvi sanoa. Mutta tyhmä se on joka maksaa, ei se joka pyytää. :hyper: :hyper:

Mmm... tyhmä on se, joka ei tiedä sitä, että pää tulee ennen pitkää vetävän käteen (paperiliitto/Ahonen). UPM:n ratkaisu on alkusoittoa tulevaisuuden tapahtumaketjulle, jossa suomalaiset voittajat tulevat olemaan vähissä.

Dangerous_Dave sanoi:
Verojahan on laskettukin. Jopa Kokoomus on kiitellyt sitä, että nykyinen hallitus on ollut Kokoomuksen linjoilla veronalennuksissa. Etkö yhtään seuraa politiikkaa?

-seuraan. veroja ei ole merkittävästi laskettu.

Varsinkin alv pitäiusi laittaa remonttiin, mutta tämä on :offtopic:

training_addict sanoi:
:lol2: Semmosta kukaan tässä ole väittämässäkään.

Duunarithan sellasta itse on muille ehdottelemassa. Kunhan heitin ton esimerkkinä ja minkä nää vastaukset vaan todistaa, niin sellasesta on turha edes spekuloida.

En väittänytkään sun sellaista väittäneen, enhän mä edes sua quotannut, tuo oli vain irtonainen kommentti ja mielipide. ;)

Vielä kerran: rajotuksia myös siihen mitä vaaditte muilta = osakkeenomistajilta, koska teille on moisista turha edes puhua. Sullakin oli noinpäin aseteltuna solidaarisesti heti ensimmäisenä suurin huoli kansantaloudesta, ei niinkään siitä omasta palkasta...:rolleyes: Teillä ei ole mitään valtuuksia alkaa itkeä, että se osakkeenomistaja ei leikkaa omia tulojaan.

Mistä sä mun huolista tiedät? Mä nyt olen niin paskalla palkalla, että ne palkkakuopassa olevat sairaanhoitajat ja poliisitkin ajaa yli mennen tullen. Joten ei tätä ainakaan paljon vähennellä. Mutta kyllä mä pystyn siitä huolimatta ajattelemaan kansantaloutta ilman, että mun aina pitäisi ensimmäisenä ottaa itelle kaikki. Et sinäkään taida ihan hyvää hyvyyttäsi tuon toisen osapuolen etuja ajaa, eli tuskin olet tehtaassa duunarina?

Eduista siis neuvotellaan ja mikäli palkkasta tulee kynnyskysymys niin sitten ne hommat teetetään siellä missä siitä palkastakin voi neuvotella. Niin yksinkertasta se vaan on. Ja sillon, kuten nytkin, on sitten turha itkeä siitä kuka tienaa enemmän ja mikä muka on epäreilua.

Kummasti täällä nyt koko ajan itketään (myös sinun toimestasi) siitä paljonko rulla-apinat keskimäärin tienaa ja miten paperiteollisuus ei tämän takia pysy Suomessa, niinkuin tuo nyt se merkittävin syy siihen olisi...

Mutta edelleen niinkauan kuin Suomessa on tämä verotus ja tämä hintataso, ei tässä ole Pertti Perusduunarin palkkaa varaa laskea, tai sitten ei kukaan pysty ostamaan kämppää ja ostamaan ruokaa perheelleen. Ai niin, minähän unohdin, eihän tätä saanut ottaa huomioon, eikä tämä saanut vaikuttaa millään tavalla päätöksentekoon, pääasiahan oli että yritys tuottaa omistajilleen maksimaalista voittoa. :david:

Ei tienaa ei, mutta edelleenkin se keskiansio sillä rullanpotkimistasolla on vajaa 40 000 vuodessa.

Faktaa tähän nyt sitten, sekä siihen mikä on tuo rullanpotkimistaso. Samalla voisi vertailunvuoksi pistää noiden sairaanhoitajien vuosiliksoja, eikä sitten mitään harjoittelijan palkkaa vaan alan palkkaa keskimäärin kaikkineen lisineen.

Tehtaiden tai linjojen alasajo oli jo ennen kaikkea tätä hässäkkää paperiliiton tiedossa, jo pitkään tiedettiin, että jotakin ajetaan jossain vaiheessa alas. Tässä laajuudessa vaan ei paperiliitokaan sitä uskonut tapahtuvan. No, yt-neuvottelut alkavat vasta alkavalla vkolla ja nuo vähennysmäärät oli vain esityksiä, joista neuvotellaan. Suurin osa on siis lähivuosina eläkkeelle siirtyviä, eläkeputkeen "pakotettuja" ja määräaikaisia. Tosin määräaikaisia tulee jäämään vielä paljonkin, koska homma ei toimi ilman näitä "ylityömyyriä", koska on työvoimapulaa ja sairaslomia ja vakiväki ei ole yhtä halukas ylitöihin kuin määräaikaiset. Joo ja ei tarvi alkaa vääntään sairaslomista, niitä on, mutta nekin on pienemään päin.
Vaikka voi tulla myöhemmin eteen lisää "kannattamattomia" tehtaita, niin myös investointeja tehdään useilla sadoilla miljoonilla euroilla jo nyt.
Lakot ei ole myöskään vielä pois suljettu juttu, ehkä ensvkolla.. Hyötyä ei välttämättä ole, mutta kun lakkoilu on niin kivaaaaaaaaa! :D

NHB sanoi:
Mutta sehän ei meidän sosialidemokratialle sovi, varsinkaan ay-liikkeille.

(puhe oli siis verojen laskemisesta)

Maailmalla on yritetty moneen kertaan verojen laskemisella saada ihmisiä töihin ja taloutta kasvuun, mutta eipä tuo näytä oikein toimivan. Katsottaessa esim. USAan ja Bushin veroalennuksiin, lopputuloksena on ollut negatiivinen säästämisaste (käsittämätöntä) ja täysin kuralla oleva valtiontalous. Tuloloukkujen poistaminen on kova juttu ja olen siinä 100% mukana, mutta kokonaisverotuksen laskeminen ei ole välttämättä oikotie onneen. Ainakin jos veroja lasketaan, tulee valtion menoja leikata heti - ei pidä luottaa siihen että talous kasvaa ja paikkaa veromenetykset muilla tavoin.

Vaikka itse omaan monella tapaa ääriliberaalin oikeistolaisen maailmankatsomuksen, olen kuullut sen verran monesta epäonnistuneesta veroalesta, etten oikein jaksa enää uskoa niihin. AY-liikettä tai demareita ei pitäisi syyttää veroista. Niitä voi ehkä osoittaa sormella kun tutkitaan tuloloukkuja, sosiaali- ja työttömyysturvaa, ja toinen toisensa päällä olevia tukijärjestelmiä, mutta verotus itsessään ei ole mielestäni se ongelma. Tuloloukut pois ja harmaa talous kuriin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
IsoDino sanoi:

Ilmeisesti vitsailet, koska suomalainenkaan paperimies ei voi olla niin tyhmä että ehdoin tahdoin haluaisi heikentää kilpailukykyään. Vaatikaa isompia, progressiivisia tulospalkkioita ja koettakaa tehdä tulosta. Olen varma että sellaisiin "korotuksiin" se yritysjohtokin suostuu.

Tai jatkakaa oman oksanne sahaamista, sama se minulle kun en enää ole alalla eikä nykyisen työnantajani kannalta kotimarkkinoilla ole minkäänlaista merkitystä. Sama se mulle missä se paperi tehdään.

Timba79 sanoi:
En väittänytkään sun sellaista väittäneen, enhän mä edes sua quotannut, tuo oli vain irtonainen kommentti ja mielipide. ;)
Kyllä kyllä. Enhän mä olettanutkaan sun välttämättä just mun sanomisia kommentoineen. Kunhan heitin yhtä irtonaisen kommentin ja mielipiteen, ettei sellasta tosiaan kukaan ollut väittänyt. :D Mä tosin väitin, että sellasen spekuloiminenkin on aivan utopistista, mikä kyllä tuli todeks aika pian osotettua....:hyper:

Timba79 sanoi:
Mistä sä mun huolista tiedät? Et sinäkään taida ihan hyvää hyvyyttäsi tuon toisen osapuolen etuja ajaa, eli tuskin olet tehtaassa duunarina?
En mitään sun huolista tiedäkään tai väitä tietävänikään. Enkä myöskään väitä itse hyvvää hyvyyttäni ja pyyteettömästi vaan muiden etua ajattelevani, vaikka myös duunarihommia tulee tehtyä. Ne on kyllä ihan toiset jeesukset, jotka sellasta tässäkin tredissä aina välillä tarjoaa.

Timba79 sanoi:
Kummasti täällä nyt koko ajan itketään (myös sinun toimestasi) siitä paljonko rulla-apinat keskimäärin tienaa ja miten paperiteollisuus ei tämän takia pysy Suomessa, niinkuin tuo nyt se merkittävin syy siihen olisi...
Kummasti täällä nyt koko ajan oletetaan (myös sinun toimestasi) mun itkevän muka jostain rulla-apinoiden palkoista tai että se nyt mikään merkittävin syy sitten mihinkään oliskaan...

Jos se tosiaan on menny noin pahasti ohi, niin voin vielä kerran selventää, että pointti siinä palkasta vittuilemisesta on ainakin mulla ollut se, että paperimiesten kannattaa vaan olla tyytyväisiä tuloihinsa(ja tietysti vaatia lakkoilemalla tai millä vaan just se minkä irti saavat) mutta sitten olla myöskin itkemättä, kun muut puolustavat yhtä häikäilemättömästi omia etujaan. :itku:

Timba79 sanoi:
Ai niin, minähän unohdin, eihän tätä saanut ottaa huomioon, eikä tämä saanut vaikuttaa millään tavalla päätöksentekoon, pääasiahan oli että yritys tuottaa omistajilleen maksimaalista voittoa. :david:
Se nyt pitäis sunkin vaan sisäistää, minkä takia niitä yrityksiä on olemassa. Mikäli tää jotenkin harmittaa niin sähän voit sitten perustaa sellasen yrityksen, jolla ei oo niin väliä paljonko se sulle tuottaa.....vai mitä?

Kuten sanottua tolla kaksinaismoraalilla on ainakin turha :itku:

Timba79 sanoi:
Faktaa tähän nyt sitten, sekä siihen mikä on tuo rullanpotkimistaso. Samalla
voisi vertailunvuoksi pistää noiden sairaanhoitajien vuosiliksoja, eikä sitten mitään harjoittelijan palkkaa vaan alan palkkaa keskimäärin kaikkineen lisineen.
Rullanpotkimistasolla viittasin perussuorittavaan tasoon. Tarkemmin kun kävin katsoon täältä niin taitaa siihen jotain konttoritoimihenkilöitäkin kuulua. Kuitenkin siitä seuraavan tason keskiansiot on sitten yli 50 000€. Eli ei niiden rulla-apinoiden keskiansio (alaspainarvioiden) paljoa 3 000€:sta/kk:ssa joka tapauksessa voi heittää, koska niitä siellä tehtaissa kuitenkin enemmistö on.

Sairaanhoitajilla tossa samassa vertailussa keskiansio oli n. 2 000€. Nopeesti 3 000 * 0,75(-25% palkanalennus) = 2 250. Eli sairaanhoitajat ilmeisesti sitten nääntyy nälkään ja niillä omaan kämppää ei ole varaa....sitäkö meinaatte?? :david:

Ja jos ei vieläkään mennyt jakeluun, niin en todellakaan tarkota, että paperimiesten pitäiskään mitään tollasia palkanalennuksia ottaa. Lakkoilkaa minkä kerkeette, mutta älkää olettako sijoittajienkaan ottavan vapaaehtosia palkanalennuksia.

Pointtina, että halutessaan paperimiehet todellakin vois huomattavia alennuksia ottaa(mikäli omaavat korkeamman moraalin ym. tuubaa) joten kuten sanottua :itku: on aika :lol2:

Eikä myöskään pidä sitten :itku: niitä muita lieveilmiöitä. Esim. jos oikeistopojuille ei tästä maasta kelpaa muuta kuin ilmainen koulutus. :D :wanha:

training_addict sanoi:
Ei tienaa ei, mutta edelleenkin se keskiansio sillä rullanpotkimistasolla on vajaa 40 000 vuodessa.

Voi hyvinkin olla.. kuten itsekkin sanoin, että vuosiansiot liikkuu n. 25 000- 55 000 euron välillä, niin keskiansio voisikin olla n. 40 000 euroa.

IsoDino sanoi:
Voi hyvinkin olla.. kuten itsekkin sanoin, että vuosiansiot liikkuu n. 25 000- 55 000 euron välillä, niin keskiansio voisikin olla n. 40 000 euroa.
Aivan eli toikin jo auttaa ammatinvalinnassa melko paljon, jos kerran sairaanhoitajien keskiansiokin on yhtä alhainen kun alhaisin paperimiehen palkka(tai alle puolet parhaiten tienaavista). Puhumattakaan sitten, minkälainen se sairaanhoitajien palkkahajonta on.

training_addict sanoi:
Kyllä kyllä. Enhän mä olettanutkaan sun välttämättä just mun sanomisia kommentoineen. Kunhan heitin yhtä irtonaisen kommentin ja mielipiteen, ettei sellasta tosiaan kukaan ollut väittänyt. :D Mä tosin väitin, että sellasen spekuloiminenkin on aivan utopistista, mikä kyllä tuli todeks aika pian osotettua....:hyper:

:lol2: En viitsi enää tätä yrittää nokittaa, menee jo vähän hankalaksi. :D

En mitään sun huolista tiedäkään tai väitä tietävänikään. Enkä myöskään väitä itse hyvvää hyvyyttäni ja pyyteettömästi vaan muiden etua ajattelevani, vaikka myös duunarihommia tulee tehtyä. Ne on kyllä ihan toiset jeesukset, jotka sellasta tässäkin tredissä aina välillä tarjoaa.

Tämä selvä, eli molemmat heitetään ajatuksiamme ilmaan, jatketaan sillä tasolla, saadaan hyvää vääntöä aikaiseen. :kippis1:

Kummasti täällä nyt koko ajan oletetaan (myös sinun toimestasi) mun itkevän muka jostain rulla-apinoiden palkoista tai että se nyt mikään merkittävin syy sitten mihinkään oliskaan...

Jos se tosiaan on menny noin pahasti ohi, niin voin vielä kerran selventää, että pointti siinä palkasta vittuilemisesta on ainakin mulla ollut se, että paperimiesten kannattaa vaan olla tyytyväisiä tuloihinsa(ja tietysti vaatia lakkoilemalla tai millä vaan just se minkä irti saavat) mutta sitten olla myöskin itkemättä, kun muut puolustavat yhtä häikäilemättömästi omia etujaan. :itku:

Totta ja mun moka kun mainitin sun itekeneen asiasta, sekoilin jonkun toisen kirjoituksissa tossa kohtaa ilmeisesti. Mulle kun loppujenlopuksi on yksi ja sama mitä joku paperimies tienaa, ei se katkeamaton 3-vuorotyö mitään herkkua ole kuitenkaan.

Se nyt pitäis sunkin vaan sisäistää, minkä takia niitä yrityksiä on olemassa. Mikäli tää jotenkin harmittaa niin sähän voit sitten perustaa sellasen yrityksen, jolla ei oo niin väliä paljonko se sulle tuottaa.....vai mitä?

Kuten sanottua tolla kaksinaismoraalilla on ainakin turha :itku:

No nyt meni sitten mun pointti sulta ohi, vai oletko oikeasti sitä mieltä, että MIKÄÄN muu ei yritykselle ole tärkeää kuin maksimaalinen voitto? Ei nimittäin ole varmasti sen omistajaporukankaan etujen mukaista ajatella näin. Duunari pistää perseen penkkii ja/tai kapinoi muuten jos se ei tekemällään työllään elätä itseään ja perhettään järkevällä elintasolla. Sen työn pitäisi antaa elanto, eikö?

Rullanpotkimistasolla viittasin perussuorittavaan tasoon. Tarkemmin kun kävin katsoon täältä niin taitaa siihen jotain konttoritoimihenkilöitäkin kuulua. Kuitenkin siitä seuraavan tason keskiansiot on sitten yli 50 000€. Eli ei niiden rulla-apinoiden keskiansio (alaspainarvioiden) paljoa 3 000€:sta/kk:ssa joka tapauksessa voi heittää, koska niitä siellä tehtaissa kuitenkin enemmistö on.

Sairaanhoitajilla tossa samassa vertailussa keskiansio oli n. 2 000€. Nopeesti 3 000 * 0,75(-25% palkanalennus) = 2 250. Eli sairaanhoitajat ilmeisesti sitten nääntyy nälkään ja niillä omaan kämppää ei ole varaa....sitäkö meinaatte?? :david:

No en mä sanos tota 2000 / kk keskiansiotakaan todellakaan huonoksi, tai että sillä ei toimeen tulisi (jotkut täällä on niinkin väittäneet). Se on edelleen selvää, että kuluttava ala kuten hoitajat, poliisit yms. ei voi IKINÄ tienata sitä samaa mikä joku teollisuudenala joka tahkoaa miljardivoittoja.

Ja jos ei vieläkään mennyt jakeluun, niin en todellakaan tarkota, että paperimiesten pitäiskään mitään tollasia palkanalennuksia ottaa. Lakkoilkaa minkä kerkeette, mutta älkää olettako sijoittajienkaan ottavan vapaaehtosia palkanalennuksia.

Ei varmasi sijoittaja vapaaehtoisesti alennakkaan "palkkaansa", eikä pidäkkään. Mutta on se silti molempien etu jos kaikki tulee toimeen, toisella ehkä tulee ylimääräistä perkeleesti, mutta tulkoot. Silti sen duunarinkin pitäisi se järkevä elintaso työllään saavuttaa, muuten ne tehtaat sitten menee sinne Kiinaan tai minne meneekin. Ei Suomessa edelleenkään näillä veroilla ja hinnoilla paljon palkassa kilpailla. Eli se on VALTIOVALTA joka voi tälle jotain tehdä jos sekään...

Otetaas tää tärkein heti ensiks.
Timba79 sanoi:
Eli se on VALTIOVALTA joka voi tälle jotain tehdä jos sekään...
Eli tästä ollaan kyllä aivan samaa mieltä. Ongelmahan on, ettei nekään keinot kyllä kaikille mieluisia ole.

Timba79 sanoi:
No nyt meni sitten mun pointti sulta ohi, vai oletko oikeasti sitä mieltä, että MIKÄÄN muu ei yritykselle ole tärkeää kuin maksimaalinen voitto? Ei nimittäin ole varmasti sen omistajaporukankaan etujen mukaista ajatella näin. Duunari pistää perseen penkkii ja/tai kapinoi muuten jos se ei tekemällään työllään elätä itseään ja perhettään järkevällä elintasolla. Sen työn pitäisi antaa elanto, eikö?
Voi olla, etten ihan tajunnu mitä sä tarkotit. En todellakaan ole sitä mieltä, että muulla ei ole väliä. Vaikka sitäkin monet mun suuhun tuntuu laittavan. Sitä mieltä olen kuitenkin, että reilu tuotto on ehdottomasti tärkein. Niin kun on sillä työntekijälläkin.

Kaks juttua tähän liittyen. Ensinnäkin sitä ei voi ajatella niin, että kunhan sinne viivan alle jää positiivista, että sen pitäis alkuunkaan riittää. Jo perusahneuden takia, mutta myös sen takia, että se on riippuvaista myös siitä sijoitetun pääoman suuruudesta.

Keskimäärinhän se on historian valossa osakkeille ollut n. 10% ja alhasempia tuottoja(varmempia) saa myös muuta kautta(asunnot, obligaatiot ym.) Eli yksinkertaistaen ei tarpeeksi tuottoa ---> ei investointeja yritykseen ---> ei yritystä ---> ei työpaikkoja ---> vähemmän viinaa duunarilla viikonloppuna.

Eli sen takia on myöskin aika naurettavaa maistella, että nyt yritys tuottaa niin ja niin monta miljoonaa. Ennemmin pitäis puhua mikä se tuotto on sille sijoitetulle pääomalle. Jos viivan alle jää 100 miljoonaa ja sijoitettupääoma on kuitenkin 2 miljardia, niin ei sillä vielä kuuhun mennä. Mielummin se sijoittajakin laittaa rahansa sitten johonkin, missä saman tienaa varmemmin(riski pienempi)

Toinen juttu on, että ehdottomasti yrityksen pitää kuunnella työntekijäänsä ja pitää huolta, että työntekijällä on asiat hyvin. Tää vaatii tietysti molemminpuolista yhteen hiileen puhaltamista. Mikäli työnantaja tai työntekijä jompikumpi yrittää häikäilemättömästi väärinkäyttää tällästä luottamusta niin ei se tietenkään toimi.

Käytännöstä mitään tiedä, mutta mitä kirjoista oon juttuja lukenut niin nykyään liikkeenjohdossa korostetaan(ainakin teoriassa) eniten asiakaslähtöisyyttä ja laatua. Ja se vaatii motivoitunutta henkilöstöä ja kaikkien täyspainoista osallistumista. Joo, käytännössä vähän eri juttu ja sen johdon tehtävä toteuttaa, mutta ehkä se auttais jos työntekijäkin "ensisijaisesti" ajattelis asiakkaan etua. Asiakas tyytyväinen ---> töitä firmalla ---> firma tyytyväinen ---> töitä ja etuja myös työntekijällä. Ei se tietenkään näin yksinkertasta ole, mutta monet ei tunnu näkevän tätä yhteyttä ollenkaan.

Tottakai oon sitä mieltä ja ymmärrän, että niistä omista eduista pidetään kynsin ja hampain kiinni. Niin pitääkin. Mutta pitäis samalla ajatella myös edes vähän -vaikka käytännössä vaikeaa- sitä ketjua, että mistä se omakin hyvinvointi lopulta revitään. Sen verran työelämääkin oon nähnyt, että tässä työntekijän ja työnantajan yhdessä tekemisessä -johtu sitten mistä tahansa- olis aika helvetisti parannettavaa.

Ei kannata unohtaa sitä faktaa, että se taho joka näistä asioista päättää, on työnantajaosapuoli. Suomen valtiolla, Ahosella, tai kenelläkään muullakaan ei ole eikä pidäkään olla mitään sanomista tähän, itse ovat kuoppansa kaivaneet.

Nyt kun Ahosen pitäisi tarjota väkeään puolella palkalla töihin että paperimiehet saisivat pelastettua edes osan työpaikoistaan, Ahonen fiksusti syyttää työnantajaosapuolta virheistä. Voikkaan tapaus tulee toistumaan lähivuosina useasti.

uga sanoi:
Tuloloukkujen poistaminen on kova juttu ja olen siinä 100% mukana, mutta kokonaisverotuksen laskeminen ei ole välttämättä oikotie onneen. Ainakin jos veroja lasketaan, tulee valtion menoja leikata heti - ei pidä luottaa siihen että talous kasvaa ja paikkaa veromenetykset muilla tavoin.

Tässä on totuuden siemen. Tutkimukset osoittavat, että veroasteen laskeminen tasaisesti joka puolelta ei lisää työn tarjontaa ja työllisyyttä, koska julkiset palvelut heikkenevät saman verran ja esim. lääkäri- tai lastenhoitokulut, tai mitä julkista palvelua nyt sitten leikataan, pitääkin yhtäkkiä kattaa itse. Sen sijaan nämä leikkaukset näkyvät kohonneina palkkoina.

Sen sijaan verotuksen painopistettä muuttamalla työnteosta pois saadaan tuloksia aikaan. Nimenomaan pienituloisten verotuksen leikkaaminen on kaikkein tehokkainta, koska köyhyysloukut koskevat eniten juuri heitä. Kyllä sillä kolmen tonnin kuukausipalkalla töihin kannattaa mennä. Suurituloisten veroasteen pienentäminen lisää ehkä työnteon määrää jo töissä olevilla, mutta ei työllisyyttä.

Turandot sanoi:
Fabio tuolla kirjoitteli:

Jos katsot entisen itäblokin maiden alkoholi- ja itsemurhakuolleisuustilastoja, ovat ne esim. Liettuassa ja Latviassa (myös Venäjällä) valtavan korkeat. Lueskelin näitä tilastoja muutama vuosi sitten enkä enää muista lukuja, mutta itsemurhakuolleisuus on kymmeniä prosentteja korkeampi kuin esim. Suomessa. Netistä varmaan löytyy tarkkoja tietoja, silloin käytin Tilastokeskuksen tai EU-terveys- ja väestötilastoja. Ilmiötä on tulkittu rakennemuutoksen seuraukseksi - yhteiskunnalta meni pohja alta ja moni menetti työpaikkansa ja paljon muutakin.

Kun yhteiskunnalta menee pohja niin varmasti kaikki alkoholismi ja väkivaltaisuus kasvaa. Mutta jos tuon perusteella vedät johtopäätöksen että riistokapitalismi lisää alkoholiongelmia, niin olet aika:david: .
Entäs jos maa yht'äkkiä ajetaan kommunismiin ja kaikki varallisuus kootaan valtion hallintaan? Saattaisiko siinä mennä yhteiskunnalta pohja ja työpaikat hävitä? Ei ilmeisesti jos sun logiikkaa seuraa.

Amerikassa kapitalismi on viety aika pidemmälle joten ei voida vetää mitään = merkkiä Suomen ja jenkkilän välille. Suomi on aika laimea esimerkki puhtaasta kapitalismista.

Ihan mielenkiinnosta: Mistä maasta palasit takaisin Suomeen, kun ympärillä näkyy pelkkää pahuutta?

training_addict sanoi:
Käytännöstä mitään tiedä, mutta mitä kirjoista oon juttuja lukenut niin nykyään liikkeenjohdossa korostetaan(ainakin teoriassa) eniten asiakaslähtöisyyttä ja laatua. Ja se vaatii motivoitunutta henkilöstöä ja kaikkien täyspainoista osallistumista. Joo, käytännössä vähän eri juttu ja sen johdon tehtävä toteuttaa, mutta ehkä se auttais jos työntekijäkin "ensisijaisesti" ajattelis asiakkaan etua. Asiakas tyytyväinen ---> töitä firmalla ---> firma tyytyväinen ---> töitä ja etuja myös työntekijällä. Ei se tietenkään näin yksinkertasta ole, mutta monet ei tunnu näkevän tätä yhteyttä ollenkaan.

Tottakai oon sitä mieltä ja ymmärrän, että niistä omista eduista pidetään kynsin ja hampain kiinni. Niin pitääkin. Mutta pitäis samalla ajatella myös edes vähän -vaikka käytännössä vaikeaa- sitä ketjua, että mistä se omakin hyvinvointi lopulta revitään. Sen verran työelämääkin oon nähnyt, että tässä työntekijän ja työnantajan yhdessä tekemisessä -johtu sitten mistä tahansa- olis aika helvetisti parannettavaa.

Hyvä pätkä oli tuo jota en quotannut, eli siihen ei ollut mitään lisättävää mulla.

Ja tämäki on niin totta kun olla voi. Olen itseasiassa omassa työpaikassani ollut alusti asti väsäämässä laatujärjestelmää ja se on ollut helvetin opettavaista hommaa. Aika hyvin ymmärtää koko organisaation nykyään. Meilläkin noita jarruja riittää, eli kaikki asiat on aina yritettävä tehdä täysin päinvastoin tai muuten känättävä vastaan vaikka periaatteesta. Jossain kohtaa oikein vituttaa kun ei muutamaa tyyppiä saada potkittua hevon vittuun ilman älyttömiä irtisanomismaksuja.

Mutta se mikä mättää meillä täysillä, on tuo että hyvästä työstä ei kiinnostu yritysjohto maksamaan. Se raha kun on 100% varmasti paras kannustin, joskaan ei tietysti ainut. Miksi sitä yrittää pidemmän päälle tehdä enemmän kuin toinen jos siitä ei mitään jää omaan käteen? kertokaa joku mulle vastaus tähän...

Back
Ylös Bottom