Unirytmin löytäminen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
On kyllä niin totta että noi päiväunet vie tehokkaasti itseltäkin yöunet. Illalla klo 20 jälkeen salitreenit tai joku kävelylenkki auttaa mulla paljon tohon nukkumiseen.

Hyvin menee tosiaan rytmien kanssa. Seitsemän aikaan olin väkisin nukahtaa sohvalle ja nyt yöllä kolmelta olen vielä pystyssä ja koneella, pyörittyäni pari tuntia jo sängyssä.

Kai tämä johtuu varmaan eilen liian pitkään nukkumisesta viikonlopun kunniaksi. Pitää vissiin heräillä viikonloppunakin seitsemältä, jotta pysyy rytmi kunnossa. Se on kyllä todella raivostuttavaa puuhaa, jos ei saa nukkua niin kuin huvittaa edes viikonloppuna! :curs:

Joo o.. Unirytmi todella perseestä tällä hetkellä, nukkunu en oo viel ollenkaa ja heränny tossa 16:00 aikoihi. Jospa sitä vetäis yhen yön täs samoilla silmillä ni tulis sit sunnuntaina vähä aikasemmi uni..:dance:

Onko teille muuten käynyt niin että joskus vaan.. jos menee esim. klo 19 ihan vaan pitkäkseen lukemaan vaikka jotain lehteä niin saattaa ihan sen ihmeempiä nukahtaa siihen? Oon monesti miettinyt että tuolleen kun alkaa noin nukuttamaan niin pitäskö sitä vaan sitten oikeasti rueta sillon sitten nukkumaan.

Tähän mennessä oon aina herännyt siitä sitten johonkin, yleensä syömään. Ja sitten ei olekkaan onnistunut sen jälkeen tuo nukkuminen niin herkästi.

Täälläkin auttaa tuo että yhden vuorokauden valvoo putkeen niin johan vaan uni tulee !

Viimeks viime yönä tuntu taas siltä etten olis nukkunu ollenkaan. Ihan koiranunta ja asennonvaihtelua koko yö. Yleensä oon tässä koneen ääressä myöhään illalla, sitten huomaan että telkusta tulee joku kiva leffa. Kumma kyllä pakotin itteni ylös kattomaan avaraa luontoa tänä
aamuna.:) Mun kännykkä oli niin kaukana pöydällä etten ylttäny siihen suoraan. Arkena rasittaa tasapainottelu treenaamisen ja lukion välillä. Luin Juoksija-lehdestä, että unenvaikeudet johtuu magnesiuminpuutteesta, mutta vois olla syytä myös tietokoneella ja telkkarilla.:D

mutta vois olla syytä myös tietokoneella ja telkkarilla.

Niinhän nuo viisaammat sanova ja olen itsekin sen kokenut, että näistä sähköisistä pirun keksinnöistä tulee sellainen keinopirteä olo. Senhän huomaa siinä, että koneen ääressä jaksaa esim. pelata koukuttavaa peliä koko yön, vaikka silmät olisivat aivan tomaatteina.

Tämä pirteys vieläpä kestää jonkun aikaa, eli heti koneelta sänkyyn hypätessä on sellainen levoton olo. Niinpä ilmeisesti kannattaisi vaikka tuijotella seinää tai meditoida puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Eri asia sitten, että tuleeko näin tehtyä.

Mullon jostain syystä noin puolivuotta ollut vaikeuksia unirytmin kanssa. 2 tunnin unienkin jälkeen saattaa olla todella pirteä, ja sängyssä saa pyöriä sen 3 tuntia ennen unta:curs: Välillä simahtaa, mutta alkaa jo vituttaa. Onneksi intti korjaa tuonkin vian:rock:

No ei vitussa korjaa. Intissä on kyllä helpohko herätä 5.45 ja leireillä vaikka kolmelta mutta lomilla menee aina jotain 0.00 - 12.00 ja sitten reservissä meni jo ekalla viikolla siihen 02.00 - 12.00 ja siitä lähti taas pahenemaan. Nyt tällä hetkellä on taas aivan vituillaan lomien takia unirytmi ja oikeastaan se on arkipäivisinkin ihan persiillään. Justiinsa toissapäivänä menin 2.30 nukkuun ja kuitenkin onnistuin nukahtamaan joskus ennen viittä. Ei tästä nyt tule mitään, tosin onneksi eilen nukahdin jo kolmelta ja tänään heräsin 11.30. :D Kyllä se taas tästä...

Vittu. Se valvominen ei näköjään tällä tyypillä vaan saa mennä yli kymmenen jonkinlaisen elektronisen koneen ääressä, sillä muuten se uni ei vaan edes yritä tulle ennen kello kahta yöllä. Haistakaa vitut. Tänään mennään klo 21.00 nukkumaan ja vedetään 13h unet sano kuka mitä sano.

Perhana ku aina valvotun yön jälkeen nukahtaa päivällä.... kerran huitasin kahvin (4 kahvin purut) ja sitten pysyin henkihieverissä hereillä koko seuraavankin päivän.. Että aika vaikeaa meitsille korjata sillä tavalla rytmi..................

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Kaksi kertaa yrittäny valvoa yön yli, molemmilla kerralla nukuin päivällä. Ja piti nukkua vaan vartin mutta heräsinkin kolmen tunnin jälkeen. Ei onnistu mullakaan tää sydeemi.

Itsellä alkoi joululoma vallan mainiosti. klo 1 jälkee nukkumaan ja aina puolilta päivin ylös. Mikäs siinä, mutta tulee ensimmäinen viikonloppu ja piti sit rytmi korjata kilpailujen vuoksi niin huonounisuuteni tuli jälleen esiin. Edellisenä yönä ajattelin kääntää rytmiä ja menä 11 nukkumaan ja herätä 9(virhe mennä aijemmin nukkumaan). No uni tuli vielä myöhemmin kuin edellisinä öinä ja seuraavan päivän kiduttuani yritin nukkua, muttakun ei. Elimistö oli koko päivän väsynyt ja lähti käyntiin illalla. No luovutin ja jätin seuraavan päivän kilpailun väliin. En nukkunut kunnolla koko yönä.

Omat vinkit unettomuuteen:
-kevyt ja täyttävä syöminen(maitoa, pehmeää leipää,banaani jne)
-jos jokin asia pyörii mielessä niin ehdottomasti noustava ylös, laitettava valot päälle ja silmät auki vaikka keittiössä syödessä funtsia asiat. Muuten siinä torkkutilassa pyörii vain ajatukset eikä aivot millään vaivu uneen.

Turhaa unesta stressaamista on joskus vaikea välttää.

Jos rytmi pitää kääntää niin se vaatii vain heräämistä tiettynä ajankohtana. Jos olet tottunut menemään nukkumaan klo 24 ja heräämään klo 10 ja herättävä olisi jatkossa klo 6 niin itse ainakin menisin nukkumaan klo 24 ja laittasin kellon soimaan klo6. Kyllä se rytmi parissa päivässä kääntyy kun alkaa väsyttää.

Mulla pelaa toi koko yön valvominen yleensä. Viimeksi meni vaan niinpäin että uni tuli vasta 9 illalla ja taas koisattiin kolmeen :S

Terveystiedon kirjassa sanottiin, että valoja ei saisi ollenkaan laittaa päälle jos et saa unta. Silloin on meinaa 'peli' menetetty.
Ja ei varmaa tietenkään kannata syödä mitään kovin energia pitoista ja kannattaisi olla pois tietokoneen/television ääreltä. Minulla ei ainakaan tuo ulkoilu ennen nukkumaan menoa onnistu. Meinaa siitä sitten virkistyn liian paljon ja sitten ei uni tule ollenkaan :down:

Unirytmin löytäminen ?

Niinhän nuo viisaammat sanova ja olen itsekin sen kokenut, että näistä sähköisistä pirun keksinnöistä tulee sellainen keinopirteä olo. Senhän huomaa siinä, että koneen ääressä jaksaa esim. pelata koukuttavaa peliä koko yön, vaikka silmät olisivat aivan tomaatteina.

Tämä pirteys vieläpä kestää jonkun aikaa, eli heti koneelta sänkyyn hypätessä on sellainen levoton olo. Niinpä ilmeisesti kannattaisi vaikka tuijotella seinää tai meditoida puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Eri asia sitten, että tuleeko näin tehtyä.

Samoilla linjoilla HuruTimin kanssa.
Kaikenlaista mieltä kiihoittavaa toimintaa olisi hyvä välttää ennen nukkumaanmenoa.
Kukaan huomannut ilmiötä, että jos on tarpeeksi tylsää, rupeaa hetken kuluttua väsyttämään?
Eli tuon seinäntuijottelun kyllä luulisi väsyttävän :D

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
- Jättää yksi yö väliin.
- Ei kahvia illalla.
- Ei yli tunnin mittaisia päiväunia.
- Rauhallinen ulkoilu ja kuuma suihku.
- Hämärä. (=eli, keho rupeaa itse valmistamaan melatoniinia valon määrän laskiessa, joka vaikuttaa väsyttävästi.)
- Maitoa, jugurttia, rahkaa, banaania, yrttiteetä, jossa rauhoittavia yrttejä esim. kamomilla, vähän hunajaa, yöprode yms..)

Kokeilkaas tuota meditoimista.
10-30 min riittää hyvin. (:
Ei niin kauaa kuitenkaan, että nukahtaa ns.pystyyn.
Nukkumaanmeneminen on suositeltavaa.
Netistä löytyy myös joitain hyviä tekstejä unirytmiä koskien,
esim. yksi vierailemisen arvoinen sivusto löytyy osoitteesta ::

http://www.power-sleep.com/bettersleepdirectory.html

"Life is just a dream and we are the imaginations of ourselves."

Itellä kans on mennyt uusiksi toi unirytmi ihan v***ks, vaikka ke-to yön valvoin kokonaan. Eilen kun menin nukkumaan niin latoin kyllä herätyskellon soimaan klo 12:00 mutta en ees muista, että koko herätyskello olisi soinut ja heräsin vasta tossa puolituntia sitten .. Huomenna pitäis töihinkin jaksaa mennä :curs:

Mulla oli tää ongelma kun olin kesällä yötöissä postilla. Klo 2 piti herätä yöllä töihin. Aluksi oli hirmu vaikeaa kun piti jo klo 9 käydä illalla nukkumaan, sitten sai unta joskus puolen yön jälkeen ja heräsi kahdelta. Sitten kun työt oli tehty, niin yleensä 5.30-7.30 pääsi takaisin nukkumaan, ja sitten yhden maissa iltapäivällä ylös. Siitä se rytmi sitten kuitenkin ajan kanssa muotoutui, vaikken koskaan ennen klo 10 saanutkaan illalla unta.

Kaksi kertaa yrittäny valvoa yön yli, molemmilla kerralla nukuin päivällä. Ja piti nukkua vaan vartin mutta heräsinkin kolmen tunnin jälkeen. Ei onnistu mullakaan tää sydeemi.
Tuo vaara on toki olemassa. Siihen ei auta muu kuin totaalinen sängyn välttely. Vartin unet eivät vain onnistu. Kannattaa lähteä vaikka kävelylle jos on sänky houkuttelee liiaksi. Kun yöstä on selvinnyt, niin ei siinä enää montaa tuntia tarvitse sinnitellä ennen kuin voi jo nukahtaa.

Ihan perusasia on säännöllisyys. Riippumatta nukkumaanmenoajasta tai unen määrästä pitäisi aina pyrkiä heräämään samaan aikaan. Eli vaikka saisi unta vasta klo 3 aamuyöllä, niin on herättävä aikaisin. Yleensä menee muutama vuorokausi että unirytmi tasaantuu.

Toinen asia on se, ettei saisi tehdä mitään liian stimuloivaa illalla, esim. salillakäynti kannattaa siirtää aamuun. Jotkut ottavat vielä treenibuusterina kofeiinia ja tauriinia, jotka piristävät pitkälle iltaan ja jopa yöhön. En suosittele jos illalla treenailee.

Kolmantena jos mikään ei auta niin lääkäriltä melatoniini resepti. Melatoniinin avulla unirytmin kääntäminen helpottuu ja unen laatu paranee. Mikään ihmeaine se ei ole, eikä varsinainen unilääke. Perusasioiden pitää olla kunnossa tai tästä ei ole kauheasti hyötyä. Suurina annoksina aamulla herääminen on vaikeaa ja on ihan tokkurassa! Kohtalaisina annoksina ei juuri sivuvaikutuksia (puolikas tabletti riittää mainiosti).

Miettikää salilla kävijät oikeasti tuota treenin siirtämistä aamuun. Ymmärrän ettei se ole mahdollista kaikille, mutta ne joille se onnistuu kokeilkaa ihmeessä!

Itellä on ollut kanssa vaikeuksia unirytmin kanssa. Mun pahin vihollinen on internet + kofeiinijuomat. Jättäkää ehdottomasti kaikki piristeet pois ja nouskaa väkisin aamulla ylös ja laittakaa valot päälle, rytmi löytyy yllättävän helposti. Koittakaa myös olla stressaamatta, ei se haittaa vaikka vähän väsyttäisi seuraavana päivänä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom