Unirytmin löytäminen?

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
No niin. Joululomat valvottu ja nukuttu enemmän kuin epäsäännöllisesti. Edessä arkea ja säälimättömiä aamuaerobisia.

On kuitenkin ongelma: unirytmi. Oikeastaan sitä ei edes ole.

Ideaalitilanne olisi, että nukahtaisi iltakympiltä ja heräisi "pirteänä" ennen aamun luentoja tehtävää kiristelylenkkiä. Vielä syksyllä tuo ei kuitenkaan toiminut...uni saapui yöllä yhden kahden maissa...ja aamuherääminen..se oli hirveää, jopa surullista. EI TOIMINUT.

Löytyykös se rytmi vain luonnollisesti sillä, että pyrkii rutiininomaisesti heräämään aamukuudelta ja "pakottaa" itsensä peiton alle iltakympiltä, ja odottaa kiltisti unen tuloa?

Vai miten?

Itse olen taistellut aika tavalla rytmin kanssa. Mulla varmin tapa löytää rytmi on jättää nukkumatta yksi yö. Jos se ei riitä, niin viimeistään toisen valvotun yön jälkeen rytmi jo löytyy. Jännä juttu kuinka rytmin löydyttyä alkaa illalla kymmeltä nukuttamaan ja aamulla herää aikaisin ilman kelloa. Kuudenkin tunnin yöunien jälkeen monesti herää pirteänä, mutta baarirytmeillä ei riitä 12 tuntiakaan tuohon.

mä ainakin oppisin heräämää aikasi kesällä ku oli töissä ja 6 joka aamu ylös eka oli vähä vaikeeta mut kyl siihe tottu ja silti pystys heräämää helposti 6 vaiks meniki hiuka myöhemmi nukkuu ku 10

Mulla ainakin löyty hiljalleen kun oli vaan pakotettava ittensä nukkumaan ajoissa ja herättävä töihin 6.00 maissa joka aamu. Aluks tuntu paskalta joo, mutta ylättävän nopeesti löyty rytmi ja fiilis parani, vaikka luonnostani oon aamu-uninen.

Jos illalla ei saa unta, niin kahvinjuonnin vähentäminen, rauhallinen iltakävely ja mahdollisten päiväunien pois jättäminen auttaa varmasti. Päiväunet tuntuu itsellä tehokkaasti hidastavan unensaantia, joten ne myös pois. Jos tuntuu mahdottomalta pysyä hereillä, niin lähtee ulos tai tekee jotain, mikä vaatii keskittymistä.

Mulla toimii joka kerta kun jättää yön nukkumatta ja menee vasta seuraavana iltana. takuulla tulee uni. tässäkun lomaloppuu on pakko taas tehä tuo.

Mullon jostain syystä noin puolivuotta ollut vaikeuksia unirytmin kanssa. 2 tunnin unienkin jälkeen saattaa olla todella pirteä, ja sängyssä saa pyöriä sen 3 tuntia ennen unta:curs: Välillä simahtaa, mutta alkaa jo vituttaa. Onneksi intti korjaa tuonkin vian:rock:

Mulla on auttanut pimeys. Talvella unirytmi ja nukahtaminen helpottuu, kun pystyy pimentämään kämpän tehokkaasti.
Muutamaa tuntia ennen oletettua nukkumaanlaittamista, kun pistää hämärän valaistuksen ja alkaa kässehtimään rauhallisesti, niin kroppa orientoituu nukkumiseen.
Eli jos haluaa nukahtaa kympiltä, niin puoli kasilta valot kaikki pois. Vähä valon kajoa johonkin ja rauhallista lukemista, glögin juontia, telkkarin katsomista.
Hampaat kannattaa pestä kans ajoissa.. Sitte puoli kympiltä sänkyyn ja nukkumaan.
(jos uni ei tule kymppiin mennessä, niin sitte ylös sängystä ja rauhallista lukemista n. 5-10min ja uusi yritys. Kannattaa tehdä jotain rentoutumisharjoituksia, niin nukahtaa helpommin)

Tämä konsti ei toimi kesällä, kun en saa kämppää tarpeeksi pimeäksi. Näin talvella toimii hyvin. Kannattaa kokeilla.

Olen kärsinyt nukahtamisongelmista koko ikäni. Monet konstit on kokeiltu.
Pahimpina unensaannin estäjinä olen kokenut, kovan treenin liian myöhään, kahvinjuonnin ja stressin. Muitakin varmaan on, mutta väsyttää jo nyt niin mukavasti, ettei tule mieleen.

Itselläni on ollut koko syksyn nukahtamisvaikeuksia. Nämä johtuvat pitkälti loukkaantumisia seuranneista pakkolevoista; kun en pääse liikkumaan täysillä, en saa myöskään nukuttua niin hyvin. Liikunnan vähenemisen lieveilmiöinä on ilmaantunut lisäksi stressiä ja väsymyksestä johtuvaa passiivisuutta. Onneksi tässä ollaan pikkuhiljaa (ja hiljaa ollaankin) paranemaan päin...

Aiheeseen. Edellisessä tuli hyviä nukahtamisvinkkejä. Hiilihydraattipitoinen ruoka (parhaiten ehkä vaalea leipä) auttaa omalla kohdallani. Sehän lisää serotoniinin tuotantoa ja pitäisi siis tiedemiestenkin mukaan toimia. Myös sanomalehtien lukeminen ennen nukkumaan menoa toimii, mutta se täytyy suorittaa jossain muualla kuin sängyssä.

Lisää kaikenlaisia vinkkejä.

Rytminyrjähdyksen sattuessa teen niin, että jääräpäisesti pakotan itseni nousemaan tiettyyn aikaan, olipa yö sitten vietetty nukkuen tai vaikkapa Penkkipunnerrusta lukien.

Luotan siis univelkateoriaan, siihen että aikatauluni korjautuu sosiaalisesti hyväksyttääksi suunnilleen itsekseen, kunhan vain tarpeeksi kauan valvon tarpeeksi paljon.

Viikon ajan pakottaa ittesä nukkumaan siinä kymmenen maissa ja herätys aina seittämältä, näin olen onnistunut löytämään rytmin. Aika olennainen osa on myös liikunta, että tulee aikasemminkin uni vaikka olis aamulla nukkunu kahteentoista.
Junnuna, eli pari vuotta sitten kun oli koristreenit aamulla ja illalla, niin kyllä uni maittoi eikä koskaan ollut sen suhteen.

M-Nutrition Sports Greens 1, 210 g, Lemon-Lime

Todella tykki viherjauhe

-33%
Mulla tekee vuorotyöt kuupan pimeeksi, ja varsinkin jossei saa sitten halutessa unta syystä tai toisesta. Eilen olin viittä vaille nukahtamista suht ajoissa, mutta ei tarvittu kuin yksi ilotulitusraketti ja da-daa, tänään ollaan samassa jamassa kuin perseeseen ammuttu karhu.

Vielä naapureiden huudot ja kolina niin vitutus taattu. Tänään menee taas myöhäiseksi väkisin duunin takia, saa nähdä milloin uni tulee (iltaisin kun tulen töistä, en saa millään pariin tuntiin unta).

illalla ennen nukkumaanmenoa rauhotut. älä katso televisiota klo 9 jälkeen (tavoite klo 10 nukkumaan), älä pelaa tietokoneella tai muilla laitteilla, älä syö klo 8 jälkeen nopeita hiilareita, ota tuntia ennen nukkumaanmenoa 3 mg (vai olikohan 3 mikrogrammaa) melatoniinia, osta pimennysverhot vai mitkä niiden nimet on. vältä kofeiinia ja piristeitä illalla, vältä intensiivistä urheilua (= myös puntti) klo 8 jälkeen. Käy illalla suihkussa, rentoudu ja kuuntele vaikka itsehypnoosiCD.

(melatoniinia saa vissiin myös ilman reseptiä, mutta reseptin kanssa isomman määrän ja vissiin halvemmalla, ei ole kallista tavaraa)
tuossa nyt aika tiivis paketti, sori kirjotusasu ei ole paras mahdollinen.

Vaan eipä saakkaan ainakaan wikipedian mukaan ilman reseptiä apteekista. Itsekkin kärsin/ja olen aina kärsinyt univaikeuksista, milloin enemmän, milloin vähemmän. Keinot ovat aika vähissä, kun asiat vaan pyörivät mielessä ja kello vähintään samaan nopeutta vieressä. Iskee vain lisää stressi siitä, että kohta on herättävä. Voisi kokeilla, joskus tuota yön yli valvomista. Tosin en ole varma auttaako se mitään, vaikka pääsisikin rytmiin kiinni. Itselläni on kuitenkin aina niin suuri houkutus valvoa viikonloppuisin ja vastoin nukkua aamulla pitkään.

Vaan eipä saakkaan ainakaan wikipedian mukaan ilman reseptiä apteekista. Itsekkin kärsin/ja olen aina kärsinyt univaikeuksista, milloin enemmän, milloin vähemmän. Keinot ovat aika vähissä, kun asiat vaan pyörivät mielessä ja kello vähintään samaan nopeutta vieressä. Iskee vain lisää stressi siitä, että kohta on herättävä. Voisi kokeilla, joskus tuota yön yli valvomista. Tosin en ole varma auttaako se mitään, vaikka pääsisikin rytmiin kiinni. Itselläni on kuitenkin aina niin suuri houkutus valvoa viikonloppuisin ja vastoin nukkua aamulla pitkään.
jokaikinen kerta kun käyn apteekissa hakemassa kyseenomaista lääkettä (3x viimesen 5kk aikana) on kysytty että tarkoitanko pientä purkkia (vissiin 25 tabua). ja tämän siis saa ilman reseptiä. Wikipediahan on siitä hyvä että kuka vaan voi syöttää sinne kaikennäköistä paskaa.
Tosin melatoniinia ei jokaisesta apteekista löydy, yliopiston apteekista ainakin saa, ne vissiin sitä valmistaa.

Vitut noi rentoutus jutut auta, sama saatanan paska vaan jatkuu:( Itellä puolivuotta ollut uni ihan sekasin, 3 tuntia saa pyöriä joka vitun ilta, että nukahtaa:curs:

Melatoniini vaatii reseptin juu. 1mg ja 3mg tabuja löytyy YA:sta. Virosta saa kai ilman reseptiä noita ja niissä tabuissa oli valeriaa tms kans.

edit: jaa saa 25 tabua ilman ressua? Enpä ole ennen kuullukkaa...

IMO helpoin / paras tyyli muuttaa unirytmiään on tehdä se radikaali liikkeillä.
Nytkin minulla on unirytmi niin loistavasti että jos menen nukkumaan niinkuin normaalisti niin menen nukkumaan neljältä ja herään päivä neljältä jne.

Tänä yönnä teen taas korjauksen eli en nuku tänä yönä ollenkaan vaan valvon ensi yöhön asti. Menen nukkumaan silloin kun haluan seuraavana iltana ja laitan aamulla herätyskellon soimaan vaikka seitsemäksi--> esim. 22.00-07.00.

Toimii aina. Ainakin minulla.

Ja jos ei toimi niin ryyppäät joka yö rankasti niin että sammut siinä kymmenen aikaan illalla ja sitten kello soimaan aamuks:D ei herneitä...

Tätähän tämä on. Viime lukukautena eli tuossa syksyllä rikoin aiemmin päättämääni juttua: aiemminkin valvoin yöllä, mutta vain viikonloppuisin. Toisinaan vaan sattui vaikkapa, ehm, tietokoneen äärestä löytymään vaan niin kiintoisaa asiaa, että meni sitten vaikka nukkumaan puoli neljä ja kun koulu alkoi klo 8 ja herätys 7:ltä, niin eiköhän sitä selvästi tuskastella sängyssä puoli kahdeksaan, josta sitten ehtii kouluun kun jättää aamupalan syömättä...

Yhtenä kertana, kun oli kai yhdeksään aamu tuli vetästyä kunnon maratoni eli kahdeksalta illalla väsytti niin vitusti, että torkuin siitä sitten 12h unet ja kyllä tuli hyvä olo. Muttei se muuten auta, kun unet on aina semmoinen 6-7h. On itselleen valehtelua, jos sanoo pärjäävänsä tuolla.

Nyt sitten joululomalla on ihan järettömän huonoa unirytmiä. Varmaan yhden kerran tässä lomalla olen joko mennyt nukkumaan ennen klo 12 tai noussut sängystä ennen klo 12 päivällä. Aika säälittävää puuhaa IMO, mutta onneksi on viikko aikaa korjata asiat. Kaikilla "elämän" osa-alueilla saisi parannusta, kun ihan oikeasti menisi tuossa klo 10 nukkumaan ja heräisi sitten vaikka 7:ltä. Mutta vieläkin tässä kirjoitellaan.

Oikeastaan sivusyy valvomiseen on se, että

Nyt esittäkää yllättyneitä...!

nimittäin kun ootat, että muut menee kiltisti nukkumaan, voit katsoa mielihyvää tuottavia videoita vapaasti koneella. Mutta tuossapa tuo pikkuvelikin vielä pelailee ja nukkumaan tekisi mieli mennä, mutta tässä koneellahan sitä vähän notkutaan vielä :)

Eipä onnistunu täälläkään kunnolla nukkuminen: yritin tossa mennä jo klo 23 paikkeilla ja tähän asti tuli pyörittyä kunnes ajattelinki mennä syömään. Eilen taas oli maha helvetin kipeä niin pyörin sängyssä jonneki 04:ään asti ja sen jälkeen nukahdin jonneki klo 14 asti. Tosin onnistuu kyllä 5 tunnin unillakin olemaan pirteä mutta sekasin on rytmi.

Mulla on ainakin ollut aina niin, että jos ei väsytä, niin uni ei varmana tule. Tossa ennen joulua onnistuin pääsemään rytmiin pitkästä aikaa, en edes tiedä miksi, mutta jostain syystä mua alko kaheksalta illalla nukuttamaan aivan älyttömästi ja menin nukkumaan. En ole varmaan ikinä mennyt niin aikasin nukkumaan :D Heräsin sitte neljän aikoihin ja seuraavina päivinä menin yheksän aikaan nukkumaan ja nukahdin heti. No, nyt lomalla on taas valvominen alkanu:( Ehkä pitäis joku yö valvoa, seuraava päivä on vaan todella tuskanen. Yritin viimeks näin tehdessäni ottaa päivällä koulun jälkeen parin tunnin tirsat, mutta nukuinkin 10 asti illalla :hyvä: Eli mä en ainakaan suosittele menemään päivällä nukkumaan hetkeksikään, ellei omaa kovaa itsekuria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom