Uniongelmia

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
ongelma on nyt sellainen että herään joka aamu turhan aikasin, hirveä väsy päällä mutta ei mitenkään onnistu pääsemään uneen uudelleen, noh, saatan makoilla sängyssä jonku tunnin ja sitten kyllästyn ja nousen. sitten on koko päivän väsynyt eikä todellakaan kiinnosta mikään, varsinkaan treenaaminen ja sekus masentaa.:curs:

Tuo on niin tuttua. Itselläni on unirytmi ja sen epäsäännöllisyys monta treeniä kussut. Eipä siitä yleensä ole selvinnyt muuten kuin valvomalla sen aikaisin herätyn päivän loppuun asti, menemällä aikaisin nukkumaan univelat pois => unirytmi kohdilleen ja seuraavana päivänä salille.

Stressiä ja ylirasitusta -> kortisolitasot tapissa ja herääminen tulee siksi liian aikaisin, vaikka olet nukkunutkin ihan liian vähän. Melko tuttua aina välillä.

Kevennä vähän treeniä ja huilaile sekä pyri pitämään unirytmi säännöllisenä. Jatkat treeniä sitten, kun nukkuminen alkaa taas sujua normaalisti.

Kevyt liikunta parikolme tuntia ennen nukkumaanmenoa saattaa auttaa että nukkuu paremmin.

No sitten on kyllä ongelma jossain ihan muualla, jos 10 tunnin unet eivät riitä. Kuvittelin sinun tarkoittavan jotain ihan muuta, eli esim jotain 5-6 tunnin nukkumisen jälkeen heräämistä.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mulla kans ilmennyt viime aikoina sitä, että saan unta vasta aamuyöllä ja sit nukun iltapäivään asti. Ja heräilenkin useampaan otteeseen, mitä ennen ei ikinä tapahtunut.

Mä veikkaan et toi johtuu ihan jostain stressistä.
Tosin jos 10h yöunien jälkeen ei tunne oloaan pirteäksi, kannattaa varmuuden vuoksi käydä lääkärillä.

Nostanpas wanhusta.

Uniongelmat pysyvästi selätetty. Oon viimisen kuukauden aikana nukkunu aivan päin seiniä, nukahtaminen kestää kauan, uni on katkonaista jne. Tuntuu että pää halkeaa ku väsyttää mutta ei saa unta.

Muuttamatta treeni/ruoka/muita rutiineja ollenkaan oon löytänyt nuijanukutusratkaisun jääsuihkuista (Tim Ferriksen kirjasta). Eli 2-5 minsaa jääkylmässä suihkussa ennen nukkumaanmenoa. Tällä hetkellä pidän 4 minsaa, ja tärisen ku horkassa kun suljen suihkun, ja tärisen vielä pari minuuttia suihkun jälkeenkin. Pesen hampaat ja suksin nukkumaan ja uni tulee ku tilauksesta ja kestää vähintään sen 8 tuntia. Tämä on nyt jokapäiväistä. Suosittelen kylmästi kokeilemaan.

Luonnollisesti alussa aina vaikeaa, tuntuu ÄÄRETTÖMÄN vastenmieliseltä mennä illan viimeisenä asiana jääkylmään suihkuun (huom, jääkylmässä 2-5min, suihku kiinni. Ei jääkylmässä 2-5min, lämpimässä 5sek, vaan suihku kiinni) mutta siihen tottuu yllättävän nopeasti. Ekan shokin jälkeen se on oikeastaan ihan hauska sessio. :)

Kevyt liikunta parikolme tuntia ennen nukkumaanmenoa saattaa auttaa että nukkuu paremmin.

Toimii hyvin etenkin jos käy ulkona kevyellä kävelyllä, ei tietenkään liian myöhään.
Itselleni toimii tunti/pari ennen nukkumaan menoa joka iltainen venyttely, alkaa heti vähän ramasemaan venyttelyn jälkeen, mutta se saattaa olla yksilöllistä

Erikoisimmista asioista olen huomannut pari viime joulua sitten hittituotteena monelle lahjaksi ostettu piikkimatto, oli kellonaika miltei mikä tahansa niin silmä käy luppaamaan ja olen herännyt sen päältä huomattuani nukkuneeni siinä tunnin, vaikka ei-väsyneenä oli tarkoitus vain selkälihoja varttitunnin ajan "piikittää".

Nostanpas wanhusta.

Uniongelmat pysyvästi selätetty. Oon viimisen kuukauden aikana nukkunu aivan päin seiniä, nukahtaminen kestää kauan, uni on katkonaista jne. Tuntuu että pää halkeaa ku väsyttää mutta ei saa unta.

Muuttamatta treeni/ruoka/muita rutiineja ollenkaan oon löytänyt nuijanukutusratkaisun jääsuihkuista (Tim Ferriksen kirjasta). Eli 2-5 minsaa jääkylmässä suihkussa ennen nukkumaanmenoa. Tällä hetkellä pidän 4 minsaa, ja tärisen ku horkassa kun suljen suihkun, ja tärisen vielä pari minuuttia suihkun jälkeenkin. Pesen hampaat ja suksin nukkumaan ja uni tulee ku tilauksesta ja kestää vähintään sen 8 tuntia. Tämä on nyt jokapäiväistä. Suosittelen kylmästi kokeilemaan.

Luonnollisesti alussa aina vaikeaa, tuntuu ÄÄRETTÖMÄN vastenmieliseltä mennä illan viimeisenä asiana jääkylmään suihkuun (huom, jääkylmässä 2-5min, suihku kiinni. Ei jääkylmässä 2-5min, lämpimässä 5sek, vaan suihku kiinni) mutta siihen tottuu yllättävän nopeasti. Ekan shokin jälkeen se on oikeastaan ihan hauska sessio. :)

Huh, eipä kuulosta kovin houkuttelevalta mutta voisi kokeilla. Ihanko niin kylmää kun vaan tulee hanasta? Ja onkos tuon toimivuudelle jotain tieteellistä taustaa?

Nostanpas wanhusta.

Mikäköhän siinä kylmässä vedessä oikein väsyttää? Itsellä nimittäin myös auttoi nukahtamisongelmiin avantouinti aikoinaan. Itse en tosin mennyt heti sen jälkeen nukkumaan, vaan olin pystyssä vielä noin puoli tuntia. Kesällä tuo avantouinti on tosin hieman hankalaa, eikä kaikilla nyt tietenkään ole siihen edes mahdollisuutta.

Uniongelmat on kyllä perseestä. Välillä tulee hetkiä, jolloin nukahtamiseen saa käyttää reilut 2-3h ja kun sen mukavan kerran nukahtaa niinkuin normaalit ihmiset, herää 05-06. Muuten olisi ihan kiva asia, mutta kun ostos tv:n tuijotus siihen aikaan ei ole maailman hehkeintä puuhaa. Vaadin maikkaria siirtämää Prime-time ohjelmat tuohon ajankohtaan.

Uniongelmat on kyllä perseestä. Välillä tulee hetkiä, jolloin nukahtamiseen saa käyttää reilut 2-3h ja kun sen mukavan kerran nukahtaa niinkuin normaalit ihmiset, herää 05-06. Muuten olisi ihan kiva asia, mutta kun ostos tv:n tuijotus siihen aikaan ei ole maailman hehkeintä puuhaa. Vaadin maikkaria siirtämää Prime-time ohjelmat tuohon ajankohtaan.

Tämä juuri itseänikin aamuheräämisessä eniten ärsyttää. Ei sillä työpäivinä ole niin väliä mutta näin vapaa päivinä vituttaa herätä samaan aikaan vanhainkodin väen kanssa.

Mikäköhän siinä kylmässä vedessä oikein väsyttää? Itsellä nimittäin myös auttoi nukahtamisongelmiin avantouinti aikoinaan. Itse en tosin mennyt heti sen jälkeen nukkumaan, vaan olin pystyssä vielä noin puoli tuntia. Kesällä tuo avantouinti on tosin hieman hankalaa, eikä kaikilla nyt tietenkään ole siihen edes mahdollisuutta.

Kokeilin tuota kylmää suihkua, vaikuttaisi jossain määrin toimivan. Minulla siihen nukahtamisvaivaan kun yleensä liittyy se että on olevinaan liian kuuma. Kesällä ei millään saa asuntoa tarpeeksi viileäksi, aamusella taas uni maittaa ja tuntuu sopivan vilpoiselta. Lämpötila ei kyllä välttämättä ole aamusta sen alhaisempi, jokin kehon "ylikuumenemis" juttu joka sitten häiritsee unensaantia.

Kokeilin tuota kylmää suihkua, vaikuttaisi jossain määrin toimivan. Minulla siihen nukahtamisvaivaan kun yleensä liittyy se että on olevinaan liian kuuma. Kesällä ei millään saa asuntoa tarpeeksi viileäksi, aamusella taas uni maittaa ja tuntuu sopivan vilpoiselta. Lämpötila ei kyllä välttämättä ole aamusta sen alhaisempi, jokin kehon "ylikuumenemis" juttu joka sitten häiritsee unensaantia.

Itselläni myös varsinkin kesä-iltaisin niin kuuma että t-paitaa on mahdoton käyttää, kun hikeä vaan puskee ja puskee koko ajan. Saatoin myös talvella joskus herätä yöllä siihen kun oli täysi hiki päällä, vaikka huoneessa ei ollut mitenkään erityisen kuuma, pikemminkin viileää. Sain kyllä kuitenkin taas nopeasti unenpäästä kiinni.

Suositut

Back
Ylös Bottom