Unihalvaus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja subotai
  • Aloitettu Aloitettu
Hola,

kävi silmään Tiede-lehden keskustelupalstalta threadi unihalvauksesta:
http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=4465

Mielenkiinnosta kyselisin, että ovatko muut kokeneet unihalvauksen? Itselläni oli viimeksi viime yönä (elämäni aikana ollut kait n.10 kertaa). Kokemus on todella epämiellyttävä ja pelottava. Kauhun tunne on kait oikeampi kuvaus.

Viime yön kokemuksena oli seuraavaa:
heräsin siihen, että "joku" puree/raastaa kurkkuani enkä pysty liikkumaan tai puhumaan. Kipu oli siis täysin oikean tuntuinen. Tätä jatkui kait ½ minuuttia(? ). Olin siis koko ajan täysin valveilla ja "tajuissani". Niin ja todellakin kauhuissani :eek:
Lopulta sain liikautettua kättäni hieman (kovien ponnistelujen jälkeen) ja episodi katosi. Olin tietty pitkän aikaa vielä sangen paniikissa. Tunne oli siis oikeastaan puhdasta kauhua.

Hyi hemmetti, että on ikävä "vaiva" ja toivottavasti en koe sitä enää ikinä. Elikkäs onko muilla kokemuksia ja millaisia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
On tullu koettua ko. juttu vajaat 10 kertaa. Ensimmäinen episodi oli noin puolitoista vuotta sitten ja viimeinen oli tossa syksyllä. Ensimmäisen tapauksen jälkeen aattelin, että oo näyny vaan painajaisia, kun otin asian puheeksi vaimokken (lääkäri) kanssa kuulin, että kyseessä saattaa olla juurikin toi unihalvaus. Kaveripiirissä yhdellä veljesparilla on ollu "kohtauksia" reilusti parikymmentä kertaa mieheen.

Karmivin tapaus oli viimeksi tapahtunut....Laitettiin tyttöystävän kanssa nukkumaan ihan normaalisti iltasella. Jossain vaiheessa yötä heräsin kun joku seisoi sängyn vieressä ja oli puukottamassa minua. Yritin liikkua ja tehä kaikkea mahollista mutta en pystynyt liikkumaan saatikka puhumaan. Yleensä "kohtaukset" ovat olleen, subotain tapaan n. puolen minuutin juttuja mutta tämä " kohtaus" kesti useamman minuutin. Kyseisenä yönä näitä kohtauksia sattui useampia. Välistä joku yritti kuristaa tai tehä muuta "kivaa". Kertaalleen sain kohtauksen suurinpiirtein hereillä ollessani...silmäluomet alkoi vaan väriseen tai täriseen enivei ja jähmetyin paikoilleni, lisäksi näin/tunsin kun joku käveli minua kohti makkarin ovelta. Tämän tapauksen jälkeen olin luvalla sanoen paniikissa ja jouduin herättään vaimokkeenkin.

On kyllä todella ikävä vaiva tämä unihalvaus.

Kyllähän noita tulee vähän jatkuvasti. Tavallaan tietää ettei tarvi pelätä mut itse tilanteessa on paniikki päällä.
Tänään nukuin päiväunet ja taas toi. Olin varma että mun vieressä seisoo joku, sit se tarrasi kädestä kiinni ja tuli istumaan mun mahan päälle. :rolleyes: Hullun jutuilta nää kuulostaa mut se on ihan sairrrraan pelottavaa kun sen ihan oikeasti (mukamas) tuntee, kun joku tarraa kädestä kiinni tms. Joskus olen myös nähnyt katossa discovalot.

Kuulemma ahdistus, stressi, epäsäännöllinen unirytmi jne altistaa tolle enemmän. Muhun pätee kaikki noi...

On myös väitetty, että unihalvauksesta olisi helpompi päästä ns. lucid uneen... En tiä sit.

Yleinen tieto on se että unihalvaus johtuu siitä kun UFFO miehet tulevat yöllä ja tainnuttaa sinut ja vie alukseensa, jossa UFFO miehet tekevät karmeita kokeita ihmisillä.

Kun UFFO miehet palauttaa sinut takaisin vuoteeseen niin joskus palautus ei mene niin kuin pitää ja kidnapatttu ihminen herää kun tainnutusainetta on vielä kehossa.
Monet myös puolitainnuksissaan näkevät UFFO miehen seisovan vieressä tai tuntevat heidän käden kehollaan.

Näin on!

T: Tarkemo

Edellä mainittua tarinaa kannattaa kertoa hermoraunioille ja vainoharhaisille ihmisille, ja mielellään ennen nukkumaanmenoa.
Oli miten oli - hyvää illan jatkoa!

Outo juttu, nyt kun tarkemmin muistelemaan niin itselläni on ollut pari kertaa aivan vastaava tilanne, olen yrittänyt mm. syljeskellä mutta täysin tuloksetta, loppujen lopuksi sylki lensi ja kuvittelin että se oli varmaan unta mutten muista siitä heränneeni. Sitten myös tuo että kädet eivät liiku vaikka yrittää. Aina pistänyt painajaisten piikkiin. Aijoo ja tuo on myös koettu että joku seisoo vierellä enkä pääse ylös...

tarkemo sanoi:
Yleinen tieto on se että unihalvaus johtuu siitä kun UFFO miehet tulevat yöllä ja tainnuttaa sinut ja vie alukseensa, jossa UFFO miehet tekevät karmeita kokeita ihmisillä.

Kun UFFO miehet palauttaa sinut takaisin vuoteeseen niin joskus palautus ei mene niin kuin pitää ja kidnapatttu ihminen herää kun tainnutusainetta on vielä kehossa.
Monet myös puolitainnuksissaan näkevät UFFO miehen seisovan vieressä tai tuntevat heidän käden kehollaan.

Näin on!

Ja tämä tarina on muuten tosi. Meidän mummolan melkein täysjärkinen renki oli kuullu, että sen veljelle olis tätä samaa juttua toimittanu ite Paasikivi, juurikin se Juho Kusti. Tämä perin ihmeellinen tapahtuma oli tapahtunut tuossa neljä- ja viisikymmenlukujen vaihteessa nykyisen Vimpelin torin tienoilla. Minä ite kuulin tämän tarinan ukiltani erään erityisen pitkän saunareissun pääteeksi, ja vaarilla EI ollut tapana puhua paljonkaan palturia.

Itsekin olen unihalvauksen kokenut useamman kerran vuosien mittaan, mutta ainoastaan päiväunien aikaan. Ja kun tarkemmin ajattelee, niin sohvalla nukkuessa. Ikinä noihin tapahtumiin ei ole liittynyt minkäänlaisia hallusinaatioita. Ainoastaan se kun on herännyt, eikä ole pystynyt liikkumaan eikä puhumaan. Itse olen noissa tilanteissa yleensä todella väsynyt ja meinaan nukahtaa uudelleen, mutta ponnistelemalla saan ensin käden toimimaan, ja pääsen nousemaan ylös. Todella ahdistavia tilanteita.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

Mulla toistuu aina lähes poikkeuksetta samanlainen unihalvaus ja se on pojat vittumainen se, kun ei voi mitään tehdä vaikka haluaa. Yleensä jos oon flunssassa/pienessä kuumeessa.

Itselläkin tätä sattuu yleensä ainoastaan päiväunilla, ei varsinaisilla yöunillla (onneksi). Herään siihen, että aistin jotain todella pahaa, saatanan pahaa huoneessani ja joku on vieressäni/päälläni ja yrittää tappaa minua. Minä taas yritän leipoa kaveria turpaan minkä kerkeän, mutta kädet eivät liiku. Joskus ne liikkuu, mutta h-i-t-a-a-s-t-i, kuten hidastettuna, eikä täten tee yhtä paljon damagea, kuin normaalisti. Mr. Kuolema vain siinä hekottaa vittumaisesti ja mä tunnen oloni voimattomaksi... Siinä sitten vain kökötetään paniikissa vähän aikaa, kunnes herätään. Oon yrittänyt iskostaa takaraivooni, että se on vain "unta" ja minä itse päätän jumalauta sen tapahtumat, mutta se vain unohtuu tuossa tilanteessa, kun on niin pirun kauhusta kankeana...
Oon monesti ennen päiväunille menoa toivonutkin saavani unihalvauksen ja toivonut reilua matsia viikatemiestä vastaan, eli päästä lucidissa löylyttämään ko. jannu, mutta tuloksetta so far..

Mullakin näitä on muutaman kerran ollut ja aina päivällä nukkuessa. Mulla Yleensä jokin paha on tulossa kohti ja samalla tuntuu, etten pysty hengittämään. Muutaman kerran olen jo onnistunut saamaan itseni älyämään että kyseessä on uni ja jotenkin vain yritän rentoutua ja hoen itselleni, että kohta tää menee ohi. Ja hetken kuluttua saankin silmäni auki.
Mutta aika karsealta toi tuntuu kun ei mikään raaja liikahda eivätkä silmät aukea. Voin myös kuulla auki olevan radion tai tv:n äänen ja älyän mitä siellä puhutaan, mutta kroppa ei vaan toimi.

Onpas tämä yleistä! Yllätyin kyllä kovasti näistä vastauksista ja nimenomaan samankaltaisista oireista!!!

Tämähän alkaa vaikuttaa pelottavalta! Tästä voitaisiin ruveta keskustelemaan filosofisestikin...

Entäs jos tämä onkin jollain tavalla totta ja on olemassa joku rinnakkaistodellisuus jossa esim. kuolleet ovat, voisiko se hahmo olla sinä itse kuolleena kuka on tullut katsomaan sinua nuorena, jotenkin 2 samaa henkilöä samassa ajan ja paikan tilassa, pistää universaalin todellisuuden sitten sekaisin ja aiheuttaa tämän ns. halvauksen?

:eek:

Höpöhöpö, ootte vaan kaikki paniikkihäiröisiä... ;)

Juu, itse koin tuon ensimmäistä kertaa pari viikkoa sitten kun olin pienessä flunssassa. Menin tavalliseen tapaani ottamaan pienet nokkaunet huoneeseeni ruokailun jälkeen ja nukahdin nopeasti. Suurin piirtein tunnin nukkumisen jälkeen heräsin muutamaksi sekunniksi, taisin vaihtaa asentoa tjs. Kun olin taas päässyt uneen, halvaus alkoi. Yksikään raajani ei liikkunut yrittäessäni karkottaa vasemmalta puolelta tulevaa hyökkääjää. En osaa sanoa, että kuinka kauan ns. halvaus oikeasti kesti, mutta unessa se tuntui minuutilta. Tämän jälkeen sitten yhtäkkiä heräsin aivan tajuton hiki päällä ja tärisin että mitä helv..pelottavaa..:eek:

Huppe sanoi:
Entäs jos tämä onkin jollain tavalla totta ja on olemassa joku rinnakkaistodellisuus jossa esim. kuolleet ovat, voisiko se hahmo olla sinä itse kuolleena kuka on tullut katsomaan sinua nuorena, jotenkin 2 samaa henkilöä samassa ajan ja paikan tilassa, pistää universaalin todellisuuden sitten sekaisin ja aiheuttaa tämän ns. halvauksen?

Nyt mennään jo niin korkeaan pohdinnan tilaan et meikäläinen joutuu kyllä jättäytymään ihan oppipojan rooliin.

Itellä tollasia unihalvauksia ollut niin kauan kuin voin muistaa, siis ihan pienestä asti. En ole koskaan oppinut pelkäämään niitä, tosin mulla niihin ei liity mitään hallusinaatioita, ei vain kykene liikkumaan ja korvissa saattaa alkaa soimaan. Ehkä tuo hallusinaatioiden puute liittyy siihen, etten koskaan muutenkaan näe painajaisia. Noita halvauksia kuitenkin tulee yleensä aamulla jos on unirytmit menny sekaisin, yleensä jopa useita peräkkäin.

Mulla kans ollu noita 5-10 kertaa. Aina semmonen, että kaikki muu on halvaantuneita paitsi silmät. Helkutan pelottavii kyl ku tuntuu, että meinais omaan kieleensä tukehtuu ku ei vaan pysty tekee yhtää mitää.

Uskomatonta. Ihmetyttää tämä halvausten samankaltaisuus. Aina joku tyyppi ahdistelemassa teitä.

Pystyttekö kuvailemaan ahdistelijan ulkonäköä?

Huppe sanoi:
Onpas tämä yleistä! Yllätyin kyllä kovasti näistä vastauksista ja nimenomaan samankaltaisista oireista!!!

Tämähän alkaa vaikuttaa pelottavalta! Tästä voitaisiin ruveta keskustelemaan filosofisestikin...

:eek:

Tämä on yhtä yleistä kuin levottomat jalat itäsuomalaisilla. Ja todennäköisesti kummatkin johtuu jostain yliluonnollisesta.

Tuleeko noita oireita yleensä känni-/krapulaöinä? Olisiko ne hahmot kenties liskoja?

AGR sanoi:
Uskomatonta. Ihmetyttää tämä halvausten samankaltaisuus. Aina joku tyyppi ahdistelemassa teitä.

Pystyttekö kuvailemaan ahdistelijan ulkonäköä?

Joo aika hauska lukea näitä. Itse en ainakaan pysty sanomaan onko hahmo ollut mies, nainen, joku olento tms. Ainoastaan tiedän, että olen tuntenut puristavan otteen käsivarressa/pohkeessa jne. Ja se tunne on niin aito, että vaikka koitan ajatella että tää on vaan taas unihalvaus niin silti luulen sitä todeksi siihen asti kunnes ihan oikeasti nousen ylös sängystä ja nään ettei kämpässä ole ketään. Siks se on niin helvetin pelottavaa ku sitä ei sillä hetkellä erota mikskään hallusinaatioks!

Hm, mä nään muutenkin jatkuvasti painajaisia, joskus useampiakin yössä. Sama on jatkunu vuosia. Ei ihme että aamulla väsyttää ku joka yö kamppailee hengestään :D

On noita itelläkin ollut, mutta enpä muista että mitään kovin kauhujuttua olisin nähnyt. Epämiellyttävä kuva vain jäänyt, ei siis mitään tollasta mitä muutamassa postauksessa kuvailtiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom