Unettomuus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl

user10293

Banned
Meikäläistä on nyt häirinnyt noin reilun kuukauden verran jatkunut unettomuus/huonolaatuiset yöunet. Ongelmat alkoivat oikeastaan samaan aikaan kun aloitin nykyisessä duunissa (konttorityötä 8-16). Viikolla koitan mennä nukkumaan 23-23.15 maissa ja herään n. 6.50. Yleensä uneenvaipuminen menee kevyesti yli puolenyön ja herään jo välistä keskellä yötä ja nukun pätkittäin kunnes 6 aikaan ei saa enää unta ollenkaan :( Luonnollisesti tämä häiritsee treenaamista, toki pyrini ottamaan lyhyet n.25-30 min päiväunet ennen treeniä joka ajoittuu 18.30-19.30 välille.

Entisen duunin aikana (ulkona rakennushommissa) ei ollut oikeastaan mitään ongelmia yöunien kanssa, uni tuli kuin olisi halolla lyöty. Mistäköhän mahtaa johtua? Viime aikoina on tullut otettua kuppia aika reippaasti - joka on saattanut osaltaan sekoittaa unirytmiä - toisaalta en ole koskaan aiemminkaan kuppiin sylkäissyt ja viimeistään tiistaina pääsee jo takaisin normirytmiin. Alkaa jo vituttamaan tämä koomailu.. :wall:

Kannattaa kokeilla kevyttä aerobista liikuntaa. Istumatyöt melko usein aiheuttavat unettomuutta, ja vielä enemmän jos niihin siirtyy ruumiillisista ulkotöistä. Päivittäin vähän liikuntaa ukona luulisi auttavan ainakin jonkin verran.

Mulla on noin viimeisen viikon ajan ollut vähän sama ongelma. Tai siis, että nukun tosi pitkään sellaista koiran unta, että havahdun välillä ja silleen. Tosi ärsyttävää, kun kuitenkin pitäisi nukkua hyvin, että on koulussa ja treeneissä virkeä. En tiedä yhtään mistä tämä johtuu, ja miksi se on tullut juuri viime aikoina.

Mulla IHAN sama juttu tuon unen kanssa kuin Xavierilla, nukahtaminen tapahtuu joskus puolenyön jälkeen meni nukkumaan mihin aikaan tahansa, uni on pätkittäistä ja herätys sitten 6:20. Ja kun pääsee viimein kotio on ihan väsynyt ja mitään ei jaksa tehdä. Salipäivinä sitten vain yrittää puhkua ja haukottelee sarjojen välissä. Tätä on jatkunut jo kuukausia.

Mä otan joskus nokoset lepopäivänä ja nukahtaminen venyy aina normaalia myöhemmäksi. Treenipäivinä meen töistä suoraan salille ja illalla nukun kuin tukki. :zzzz: . Kupittelu sotkee mun unirytmin täysin ja esim. juuri nyt viikonlopun riennot tuntuu vieläkin eikä treeni maistu. :nolo:

Muita miettimisen arvoisia juttuja:
- Päiväunet voivat sotkea unirytmiä, niiden väliin jättämistä voisi kokeilla
- Joitakin treeni saattaa piristää, treenaamista aikaisemmin päivällä voisi kokeilla
- Ylikunto aiheuttaa juuri tuollaista kuvatun kaltaista unettomuutta, itse pohtisin ensimmäisenä voisiko syy olla tässä.

Mulla on satunnaisesti noita nukahtamisvaikeuksia, mutta yleensä uni tulee helposti. Aikanaan kun ongelmat alkoivat mietin pääni puhki, että mistä johtuu. Jos uni ei tullut, niin alkoi ärsyttämään ja stressaamaan, että huomenna sitten tulee taas helvetillinen päivä kun on väsynyt ja pitäis olla aktiivisena töiden kimpussa, lähteä aamulla aikaisin ajamaan asiakkaalle tms. Sitten ajattelin että hitot, käyn hakemassa tabuja. Sain lääkäriltä Stella -nimisiä nukahtamislääkkeitä, ja ne on toimineet todella hyvin.

Ja syy miksi ne on toimineet, on se että ne ovat olleet olemassa, joten ei ole tarvinut hermoilla. Eli pelkkä tieto siitä, että niitä on jos tarvii, rauhottaa, jos uni ei ala tulla. Jos ei uni tule noin puolessa tunnissa käyn ottamassa tabun. Ja sitten se uni tulee ja aamulla olen pirteänä.

Tästä on nyt reilu vuosi kun kävin hakemassa paketillisen unilääkkeitä (30 kpl) ja niitä on vieläkin reilusti jäljellä. Mutta eilen illalla otin yhden. Luulen, että syy unettomuuteen oli se kun kävin normaalia 3 tuntia myöhemmin treenaamassa.

Mielestäni ei kannata valvoa noin myöhään, jos aamulla on herätys kuuden maissa. Suosittelen petiin menoa jo 22:30. Uni on bodarille tärkeää.

Niin, meinasi unohtua. Aina unottomuuden sattuessa kannattaisi kahvin juonti lopettaa kokonaan, tai ainakin rajoittaa se vain aamuun.

Googleta hakusanalla "unihygienia".

Miten tuo työnlaita...siis stressaako työ ettet sen takia saa nukuttua levollisesti ?

itellä ainakin tuli turhan pitkiä päiviä ja hommia oli turhan paljon tässä taannoin. No ne tekemättömät työt sitten tuli uniin ja ei enää saanu nukuttua kunnolla.
Lepo (=saikku) siinä auttoi... :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Aikasemmin sänkyyn. Meditointia/rentoutumista ennen sänkyyn menoa. Tietokone/telkkari/nopea tempoinen ym musa pois hyvissä ajoin illalla.

Miten tuo työnlaita...siis stressaako työ ettet sen takia saa nukuttua levollisesti ?

itellä ainakin tuli turhan pitkiä päiviä ja hommia oli turhan paljon tässä taannoin. No ne tekemättömät työt sitten tuli uniin ja ei enää saanu nukuttua kunnolla.
Lepo (=saikku) siinä auttoi... :)

Eipä tullut tuossa avausviestissä mainittua pieniä säröjä rakkaudessa, elikkä muijan kanssa on vähän vaikeata ollut.. töistä en ole koskaan liikaa stressiä ottanut. Ehkä nuo naisongelmat yhdistettynä pieneen kupitteluun ja uuteen duuniin ovat yhdessä alitajuntaisesti vaikuttanut näihin uniongelmiin..

Eipä tullut tuossa avausviestissä mainittua pieniä säröjä rakkaudessa, elikkä muijan kanssa on vähän vaikeata ollut.. töistä en ole koskaan liikaa stressiä ottanut. Ehkä nuo naisongelmat yhdistettynä pieneen kupitteluun ja uuteen duuniin ovat yhdessä alitajuntaisesti vaikuttanut näihin uniongelmiin..

Sittenhän tilanne on melko selvä. Luulis ainakin vaikuttavan jos on ongelmia juuri ihmissuhteissa, kun ajatukset pyörii varmaan kehää ongelmien ympärillä eikä pysty nollaamaan aivoja jne.
Ja sit vielä, kun huomaa ongelmia esimerkiksi unensaannin kanssa, niin alkaa stressaamaan siitä, ja huomaa että nukahtaa vielä huonommin, mulla ainakin siis.
Viikonloppuna kun ei ole aamulla aikaista herätystä eikä siis stressiä, jos ei nukahda heti, pystyy menemään mutkitta menemään petiin jo 23 aikaan ilman suurempia ongelmia. Eri asia on, haluaako. :)

Kyllä itselläkin joskus tuo naisten pyöriminen aiheutti unettomuutta kunnes tajusin asian haittavaikutukset ja lopetin eli siinä voi olla pointtia.. Ja sitten säännölliset tavat ennen nukkumaan menoa ja nukkumaan meno ajat ainakin valmistavat itseni uneen. Toinen on jos katson sitä leffaa/ohjelmaa 3h sängyssä ja sitten yritän nukahtaa siinä sen jälkeen on itselleni aika vaikeaa. Tämä tuli mieleen vain koska eilen kävi näin.

Ja sitten vielä: itsellä tulee noin 1-2kk välein pari yötä jolloin nukun sen tunnin korkeintaan

Kannattaa myös kokeilla lukea jotain ennen nukkumaan menoa, ite luen yleensä aku ankkaa, Hifi yms. ja uni tulee nopee jo klo 21:00 :)

itsellänikin juuri vastaavia ongelmia on ollut tuon unensaannin kanssa. Tuntuu monesti illalla, että vielä on liikaa energiaa varastossa. Ja sitten siinä ihmetellään miten saisi nukuttua, kun joka kerta kuitenkin aamulla väsyttää niin mukavasti.

Olen aika skeptinen unilääkkeitä kohtaan, joten ne eivät tule kyseeseen ellei ongelma todella muodostu suureksi.

Tryptofaanin luvataan parantavan unenlaatua, ja varmaan kohta sitä joutuu pussillisen hakeakin.

Mulla oli joskus aivan samankaltaisia ongelmia, nukahdin tuli kyllä helposti ja välittömästi kun rojahdin sänkyyn, mutta yöllä saattoi herätä virkeänä kuin mikä ja sitten ei tahtonut uni tulla silmään, ei niin millään. Ongelma katosi heti kun aikaistin treenin ajankohtaa parilla tai kolmella tunnilla, ja nykyään tuleekin mentyä heti koulun loputtua, siinä kahden taikka kolmen kieppeillä.

Itsekin kärsin ajoittaisista uniongelmista. Ongelma paheni kun luin ohjeita (unihygienia) miten parantaa unenlaatua/nukahtamista. Juuri näitä "ei sykettä nostattavaa ennen nukkumaanmenoa, jätä sänky vain nukkumiselle, älä syö raskaasti ennen nukkumista, älä tee sitä, älä tee tätä mutta tee tuota jne jne"

Turhaa stressiä aiheuttaa tuollaiset säätämiset. Nukahdan AINA ja nukun hyvin kun ajatuksissa ei käy illalla "nukahdankohan tänään". Ei pidä alkaa miettimään asiaa. Viime yö oli rauhaton, tuli valvottua vähän...olisin voinut ottaa unilääkkeen mutta tälläisissä tilanteissa ajattelen että "kyllä terve ihminen pienen valvomisen kestää"...ja ei aikaakaan kun tuli jo uni simmuun :)

Kun ensimmäisen kerran tuli uniongelmia asia kärjistyi aika pahasti. Valvoin yhtä soittoa jotain 5vrk. Keho tuotti jo adrenaliinia ym. siihen malliin että uni ei enää tullutkaan. Lääkäri joutui määräämään aikamoiset lääkkeet :) Oli yhdistelmälääkitystä...masennuslääkettä ja jotain nukahtamislääkettä...oli päivälläkin aika hönö olo.

Back
Ylös Bottom