Unettomuus

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Huomenna 10h töitä, enkä taaskaan saa koko yönä nukuttua, vaikka juuri tätä silmälläpitäen heräsin tänään aikaisin. Taas tulee siis valvottua 40h putkeen.

Yleiselle osiolle jutustelee yö-threadii :D

Sama homma, pitäisi nousta ylös 04.30 enkä ole vielä mennyt edes nukkumaan... Tähän unettomuuteen vaikuttanee kumminkin se että heräsin tänään klo 14 :D

Itsellä kesä on pahinta aikaa tämän suhteen. Kuuma huone, öinen telkkarin / tietokoneen ruudun vahtaus ym, sekä tietoisuus siitä että on loma valvottavat pikkuhiljaa yhä pidemmälle yöhön. Jos nukun esim. keskellä viikkoa yli 12.00 aamupäivällä niin jostain syystä se alkaa vituttamaan, tuntuu kuin päivä olisi mennyt pilalle ja mitään et ehdi tehdä. Toisaalta jos menen nukkumaan 4 aikoihin ja herään klo 12 niin on tukkoinen olo koska olen tottunut 10h tai pitempiin uniin. Eli herään ennen 12 tai jälkeen niin jossain yleensä vastustaa.

Alkukesästä uniongelmaa ei ollut, herätys aamulla 5.40 ja 6.00 startti kesätöihin, jotka kestivät matkojen kanssa parhaimmillaan 11 tuntia päivässä. Työpäivän päälle kerran uni maittoi niin että nukuin 15 tuntia putkeen kun pääsin töistä ja heräsin seuraavana aamuna töihin lähtöä varten. Vaikkakin tämä kesäöitten turha valvominen on tuttua kauraa, on asiaa pahentanut vielä kaksi asiaa. Autokoulun tuoma stressi, siitä että milloin saan inssin, ja se että tulenko pääsemään kirjallisia läpi. Vaikka kevarikortti onkin kädessä niin silti taas tämä perkeleen koerumba alkaa jännittämään. Tätä tulee pähkäiltyä yöt ja mietittyä että olenko valmis ja että saanko sen inssin sille päivälle vai siirtyykö viikoilla eteenpäin. Toinen tekijä on se, että täytän huomenna (perjantaina) 18 ja samana päivänä alkaa myös kovat festarit Rovaniemellä (Simerock). Odotus tuosta maagisesta täysi-ikäisyydestä ja vielä kunnon festareista jaksavat pysyä mielessä öisin ja nekin valvottavat.

Ja sitten tämä moneen kertaan mainittu tietoisuus siitä että uni ei nyt tule pahentaa vain asiaa. Vahingossakin kerran ajatuksissasi vilahtaa "mitenköhän uni tänä yönä tulee?" ja ilta on pilalla.

En uskonut että koskaan sanoisin tätä mutta toivon että koulut alkaisivat pian. Saisi tasaisia aamuherätyksiä ja tietoisuus siitä että aamulla pitää lähteä "töihin" tuovat mukavan unentunteen. Kesäöisin kun ei ole aamulla lähtöä mihinkään, tuntuu siltä että on vkl ja voisi olla touhuamassa ties mitä, ei nukkumassa.

Melko sekava kirjoitus :P

Stressin vaikutuksesta unettomuuteen on täällä jo puhuttu.. Mutta onko kenelläkään kokemuksia siitä kun illalla ei tee mieli mennä nukkumaan, koska ei haluta herätä seuraavaan päivään. Eli haluaa valvoa hyvänä ja rentona päivänä mahdollisimman pitkään, koska odottava paha, stressaava ja kiireinen aamu ei houkuttele. Mikä auttais tällaiseen ongelmaan?

Itse olen yrittänyt asteittaista nukkumaanmenoa, eli ensin katson jonkun rentouttavan leffan, sitten menen sänkyyn esim lukemaan, ja lopulta sammutan valot ja kuuntelen musiikkia, kunnes nukahdan. Silti yöunet jää vähän turhan vähäisiksi.

Suosittelisin kokeilemaan melatoniinia unettomuuteen jos ei muuten helpota. Melatonin-nimistä valmistetta olen syönyt nyt yli puoli vuotta ja kohtuullisen hyvin se on unen tuonut. Sehän ei ole varsinaisesti lääke (kropan tuottama ns. pimeähormoni tms.), mutta vaatii kuitenkin reseptin. Bonusta halvasta hinnasta (kolmen kuukauden satsi maksaa muutaman euron). Vaikuttaa niin, että se alkaa väsyttämään ihan luonnollisen tuntuisesti, eikä aiheuta nukahtamislääkkeiden tavoin "krapulaa" ja sekoilua. Eikä vaaraa lääkekoukusta. Joskaan tuo ei jostain syystä toimi kaikilla.

Itse kun olen unettomuuden kanssa elänyt kohta sellaiset 20 vuotta, niin alkaa olla jo kaikki keinot kokeiltu. Melatoniini on osoittautunut erinomaiseksi vaihtoehdoksi ainakin mulle, ja sitä kannattaa kokeilla. Jos ei auta ja univaikeudet jatkuu, niin nukahtamislääkkeitä kannattaa harkita, vaikkakin tosiaan vain viimeisenä vaihtoehtona ja siinä vaiheessa kun alkaa olla henkisesti jo aika valmista tavaraa univajeen takia.

Jos ei ole painon kanssa ongelmia niin monia hiililarit nukuttaa, ainakin mua.

Ei kannata katsoa telsusta jänniä ohjelmia, älä pelaa tietokone pelejä ennen nukkumaan menoa, adrenaliini ei nukuta.

Älä syö suklaata illalla.

koita olla ajattelematta että nyt on pakko nukkua sekin aiheuttaa stressiä.

Mene lääkäriin ja hanki lääkkeitä ei niitä ole pakko syödä ihan oikeesti joitain auttaa tieto että nappeja on varalla jos ei uni tule eli stressi poistuu.

Tosiaan toi yli kunto valvottaa jos esim tulee kuuma ja hikoilee kun laittaa maata ni parin viikon tauko salilla ja tekee vaan kevyitä palauttavia 20-30 min aeroobisia n.110 sykkeellä muutaman viikossa.

Suosittelisin kokeilemaan melatoniinia unettomuuteen jos ei muuten helpota.
Mitäs sit jos/kun lopettaa käytön? Pystyykö keho tuottaan enää tarpeeks melatoniinia itse vai onko edessä entistäkin unettomammat yöt?
Jos ei ole painon kanssa ongelmia niin monia hiililarit nukuttaa, ainakin mua.
Mä tykkään syödä enemmän kasvisrasvoja ja proteiinia iltasella.
koita olla ajattelematta että nyt on pakko nukkua sekin aiheuttaa stressiä.
Tuo on kyllä totta.
Mene lääkäriin ja hanki lääkkeitä ei niitä ole pakko syödä ihan oikeesti joitain auttaa tieto että nappeja on varalla jos ei uni tule eli stressi poistuu.
No ei tilanne nyt niin paha vielä ole.. Kyllä sen 5-6 tuntia yössä saa vähintään nukuttua, sillä pärjää aika pitkään. Viikonloppuna voi sit nukkua pitempään. Välillä kyllä tulee öitä, etten saa nukuttua ollenkaan, mutta sillon oon yleensä innostunut jostain (tai toisinaan jostakusta) eikä huvita mennä nukkumaan. Ja tuollaisia inspiraatioöitä on aika harvoin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Ittel kans ollut useemman vuoden, et kun menee sänkyyn niin siin tulee vietettyy viel helposti tunti tai pari eikä tuu unta. Yrittänyt lukee toinen toistaan tylsempii kirjoi ja lehtii, mut eipä sekään ole auttanut. Eikä todellakaan se, että alkaa vahtaa kelloo kuin palj se on ja miten sekuntiviisari liikkuu.

Armeijassa kun olin niin siel ei ollut mitään vastaavia ongelmia, vaikka olikin selviä homeongelmia rakennuksessa ja ainaki heikompi patja ja tyyny :) Mutta parantavina tekijöinä olikin varmaan runsas ulkoilma eikä tarvinnut stressata mitään ja oli myös hyvin selvä unirytmi.

Nyt taas kun tuolt intist pääs pois niin samantien alko noi samat ongelmat. Tulee taas aivan liikaa stressattuu raha/työ/naisasioita, eikä ole selvää unirytmiäkään enää osaltaan vuorotyön takia. Nyt oon kans yrittänyt kuunnella, jotain vähän rauhallisempaa musiikkia ja nukkua siihen sit, mut eipä sekään juurikaan ihmeitä ole tuottanut siinäkin alkaa liikaa kuuntelemaan laulun sanoja ja miettimään maailmaa.

Tiedetään kyl et pitäis olla selvä unirytmi mikä auttais asiaan, mut mitäs on keksitty teevee ja tietokone. Eikä sais stressatakaan, mutta minkäs sille voi kun aina stressaa kaikesta. Pitäis varmaan itekin hommata varalle jotain nappeja rauhottamaan mieltä, mut jotenkin tuntuu vaan niin ylireagoivalta :wtf:

Itellä on noita uniongelmia ollut jo useamman vuoden. Joskus saattaa olla, että pitkän aikaa nukkuu yöt hyvin esim. armeijassa P-kausi ja E-kausi nukuin hyvin, mutta sitten J-kaudella jostain syystä ei saanut nukuttua ja oli ihan kuollut olo. Nykyään ei yleensä ole ongelmana nukahtaminen vaan öinen heräily tai sitten herää liian aikaisin eikä saa enää unta. Stressihän sitä pahentaa, mutta stressiä nyt on aina enemmän tai vähemmän ja sen kanssa on vaan elettävä. Eikä varmasti iän myötä stressinaiheet vähene. Vuorotöihin musta ei varmasti olisi.

Joitakin asioita mitä on huomannut:
Kahvin juonti viiden jälkeen haittaa ainakin mulla unensaantia. Treenaaminen liian myöhään illalla piristää ja vaikeuttaa unensaantia. Koitan ajoittaa treenit ennen kuutta illalla. Kannattaa tuulettaa makuuhuone hyvin ennen nukkumaanmenoa. Magnesiumtabletti illalla tuntuu parantavan yöunia. Kova treenaaminen lisää unentarvetta. Päivällä kannattaa ulkoilla jonkun verran. Luonnonvalo pitää "sisäisen kellon" ajassa. Kannattaa syödä jotain pientä ennen unille vetäytymistä, on vittumaista herätä nälän tunteeseen.

Stressin vaikutuksesta unettomuuteen on täällä jo puhuttu.. Mutta onko kenelläkään kokemuksia siitä kun illalla ei tee mieli mennä nukkumaan, koska ei haluta herätä seuraavaan päivään. Eli haluaa valvoa hyvänä ja rentona päivänä mahdollisimman pitkään, koska odottava paha, stressaava ja kiireinen aamu ei houkuttele. Mikä auttais tällaiseen ongelmaan?.

Jep onhan toi, mutta sen "hyvän päivän" vieminen liian myöhään kostautuu seuraavana :) joskus sitä ei kyllä vaan malttaisi mennä nukkumaan..

Eräs lääkäri kehotti vanhaa miestä syömään magnesiumsitraattia jotta saisi unesta helpommin kiinni (TVn lääkäriohjelmassa).
Magnesiumsitraatti on orgaanisessa muodossa ja imeytyy siksi erittäin hyvin ja nopeasti.

Koska itse nukuin joskus levottomasti (myöhäisten treenien takia), kokeilin magnesiumsitraattia.
Itse sain unesta helpommin kiinni ja nukuin myös paremmin. :thumbs:

Lisäksi magnesiumi on tärkeä aine sydämelle, hermostolle ja lihaksistolle.

Joten tätä voi kokeilla väliaikaisena ratkaisuna..

Mulla oli ihan samaa kesä lomalla. Vaikka menin sänkyyn 20.00 pyörin vielä kolmen neljän aikaan hereillä, ja silti heräsin 8 aikaan aamulla ilman kelloa tai mitään muutakaan. Oli aika helvettiä kun väsytti vaan koko ajan. Keinona korjasin tän tilanteen valvomalla 4 tai 5 vuorokautta, ja yrittämällä sitten nukkumista. Loppui unettomuus kuin seinään.

Ehkä hieman eroaa näistä tabu keskusteluista :D

Kannattailaa kokeil jos pitää makkarin vähän viileempänä sillo ainaki ite nukahdan paremmin ja nukun kuin tukki. Jos ulkoillut oot paljon ennen niin suosittelen sitä nytteki , kun se vaikuttaa todella paljon nukahtamisee.

Kannattaa kokeilla Diapamia 5mg tabletteina tai vaihtoehtoisesti myös
Heminervin nimisen unilääkkeen kanssa.

Mulla toimii ainakin :)

Pameissa on suht pitkä puoliintumisaika, et melkein mieluummin tenoxeja, jos haluu benjoi napsii.

Tota magnesiumsitraattia pitääki testaa.

Kuullemma kun jättää yhden yön nukkumatta, ja aloittaa sen jälkeen säännölisen unirytmin, uni ongelmat katoaa yleensä.

Tämä toimii ainakin itselläni. Muistelisin myös että joku unispesialisti suositteli tumputtamista ennen nukkumaan menoa.

Back
Ylös Bottom