Unettomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XWD
  • Aloitettu Aloitettu

XWD

Ikä
38
Nyt olisi hyvät vinkit unettomuuden voittamiseen tarpeen. Illalla kun meinaa mennä nukkumaan, menee 1h30min-3h ennen kun saa nukuttua. Luonnollisesti kokoajan väsynyt kun ei tule tarpeeksi unta ja palautuminen kärsii. Pitkään tästä kärsinyt välillä enemmän ja välillä vähemmän.

Ongelmaa olen toistaiseksi yrittänyt ratkaista pimennysverhoin, kahvinjuonnin lopettamisella, säännöllisellä rytmillä ja muutenkin pyrkinyt rauhoittamaan iltaa. Nyt alkaa tilanteen korjaamiseen omat ideat loppua ja ei vielä huvittaisi hakea lääkäriltä keinotekoista unta pillerinä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ylikunto en voi kovin todennäköisenä pitää, koska takana reilun kuukauden treenitauko, jonka aikana en ole muuta tehnyt kun 2 kertaa/viikko venyttelyä. Työkseni teen toimistotyötä vastaavia hommia, joten siitäkään ei pitäisi olla mitään haittaa. Treenitauolla olin, koska epäilin itse ylikuntoa ja sattui kesäloma sopivasti alkamaan. Ja tauon jälkeen olen siis yhden kevyen treenin ehtinyt tehdä. Ja kun ongelma on ilmennyt ennen treenaamisen aloittamista

Seuraavana olisi tarkoitus kokeilla polttamisen lopettamista. Viimme lääkärissä käynnin aikana, kun kysyin neuvoa ongelmaan oli lääkäri sitä mieltä että polttamisen lopettamisesta voisi olla apua. Jotenkin ei oma järki riitä, ymmärtämään miten polttaminen nukahtamiseen vaikuttaa, mutta parempi joka tapauksessa lopettaa. Täällä kun oli aika paljon porukkaa lopettanut polttamisen, niin onkos omalla kohdalla huomannut polttamisen lopettamisen vaikuttaneen unen saantiin?

Pitänee varmaan harkita nuijanukutusta seuraavana vaihtoehtona, kun ei ajatus kemikaaleilla nukkumisesta vaikuta kovin hyvältä... :wall:

Viimeksi muokattu:
Opettele illalla rentouttamaan ittesi. Netti on täynnä erilaisia rentoutustekniikoita, jotka voi itekseen tehä. Yksinkertaisimmillaan tyyliin näin: Menet normisti nukkumaan. Otat hyvän asennon ja ajattelet voimakkaasti; "Varpaat ovat pian aivan rennot, pohkeet ovat aivan rennost, reidet ovat nönnönöö..." Ja jatkat tuota päästä varpaisiin. Itsesuggestion avulla saat kropan lepotilaan ja silloin nukahdat tyytyväisenä itsekin.

Nikotiini piristää, sen olen ainakin itse huomannut. Suomessa nyt silti joka tapauksessa on suurinpiirtein miljoona kessuttelijaa, eikä unettomuus varmasti ole pelkästään näitten ihmisten ongelma. Itse olen lopettanut vuosi sitten, enkä ole huomannut mitään eroa nukkumiseen. Riippuu tietysti ihan siitä miten herkkä on reagoimaan piristeisiin.

Mä olen nukkunut vähän niin ja näin eli ihan miten sattuu viimeisen viisi vuotta. Unilääkkeitä (ts. nukahtamista edistäviä) kokeilin ensimmäistä kertaa viime vuonna. Niistäkään ei oikeastaan ollut mitään apua, nukuin pari tuntia ja kukuin sen jälkeen ylhäällä koko loppuyön. Vahvemmista lääkkeistä kieltäydyin ehdottomasti, sillä ei itsellekään ajatus tosta kemikaalisesta unesta ja aamun vielä kemikaalisemmasta tokkurasta hirvittävästi innostanut.

Ratkaisu mulla löytyi ihan vasta, täysin kemikaaliton, ja nukun tauotta ja hyvin. Melatoniini nimittäin. Sen ainoa mahdollinen sivuvaikutus on, että se ei toimi ollenkaan. Ihmettelen, miksei lääkäri määrännyt sitä jo aikaisemmin, kun kerran tällainenkin vaihtoehto oli olemassa.

E: rentoutusönnönnööt saa ainakin mut tuntemaan itseni täydeksi idiootiksi :D joogahengitys sopii paremmin siihen itsensä rauhoittamiseen, imho.

Siis treenaatko nyt sitten?
Meinaan että toi itsensä rasittaminen elikkä siis urheilu auttaa myös siinä unen saannissa. Ei tietenkään just ennen nukkumaanmenoa, vaan pari kolme tuntia ennen jne...

vaan pari kolme tuntia ennen jne...
Itsellä ainakin on selkeitä nukahtamis ongelmia jos ja kun muutamaa tuntia ennen nukkumaanmenoa urheilee. Kroppa käy minulla ainakin todella pitkään ylikierroksilla jumppailun jälkeen. Varsinkin kun ennen treeniä menee aina se 2-3 kofeiinitablettia.

Sama vaiva mulla aina silloin tällöin.Yleensä silloin,ku kello on aamulla herättämässä.Muuten kun teen pääsääntöisesti iltavuoroa töissä.
Eli vaiva on mitä ilmeisimmin "henkistä".Magnesium voi auttaa,ku ottaa illalla vähän reilumman satsin.Iltakävely?
Muutama olut?Ei nyt välttämättä joka illalle suositeltava...:nolo:

Ja mulla se menee vielä niin,että ku ei ala uni tulla,ni sitten rupeaa vituttamaan ja kone rupeaa käymään kieroksilla:curs: Ja sitten ei varmasti uni tule.

Itsellä myös on jonkinlaista unettomuutta ollut muutaman vuoden. Nyt on kyllä nukkuminen mennyt parempaan suuntaan jo jonkin aikaa.
Mutta muutamia vinkkejä koitan antaa:
1. Ota sellainen päivä, että heti aamusta aikaisin nouset ylös, vedät puuroa ja jotain proteiinia ( tarkoitus on syödä todella terveellisesti koko päivän ajan. älä unohda kasviksia ). Sitten tunnin tai kahden päästä rankalle lenkille. Koita juosta mahd. paljon ja lujaa. Sitten tietenkin palkkari ja suihkuun. Salille koita mennä päivällä ja sielä treenaa yläkroppa kovaa ja alakroppa kevyesti. oletetaan, että klo on noin 16-18 kun olet tullut salilta. vielä tossa klo 20 aikoihin käy kevyellä lenkillä kävellen ja koittaen rentoutua, luonnossa mieluiten. tossa lenkin jälkeen pyri rentouttamaan itsesi. ei tietokonetta, ei telkkaria ( ellet tosiaan tiedä, että ne rentouttaa ), eikä muuta häsläystä. Hanki nukkumista varten viileä huone, pimeää, pistä jokin " rentouttavaa " hajua erittävä kynttilä palamaan asuntoosi, pistä taustalle mukavaa musiikkia, joka ei pistä bilemeininkiä päälle. Sitten iltapalalla ( tai mieluiten ennen ) mietit kaikki huonot asiat läpi, jotta ne eivät vaivaa nukkumista ja syöt proteiinipitoisen iltapalan + banaanin + pari magnesium tablettia. Koko päivän ajattelet, että tänään on se päivä kun nukahdan kunnolla, ja saan nauttia unesta, eli uskot itseesti. EI PIRISTEITÄ! Tarkoitus on rasittaa todella paljon ja illalla rentouttaa täysin, että keho varmasti haluaa ja TULEE nukahtamaan. Yleensä se on se mieli, joka estää nukahtamisen
2. Hanki jokin rentouttava ohjelma
3. Kokeile kaikkia mahdollisia luontaistuotteita

ei kai muita, koska unilääkkeitä en suosi. kuullu paljon pahaa ja liian vähän hyvää

Itse lopettelin röökinpolton taas vaihteeks (6:s kerta? :hyper: ) ja huomasin taas saman vaikutuksen, että alkoi uni maistumaan parin ekan savuttoman viikon jälkeen.

Siis treenaatko nyt sitten?
Meinaan että toi itsensä rasittaminen elikkä siis urheilu auttaa myös siinä unen saannissa. Ei tietenkään just ennen nukkumaanmenoa, vaan pari kolme tuntia ennen jne...

Tauon lopetin tällä viikolla, eli tiistaina vedin kevyen treenin. Treenipäivinä vähän paremmin saa kyl nukuttua, eli treeniä varmaan kannattaa sitten lisäillä. Varmaan sitten kannattaa aerobisessa muodossa ottaa salin välipäivinä?

Testannut toki olen tuota paria kaljaakin illalla, mut saisin juoda niitä pari yli kymmenen että huomaisin vaikutuksen unen saantiin. Ja muutenkaan mikään suurempi juomisen ystävä kun en ole.

Täytyy nyt siis kokeilun vuoksi listätä tuota mangneesiumia, treeniä ja yrittää rentoutua illalla oikeen kunnolla. Ja jättää se rööki vielä pois. Kattoo jos vaikka auttais...

Nikotiini piristää, sen olen ainakin itse huomannut. Suomessa nyt silti joka tapauksessa on suurinpiirtein miljoona kessuttelijaa, eikä unettomuus varmasti ole pelkästään näitten ihmisten ongelma. Itse olen lopettanut vuosi sitten, enkä ole huomannut mitään eroa nukkumiseen. Riippuu tietysti ihan siitä miten herkkä on reagoimaan piristeisiin.

Harmi että nikotiini on rauhoittava aine...

Itellä ollu käns läpi ikäni noita univaikeuksia. Tässä omia vinkkejä nukahtamiseen (toimii ainakin itellä jotenkin):

- Kevyt aeroobinen liikunta 3-5 h ennen nukkumaanmenoa (pelkkä lepo tai liian kova rehkiminen ei auta unensaantia)
- Ei piristeitä (kahvia jne) päivän mittaan
- Tietokone kiinni iltaisin ainakin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa
- Lukeminen ja töllön tapitus (/muu rauhallinen toiminta) rentouttaa iltaisin
- Kämpästä valot pois illalla hyvissä ajoin (esim töllöä katellessa)
- Kohtuullinen hiilihydraattitankkaus nukkumaanmennessä
- Viileä suihku juuri ennen nukkumaanmenoa
- Puhtaat vaatteet ja petivaatteet
- Mene nukkumaan kun huomaat että alkaa väsyttää: väsymys menee usein ohi pian jos ei mene nukkumaan ja seuraava haukottelukohtaus tulee keskimäärin 1,5 tunnin päästä
- Älä mene väkisin liian aikaisin punkkaan
- Vältä päiväunia, jos pakko levähtää päivällä niin pistä kello soimaan esim. 20 minsan päästä siitä kun meet makuulle ettet pilaa yöuniasi 2:n tunnin päikkäreillä
- Tyhjennä pää liioista ajatuksista illalla
- Pidä huone sopivassa lämpötilassa (yleensä viileä toimii)
- Kokeile nukkua erilaisessa vaatetuksessa: Joskus pelkät bokserit voi toimia, toisinaan taas vaikka collegepuku, riippuu huoneen lämpötilasta, olotilasta jne

Nämä toimii omalla osalla - ainakin ajoittain :rolleyes:

Suosittelen kokeilemaan Iron Mind yrttivalmistetta. Sisältää valeriaanaa ja passionkukkaa. Olemme vaimoni kanssa molemmat saaneet apua nukahtamisongelmaan ko. tuotteesta. Sivuvaikutuksia ei ole ollut.

Itselleni tuli valeriaanasta sivuvaikutuksena todella outoja, ahdistavia ja pelottavia unia. Uni tuli kyllä hyvin, pakko myöntää. Mutta ei ne unet kivoja silti olleet :(

Tryptofaania ei vielä mainittu, saakos sitä tällä hetkellä luontaistuotteena ostaa? Vähän hiilaria, sinkki-mankkuvalmista, tryptofaania ja heippa aamuun.

- Mene nukkumaan kun huomaat että alkaa väsyttää: väsymys menee usein ohi pian jos ei mene nukkumaan ja seuraava haukottelukohtaus tulee keskimäärin 1,5 tunnin päästä
-- Pidä huone sopivassa lämpötilassa (yleensä viileä toimii)

Hyviä neuvoja kasapäin!

Olisin vielä tarkentanut, että onko tuo ongelma ollut jo kauan? Siis oletko yleensäkin herkkä nukkuja?

Jos näin on, niin yksi itsellä toiminut keino on ollut antaa itselleen lupa olla sellainen kuin on ja ottaa siihen nukahtamiseen ylimääräistä aikaa. Siis silloin mennään sänkyyn kun on nukkuma-aika, nukutaan sitten heti tai 3h päästä EIKÄ STRESSATA siitä. Keksi vaikka mielikuvituspuutarha, jonka istutuksia pohdit aina iltaisin ajankuluksi unta odotellessa. Kummasti aika alkaa lyhenemään, mutta vieläkään en nukahda alle tunnin. Se nyt vaan on niin ja siksi tarvitsen uniaikaa tuon tunnin enemmän kuin muut. Ikävää ehkä, mutta näin se vaan on.

Ongelma on siis viimmeisen n.5-6 kuuden vuoden aikana alkanut. Ja tosiaan välillä saattaa olla 1-3 kuukautta ettei ole mitään ongelmaa saada nukuttua ja välillä menee pitkäkin pätkä ettei saa nukuttua.

Kova alkoholin nauttiminen aiheuttaa itellä vähä ongelmia ton unen kanssa :(
Perjantai iltana ku alottaa juomaan ja sit lauantaina heti aamusta jatkaa ni ei saa unta su-ke oikee hyvi... Torstaina pystyy jo nukkumaan jotenki.

Ongelma on siis viimmeisen n.5-6 kuuden vuoden aikana alkanut. Ja tosiaan välillä saattaa olla 1-3 kuukautta ettei ole mitään ongelmaa saada nukuttua ja välillä menee pitkäkin pätkä ettei saa nukuttua.
Väsyttääkö sinua aamulla kuitenkin, saisitko aamulla nukuttua helposti vielä useita tunteja kun herätyskello soi ja pitäisi nousta?

ja yksi pikku vinkki unen saantiin mikä on kylläkin todella hyvä ja toimii on seksi.. ja jos ei partneria niin "käsitöitä".. ;)
ainakin tämä poika on niiiin rentoutunut ja valmis :zzzz:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom