Unettomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XWD
  • Aloitettu Aloitettu
Vinkeistä ollut suuresti apua. Luontaistuote kaupan ovea ei ainakaan tähän astisilla vaikutuksilla ole tarvetta avata. Tuossa kun tuli maininta huoneen pitämistä sopivassa lämpötilassa, aloin pohtia muita ympäristöllisiä tekijöitä ja löytyi sitten yksi. Otin töistä desibeli mittarin mukaan ja oli aika iso ylläri vastassa kun löin mittarin päälle. Yksiössä kun asun ja kuitenkin kaksi jääkaappia käytössä ja tietokone päällä 24/7, siitä lähtee yllättävän voimakas matala humina. Tilannetta korjailin sitten paremmaksi, samuttamalla koneen ja toisen jääkaapin, alkoi uni irrota huomattavasti paremmin.

Hyvänä loppu silauksena toimi tuo paljon mainostettu rauhoittuminen, eli kirja kouraan illalla sopivan himmeässä valossa. Muutenkin kun lukemisesta pidän, niin nyt on sitten vielä parempi syy lukea enemmän. Sen jossain postissa mainitun seksin voisi tuohon pyrkiä vielä lisäämään... :D Nyt täytyy vaan toivoa että tuo olisi pysyvä apu...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Heh, en kiistä teoriasi toimivuutta :thumbs: , mutta uskon että, moinen päivä rytmi on mahdollinen ainoastaan todella pienelle osalle tännekin palstalle kirjottavista. Tuo kuulostaa muutenkin jotenkin siltä että eläis vaan nukkumiselle, vertaa: jotkut elää vain rahan perässä. Tai ainakin siltä sait tuon kuulostamaan.

Siis tuo on vain yksi päivä, jonka pitäis antaa unta ---> on nukkunut paremmin, luottaa siihen että saa paremmin unta uudelleenkin ja katkaisee kierteen. Usein yksi hyvin nukuttu yö antaa taas hetkeksi parempaa unta

Ehkä hieman offtopic, mutta itselläni on ollut isoja ongelmia unettomuuden kanssa viimeisen kuukauden aikana. Ongelma ei ole siinä etteikö nukuttaisi, vaan siinä että ei vain ole aikaa nukkua. Käyn 4 kertaa viikossa salilla ja välipäivinä lenkillä mutta yöuneni rajoittuvat viikolla 4-6 tuntiin. Herään aamulla töihin 05.15 ja nukkumaan tulee mentyä joskus 12-01 pintaan. Syy tähän on täysin avovaimo, jota muuten näkisin vain noin tunnin päivässä jos menisin klo 20.00 nukkumaan koska meillä on eri työajat. Tulee yleensä sitten valvottua aamuyöhön, joka yleensä johtaa siihen että itse tulen todella väsyneeksi ja ärtyneeksi, josta kumpuaa lopulta monen tunnin riita. Tämä on ruvennut ärsyttämään pidemmän päälle kun lihakset eivät ehdi kunnolla palautumaan ja salirääkki tuntuu turhalta. Täytynee sitten tässä kai valita salin ja avon välillä.. ei kai. Vai voisiko lihaksia palauttaa jollain rentoutumistekniikoilla tai lääkityksellä, milloin voisi nukkua vähemmän.. Vähäisiin yöuniin olen tottunut vuosien aikana, mutta lihaksille se ei varmastikaan ole kovinkaan hyväksi.

Muistan lukeneeni, että unta pitää saada YLIPÄÄTÄNSÄ se 7-9h. Elikkä päivälläkin voi nukkua, jos vaan voi. Ja se palauttaa kyllä, samalla tavalla kuin yhtäpitkä yöuni. Muutenkin palautuminen tehostuu jos välillä vähän lepäilee, eikä häslää koko ajan jotain...

Yks mikä tommosta SAATTAA AIHEUTTAA on stressi. Eli elämänrytmis on liian kiireistä tai sulta puuttuu kunnon lepo -ja rentoutumishetkiä. Enkä tarkoita mitään että "no tohon väliin vois lukee vartti kirjaa ja vartti nokosia" :D

Itsellä toimiva kikka väliaikaiseen unettomuuteen ja muutenkin illalla rauhoittumiseen, on juoda kupillinen kanervankukista haudutettua juomaa. Kuivattua kanervaa löytyy monen luontaistuotekaupan hyllyltä, jos ei halua niitä luonnosta kerätä. Pari kolme teelusikallista kukkia ja kupillinen vettä, annetaan hautua 8-10min, nautiskellaan kulauksittain ja rentoutuen. Uni tulee ainakin itsellä hyvin helposti. Monesti alkaa silmät luppasemaan jo kesken kupillisen. :)

Kasvilääkinnässä kanervaa on käytetty nimen omaan unettomuuden hoitoon jo ammoisista ajoista, se kun on todettu lievästi narkoottiseksi. Toisaalta se myös lisää virtsaamisen tarvetta, mutta kohtuudella mielestäni. Suosittelen kokeilemaan, jos ei uni tule, niin juoma ainakin maistuu hyvälle. Kuulemma samalla litkulla voi putsata pieniä haavoja tms. kun se on antiseptistäkin, ja saattaa siitä löytyä helpotusta virtsatievaivoihinkin. Mutta pitkäaikaiseksi unettomuuden karkottajaksi tuosta ei ole, sillä mitään yrttiä ei suositella käytettäväksi 2vko pidempään ilman vähintään viikon taukoa välissä.

Herään yleensä siinä 7.35-7.55 välillä, riippuen tuleeko painettua torkkua. Kaikin puolin sopiva aika kun työt alkaa 8.30 ja työmatkaan menee 5min. Ja nukkumaan yleensä suuntaan sitten illalla 23.00-23.30 välillä. Tai no yrittämään nukkumista...

Ootko miettinyt, että unentarpeesi olisi vähentynyt? Nukut 8-9h yössä, kun monille riittää 7-8h, jopa 6h. Oletko päivisin väsynyt? Itse olen hyvin aamu-uninen ja herääminen on yhtä helvettiä, mutta päivän aikana olen yleensä silti suhteellisen pirteä.

Tässä olen pari viikkoa ollut ilman nikotiinia (ilman tupakkaa tai nikotiini-imeskelytabletteja) ja unet ovat selkeästi jopa häiritsevän vilkkaita. Unenlaatu on siis ainakin toistaiseksi huonompi kuin "nikotiiniaikoina".

Tsemppiä! :thumbs:

Ootko miettinyt, että unentarpeesi olisi vähentynyt?

Eipä se oikeen sen unentarpeen vähenemisen piikkiinkään mene, kun sitten oon melkeen koko päivän väsyny... aamulla tuskasen väsyny sellaset 2-3 tuntia, sitten piristyy ja iltaa kohti alkaa väsyä. Ja sitten illalla sitä on ihan helv... väsynyt, muttei saa nukuttua.

Ja kuten tuossa aiemmin mainitsin, ainakin toistaiseksi onglman kanssa ollut helpompaa. Mielenkiinnolla odotan onko pysyvä tilanne... kohta onkin tämän illan kokeilun aika. :zzzz:

Onko kellään kokemusta l-teaniinista rentouttavana aminohappona,jos auttais kanssa uneen rauhoittumiseen.Vihreetä teetä kun joutuu juomaan ämpärillisen,että teaniinia saa tarpeeksi.Teaniinin väitetään vievän kofeiinin haittavaikutuksia....

Jos on sauna omassa asunnossa niin itseäni ainakin sauna rauhoittaa mukavasti. En tiedä että onko hyvä vetää hirmuinen kasa hiilaria naamariin ennen nukkumaanmenoa niinkuin joku täällä ehdotti kun silloin tuppaa tuota fläsää kertymään. Jos on joku tylsä kirja niin lue sitä hieman niin johan alkaa uni tulla silmään :)

Itselläni myös vaikeuksia päästä uneen. Kun nukahtaa, niin sen jälkeen kyllä unta riittää. Tuosta hiilareista iltaisin on joku tutkimus väittänyt, että niiden syöntiajankohdalla ei olisi suurtakaan merkitystä rasvan kertymisen kannalta. Toisaalta taas vasta unitutkijat väittivät illalla syömisen(hiilarit) helpottavan nukkumatin saapumista. Itselläni ei ole auttanut. Ja Vaimo taas jos syö illalla hiemankaan raskaammin, niin painajaiset ja katkonainen yö on taattu. (kummallekin)
Varmimmin auttanut on aikaisemminkin mainittu seksi. Kunhan varmistaa ettei lähde enää sängystä...esimerkiksi röökille. Parantaa sekä unta, että parisuhdetta.
Mutta sympatiaa riittää kaikille univaikeuksista kärsiville. Hermot menee, jos ei saa tarpeeksi unta.

Minä painiskelen samaisen ongelman kanssa. Välillä uni ei tule lainkaan ja aika useasti nukun 3 asti (kuten viime yönä:( ) ja sitten alkaa se pyöriminen ja stressaaminen tyyliin tule nyt stana uni tai hajoon aamulla. Ongelmat ovat ajoittaisia ja ihan selvästi psyykkeestä johtuvia. Itse stressin tms. aiheuttajaa on todella vaikea määritellä (niitä on niin paljon), jotta sille voisi tehdä jotain. Ei siitä sen enempää selostusta :) . Eniten harmittaa se, että yrittää tosissaan treenata ja unettomuuden takia palautuminen ja jaksaminen on todella huonolla mallilla.

Kokeilin Trypto-tabs nimistä valmistetta. Siinä on L-trytofaania, L-glutamiinia, L-tyrosiinia, magnesiumia ja B6-vitamiinia. Tuntui, että siitä olisi ollut hieman apua, toisinaan ei... Mutta vinkiksi vain muille, jos siitä olisi teille apua. Sitä voi ostaa luontaistuotekaupoista.

Olisko tietoa mistä voisi ostaa sellaisia silmien eteen laitettavia pimennslappuja joita joskus on tarjottu ainakin lentokoneessa?

Minä painiskelen samaisen ongelman kanssa. Välillä uni ei tule lainkaan ja aika useasti nukun 3 asti (kuten viime yönä:( ) ja sitten alkaa se pyöriminen ja stressaaminen tyyliin tule nyt stana uni tai hajoon aamulla. Ongelmat ovat ajoittaisia ja ihan selvästi psyykkeestä johtuvia. Itse stressin tms. aiheuttajaa on todella vaikea määritellä (niitä on niin paljon), jotta sille voisi tehdä jotain. Ei siitä sen enempää selostusta :) . Eniten harmittaa se, että yrittää tosissaan treenata ja unettomuuden takia palautuminen ja jaksaminen on todella huonolla mallilla.

Kokeilin Trypto-tabs nimistä valmistetta. Siinä on L-trytofaania, L-glutamiinia, L-tyrosiinia, magnesiumia ja B6-vitamiinia. Tuntui, että siitä olisi ollut hieman apua, toisinaan ei... Mutta vinkiksi vain muille, jos siitä olisi teille apua. Sitä voi ostaa luontaistuotekaupoista.

o/

ihanku meikä. Mennään yhdessä kallonkutistajalle:kippis1:

Oletko varmistunut, ettet tietämättäsi nauti jotain piristävää ainetta? Itselläni oli jatkuvia univaikeuksia joiden luulin johtuvan liiasta treenaamisesta. Lopulta selvisi että olin tietämättäni nauttinut tauriinia. Sitä oli jenkkikreatiinissa. Määrä ei ollut iso, mutta vaikutus tuntui olevan samanlainen kuin energiajuomilla joille olen ilmeisen herkkä. Vaihdoin kreamerkkiä ja uni maistui taas aamuun saakka.

Muutenkin minulla on silloin tällöin stressistä tms. elämäntilanteesta johtuvia vaikeuksia nukahtaa. Jenkkiläisessä luontaistuotekaupassa suositteli käytettäväksi melatoniinia tuollaisissa tilanteissa. Ostin, ja ostan lisääkin kun käyn uudestaan, sen verran hyvin ovat toimineet. Ei tule pöhnää, vain ihan normaalin tuntuinen nukutus. Kannattaa kokeilla!

Ana

Mulla siis päinvastainen efekti kuin jollain henkilöillä tällä topicilla ja treenit ennen nukkumaanmenoa pikemminkin auttaa nukahtamaan, eli varmasti riippuu tosi paljon yksilöstä.

Toinen mitä oon huomannu on että jos väkisin pitää itteään TV'n tai koneen ääressä niin ei huvita enää edes klo. 4 aamulla nukkua. Jos meet väkisin viimestään sillon 12 maissa nukkumaan ni kyl se auttaa.. :zzzz:

mulla sama juttu kun thredin alottajalla enjuo yleesä illalla kofeiinia yms piristävää ainetta, eikä ylikunto se voi olla koska en urheile paljon :) enkä polta tai mitään muutakaan paskaa syö tai juo joten mistä tää johtuu?

mulla sama juttu kun thredin alottajalla enjuo yleesä illalla kofeiinia yms piristävää ainetta, eikä ylikunto se voi olla koska en urheile paljon :) enkä polta tai mitään muutakaan paskaa syö tai juo joten mistä tää johtuu?

Valvo kunnolla 1 yö niin että meet sunnuntaina nukkumaan joskus 10-11 maissa (illalla.. :wall: ) ja jätä koneilut+tv pois iltarutiineista. Aiemmin tuli itekin pelailtua kaikkea turhaa myöhään illalla ja uni tuli siinä 3 maissa yöllä. Jätä kaikki skeida kuten videopelit poies illalla.

Paras tapa turruttaa addiktio= Tee jotai nii paljo et tuut siitä sairaaks. Mun kohalla esim. tietokonepelit, ei vois enää vähempää kiinnostaa jos en pääse pelaan jotai nettipelejä vaikka seuraavaan vuoteen. Eli jos on joku pakko vaikka pelata tai valvoa niin siitä voi olla äkkisiltää vaikee päästä eroon

Lääkäriltä nukahtamislääkkeitä! Ne on kuitenkin aika mietoja ja halpoja, eivät aiheuta riippuvuutta eikä aamulla ole sekainen olo.
Mää oon nyt jonkin aikaa käyttäny ennen aamuvuoroja ja kyllä ne paremmin auttaa nukahtamaan.

Oletko varmistunut, ettet tietämättäsi nauti jotain piristävää ainetta?

Sinäpä sen sanoit, veikkonen!

Itse olen painiskellut saman asian kanssa jo helvetin pitkään. Tapanani on usein illalla vetää treenit ja yleensä treenin jälkeen kotona tulee kittailtua pepsi maxia, lightti colaa jne litra tolkulla. Tänään havahduin siihen tosiseikkaan, että noissa light-limppareissa on yhtälailla kofeiinia ihan mukavasti ja varsinkin jos tuollaisen 1.5l pöntön päähän imaisee =)

Nyt vaihtu limpparit kofeiinittomaan, sekä vichyyn ja mehuun!

Kauniita unia :love:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom