Unettomuus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja XWD
  • Aloitettu Aloitettu
Melatoniini on kanssa hyvä vaihtoehto unettomuuteen ja ressun saa lääkäriltä suht heleposti...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Väsyttääkö sinua aamulla kuitenkin, saisitko aamulla nukuttua helposti vielä useita tunteja kun herätyskello soi ja pitäisi nousta?

Kyllähän sitä aamulla väsyttää ja sitä saisi pidempään nukuttua, jos vaan voisi. Muutenkin oikein huonona päivänä vaatii 2 herätyskelloa että pääsee pystyyn asti.

Tuo seksi on kyllä jäänyt vähemälle viimme aikoina ( :nolo: ), pitää varmaan sillä rintamalla kunostautua, jos siitä olis vaikka apua... :D

Harmi että nikotiini on rauhoittava aine...

Nikotiini kiihdyttää aivojen välityksellä adrenaliinin eritystä. Ja sehän taas, kuten ehkä fiksuna poikana taidatkin tietää, lisää sydämen sykettä, hengitystiheyttä, verenpainetta ja aineenvaihduntaa yleensäkin.

Pieninä määrinä nikotiini virkistää, se on ihan tutkittu juttu. Ja varmasti moni tupakoitsija sen allekirjoittaa, niin ettei tarvitse piiloutua minkään tutkimuksen taakse.

Itse olen joskus todennut banaanin auttavan unen saannissa. Banaanihan sisältää ainakin b6-vitamiinia ja muita jotka vaikuttavat aivojen serotoniinipitoisuuksiin(=mielihyvähormoni=rauhallinen olotila jne.).

Jostain joskus luin ohjeen, että tempaisee kunnolla kypsän banskun noin puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Tähän vielä vaikka kyytipojaksi lasi maitoa tai kaakaota niin avot.

Jos tällaiset ns. kotikonstit eivät auta, niin sitten ei muutakuin lääkäriltä nukahtamislääkettä hakemaan.

En nukahtamislääkkeitä turhaan demonisoisi. Sivuvaikutukset ovat hyvin vähäisiä ja kun unettomuus kuitenkin on psyykkinen vaiva, usein on iso apu pelkästään siitä, että pillerit ovat tarvittaessa laatikossa.

Herään yleensä siinä 7.35-7.55 välillä, riippuen tuleeko painettua torkkua. Kaikin puolin sopiva aika kun työt alkaa 8.30 ja työmatkaan menee 5min. Ja nukkumaan yleensä suuntaan sitten illalla 23.00-23.30 välillä. Tai no yrittämään nukkumista...

Tryptofaania ei vielä mainittu, saakos sitä tällä hetkellä luontaistuotteena ostaa? Vähän hiilaria, sinkki-mankkuvalmista, tryptofaania ja heippa aamuun.
Kyllä tryptofaania myydään, mutta sen jälkeen kun pakkikselta katosi jauhemainen trypto, en ole löytänyt kuin tryptofaani-tyrosiini kombinaatioita. Ikävää, koska tuo yhdistelmä tuntuu vain piristävän. Pelkkä tryptofaani toimi hienosti.

Kyllähän sitä aamulla väsyttää ja sitä saisi pidempään nukuttua, jos vaan voisi. Muutenkin oikein huonona päivänä vaatii 2 herätyskelloa että pääsee pystyyn asti.
Sitten ongelmasi ei ole ettet saisi nukuttua, vaan sisäinen kellosi on väärässä ajassa. Eli saisit nukuttua mutta illalla uni ei tule. Sitä miten sen saa korjattua, en osaa sanoa. Perinteiset viileä makuuhuone, ei telkan/tietokoneen (kirkkaan ruudun) katselua illalla, ei raskasta iltatreeniä jne. on varmaankin kokeiltu. Stressaantunut ihminen muuten yleensä nukahtaa illalla melko helposti mutta heräilee yöllä monta kertaa.

Se on varma, että jos stressaat unensaannista kovasti niin silloin ei varmasti tule uni :(

Opettele illalla rentouttamaan ittesi. Netti on täynnä erilaisia rentoutustekniikoita, jotka voi itekseen tehä. Yksinkertaisimmillaan tyyliin näin: Menet normisti nukkumaan. Otat hyvän asennon ja ajattelet voimakkaasti; "Varpaat ovat pian aivan rennot, pohkeet ovat aivan rennost, reidet ovat nönnönöö..." Ja jatkat tuota päästä varpaisiin. Itsesuggestion avulla saat kropan lepotilaan ja silloin nukahdat tyytyväisenä itsekin.

Tätä oon käyttänyt itekin jos on rauhaton olo nukkumaan mennessä eikä uni tule simmuun. En tiedä toimiiko mulla tuo itsesuggestio, mutta noin saa hyvin ajatukset muualle "pakkonukahtamisesta". Itsellä ainakin eniten vaikeuttaa unen saantia jos ajattelee ja odottaa koko ajan sitä nukahtamista. Joskus jopa nukahtaa paremmin jos on jotain huolia tms. jotka vie ajatukset kokonaan muualle. :eek:

Edit: ja on minulla myös luontaistuotekaupasta ostettuja Unisin-tabletteja, niissäkin on ainakin hyvä placebo-vaikutus. :) :zzzz: On hyvä olla aina kaiken varalta joku konsti jonka ainakin uskottelee toimivan.

Itsellä myös on jonkinlaista unettomuutta ollut muutaman vuoden. Nyt on kyllä nukkuminen mennyt parempaan suuntaan jo jonkin aikaa.
Mutta muutamia vinkkejä koitan antaa:
1. Ota sellainen päivä, että heti aamusta aikaisin nouset ylös, vedät puuroa ja jotain proteiinia ( tarkoitus on syödä todella terveellisesti koko päivän ajan. älä unohda kasviksia ). Sitten tunnin tai kahden päästä rankalle lenkille. Koita juosta mahd. paljon ja lujaa. Sitten tietenkin palkkari ja suihkuun. Salille koita mennä päivällä ja sielä treenaa yläkroppa kovaa ja alakroppa kevyesti. oletetaan, että klo on noin 16-18 kun olet tullut salilta. vielä tossa klo 20 aikoihin käy kevyellä lenkillä kävellen ja koittaen rentoutua, luonnossa mieluiten. tossa lenkin jälkeen pyri rentouttamaan itsesi. ei tietokonetta, ei telkkaria ( ellet tosiaan tiedä, että ne rentouttaa ), eikä muuta häsläystä. Hanki nukkumista varten viileä huone, pimeää, pistä jokin " rentouttavaa " hajua erittävä kynttilä palamaan asuntoosi, pistä taustalle mukavaa musiikkia, joka ei pistä bilemeininkiä päälle. Sitten iltapalalla ( tai mieluiten ennen ) mietit kaikki huonot asiat läpi, jotta ne eivät vaivaa nukkumista ja syöt proteiinipitoisen iltapalan + banaanin + pari magnesium tablettia. Koko päivän ajattelet, että tänään on se päivä kun nukahdan kunnolla, ja saan nauttia unesta, eli uskot itseesti. EI PIRISTEITÄ! Tarkoitus on rasittaa todella paljon ja illalla rentouttaa täysin, että keho varmasti haluaa ja TULEE nukahtamaan. Yleensä se on se mieli, joka estää nukahtamisen
2. Hanki jokin rentouttava ohjelma
3. Kokeile kaikkia mahdollisia luontaistuotteita

ei kai muita, koska unilääkkeitä en suosi. kuullu paljon pahaa ja liian vähän hyvää

Heh, en kiistä teoriasi toimivuutta :thumbs: , mutta uskon että, moinen päivä rytmi on mahdollinen ainoastaan todella pienelle osalle tännekin palstalle kirjottavista. Tuo kuulostaa muutenkin jotenkin siltä että eläis vaan nukkumiselle, vertaa: jotkut elää vain rahan perässä. Tai ainakin siltä sait tuon kuulostamaan.

Jos on sauna omassa asunnossa niin itseäni ainakin sauna rauhoittaa mukavasti. En tiedä että onko hyvä vetää hirmuinen kasa hiilaria naamariin ennen nukkumaanmenoa niinkuin joku täällä ehdotti kun silloin tuppaa tuota fläsää kertymään. Jos on joku tylsä kirja niin lue sitä hieman niin johan alkaa uni tulla silmään :)

Kyllä tryptofaania myydään, mutta sen jälkeen kun pakkikselta katosi jauhemainen trypto, en ole löytänyt kuin tryptofaani-tyrosiini kombinaatioita. Ikävää, koska tuo yhdistelmä tuntuu vain piristävän. Pelkkä tryptofaani toimi hienosti.

Finnmaxilla on pönikkä, samanlaisia purkkeja kuin esim kreatiinit sun muut. Mä oon käyttäny ja hyväksi havainnut. Ite oon kärsiny todella vaikeista unihäiriöistä kausittain (esim dieetillä) jo vuodesta 2002 ja mulla on kaikkiin kemiallisiin nappuloihin parempi toleranssi kuin monella narkkarilla (mikä on kaikkea muuta kuin positiivista), mutta suurimman avun oon saanu tryptofaanista. 1g illalla huiviin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tota saa ainakin sinunkaupoista.

Stressihän alentaa omia tryptofaanitasoja merkittävästi.:arvi:

Nikotiini kiihdyttää aivojen välityksellä adrenaliinin eritystä. Ja sehän taas, kuten ehkä fiksuna poikana taidatkin tietää, lisää sydämen sykettä, hengitystiheyttä, verenpainetta ja aineenvaihduntaa yleensäkin.

Pieninä määrinä nikotiini virkistää, se on ihan tutkittu juttu. Ja varmasti moni tupakoitsija sen allekirjoittaa, niin ettei tarvitse piiloutua minkään tutkimuksen taakse.

Kappas. Noinhan se näyttää hetken tutkimisen jälkeen olevankin.

Olin ihan varma, että olin jostain joskus lukenut sen rauhoittavista vaikutuksista. Mut stimulanttihan se näyttääkin olevan...

Hmmm... Toisaalta taas vieroitusoireissa röökin vetäminen (empiiristä) tuntuu rauhoittavan. Eli nikotiinin stimulantti-vaikutus kompensoituu vieroitusoireiden rauhattomuuteen.(?) Ainakin unen saaminen "nikkiksissä" on vaikeampaa, kuin ilta-savut vetäneenä.

Toisaalta taas kaikki stimulantin piirteet tuo röökaaminen tuntuu täyttävän: Pupillien pienentyminen, hengitystiheys (niin kuin sanoitkin), yms. Olisikohan se välillinen stimulantti sen adrenaliinin kautta? Onhan se. >Tyhmiä kyselen.

Kumpaakohan lääkärit suosittelee univaikeuksissa tupakoitsijalle? Röökin vetämistä iltaisin, vai röökin lopettamista kokonaan? Luultavasti nopea apu on röökin vetäminen, mutta pitkällä tähtäimellä ja "noidan kehän" välttämiseksi myös univaikeuksissa tulisi röökin polttoa ennen nukkumaan menoa välttää.

Summa summarum:

Ei kannata polttaa (Minkä lääkärit tuntuvat aina muistavan sanoakin :) )

Ps. Turhaa aivo-pierua jo vuodesta 1981.

Finnmaxilla on pönikkä, samanlaisia purkkeja kuin esim kreatiinit sun muut. Mä oon käyttäny ja hyväksi havainnut. Ite oon kärsiny todella vaikeista unihäiriöistä kausittain (esim dieetillä) jo vuodesta 2002 ja mulla on kaikkiin kemiallisiin nappuloihin parempi toleranssi kuin monella narkkarilla (mikä on kaikkea muuta kuin positiivista), mutta suurimman avun oon saanu tryptofaanista. 1g illalla huiviin pari tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tota saa ainakin sinunkaupoista.

Stressihän alentaa omia tryptofaanitasoja merkittävästi.:arvi:

Haüberi... käytät enimmäkseen dieetillä ilmeisesti tota? Eikös toi pitäs tyhjään masuun vetää?

Haüberi... käytät enimmäkseen dieetillä ilmeisesti tota? Eikös toi pitäs tyhjään masuun vetää?

Käytän aina kun tarvii mut ainakii dieetillä joka ilta. En oo aina ottanu tyhjään mahaan (toisaalta maha on melkein aina lähes tyhjä:D) mutta sama vaikutus. Tärkeempää on ottaa puluveri HYVISSÄ AJOIN!

50g pönikkä kustantaa 25€ -ei niin paha.

Ehkä hieman offtopic, mutta itselläni on ollut isoja ongelmia unettomuuden kanssa viimeisen kuukauden aikana. Ongelma ei ole siinä etteikö nukuttaisi, vaan siinä että ei vain ole aikaa nukkua. Käyn 4 kertaa viikossa salilla ja välipäivinä lenkillä mutta yöuneni rajoittuvat viikolla 4-6 tuntiin. Herään aamulla töihin 05.15 ja nukkumaan tulee mentyä joskus 12-01 pintaan. Syy tähän on täysin avovaimo, jota muuten näkisin vain noin tunnin päivässä jos menisin klo 20.00 nukkumaan koska meillä on eri työajat. Tulee yleensä sitten valvottua aamuyöhön, joka yleensä johtaa siihen että itse tulen todella väsyneeksi ja ärtyneeksi, josta kumpuaa lopulta monen tunnin riita. Tämä on ruvennut ärsyttämään pidemmän päälle kun lihakset eivät ehdi kunnolla palautumaan ja salirääkki tuntuu turhalta. Täytynee sitten tässä kai valita salin ja avon välillä.. ei kai. Vai voisiko lihaksia palauttaa jollain rentoutumistekniikoilla tai lääkityksellä, milloin voisi nukkua vähemmän.. Vähäisiin yöuniin olen tottunut vuosien aikana, mutta lihaksille se ei varmastikaan ole kovinkaan hyväksi.

En tiedä että onko hyvä vetää hirmuinen kasa hiilaria naamariin ennen nukkumaanmenoa niinkuin joku täällä ehdotti kun silloin tuppaa tuota fläsää kertymään.

Itsehän omassa jutussani mainitsin unensaantia parantavana tekijänä "kohtuulllisen hiilaritankkauksen". Mielestäni hiilareita voi ihan hyvin ottaa KOHTUULLISEN määrän yötä vasten, varsinkin jos ihminen harrastaa liikuntaa, kuten tämän foorumin käyttäjät kai keskimäärin tekevät. Sanoisin että jos hiilarit saavat sinut nukahtamaan ja nukkumaan esim 5:n tunnin yöunien sijasta 7 tuntia yössä niin tuo hiilaritankkaus kannattaa. Todennäköisesti tämän jälkeen olet päivällä virkeämpi ja liikut sen verran enemmän että poltat moninkertaisesti nuo yöhiilareista saadut fläsät. Minusta tuntuu että tuota iltahiilarien vaikutusta rasvanmuodostajana on hieman paisuteltu.

Itse ainakin herkkäunisena nappaan iltaisin pienen hiilarihumalan, on mielestäni sen arvoista jos nukkuu sitten kunnon yöunet. Maha tyhjänä nukkumaanmennessä saatan jo herätä yöllä nälkään. Jos nukunkin aamuun niin usein sitten herätessä on hirveä nälkä ja olo erittäin tarmoton ja jopa hieman sairas olo - varsinkin jos on illalla kunnon treenit ottanut. Olen kyllä huomannut että ainakin itselläni iltahiilarit tehostavat huomattavasti treenistä palautumista ja johtavat muutenkin seuraavana päivänä parempaan/terveempään ja virkeämpään olotilaan.

PS. Kohtuus kaikessa... ;)

Finnmaxilla on pönikkä, samanlaisia purkkeja kuin esim kreatiinit sun muut...Tota saa ainakin sinunkaupoista.

Kas, hyvä tietää. Pitää käydä katselemassa. Mihin muuten sekoitat tryptot? Se maku jauheenahan ei ole mikään makuhermoja hivelevä eikä se sekoitu veteen...

Kas, hyvä tietää. Pitää käydä katselemassa. Mihin muuten sekoitat tryptot? Se maku jauheenahan ei ole mikään makuhermoja hivelevä eikä se sekoitu veteen...

Kuten kaikki muutkin puluverit kreatiinista alkaen: Jauhot suuhun ja vettä päälle:D Kissanpissalle maistuu mutta hc:eitahan tässä muutenkin ollaan (olevinaan) ;)

Ei toi trypto sekotu mihinkään veteen, jää pinnalle klimpeiksi. Joku rahka ,jugurtti tms saattas toimia.ehkä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom