Unet tökkii reenipäivinä

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kaupunki
Oulu
Mitenhän yleistä on tämmönen, että reenipäivänä unet menee ihan vituralleen, vaikka kävis jumpalla jo aamusta? Itellä mennee ihan ala-arvoseksi aina seuraava yö. Unilääkkeillä saa ällin kankaalle, mutta eipä niitäkään viitti popsia ihan huvikseen. Ei tunnu olevan mitään apua perus melatoniineista, tryptofaneista, HTP-5:sta yms yms serotoniiniarvoja kohottavista ja siitä melatoniinia laukovista avuista. Hiilariakin tankattu illalla jne jne. Sykkeetki on kohollaan vielä yötä myöten noina päivinä verrattuna lepopäivien vastaaviin. Lepopäivinä taas ei onkelma ja nuo mainitut mömmöt toimii ihan ok. Kohtalotovereita? Kikkoja?

Ei kevyttä viikkoa lainkaan tuossa 10 viikon jaksossa? Itse menisin ihan solmuun jos 10 viikkoa putkeen ilman kevennyksiä...

Ei kevyttä viikkoa lainkaan tuossa 10 viikon jaksossa? Itse menisin ihan solmuun jos 10 viikkoa putkeen ilman kevennyksiä...

On mulla joka kolmas viikko "raskas viikko" jollon pumppailen vaan kertaalleen viikkoon kukasenki lihan. Pidän sitä sinäänsä kevyenä viikkona. Progressiivisuus pelaa ja tuntunu muutoin tuo kunto kestävän kyllä, että kehitystä näilläkin vuosirenkailla tulee vielä (40), niin sillä on menty.

Miten on peruskestävyyskunnon laita? Minustakin tuo kuulostaa vähän siltä, että keho ilmoitelee liiasta tai liian yksipuolisesta rasituksesta.

Miten on peruskestävyyskunnon laita? Minustakin tuo kuulostaa vähän siltä, että keho ilmoitelee liiasta tai liian yksipuolisesta rasituksesta.

No juuh. Pyörällä polen töihin ja töissä on hommat aika-ajoin fyysisiä. Jaksaa tääsä portaita ravata ja paljon tulee hilpastua päivän mittaan, eikä ota missään kohassa voimille pahemmin, mutta varsinainen aerobinen on jääny kyllä vähän paitsioon ruuhkavuosien syöksykierteessä. Voishan tässä ylikunnossa olla perää, että en väitä ihan mahottomaksikaan, mutta tuntuis hivenen oudolta, kun oon aatellu kuitenki reenaavani suhteellisen vähän. Ja toisaalta saan kuitenkin suhteellisen hyvin nukuttua niinä päivinä, kun en reenaa.

Viimeksi muokattu:
Katselin laittamastasi linkistä treeniohjelman periaatteita. En valitettavasti saanut kiinni liikkeistä/liikejaoista, mutta ohjelmassa vaikuttaisi olevan paljon mm. supersarjoja, pudotussarjoja sekä staattisia pitoja. Mietin, että tuossa saattaisi olla yksi tekijä, joka vaikuttaisi treenipäivinä unen laatuun, eli runsas erikoistekniikoiden käyttö jättää hermotuksen käymään "kierroksilla", jolloin unta on vaikempi saada. Myös kova volyymin kasvu voi laittaa elimistöä kierroksille (itse olen huomannut tämän voimailutreeneissä, kun peruskaudella treenivolyymi on korkeimmillaan ennen deloadia ja piikkausta).

Yksi, mitä voisi kokeilla on se, että vähentää erikoistekniikoita, varsinkin pudotussarjoja ja staattisia pitoja joksikin aikaa. Erikoistekniikat saattavat paljon käytettyinä ajaa kroppaa hieman enemmän jumiin. Niiden tilalle voisi kokeilla tavallisia suoria sarjoja, joiden välissä sopiva sarjatauko. Erikoistekniikoita voi tehdä välillä, mutta mielestäni niitä voisi kokeilla tehdä harvemmin, eli suurin osa suoria sarjoja siten, että viimeiseenkin sarjaan jää vähän varaa ja tätä kautta mieluummin pientä progressiota painoissa. Erkoistekniikoita voisi käyttää ennen kevyttä viikkoa, jolloin niistä palautuu paremmin.

Katselin laittamastasi linkistä treeniohjelman periaatteita. En valitettavasti saanut kiinni liikkeistä/liikejaoista, mutta ohjelmassa vaikuttaisi olevan paljon mm. supersarjoja, pudotussarjoja sekä staattisia pitoja. Mietin, että tuossa saattaisi olla yksi tekijä, joka vaikuttaisi treenipäivinä unen laatuun, eli runsas erikoistekniikoiden käyttö jättää hermotuksen käymään "kierroksilla", jolloin unta on vaikempi saada. Myös kova volyymin kasvu voi laittaa elimistöä kierroksille (itse olen huomannut tämän voimailutreeneissä, kun peruskaudella treenivolyymi on korkeimmillaan ennen deloadia ja piikkausta).

Yksi, mitä voisi kokeilla on se, että vähentää erikoistekniikoita, varsinkin pudotussarjoja ja staattisia pitoja joksikin aikaa. Erikoistekniikat saattavat paljon käytettyinä ajaa kroppaa hieman enemmän jumiin. Niiden tilalle voisi kokeilla tavallisia suoria sarjoja, joiden välissä sopiva sarjatauko. Erikoistekniikoita voi tehdä välillä, mutta mielestäni niitä voisi kokeilla tehdä harvemmin, eli suurin osa suoria sarjoja siten, että viimeiseenkin sarjaan jää vähän varaa ja tätä kautta mieluummin pientä progressiota painoissa. Erkoistekniikoita voisi käyttää ennen kevyttä viikkoa, jolloin niistä palautuu paremmin.

Juu onhan tuossa kyllä perää, että käytännössä kaikki reenit perustuu erikoistekniikoihin ja vois olla paikallaan siirtyä perus pumppailuun toviksi ja lisäillä noita tekniikoita sitten sinne mausteeksi. Tuntu vaan aikoinaan, että ei oikein ottanut osumaa kunnolla enään perus pumpeista ja nää supersetit, staattiset ja hidastetut ja pudotussarjat toimi paremmin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu kyllähän tuo, kun nyt luin noita oireita, niin viittais aikalailla parasympaattisen hermoston häiriöön. Koitan ensin keventää reeniä perus pumppailuun ja jos ei ala hellittämään, niin sitten totaalitaukoa.

Erikoistekniikat ei välttämättä ole enää edes kauhean erikoisia jos niitä paukuttaa joka treenissä ja joka sarjassa. Eikös ne toimi paremmin tehokeinona, juurikin esim viimeisessä sarjassa? Näin ainakin mm Meadows puhunut. Nuita erikoistekniikoita ei kuitenkaan ihan loputtomiin pysty lisäämään, joten progressio ei niiden kanssa välttämättä ole kauhean pitkä. Ja niinkuin mainittua, voi vetää (varsinkin natuilla) kropan äkkiä linkkuun.

Miten ruokapuoli? Ootko kokeillu nostaa hiilareita reenin jälkeen palautumisen parantamiseksi? Itsellä tämä helpottanu kovasti.

Erikoistekniikat ei välttämättä ole enää edes kauhean erikoisia jos niitä paukuttaa joka treenissä ja joka sarjassa. Eikös ne toimi paremmin tehokeinona, juurikin esim viimeisessä sarjassa? Näin ainakin mm Meadows puhunut. Nuita erikoistekniikoita ei kuitenkaan ihan loputtomiin pysty lisäämään, joten progressio ei niiden kanssa välttämättä ole kauhean pitkä. Ja niinkuin mainittua, voi vetää (varsinkin natuilla) kropan äkkiä linkkuun.

Miten ruokapuoli? Ootko kokeillu nostaa hiilareita reenin jälkeen palautumisen parantamiseksi? Itsellä tämä helpottanu kovasti.

Juu siis myönnän, että melko överiksi menny noiden erikoistekniikoiden kanssa. Tosiaan siksi niitä tullut ahmittua, kun ei aikoinaan ennään perussetit tuntunu menevän perille. Progressiota on kuitenkin näilläkin tahkoamisilla tullut tasaisesti, niin ei oo osannu heti alkaa kyseenalaistamaan koko touhua. VHH oon periaatteessa ollu siittipäivien kera, mutta nyt pidemmän aikaa kuitenkin vedellytkin hiilareita reenipäivinä reenin ympärillä ja sen jälkeen loppupäivän. Se ei ole uneen apuja tuonut. Nyt viimeyönä su-ma, kun edellisen reenin olin heittänyt pe aamuna, nukuin täydellisesti ja syke oli vihdoinkin normaaleissa lukemissa yön ajan. Huomenna koitan kevyttä pumppailua.

Mulla oli aivan samoja uniongelmia. Pienet kevennykset ei paljoa auttaneet. Vasta kun muista syistä tuli pari kuukautta treenitaukoa, niin alkoi kestää salitreenejä ilman uniongelmia. Nyt olen aika tarkkana tuon kanssa ja teen mieluummin liian vähän kuin liikaa.

Mulla oli aivan samoja uniongelmia. Pienet kevennykset ei paljoa auttaneet. Vasta kun muista syistä tuli pari kuukautta treenitaukoa, niin alkoi kestää salitreenejä ilman uniongelmia. Nyt olen aika tarkkana tuon kanssa ja teen mieluummin liian vähän kuin liikaa.

Aivan. Näin olen nyttemmin lueskellukki aiheesta, että todennäkösesti reenitaukoa vaatii ja tosiaan jos ei itellä tuo kevennys auta, niin tauon kautta sitten.

Matalat testotasot tekee aika heikkoja unia myös. Ja ylirasitukselle on tällöin myös pienempi kynnys syntyä, ja se tuskin ainakaan auttaa testotasoja.. Itse kävisin mittauttamassa..

Siis oot paukuttanu yks jakosta kolme kertaa viikossa (ma,ke ja pe),noin 1½ tuntia kerralla ja käytät joka kerta kaikille lihaksille mm. supersarjoja? vedätkö vielä failureen molempien liikeiden sarjat?

10 viikkoa,30 treeniä yksjakoisella ja joka kerta erikoistekniikoilla? Huh, palautusko tuosta edes lataamalla kaikkia mahdollisia anabolisia lääkkeitäkään? Ei. Entä extrahilareilla? :D
Olis mielenkiintoista kuulla vähän voimatasoista että millaisilla voimilla tuollaista vedetään kolmatta kuukautta..

Tokihan keho tottuu rasitukseen joten voishan se olla että vetäsit nyt vielä loppuvuoden tuota ja sitten katsoa tilannetta että onko tapahtunut kehitystä ja sopeutumista rasitukseen.

Blokista pari juttua jotka vähän ihmetyttää:

-Siinähän meni roskaruokaa ja karkkia yms. lähes päivittäin. Ajattelin, ettei lihat karise karkuun ainakaan.(tauolla salista,leikkaus)
-hidastettuja negatiivisia settejä ja supersarjoja (heti tauon jälkeen kaasu pohjaan ja rajotinta vasten?)
-Perusmottohan on ainakin minulla, että kun on massankasvatuskausi, niin raskaimpien reenien määrää voi vähentää ja päinvastoin cutatessa niitä tulisi lisätä.(massakaudellahan juuri voi vetää kovia treenejä!) millon se lihas muuten hankitaa,kevyellä jumpalla ja syömällä paljonko? vaiko dieetilläkö?)
-Tosin itse sovellan edelleen suht vähähiilarista ja terveellistä ruokailua ja lisäilen sitten hiilareita reenien ympärille ….tarkemminsanottuna reenin jälkeen ja siitä loppupäiväksi asti. Siittipäivät pidän nyt miten huvittaa viikonloppuisin ainakin tässä vaiheessa (miten vhh voi vetää jos hiilareita paukutetaan sitten reeneissä ja loppupäivä?)
-
Kolmea liikettä per liha lähtien nelosen toistoista ja lopettaen aina pudotussarjaan.
-Ruokapuolella en oo miettiny mitään. Oon syöny ihan mitä sattuu ja näköpiirissä on. Hiilareita säästelemättä. Karkkia, sipsejä ja suklaamuniakin on livahtanut suuhun lähes päivittäin tässä lomalla
-Pari päivää sitten söin lakupussinkin kertalaakilla

Aikas konstit olet keksinyt kiusata kehoasi :cool:

Onko sulla aina ollut uniongelmia, vai onko ne nyt vasta tulleet?
Se hiilaritankkaus ei vain voi viedä unia, se estää myös kasvuhormonin erittymisen unenaikana.
Vedä mieluummin pelkkä heraproteenisatsi ennen nukkumaanmenoa.
Käyt töissä, joten reenaatko illalla? Yritä treenata jokatapauksessa mahdollisimman aikaisin.
Ne unilääkkeet pois, niillä ne unet vasta meneekin pitkässä juoksussa.
Ikää 40 niin testot voi olla alhaalla, cityterveydessä voit käydä mittauttaan ilman lähetettä, noin 30€ maksaa se laajempi paketti.
Jos heräilet aamuyöstä, niin vois vaikkapa mirtazapiinin paikka... se ei sitten sovi satunnaiseen käyttöön, viikon - pari on aluksi päivisin ihan pöhnässä :D

Anyway, kuten muutkin totesi, jätä ne jatkuvat supersarjat pois... tulee varmaan hyvä pumppi, mutta ylikunnossahan sinä olet jos leposyke koholla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom