Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoitus on pitää kevyitä viikkoja kolmen viikon välein. Mitä tällöin pitäisi tehdä? Painitaanko ollenkaan? Miten on mahdollista että ylikunto iskee noin pienellä treenimäärällä kun lepopäiviä on kuitenkin 3 kappaletta viikossa? Alkoholia käytän 1-2x kuussa, eli tuskin siitä on kiinni. Viimeksi otettu alkoholia tammikuun alussa.
Sinkkiä otan tosiaan sen 22mg illalla ja magnesiumsitraattia 500mg palautusjuomassa treenipäivinä (eli aika illalla). Eikös tuo kuitenkin aja saman asian kuin ZMA. Multivitan otan aamulla jossa on B-vitamiinit.
Minä taas syön tuhdin ja hiilaripitoisen ruuan nimenomaan illalla, ei mitään överiä mutta kunnon annos. Näin saan itse hyvät unet.Mulla yöunet kärsii ainakin tosi helposti jos vedän liikaa hiilaria ennen nukkumaanmenoa.
Tarkoitus on pitää kevyitä viikkoja kolmen viikon välein. Mitä tällöin pitäisi tehdä? Painitaanko ollenkaan? Miten on mahdollista että ylikunto iskee noin pienellä treenimäärällä kun lepopäiviä on kuitenkin 3 kappaletta viikossa? Alkoholia käytän 1-2x kuussa, eli tuskin siitä on kiinni. Viimeksi otettu alkoholia tammikuun alussa.
Sinkkiä otan tosiaan sen 22mg illalla ja magnesiumsitraattia 500mg palautusjuomassa treenipäivinä (eli aika illalla). Eikös tuo kuitenkin aja saman asian kuin ZMA. Multivitan otan aamulla jossa on B-vitamiinit.
Ylikunnon tyypillisimmät oireen IMHO on nukkumisen vaikeus ja kohonnut lepopulssi. Olet ilmeisesti nuori ja hyvässä kunnossa, eli lepopulssin tulisi olla hyvin matala, reilusti alle 60. Minulla se on normaalisti 50-54 ja kun ylikunto uhkaa, se nousee yli kuuteenkymppiin ja jopa liki kahdeksaankymmeneen. Myös minulla on paljon lepoa, vain kolme salitreeniä viikossa lämmittelyineen + sekalaista ulkoilua, lähinnä kävelyä. Silti vieläkin tökkää ylikuntoon jos ei ole tarkkana. Kehityskaari menee niin, että jos ignooraa unihäiriöt ja pulssin nousun, niin hetken päästä sa valtavan boostin treeniin, ja se on merkki siitä jotta nyt mennään. Tuosta noin päivä ja iskee flunssa, joka kestää viikon = pakkolepo joka pitkittyy jos sitä ei hoida huolella pois. Sitten on lepäillessä aikaa seurata miten lepopulssi laskee ja uni paranee. Pahimmillaan umpitollona tuo on koettu neljä kertaa vuodessa, kunnes äly heräsi ja aloin tunnistamaan oireita. Nyt sihen näyttää yhä törmäävän kerran parissa vuodessa kun tuo treenaaminen on niin kivaa, ja kehitys tekee sokeaksi.Treenaan 4x viikossa lukkopainia/BJJ:tä + kaksien treenien jälkeen 30min lihaskuntotreenin, eli periaatteessa 6 treeniä + 3 lepopäivää viikossa. Syön hyvin ja terveellisesti (hiilarit hyvistä lähteistä, paljon proteiinia jne). Ongelmana on kuitenkin huono unenlaatu kun treenaan. Herään monta kertaa yöllä joten uni on katkonaista ja unenpäästä on vaikea saada kiinni. Kun olen sairaana ja lepään (tai muuten vaan olen treenaamatta), on unenlaatu paljon parempaa ja herään vain 0-1 kertaa yöllä. Treenit alkavat 17 - 18 akselilla. Missä ongelma huonoon unenlaatuun treenatessa??Keho ei käy mielestäni mitenkään kierroksilla treeninen jälkeen ja eihän ne kovin myöhään olekkaan. Ylikuntoahan tuo ei voi olla kun kuitenkin 3 lepopäivää viikossa?
Ylikunnon tyypillisimmät oireen IMHO on nukkumisen vaikeus ja kohonnut lepopulssi. Olet ilmeisesti nuori ja hyvässä kunnossa, eli lepopulssin tulisi olla hyvin matala, reilusti alle 60. Minulla se on normaalisti 50-54 ja kun ylikunto uhkaa, se nousee yli kuuteenkymppiin ja jopa liki kahdeksaankymmeneen. Myös minulla on paljon lepoa, vain kolme salitreeniä viikossa lämmittelyineen + sekalaista ulkoilua, lähinnä kävelyä. Silti vieläkin tökkää ylikuntoon jos ei ole tarkkana. Kehityskaari menee niin, että jos ignooraa unihäiriöt ja pulssin nousun, niin hetken päästä sa valtavan boostin treeniin, ja se on merkki siitä jotta nyt mennään. Tuosta noin päivä ja iskee flunssa, joka kestää viikon = pakkolepo joka pitkittyy jos sitä ei hoida huolella pois. Sitten on lepäillessä aikaa seurata miten lepopulssi laskee ja uni paranee. Pahimmillaan umpitollona tuo on koettu neljä kertaa vuodessa, kunnes äly heräsi ja aloin tunnistamaan oireita. Nyt sihen näyttää yhä törmäävän kerran parissa vuodessa kun tuo treenaaminen on niin kivaa, ja kehitys tekee sokeaksi.
Kevyitä viikkoja pitäisi pitää sitä useammin mitä kovempaa treeni on. Suosittelen jopa pitämään säännöllisesti 5-7 päivää täyttä lepoa (vain kevyttä liikunta syke 50-60 %) Urheilulääkäri Selänne jossain kirjoitti, että aliharjoittelu on parempi vaihtoehto kuin ylitreenaminen, elikkä parempi harjoitella jopa liian vähän. No, koulukuntia on monia, nää on nyt vaan mun mielipiteitä.