Unenlaatu ja palautumisen optimointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rock^
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: Unenlaatu ja palautumisen optimointi

Meta description: Hyvä uni korjaa kehon, terävöittää mielen ja parantaa treenituloksia. Laatu ratkaisee enemmän kuin tuntimäärä.

Olen lähiaikoina huomannut samanlaisen vaikutuksen iltaisin lukemisesta. Tätä ennen kompensoin unen laatua sen määrällä menemällä hieman aikaisemmin nukkumaan ja toisinaan heräsin kerran tai pari yön aikana, tosin vain hetkeksi. Eikä haittaa, vaikkei kirja niin kiinnostava olisikaan. ;)

Olen itsekin lukenut 30-60 min ennen nukkumaanmenoa viimeisen kuukauden ja se on todellakin auttanut. Nukahdan nopeammin ja unen laatukin on parempaa (en heräile niin usein).

Mua on taas kiinnostanu unen (siis sen mitä näkee) merkitys hormooneissa ja sitä kautta kulutuksessa. Koska kun elettävässä elämässä näkee/kokee pelottavia asioita niin tulee adrenaliinit sun muut ja ne vaikuttaa kulutukseen, joten miksei myös unta nähdessä? Unessa jotkut ihmisethän kokee unen olevan totta, joten eikö silloinkin pitäisi tulla hormooneja ja välittäjäaineita (anteeks, en näistä tiedä) ja vaikuttaa samalla tavalla kuin hereillä ollessa? Näin ollen nostaa kulutusta hetkeksi. Eli polttaako painajaiset enemmän kaloreita kuin, että näkisi rauhallista unta? :D

Siinä vaiheessa, kun unen aikana todella erittyy adrenaliinia suuressa määrin, ollaan jo melkein hereillä. Aamua kohden energian kulutusta lisäävän kortisolin pitoisuus nousee aina, riippumatta siitä, mitä unta näkee.

Koko elimistön yleistä hormonitasapainoa säätelevä aivojen osa, hypotalamus, on hyvin tärkeä myös unen/hermostn vireystilan säätelyn kannalta. Monien hormonien eritys noudattaa vuorokausirytmiä tai uni-valverytmiä (kortisolin lisäksi esim kasvuhormoni, prolaktiini ja melatoniini) ja vaikuttaa unen laatuun. Unien sisältö sinänsä ei ymmärtääkseni vaikuta näihin, mutta unen syvyys ja yleinen stressitila tietty vaikuttavat.

Unennäön aikana aivorungon hermosolut erittävät hyperpolarisoivaa glysiiniä, mikä saa aikaan niinsanotun motorisen irtikytkennän. Toisin sanoen vaikka näkisit kuinka vilkasta unta, lihaksesi ovat unen aikana täysin lamaantuneet ja kuluttavat siksi hyvin vähän energiaa.

Unien sisältö ei siis varmasti vaikuta merkittävästi unenaikaiseen energiankulutukseen.

Sikeämmin saa(n) nukuttua, jos ottaa vaikka kupin teetä ennen torkkua ja :pano: . Oon huomannu myös, että ei saa juoda kauheesti. Muuten yöllä heräilee armottomaan kusihätään yms. ja myös salilla käynti kello 19-20 aikaan kello15 sijasta auttaa.
Eli nuo tekijät yhdessä saa itselleni aikaan sellaisen reagtion, että nukun kuin tukki. ;)

Itselläni on ollut sellanen ongelma nyt loman jälkeen että kun pitäisi mennä nukkumaan ja herätä noin 4 tuntia totuttua aikaisemmin, niin kroppa tavallaan menee rennoksi ja nukahtaa, mutta päässä miettii kaiken maailman asioita, mutta ei ole unessa koska silmät voi avata milloin vian. Silti (valitettavasti) aika palaa siivillä, ja puolen tunnin välein sitä katselee kelloa yhtä väsyneenä/pirteänä kuin aikaisemmin. Sitten kun huomaa nukahtaneensa niin kello soikin 5 minuutin päästä, prkl.

Toivottavasti kolmannella kerralla onnistuu tuo nukkuminen. Kun oppisi viellä junassa nukkumaan niin elämä helpottuisi.

Mulla kaikkein parhaimman unen saa aikaan kunnon :pano: ja sitten raukeana vaimo kainalossa nukkumatin maille. Lukeminenkin on enimmäkseen varsin toimiva tapa.

Unen merkitys treeneihin on kyllä huomattava. Kun on pieniä ja aamuvirkkuja (tai joskus yökukkujiakin) lapsia talossa niin kylläpä vain on aamulla toisinaan vähemmän virkeänä. Ja sama jatkuu salilla. Joskus harvoin kyllä käy niin, että lyhyen unen jälkeisenä päivänä saa aikaan uskomattoman energisen treenin. Mistä lie johtuu.

Huomasin tällaisen erikoisuuden keväällä että jos otin lauantai iltana kaljaa ja sitten nukuin sunnuntai-maanantai yönä vain 4-6tuntia (norm. 7-8,5h) niin maanantai iltana kyykky treeni kulki uskomattoman hyvin.:)

Huomasin tällaisen erikoisuuden keväällä että jos otin lauantai iltana kaljaa ja sitten nukuin sunnuntai-maanantai yönä vain 4-6tuntia (norm. 7-8,5h) niin maanantai iltana kyykky treeni kulki uskomattoman hyvin.:)

Oon huomannu saman, että jos on lauantaina tullut vähä otettua, niin maananatai on noin perinteisesti muuten täysin susi, mutta treeni kulkee käsittämättömän hyvin.

Juuh, en keksinyt mihin muualle olisin tän kysymyksen lykännyt niin tehdään nyt sitten ihan uus threadi, jos joku vaikka huomais jotain vastata. Eli univaikeuksista oon alkanut viime aikoina kärsiä aikas lailla paljon, aina oon ollut huonouninen mutta ei ole ennen käynyt niin että saman viikon sisällä olisi useampi uneton yö ja nyt on alkanut mennä asiat huolestuttavaan suuntaan. Tällä viikolla en su-ma välisenä yönä saanut unta kuin reilu 2h, seuraavan yön nukuin hyvin (noin 7h unta) ja nyt vaikuttaa taas siltä että lähes uneton yö tulee, kymmeneltä jo olin nukkumassa kun tarkoituksena oli univelkaa paikkailla mutta eipä taida onnistua. Oon tällä hetkellä koulutuksessa ja 6.30 herätys joka aamu, kaheksasta neljään päiviä eli reeni menee aina illalle. Aikasemmin oon yleensä käynyt salilla päivällä kun oon ollut kotona koulun loppumisen jälkeen ja sillon ei vielä mitään mulle poikkeuksellisia ongelmia ollut nukkumisen suhteen, niin oon vaan tässä alkanut pohtiin että laittaako reeni jotenkin ylikierroksille niin että ei sitten uni tule illalla? Sunnuntaina kävin salilla illalla ja niin myös tänään (tiistaita tarkoitan, vaikka keskiviikossa jo ollaan virallisesti) ja unta ei tullut su-ma yönä eikä vaikuta nytkään tulevan. Oon kuitenkin joskus aikasemminkin käynyt iltasin salilla ilman tällaisia ongelmia niin mietin vaan että mistä ne nyt yhtäkkiä sitten alkais. Muutenkin nykyään nukkumaan mennessä pelkään aina etten saa unta, joten saattaa olla jotain psykologistakin että kun nukkuun mennessä pelkään, etten saa taas unta -> vireystila nousee -> entistä vaikeempi nukahtaa, niin en oo varma miten lähtisin tätä ongelmaa hoitaan. Myöskin oon lueskellu/kuullut sellaista että ihminen aina kuvittelee tämän tyyppiset ongelmansa aina suuremmiksi kuin mitä ne on ja oon sitten alkanut miettiin että onko mulla todellisuudessa mitään ongelmaa, kuinka normaalia tämmönen on? Koska voin sanoo että niinä yön pimeinä tunteina kun väsyttää ja haluais hirveesti nukkua ja ei pysty niin ei mielessä liiku mitään kovin normaalia, alkaa vähän epätoivoinen olo pikkuhiljaa tulla. Sitten on aina myös semmonen olo että päivän reenit meni hukkaan kun ei saa levättyä, ei tunnu sekään mukavalta. Ja sitten tästä luonnollisesti seuraa myös se, ettei päivällä oikein jaksa painaa, pitäis kuitenkin jaksaa opiskella ja ens viikolla alkaa työharjottelu, eli aikatauluihin ei oo tulossa muutosta.

Oon oikeasti aika neuvoton tässä asiassa (kertoo jotain että avauduin tänne), pieniä vinkkejä kaipailisin. Oon yrittänyt netistä ettiä mutta en oo löytänyt mitään aiheeseen liittyvää, perus unettomuusongelma-artikkeleista en oikein tunnista omia ongelmiani, tai ne ei ainakaan esiinny koko laajudessaan. Kiitokset kaikille, jotka jaksoi lukee tähän asti, nyt meen taas yrittään jos nukkumatilta riittäis unihiekkaa mullekin.

En mä ainakaan saa moneen tuntiin unta treenien jälkeen jos illalla treenaan. Käy suoraan neljän jälkeen salilla kun se koulutus loppuu.

Laita telkkari ja netti pois päältä illalla ja lue vaikka jotain tylsää kirjaa. Anna Karenina on hyvä - siinä on tuhat sivua pelkkää lässytystä. Dostojevskin Idiootti on kans toimiva ja Homeroksen Odysseia. Takuulla nukut näillä. Jonkunlaiset hengitys- ja rentoutusharjoitukset on hyviä keinoja auttaa unentuloa.

Mulla on henkilökohtaisesti niin epäsäännöllinen rytmi elämässä: opiskeluja, töitä, perhekiireitä ja treeniä että unet on välillä mitä sattuu. Mä nukun univelkoja pois aina kun on tilaisuus. Ei niistä yöunista kannata ainakaan stressata. Koska muuten viimeksi olet keventänyt treenejä?

Viikonloppuna pidät saman unirytmin kuin viikolla (vaatii jäätävää itsekuria) niin menee tuo su-ma ongelma varmaan ohi. Itselläni vähän samaa, tuli se 3 tuntia nukuttua vkl:n jälkeen. Nukuin tunnin päikkärit, ja illalla Suomi-Latvia, ja herätys 5.25, joka aamu, nukuin silti 1,5 tunnin päikkärit. Ensi yönä taas Suomen peli ja pitäisi kova treeni vetää viiden tunnin unilla :) Eipä ole tosin nukkuminen ennenkään vaikuttanut treenaamiseen...

Huoneessa ei saisi olla yli 20 astetta tai unet menee itselläni helposti , treenin en usko vievän unia koska treenaan jo iltapäivällä. Enemmänkin suuri ruokamäärä tekee niin helvetin kuuman olon. Dieetillä väsyttää aamusin enemmän, mutta eipä ole niin kuuma, ja nälkä menee kyllä ohi.

Itse olen huomannut että nukkuminen niin että ei saa unta tai on jossain ihmeen horrostilassa on huomattavasti parempi kuin olla ylhäällä kyseinen aika. Vaikka nukahtaisi ensimmäisessä tapauksessa niin että unta tulisi muutama tunti, ei ihmeen kaupalla väsytä kuin vasta iltapäivällä, eikä silloinkaan välttämättä hirveästi.

Juotko kahvia tms. kofeiinipitoisia juomia, jos juot ja on mahdollista kokeilla ilman kannattaa yrittaa. Itsellani on myos univaikeuksia ollut viimeisen vuoden aikana sen tarkempaa syyta en tieda, mutta olen huomannut, etta kun jattaa kofeiinipitoiset juomat pois ja illalla nollailee paakopasta paivan tapahtumat vaikka lukemalla tai kattomalla telkkaria niin uni tulee aika mukavasti. Tasta on aikasemminkin ketjuja, mutta olen koulussa niin en jaksa ettia sori :( Uskaltaisin vaittaa, etta saannollinen rytmi on kaiken a ja o itsellani ainakin hyviin youniin, mutta helpommin sanottu, kun tehty nimim. viimeyona taas joku 3-4h unta takana :/

Metallican mainitsemaan "horrostilaan" pitaa kylla yhtya, vaikka on semmonen olo etta ei oo tullut kunnolla nukuttua, mutta koomailtua senkin edesta edellisena yona niin seuraava paiva on paljon mieluisampi ja tahan viela energiajuoma paalle niin avot.

Back
Ylös Bottom