Unen tarve

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Push-Up
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Itse 15v ja nukun 6-8h, ja tunnen että nukun liian vähän. Tarvitsisin ainakin sen 9-10h joka yö, mutta minkäs sille voi kun valvottaa ja joutuu mennä kouluun tosi aikaisin aamulla. =/

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Zone-sarja -42%
Mulle 9 tuntia on sellainen että sen ku nukkuu nii on koko päivän virkeä. Koulupäivinä tulee nukuttua sellaiset 6-8 tuntia ja se tuntuu olevan aivan liian vähän, koulu alkaa 9 ja tuntuu että olen hereillä vasta 12 aikaan..

Syksyllä olin lomautettuna sen 4kuukautta, jolloin tuli päivittäin nukuttua 10tunnin yöunet. Työn ääressä taas tulee unta palloon arkisin 4-6 tuntia. Väsyttäähän se ihan eri lailla, mutta kehityksessä en ole huomannut eroa.

8-9h, jos painuu itsellä tuonne 7h tienoille tai alle niin kyllä aamulla lämpö noussut vähintää 37 asteeseen ja päivä menee ihan vituilleen. Joskin sitä pystyy korjaan jos päikkärit ehtii jossain välissä ottaan niin olo normalisoituu.

äitini väittää lukeneen jostain tutkimuksesta missä väitetään, että on terveellisempi mennä aikaisin nukkumaa kuin myöhään vaikka nukuttu tunti määrä olisi sama. Mahtaako asia pitää paikkansa?

juu, mäki oon niin huono nukkumaan että yleensä nukun yöllä sen 2-4 tuntia ja päivällä päikkärit. ei vain nukuta, vituttaahan tuo mutta jos ei nukuta niin ei voi mitään. ja ihan ok kehitystä kumminkin tulee.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaan tullut jo mutta--->

[Normaalisti nukahtamisviive on n. 5-15 minuuttia, jonka jälkeen vajotaan kevyemmistä syvempiin unitiloihin.
3 tunnin jälkeen unisyklit REM-unen alusta seuraavan REM-vaiheen alkuun kestävät kukin n. 90 minuuttia.
Herääminen kannattaa ajoittaa kevyen unen vaiheeseen, jotta heräisit virkeämpänä. Aikuisen unentarve on noin 7,5 tuntia. (http://kalorilaskuri.fi/uni-ja-lepo)]

äitini väittää lukeneen jostain tutkimuksesta missä väitetään, että on terveellisempi mennä aikaisin nukkumaa kuin myöhään vaikka nukuttu tunti määrä olisi sama. Mahtaako asia pitää paikkansa?

Kyllä ite olin ainakin intissä paljon pirteämpi, kun nukku 22-06, vaikka tunteja tuli "vain" 8. Paljon enemmän väsyttää, jos nukun 03-15, eli 12h.
Eiköhän tuossa jotain perää ole.

Voi että ku saiski unta yli 8h yössä. Yleensä arkena meen nukkumaan 22.00 ja herätys on 5.30-6.30. Jos olisin opiskelija tai teini niin todennäköisesti tulis vedettyä pidemmät unet. Viikonloppuisin sit noi kaks alle kouluikäistä lasta pitää huolen siitä et 9.00 ollaan viimeistään pystyssä. Voi ku olisikin vielä nuori ;)

Varmaan tullut jo mutta--->

[Normaalisti nukahtamisviive on n. 5-15 minuuttia, jonka jälkeen vajotaan kevyemmistä syvempiin unitiloihin.
3 tunnin jälkeen unisyklit REM-unen alusta seuraavan REM-vaiheen alkuun kestävät kukin n. 90 minuuttia.
Herääminen kannattaa ajoittaa kevyen unen vaiheeseen, jotta heräisit virkeämpänä. Aikuisen unentarve on noin 7,5 tuntia. (http://kalorilaskuri.fi/uni-ja-lepo)]
Tota oikeaan aikaan heräämistä varten on muuten tehty kännykkäherätyskello, joka herättää silloin kun on melkein hereillä, tietyllä aikavälillä. http://www.happywakeup.com/en/ Kännykkä pitää olla sängyssä tai tosi lähellä ja se tarkkailee nukkuvan liikkeitä kännykän mikrofonin kautta , ja tämän avulla jotenkin tunnistaa unen vaiheet.

Tekis mieli kokeilla mutta ei toiminut omassa käynnykässä tuo sovellus.

Saman toimintaperiaatteen herätyskelloja on myynnissä ~200e hintaan, että ei toi 10e paha ole.

Riippuu varmastikin unirytmistä ja siitä kauanko on valvonut ennen unia. Jos on tottunut valvomaan pidempään ja nukkumaan myöhempään niin kyllä luulisi ajavan saman asian. Normaalilla unirytmillä siis on 'terveellisempää' mennä aikasemminen nukkumaan.

Itse olen saanut tehtyä nukkumisesta aikamoisen kiusauksen itselleni. Tarvitsen siis hieman keskivertoa enemmän unta elikkä sen 8-9h yössä. Jos alla on treeni niin tuo kipuaa sinne 9 tuntiin. Tässä on vain sellainen ongelma että treenit on lähes joka ilta loppuen 21-23 illasta riippuen eli tuo + 1h on kotona jonka jälkeen pitäisi vielä iltapalaa nakertaa. Toisaalta herätyskello soi sitten töihin 6.30. Eli keskimäärin ehtii nukkua sen 6-7 tuntia ja monesti tuo reilu tunti harjoituksen jälkeen nukahtaminen on vaikeaa vaikka olisi väsynyt.

Olin tässä jo pitkään ihmetellyt että onko huonot veriarvot vai mitä kun aina iltapäivällä jo olo on että voisi nukahtaa pystyyn ja treenatessa ei saa mitään itsestään irti. Nyt sitten oli varmaan ekaa kertaa elämässä 5 viikon kesäloma jolloin sai nukkua rauhassa ja treenailla samaan tahtiin, niin olo oli kuin uudella ihmisellä ja varsinkin vauhtikestävyystulokset paranivat aika roimasti (ilmeisesti ihan paremman virkeystilan ja täten paremman tahdonvoiman ja suuremman kipukynnyksen vuoksi).

Nyt on taas kuukausi töitä takan ja koko ajan päivällä on olo kuin nuhassa olisi. Nenä ei ole tukossa mutta vähän joka paikkaan kolottaa ja väsyttää. Olen aika varma että tämä johtuu noista yöunista, mutta vielä pitäisi keksiä mistä varastaisi muutaman lisätunnin yöhön. En tiedä onko kenelläkään jotain huijauskeinoja.

Ja btw. ei ole munuaisten vajaatoimintoja ja vastaavia kun niitä kuitenkin joku ehdottaa =) Otettu laaja verenkuva joku vuosi sitten ja syön mielestäni terveellisesti. Aamupalaksi ruikkari, lounaaksi salaatti lihalla tai juustolla, päivälliseksi riisi/makaroni/peruna + salaatti + jotain lihaa ja iltapalaksi yleensä banaani+omena tai anas blenderiin rasvattoman maitorahkan kanssa.

Mulla sopivat on 9-12 tuntia, ikää 21. Reenaan kyllä erittäin kovaa säännöllisesti, vaatiihan se veronsa. En usko että suurta eroa olisi 8 ja 12 tunnin välillä palautumisen kannalta, mutta kyllähän siellä ero kuitenkin on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom