Unen tarve

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Push-Up
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli kuinka kauan tulisi suunnilleen nukkua? Itse menen usein nukkumaan noin 22.30 ja herään 7.00. Nukahdan usein vasta noin puolenyön aikoihin, olen aina ollut "huono nukkuja". :rock: Yleisesti puhutaan, että 8-9 tuntia olisi riittävä, mutta mulla tulee sitä tehokasta nukkumista noin 7h, vai miten määritellään unen pituus, siitä hetkestä kun nukahtaa vai kun "menee nukkumaan". :david:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aika paljon henkilökohtaisia vaihteluita unentarpeessa. Itsellä ei alkuunkaan riitä 6-8h yöunet, vaan 10h on sellainen normi. Kun rasitusta on viikon myötä enemmän, unen tarve voi helposti kivuta tuonne 12h. Tosin olen huomannut että tälläinen 12h on todella hyvä kropan palautumisen kannalta. Jos olen esimerkiksi tehnyt punttitreenin, niin seuraavana aamuna on aivan turha edes yrittää sängystä ylös 6-8h yöunilla. Kun on sellainen 12 tuntia takana, niin kroppa on huomattavasti paremmin palautunut rasituksesta. Yöllä nukahtaminen voi olla joskus vaikeaa, esim. muutamaa tuntia aiemmin tehdyn lenkin jälkeen leposyke hieman vielä korkealla..siksi olisikin hyvä treenit ajoittaa aiemmalle, kuin paria tuntia ennen nukkumaan menoa. Mielipiteitä???

Se unen tarve vaihtelee. Jotkut pärjäävät 6 tunnilla (useimmiten vanhemmat ihmiset), ja joillekkin alle 10 tuntia on liian vähän.

Itselläni heräämisaika ja se, että herääkö kelloon vai "omanpään mukaan" vaikuttaa enemmän kuin nukkumisaika. Vaikkakin alle 6 tunnin unet kyllä näkyvät sitten iltapäivän päänsärkynä.

Tottahan se on että nukkumisesta on helpoin riistää lisää vapaa-aikaa, kun itsellänikin menee monesti +10 tuntia kouluun matkoineen, niin vaikea siinä olisi ehtiä edes treenaamaan jos yrittäisi yli 8 tuntia nukkua.

Nukun yleensä 2-7h yössä, päivällä sitten useimmiten 2-4h päikkärit :D Pärjään hyvin jo 2 tunnin unillakin. Olen huono nukkuja, onneksi ei ole mun palautumista haitannut. :)

Nukun yleensä 2-7h yössä, päivällä sitten useimmiten 2-4h päikkärit :D Pärjään hyvin jo 2 tunnin unillakin. Olen huono nukkuja, onneksi ei ole mun palautumista haitannut. :)

Jos kunnolla treenaa niin ei kukaan millään 2h unilla pärjää. Kyllä se 8h ois hyvä nukkua, varsinkin tossa iässä.

Jos kunnolla treenaa niin ei kukaan millään 2h unilla pärjää. Kyllä se 8h ois hyvä nukkua, varsinkin tossa iässä.

Jepjep, nyrkkeilessä tuli aamulla 6km lenkki + illalla lajiharjoitukset, meni suurin osa 2-5h unilla eikä väsyttänyt. Eilen otin 2h unien jälkeen jalkatreenin eikä väsyttänyt, ja hyvin vielä meni. Kai te sitten tiedätte.. :rolleyes:

No ei mulla kyllä tulis kuuloonkaan edes yrittää päiväunia, menis joku 2-3 h ennenku nukahtaisin :)

Jepjep, nyrkkeilessä tuli aamulla 6km lenkki + illalla lajiharjoitukset, meni suurin osa 2-5h unilla eikä väsyttänyt. Eilen otin 2h unien jälkeen jalkatreenin eikä väsyttänyt, ja hyvin vielä meni. Kai te sitten tiedätte.. :rolleyes:
Kuka on väsymyksestä puhunut? Pääasia on se, että ne lihakset kasvaa levossa ja unen aikana palaudutaan. 2-5 tunnin unet on liian vähän, katsoi asiaa miltä kantilta tahansa.

Zone-sarja -42%

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuka on väsymyksestä puhunut? Pääasia on se, että ne lihakset kasvaa levossa ja unen aikana palaudutaan. 2-5 tunnin unet on liian vähän, katsoi asiaa miltä kantilta tahansa.

No tuossa ylempänähän siitä puhuttiin, lue tarkemmin. No mulla on nuo unet toiminut, sarjapainot kasvaa kokoajan, paino nousee, ja toivottavasti lihaakin tulee. :D

Aika paljon henkilökohtaisia vaihteluita unentarpeessa. Itsellä ei alkuunkaan riitä 6-8h yöunet, vaan 10h on sellainen normi. Kun rasitusta on viikon myötä enemmän, unen tarve voi helposti kivuta tuonne 12h. Tosin olen huomannut että tälläinen 12h on todella hyvä kropan palautumisen kannalta. Jos olen esimerkiksi tehnyt punttitreenin, niin seuraavana aamuna on aivan turha edes yrittää sängystä ylös 6-8h yöunilla. Kun on sellainen 12 tuntia takana, niin kroppa on huomattavasti paremmin palautunut rasituksesta. Yöllä nukahtaminen voi olla joskus vaikeaa, esim. muutamaa tuntia aiemmin tehdyn lenkin jälkeen leposyke hieman vielä korkealla..siksi olisikin hyvä treenit ajoittaa aiemmalle, kuin paria tuntia ennen nukkumaan menoa. Mielipiteitä???

Jos käyt töissä ja pääset vaikka neljältä töistä tulet himaan valvot kaksi tuntia, käyt nukkumaan illalla kuudelta ja heräät seuraavana aamulta kuudelta? Olettaen, että tekisit vaikka 8 h päivää ja varaisit aamusta 2 h aamupala-aikaa. Siinä ainakin jää illasta pitkä pätkä nukkumiseen. Missä välissä siinä kerkäis muuta tekemään? Työpäivän jälkeen pari tuntia vois pyhittää saliin tai vastaavasti aamulla, mutta muu aika menis nukkumiseen.:D

Itsellä ei oo kyllä kummoset unirytmit kyllä. Arkena 6h yöllä ja päivällä 2h koulun jälkeen. Viikonloppusin unta niin paljon kun jaksaa nukkua. Päivälläkin. Unentarve omasta mielestä riippuu ihan päivän raskaudesta. Kovempi levon tarve vaikkapa fyysisessä varastoduunissa kuin joku lepposa koulunkäynti. Riippuu kuinka paljon tekee ajattelutyötä ja kuinka paljon tekee fyysistä hommaa.:D

Itsellä homma menee kummallisesti. Kun päivä on ollut leppoisa ja kiireetön, niin väsyttää vielä 10h unienkin jälkeen ihan tajuttomasti.
Kun taas päivä on fyysisesti rankka, niin 7-8h riittää helposti :o

Onko tuossa unen laadussa sitten niin paljon eroja, kun menee väsyneenä nukkumaan?

6,5 - 7 tuntia yössä päivästä riippumatta. Enemmän varmaan pitäisi nukkua kun katsoo silmänalusia mut kun ei iltaisin väsytä. Aamulla 06.30 kun kello soi kylläkin. Päiväunia ei viitti vetää koska silloin tulisi valvottua koko yön.

Mulla on kovat unenlahjat, enkä hirveesti suunnittele viikon nukkumisia. Rytmiä ei oo laisinkaan, etenkään nyt olympialaisten aikaan, vaan unta tulee 4-12 tuntia yössä. Fyysinen rasitus vaikuttaa ehdottomasti eniten, mutta kyllä jos on illalla vääntäny hullun kiilto silmissä 6 tuntia putkeen harkkatehtäviä, niin ei kyllä jaksa aikasin herätä. Viikon vaikein päivä herätä on jalkatreenin jälkeinen aamu, sillon ei kyllä ennen klo 9 ole mitään mahdollisuutta kammeta itteään ylös.

Se on hemmetin harmi homma, että nukkuminen on kivaa mutta niin on elämäkin. Joku sais lisätä noita vuorokauden tunteja ;)

Bloodsport:
Se on hemmetin harmi homma, että nukkuminen on kivaa mutta niin on elämäkin. Joku sais lisätä noita vuorokauden tunteja.

Mun mielest sais olla lyhyemmät päivät, mopokorttia odotellessa :lol2:

TÄRKEE :D:D:D

Kyllähän niitä sais pari tuntia lisää olla. Ite teen päiväduunit ja ovihommat ja treenit päälle ni ei riitä mihinkään muuhun aika. Jos nukkuu kunnolla ei kerkeä syödä tarpeeks ja jos syö ni ei kerkeä nukkua :D

Iästä paljon kiinni, juuri jossain koulututkimuksessa oli suositus, noin 9h 20 min olis aika optimaalinen määrä. Mulla menee niin, että jos yhtenä yönä jää unet vähemmälle, niin se ei vielä haittaa mitään. Mutta jos viikolla vaikka kolmisen kertaa tulee lyhyet yöunet, niin sen kyllä jo huomaa. Eli aika yksilöllistä...

Proden olen huomannut parantavan yöunenlaatua, niinkuin paketissa luvataankin. Ja hotkimiset illalla kannattaa jättää väliin, jos on huonot unenlahjat.

Ja siis lihaksille on tietysti aina parempi, jos saa tarpeeksi unta. Silloin ne saa enemmän palautumisaikaa...

Niin kyllähän sen ites huomaa heti kun unta tulee liian vähän. Ei taulukkoja tai kehotuksia voi soveltaa jokaiseen.
Itse nukun arkipäivisin 9-10h ja itelle on välttämättömyys nukkua noin paljon. Useat pärjäävät vähemmällä.
Tosin olen ollut laihiksella pian puoli vuotta ja kuntoilen päivittäin, joten se vetää aika uniseksi muutenkin. Olen 18v.

Suositut

Back
Ylös Bottom