Unen merkitys treeniin

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Morjensta!

Ei sattunut silmään ketjua aiheesta jotin päätin aloittaa keskustelun. Kaikkihan toki tietävät riittävän levon merkityksen treenien kulkemiseen ja kehityksen saamiseen, mutta entäpä jos mietitään unen merkitystä treeniin? Hyvin nukutut yöunet (itselläni 8h+) antavat paremmin potkua treeniin kuin lyhyeksi jääneet, mutta onko merkitystä sillä miten tuon 8h ajoittaa? Onko esimerkiksi vaikutusta pitemmän päälle sillä, menetkö unille säännölisesti esim. klo 23 ja heräät klo 8, vai unille klo 02 ja heräät klo 11? Jostain olen kuullut että hormonitoiminta on tiettyyn kellonaikaan illasta kiivaimmillaan ja siksi tulisi suosia aikaisempaa nukkumaanmenoaikaa.Kokemuksia, raakaa faktaa? Omasta kokemuksesta tuntuu että vaikka nukkuisi 10 tunnin yöunet niin on aamulla ja päivällä puolessa vedossa jos on nukkumaanmenoaika luistanut pitkälle yön tunneille.

Entäpä päivätorkkujen ottaminen? Itselläni kokemuksen kautta päivätorkuista on lähinnä haittaa, jää pöhnäolo päälle ja reeni tuntuu jotenkin tahmeammalta kuin että olisi ollut hereillä koko päivän. Toki tässäkin eroja yksilöiden välillä, mikä sopii kenellekin.

Morjensta!

Ei sattunut silmään ketjua aiheesta jotin päätin aloittaa keskustelun. Kaikkihan toki tietävät riittävän levon merkityksen treenien kulkemiseen ja kehityksen saamiseen, mutta entäpä jos mietitään unen merkitystä treeniin? Hyvin nukutut yöunet (itselläni 8h+) antavat paremmin potkua treeniin kuin lyhyeksi jääneet, mutta onko merkitystä sillä miten tuon 8h ajoittaa? Onko esimerkiksi vaikutusta pitemmän päälle sillä, menetkö unille säännölisesti esim. klo 23 ja heräät klo 8, vai unille klo 02 ja heräät klo 11? Jostain olen kuullut että hormonitoiminta on tiettyyn kellonaikaan illasta kiivaimmillaan ja siksi tulisi suosia aikaisempaa nukkumaanmenoaikaa.Kokemuksia, raakaa faktaa? Omasta kokemuksesta tuntuu että vaikka nukkuisi 10 tunnin yöunet niin on aamulla ja päivällä puolessa vedossa jos on nukkumaanmenoaika luistanut pitkälle yön tunneille.

Entäpä päivätorkkujen ottaminen? Itselläni kokemuksen kautta päivätorkuista on lähinnä haittaa, jää pöhnäolo päälle ja reeni tuntuu jotenkin tahmeammalta kuin että olisi ollut hereillä koko päivän. Toki tässäkin eroja yksilöiden välillä, mikä sopii kenellekin.

Ei se hormonitoiminta kelloa tai aurinkoa katso. Riippuu siis rytmistäsi. Epäsäännöllisyys se haittaava tekijä on, ei se, menetkö nukkumaan klo 11. vai 1.

Mulla ei ainakaan vaikuta noi ajat, millon menee nukkumaan ja monelta herää. Vain se tuntuu, että kuinka paljon nukkuu. Itse menen oikeastaan aina nukkumaan vasta klo 01-03. Päiväunien olen joskus lukenut auttavan lihaskehitykseen, jotain hormonihommia...

Ei se hormonitoiminta kelloa tai aurinkoa katso. Riippuu siis rytmistäsi. Epäsäännöllisyys se haittaava tekijä on, ei se, menetkö nukkumaan klo 11. vai 1.

Saisiko tuolle väitteelle perustelut, kiitos.

Itsellä ainekin +8h unet pistää väsyttämään ja päikkäreitä en ota kuin treenin jälkeen, muuten tulee tosiaan pöhnä olo. Vklp unet kyllä venähtää mut mitä väliä ku treenit on arkipäivisin:)

Saisiko tuolle väitteelle perustelut, kiitos.

Joo, itteäniki kiinnostas... Menee vähän ristiin oman teorian kanssa, kun joskus noista luin jonkunverran..

Mulle on tärkeää säännöllinen rytmi. Muutenkin voisi olettaa ihan yleisellä tasolla vireystilan olevan tasaisemmin hyvä kun tarpeeton, satunnainen myöhään kukkuminen ja pitkään nukkuminen ei aiheuta vaihtelua päivärytmiin.

Yleensä, mitä aiemmin menen nukkumaan ja mitä aiemmin herään 7-8h yöunilta, sitä virkeämpi olo on koko päivän. klo 22-06 unet on siis paljon parempi mulle virkeystilan kannalta kuin klo 01-09 unet.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini

"Melatoniinin eritys lisääntyy pian pimeyden tulon jälkeen, on huipussaan kello 02–04 välillä aamulla ja vähenee yön loppupuolella[1]. "

http://www.novonordisk.fi/documents/article_page/document/ght_fakta.asp

"Eniten kasvuhormonia erittyy yöllä ihmisen nukkuessa. Siksi päivän kasvuhormoniannos pistetään usein illalla, jolloin päästään mahdollisimman lähelle kasvuhormonin erityksen luonnollista vuorokausivaihtelua.
"

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Varmaan tässäkin yksilöllisiä eroja, mä en huomaa itsessäni mitään eroa, mihin aikaan tahansa nukun. Unen määrä vain vaikuttaa. Mä olen virkeimmilläni välillä 22-01...

kyll ittel kans jo varmaan raksaasta työstä johtuen tarvii minimissään 7h unta. 8h olis aika ihanne. pari yötä sattu viimme viikol menemään 6h unil ja oltiin kyllä nakit silmillä. vaikka heräs jo kuudelta nii ennen 11 ei tajunnu mailman menosta paljoa.

Ite oon huomannu jotenkin et vaikka menee nukkumaa klo 22 ja heräät 7.00 ja on nukkunu 8+h väsyttää aivan jumalattomasti, mut sit jos vaikka on menny nukkuu 2.00 ja herää siin 11.00 pintaa ja on nukkunu saman määrän, on olo todella pirteä. Tiedä sitten mistä tämmönen johtuu. Ja salille, jos menee klo 12-13, jos on heränny 7.00, reeni on todella väsyny, mutta kun on herännyt n.klo 11 ja menee salille siinä 16-17, jaksaa ihan normaalisti.

Itsekkään en ole niin rytmiä katsonut, mutta kunhan nyt jonkunmoinen rytmi on ja min 6,5h unta yössä on ok. Mieluiten 7-9h unta yössä. Veikkaan, että sen 8h jälkeen kun aamulla herää, niin väsyttää samanlailla kuten alle 6,5h unilla, eli 6,5h-8h on paras ja herään virkeänä silloin.

Ite oon huomannu jotenkin et vaikka menee nukkumaa klo 22 ja heräät 7.00 ja on nukkunu 8+h väsyttää aivan jumalattomasti, mut sit jos vaikka on menny nukkuu 2.00 ja herää siin 11.00 pintaa ja on nukkunu saman määrän, on olo todella pirteä. Tiedä sitten mistä tämmönen johtuu. Ja salille, jos menee klo 12-13, jos on heränny 7.00, reeni on todella väsyny, mutta kun on herännyt n.klo 11 ja menee salille siinä 16-17, jaksaa ihan normaalisti.

Johtuu sisäisestä kellosta, hyvä esimerkki siitä on, kun heräät töihin joka aamu herätyskellon soiden esim 6:00.. Jossain vaiheessa kehosi sisäinen kello alkaa tajuamaan että tuolloin herätään, ja alkaa valmistautua siihen, jolloin herääminen on helpompaa.. Tämä selittää sen, miksi jotku herää yleensä 10min ennen herätyskellon soittoa ja aivan pirteänä (jos unensaanti on riittävä), jos aikoo nukkua sen 10min niin on yleensä tuskaista herätä, ja väsynyt..

Edit: Tämän takia säännölliset nukkumisajat, tai ennenkaikkea heräämisajat on suotavia.. Toki viikonloppuna voi nukkua pidempään, jos on univelkaa, tai vaihtoehtosesti mennä aikasemmin nukkumaan.. Ellei sitten sekota tota rytmiä baarissa pilkkuun asti heilumisella..

Johtuu sisäisestä kellosta, hyvä esimerkki siitä on, kun heräät töihin joka aamu herätyskellon soiden esim 6:00.. Jossain vaiheessa kehosi sisäinen kello alkaa tajuamaan että tuolloin herätään, ja alkaa valmistautua siihen, jolloin herääminen on helpompaa.. Tämä selittää sen, miksi jotku herää yleensä 10min ennen herätyskellon soittoa ja aivan pirteänä (jos unensaanti on riittävä), jos aikoo nukkua sen 10min niin on yleensä tuskaista herätä, ja väsynyt..

Edit: Tämän takia säännölliset nukkumisajat, tai ennenkaikkea heräämisajat on suotavia.. Toki viikonloppuna voi nukkua pidempään, jos on univelkaa, tai vaihtoehtosesti mennä aikasemmin nukkumaan.. Ellei sitten sekota tota rytmiä baarissa pilkkuun asti heilumisella..

Nyt oon kyllä muutaman kerran heränny 5-10 min ennen 7.00 kun kello pirisee, vaikka olisinkin mennyt nukkumaan 23.30-24.00(pakko katsoa jääkiekon mm-kisoja) ja nyt myönnetään, että baarissa pari kertaa oltu tässä ja kotiin tultu 3.30-4.30 ja herätty pirteinä jo 11.00-12.30(vaikka valvonu yli 20h putkeen), mutta normaalisti viikonloppuisin menen nukkumaan siinä 00.00-01.00 väliin ja herään silti 11-12(ehkä univelkaa viikolta)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Melatoniini

"Melatoniinin eritys lisääntyy pian pimeyden tulon jälkeen, on huipussaan kello 02–04 välillä aamulla ja vähenee yön loppupuolella[1]."

En jaksanut koko juttua lukea wikista, mutta veikkaampa että kunhan ne valot sammuttaa ja verhot laittaa kiinni, eli kunhan valoa ei pääse paistamaan niin rupee melatoniinit jyllään..

Uskon että, säännöllisyys jonku verran vaikuttaa. Eli mielummin jokapäivä nukkuu 00-08 kun nukkuisi ma 22-06 ti 01-09 ke 02-10 jne. yms. Tarkoitan tässä nyt siis maksimaalista unen hyötyä treenatessa, ei välttämättä sitä kuinka paljon väsyttää aamulla.

Itse kun nukun 8,5-9h niin herään aamulla virkeänä. Monesta tekijästä (esim. geneettisestä) kiinni unen tarve ja miten unen puute vaikuttaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom