Unen määrä, treenaus & tulokset, lyhyemmän unen vaikutus lihaskasvuun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lolwtf
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eipä täällä taida hirveämmin tietoa olla asiasta... Keskustelu lähtenyt näemmä suuntaan "jaksaako käydä salilla" ja siis siitä jaksamisestahan ei ole kysymys, kyllä jaksaa. Mutta kuinka suuri hyöty siitä on, että käy jos unet jää 5-6h mittaisiksi.

Jos nyt yhtään omaa kroppaasi/sen toimintaa/palautumista tunnet niin tiedät vastauksen jo kysymättäkin, osaat toki myös tunnistaa alkavan ylirasituksen itsessäsi joten tiedät/tunnet koska lihas "kasvaa" ja koska ei.

Oikeasti harva perheellinen ja työssäkäyvä nukkuu mitään +8 h unia kuin ehkä viikonloppuisin ja usein ei silloinkaan. Sellainen 6-7 tuntia on itsellä se mitä ehtii järkevästi nukkumaan. Ei varmaan taas optimaalisinta lihaskasvun kannalta, mutta se nyt on sitten taas että onko sillä oikeasti merkitystä vai ei.

Unen tarpeen määrääkin pystyy mahdollisesti vähentämään pitemmällä aikavälillä, parantamalla kehon happipitoisuutta. Tosin tuollaisessa tilanteessa, jossa työt painaa päälle, se voi olla vähän vaikeaa. Jos unen tarpeen määrä vähenisi 7-8 tunnista johonkin 5-6 tuntiin, niin ainakin luulisi että treenikin sujuis paremmin.
http://www.normalbreathing.com/how-to-sleep.php
Tosta linkistä löytyy ainakin taulukko jossa tää esitetään aika selkeesti.

Ja joku +8 h yöunet on suorastaan luksusta ja harvinaista herkkua tälleen perheelliselle joka käy palkkaduunissa ja toimii sivutomisena yrittäjänä.

Helppoa se ois parikymppisenä ollut nukkua 10 h ja treenata vaikka joka päivä.

Nyt on kyllä taas vaihteeksi semmoista paskanjauhantaa täällä että...

Hyvin taidat ehtiä pakkotoistossa istuskelemaan iltaisin ja kirjoittelemaan 26000 viestiä tänne, mutta aikaa ei ole mennä sänkyyn 1h aikaisemmin. Ei jumalauta

Hyvin taidat ehtiä pakkotoistossa istuskelemaan iltaisin ja kirjoittelemaan 26000 viestiä tänne, mutta aikaa ei ole mennä sänkyyn 1h aikaisemmin. Ei jumalauta

Ei jumalauta mikä kommentti. Ettei vaan ois pikkusen eri asia kirjottaa pakkikselle usean vuoden ajan muutamia viestejä päivässä ku pakata salikamat, lähteä salille, treenata salilla, käydä suihkussa, tulla kotiin jne? Lisäks pitäis jaksaa tehdä muutakin. Okei, ei mulla omakohtaista kokemusta ole, mutta eiks se vähän noin mene?

Arkisin jos 8 kouluun meen niin unta tulee joku 5-6h, oon yrittäny vaikka mitä aikasin nukkumaan menoja, syödä vähän/paljon illalla ei mitään vaikutusta silti menee nukahtaminen sinne puoleen yöhön. Vituttaa kun on ihan väsynyt sit päivät pitkät nukahtamis vaikeuksia ollu pidemmän aikaan jo. Keksi mitään ratkaisua. :jahas:

+ Nyt kun oon ollu työharjottelussa eikä työmatka ole mitään verrattuna koulumatkaan niin on saanut edes sen 7h nukuttua. Ja viikonloppusin pystyy helposti nukkumaan sen 9-10 h ku voi nukkua rauhassa ei tarvi herätä nii ajoissa.

Itse olen huomannut, että 5-6h riittää vielä kohtalaisen, mutta tuon jälkeen tuntuisi eksponentiaalisesti laskevan treenitehokkuus jokaisen kadotetun tunnin myötä. Itse tykkään treenailla heti aamusta, koska vähemmän porukkaa, saa soittaa radiosta mitä haluaa ja tulee hyvä vartin pyöräilylenkki lämmittelynä, ennen varsinaista aamukoitosta. Vaikkei tuo vähempi uni tunnu aina treenatessa, se kostautuu keskipäivän tienoolla - huomaa heti ettei vaan jaksa duunissa painaa samalla energialla. Mutta kaipa tämäkin on aika yksilöllistä. Jos mahdollista olisi, niin nukkuisin sen 8-9h per vuorokausi, mutta Arskaa lainatakseni "Sleep faster!".

Ite voisin tän kevään pohjilta sanoa, ettei paljoa treeneissä oo hurrattu ku unet on ollu alle 6h, yhtäjaksoista unta tullu 4-5h. Oikeastaan tätä on ollu jo syyskuulta asti, nii ei kyllä läski lähe tai lihasta tule haluttuun tapaan, vaikka treenit ja syömiset on ollu hyvällä mallilla. Myönnettäköön, että motivaatio on kadonnu samaa vauhtia ku univaje kasvanu, ettei tulosta nyt senkään takia oo tullu. Tuskinpa nyt lyhyemmällä jaksolla vähät unet suurta tuhoa tee, mutta pidemmällä jaksolla alkaa olla jo huomattavaa vaikutusta. Kaiken järjen mukaan jo yleisellä jaksamisen tasolla alkaa huomata unettomuuden vaikutuksia, niin miksipä sama ei heijastuisi treeniin.

Kissa-Topelius

Kai sen on pakko pyöriä pakkotoistossa joka ilta kun se on mode. :face:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom