Ulkomaalaiset joilla on rätti päässä valtasivat koulun Pohjois-Ossetiassa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Trident
  • Aloitettu Aloitettu
Näin heteromiehenä on melko vaikea käsittää jos täällä oikeasti joku on sitä mieltä, jokaisen jota ryssä haluaa alistaa, pitäisi alistua ja nostaa perse pystyyn :eek:

Onneksi suomalaisilla oli hiukan toisenlainen mentaliteetti silloin kun täällä noita asioita ratkottiin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Edgar sanoi:
Onneksi suomalaisilla oli hiukan toisenlainen mentaliteetti silloin kun täällä noita asioita ratkottiin.
Sikäli kun noihin aikoihin olisi ollut käytössä ihmeellinen vempain nimeltä internjetti, olisi ympäri maailman jeesusteltu erilaisilla foorumeilla siitä kuinka raakalaismaisia suomalaiset tappajat ovat. Pieniä alaikäisiä sotaväkeen pakotettuja venäläispoikarukkia teurastavat konetuliasein vaikkei näillä ressukoilla ole edes kunnon vaatetusta yllään. Syyttömiä viattomia luontokappaleita jotka on julmasti pakotettu vastenmieliseen tehtävään jonka toteuttamista kuolenmantuomion uhalla valvotaan. Vodkaryyppy ja vanikkaahan heille olisi pitänyt tarjota eikä lyijyä..

Näkökulmiä on monia mutta kyllä näitä keskusteluja lukiessa tulee monasti mieleen että miten voi olla mahdollista että suomestakin löytyy kasoittain niin kapeakatseisia ja herkkäuskoisia aikuisia kuin nämä tekstit antavat ymmärtää.

Eräiden tietolähteiden mukaan (saattavat olla abt yhtä luotettavia kuin Venäjän valtionjohtoinen media, siihen en nyt ota kantaa) venäläisten toimien johdosta on Tsetseniassa tähän mennessä kuollut noin 42000 lasta. "Terroristien" iskuissa venäläisiä lapsia on kuollut tähän mennessä muutamia satoja. Vitun rättipäämurhamiehet!!

Luuletteko oikeasti että lapselle tai hänen äidilleen merkitsee mitään se oliko tappaja univormupukuinen sotilas vai rähjäinen vastarintasissi?
 
Sinähän näytät olevankin todella hyvin perillä asioista. Varmasti tarkoitit minun kirjoitusta, että ryssää pitäisi nöyritellä. EI. Sanompa tässä senkin, että olen sotilasvirassa palveleva henkilö ja vieläpä sellaisessa tehtävässä, että jos meillä tapahtuisi vastaavaa, kaatuisi paska päälle hyvin äkkiä ja nakki viuhuisi.

Suomi ei ei nöyristellyt venäjälle 44 - 90, muttei myöskään ollut tyhmänrohkeanfanaattisenhullu. Onko aatteen puolesta taistelu kansanmurhan veroista - jos asiaan pystyttäiiin neuvottelemman rauhakin. Luuletko, että kaikki tsetsenian pienestä kansasta on näiden mujahidenien puolella. En puolusta missään tapauksessa venäläisiä, mutten myöskään kuumakalle terroristeja. En halua ottaa kantaa Putinin juttuihin, mutta alkaa kyllä tuntua silta, kuten herra Vladimir sanoi, että "terroristit haluavat lietsoa koko kaukasuksen alueen tuleen..." Tämän sanoi juuri äsken. Kyllä näiden fanaattisten kapinallisten / terroristien teot on myös muiden, kuin isänmaan edun tavoittelua. Miten vitussa jotain Osamaa kiinnostaa tsetsenilasten tai mummojen ihmisoikeudet- Ei hevon vittuakaan. Mutta häntä kiinnostaa hyvinkin paljon se, kun esim. aatteen puolesta (vai isänmaan?) taistelleet tsetsenisissit lähtivät Islamin ristiretkille pieniin naapurivaltioihin.

Naapurissa on sellainen kattila kiehumassa, että ei paremmasta väliä. Siihen tuskin on suurtakaan pelkoa, että Putinin pitäisi suomi vallata. Mutta tämä kaikki muu rikollisuus, terrori, jne, jne kannattaisi kyllä laittaa korvan taa. Venäjän kanssa ei tarvitse veljeilä, mutta väleissä kannattaa olla - kummankin edun mukaisesti.

Ja tähän on oikeastaan turha vetää mukaan suomen kunnioitettuja sotaveteraaneja ja 1939 - 44 tapahtumia. Tuo oli sotaa, mihin osallistui hyvin moni muukin valtio. Puhuttiin maailmansodasta. Oli rintamalinjat ja kaikenlaisten OMIEN aatteidenpuolesta ihmisiä tapattavia. Nykypäivä on toinen, tuollaista sotaa tuskin näköpiirissä. Muta tätä toisenlaista sitten siitäkin edestä, eikä se tapahdu rintamalla. Vaan r-kioskisi nurkalla. Etkä siihen voi varautua pillin ujelluksella tai IT tykkien tulella. Siihen ei voi varutua sotilas, mutta vielä vähemmän viaton siviili.

Kaikessa :urjo: tästä kärsii eniten ne, jotka asioille ievät voi mitään. Niin ennen, kuin nytkin. Aivan samalla lailla isku oltaisiin voitu tehdä norjassa, oslolaisessa koulussa. Vittuako ovat NATOn puolella. Se on voi voi, kun ei jenkit lähde irakista. Olisiko mieli eri, näitä ihmisiä kohtaan mikäli se sattuisi tällä puoliskolla palloa. Saman aatteen puolesta.
 
Tape sanoi:
Suomi ei ei nöyristellyt venäjälle 44 - 90, muttei myöskään ollut tyhmänrohkeanfanaattisenhullu.

Ei tarvinnut enää. Fanaattisia ja rohkeita oltiin 39-44. Sitten oltiin edelleen itsenäisiä. Tshetsheenit eivät vielä ole.

Tape sanoi:
Onko aatteen puolesta taistelu kansanmurhan veroista - jos asiaan pystyttäiiin neuvottelemman rauhakin.

Tshetsheenien mielestä näköjään on, muutenhan mitään sotaa ei olisi. Jos taas tavoitteet (lähinnä kai itsenäisyys) voitaisiin saavuttaa neuvottelemalla, näin varmasti tehtäisiin. Mutta minkäs teet kun naapuri ymmärtää vain yhtä kieltä, kuten historia niin hyvin opettaa.

Tape sanoi:
Luuletko, että kaikki tsetsenian pienestä kansasta on näiden mujahidenien puolella.

En. Sanoinko niin?

Tape sanoi:
En puolusta missään tapauksessa venäläisiä, mutten myöskään kuumakalle terroristeja.

En minäkään.

Tape sanoi:
En halua ottaa kantaa Putinin juttuihin, mutta alkaa kyllä tuntua silta, kuten herra Vladimir sanoi, että "terroristit haluavat lietsoa koko kaukasuksen alueen tuleen..." Tämän sanoi juuri äsken.

Tuon siis sanoi sen valtion johtaja, joka on käynyt veristä hyökkäyssotaa Kaukasuksella parisataa vuotta. Tahatonta komiikkaa :)


Tape sanoi:
Siihen tuskin on suurtakaan pelkoa, että Putinin pitäisi suomi vallata. Mutta tämä kaikki muu rikollisuus, terrori, jne, jne kannattaisi kyllä laittaa korvan taa. Venäjän kanssa ei tarvitse veljeilä, mutta väleissä kannattaa olla - kummankin edun mukaisesti.

Putinin johtama valtio miehittää jo nyt Suomen alueita. Heikäläisten kaikki muukin rikollisuus ja terrori on toki huomattu.

Tape sanoi:
Nykypäivä on toinen, tuollaista sotaa tuskin näköpiirissä. Muta tätä toisenlaista sitten siitäkin edestä, eikä se tapahdu rintamalla. Vaan r-kioskisi nurkalla.

En tiedä missä asut, mutta minun R-kioskini nurkalla en ole huomannut sotaa käytävän :)

Tape sanoi:
Olisiko mieli eri, näitä ihmisiä kohtaan mikäli se sattuisi tällä puoliskolla palloa. Saman aatteen

Mieli olisi ihan sama kuin nytkin: kuolema kaikille siviilien murhaajille. (Siis se aktiviteetti, jossa ryssät ovat omaa luokkaansa.)
 
Tape sanoi:
Mutta häntä kiinnostaa hyvinkin paljon se, kun esim. aatteen puolesta (vai isänmaan?) taistelleet tsetsenisissit lähtivät Islamin ristiretkille pieniin naapurivaltioihin.
Kiinnostaa kiinnostaa, mutta miksi. Tuolla Ossetian alueella on kiehunut jo jonkin aikaa. Alueesta osa (Tskhinval) kuuluu Georgiaan ja loput Venäjään. Putinia tuo Georgian puolella sijaitseva osa kiinnostaa ilmeisesti kovinkin paljon ja siten Venäjän puoleisesta alueesta on viimeaikoina alettu käyttää nimitystä Pohjois-Ossetia (Georgian puoleisen alueen asukkaat kutsuvat aluetta Etelä-Ossetiaksi). Moskovan suosiollisella avustuksella Tskhinvalin johtoon on saatu Putinille mieleinen mies joka tahtoisi liittää Georgianpuoleisen alueen Venäjään. Georgia koittaa pistää kapinoivaa aluettaan kuriin ja Putini tukee "vastarintaa" minkä ehtii. Alueella on mm. venäläisiä "rauhanturvajia".. varsinaisia pukkeja kaalimaan vartijoina. Lisäksi venäjä on kohtuullisen avoimesti siirtänyt asevoimia Tskhinkvaliin, siis itsenäisen Georgian alueelle (ainiin, eiväthän nämä ole osa venäjän armeijaa, nehän ovat rauhanturvaajia!). Naapurina ja omaakin itsenäisyystaistelua käyvänä Tshetsenialaiset tietenkin tukevat Georgian kamppailua venäjää vastaan. Enpä ihmettelisi jos Venäläiset jollain sopivalla tekosyyllä aloittaisivat avoimet sotatoimet Georgiassa. Jo nyt on merkkejä ilmeisesti lavastetusta "meitä ammuttiin ensin" toiminnasta. No, tämähän on aina kuulunut Venäläisten toimintatapoihin. Mutta miksi :putiniakin kiinnostaa:?

Unohdinko mainita sanat öljy ja maakaasu?
 
dogi sanoi:
Mutta miksi :putiniakin kiinnostaa:? Unohdinko mainita sanat öljy ja maakaasu?
Bingo!
Väitän, että samasta syystä niitäkin muslimi- ja tsetseenitaistelijoita kiinnostaa. Paskat niitä oikeesti mikään vapaus ja itsenäisyys kiinnosta, kun valta ja raha enimmäkseen, siis johtajiaan. Rivitaistelijat ovat sitten aivopestyjä aatteen avulla ja ihan eri asia.

Sama homma Pohjois-Irlannissa. IRA (ja muut katoliset vastaavat, mutta pienemmät järjestöt) sekä vastaavat protestanttien järjestöt ovat vähemmän aatteellisia, enemmän järjestäytyneitä rikollisia, gangstereita suojelurahoineen, kiristyksineen, huumekauppoineen, rosvoiluineen, asekauppoineen yms. rikollisine ja rahakkaine toimineen. Aatetta käytetään molemmissa tapauksissa lähinnä rivisotilaiden värväämiseen ja heidän saamiseksi itsemurhaiskuihin tai muuten väkivaltaan ja tappamiseen mukaan. Uskon, että kovin harvalla se aate on OIKEASTI kaiken pohjana ja toiminnan lähtökohtana.
 
Siellä tsetseniassa on tietty porukka, joka ei halua neuvotella. Uskon, että pääosa kansasta haluaa. Haluaako Irakissa kaikki rähistä jenkkejä vastaan. Ei, vaan tietty kiihkofanaattinen porukka.

Rikollisjärjestöt / yksittäiset rikoksentekijät eivät täytä vielä valtiollisen armeijan tunnusmerkkejä ja ovat tuskin Putinin lähettämiä. Toisaalta eihän niitä Putin saa kuriinkaan, mutta se on taas osa toista suurta ongelmaa, jaka ei liity suoraan tähän aiheeseen. Välillisesti kylläkin.

Jos oltaisiin kiihkofanaattisia, oltaisiin tälläkin hetkellä pakkaamassa naisia, huorintekijöitä, linjaautoon, Viipuriin seuramatkalle. Siellä sitten voisivät räjäyttää itsensä torikahvilassa. Vittu, sehän on meidän maata. Ihan kuin porkkalanniemikin sotien jälekeen. Montako pommia suomalaiset tuolla räjäytti? Vaikka oltiin "itsenäisiä", olisi kähinä saatu millöin vaan aikaseksi venäläisten kanssa, jos Osama Matti Bin Virtaset olsi käyneet kiihkolla lutherin voimalla ajamaan ryssiä meidän maasta ja vallatuilta, pakkolunastetuilta alueilta. Lisäksi sotakorvauksienkin johdosta olisi muutaman sata BTR: ää voinut käydä rajäyttämässä ympäri Leningradin sotilaspiiriä.

Pienempi joutuu nöyrtymään isomman edessä, niin se on luonnossa, kuten ihmisilläkin. saati ihmiskunnilla. Jos me oltaisiin maalilman suurin valtio, varmasti kyykyttäisimme joitakin. Olisiko tapa mikä, en osaa sanoa, mutta varmasti kyykyttäisimme. Pienempi puntinnostajakin joutuu nöyrtymään ison bodarin edessä. Ei siinä mikään auta. Joku nöyrtyy nätisti, joku ei tajua nöyrtyä koskaan. Samoin on yhteiskunnan sääntöjen kanssa. Ja niitä nöyrtymättömiä on meidäsnkin vankiloissa paljon. maailma on jaettu jenkkeihin, venäläisiin ja heidän kanssa "veljeileviin" ekä vastaan paneviin. Itse kuitenkin jossain mielessä ennemmin veljeilen, kuin virittelen sitä naulapommia sinne R-kioskin kulmalle.

Tsetsenian kysymys on äärimmäisen vaikea, mutta niin on irakin, palestiinan, kuten monen muunkin alueen kysymykset. Edelleen olen sitä mieltä, että yhteinen nimittäjä, jolla koneistoa pyöritetään on ISLAM.

Mike & Tape vs. pakkis ?
 
Monessako piiritys / panttivankitilanteessa olette ollut mukana? Äärimmäisen herkkää ja vaikeaa. Kukaan ei voi sanoa tietävänsä, miten homma tulee hoitumaan, vaikka vastassa olisi yksi sekopää. Saati 30 - 40.

Itsellä häviävän pieni ja mitätön kokemus, mutta sitäkin suurempi epävarmuus...
 
Tape sanoi:
Siellä tsetseniassa on tietty porukka, joka ei halua neuvotella. Uskon, että pääosa kansasta haluaa. Haluaako Irakissa kaikki rähistä jenkkejä vastaan. Ei, vaan tietty kiihkofanaattinen porukka.

Mistä niiden tavallisten tsetseenien sitten oikein pitäisi neuvotella? Kuinka monta ihmistä Venäjän miehitysjoukot saavat tappaa tai raiskata siellä kuukaudessa? Pitäisikö tavallisten irakilaistenkin ruveta neuvottelemaan siitä, montaako vankia USA:n eliittijoukot saavat kiduttaa kuukadessa? Ei tietenkään, nämä asiat vain ovat sellaisia, että niitä sodassa tapahtuu. Pääosa kansasta varmaankin haluaisi ihan vain elää, se vain ei kiinnosta venäjän tai monen muunkaan maan johtajia.

Ei Putinia varmaankaan kiinnosta yksittäiset sotilaat, 300 tapettua venäläislasta, 17500 tapettua tsetseenilasta, keskimääräinen elinikä Venäjällä tai mikään muukaan sellainen. Sama ongelma mahdollisesti vaivaa sitä Lähi-iidän kiihkoislamilaista johtajaa, joka niitä terroristeja lähettää ympäri maailmaa :)
 
Niin, onhan sitä rauhaa yritetty eri paikoissa näiden "suurten" johtajien puolelta, mutta juuri näille ääri-islamilaisille se ei käy. Ei varmasti käynyt neukkujen ehdot jollekin IKL: llekkään -44, mutta kansan ja poliitikkojen tahtoon oli nöyrtyminen, eikä nyt ole mistään valittamista. Sen kansan pitäisi kertoa, että ei kaivata sissejä. Seisköön ryssäsolttu kioskin kulmalla, jos ihmiset sadaan koteihinsa ja rauha maan pinnalle. Se on sitten poliitikka, miten siitä edetää. Tuli pitää kuitenkin saada seis. Ja tällä se ei lopu niin tsetseniasta, kuin irakistakaan. Eikä olisi loppunut suomestakaan, jos olisimme kiihkoilleet omien lasten ja vaimojen kustannuksella. Joissain asioissa nöyrtyminen helpottaa elämää.
 
Tape sanoi:
Pienempi joutuu nöyrtymään isomman edessä, niin se on luonnossa, kuten ihmisilläkin. saati ihmiskunnilla.

Miten niin? Eikös Tshetsheniassa meillä juuri ole käsiteltävänä tapaus jossa pienempi ei nöyrry? Eräs toinen kansa ei nöyrtynyt 60 vuotta sitten, ja siksi se on edelleen olemassa. Vapaakin vielä. Tämän kansan etelänaapurissa asuu kansa joka nöyrtyi. Sille kävi huonommin, vaikkakin nyt jo helpottaa.

Tape sanoi:
Joissain asioissa nöyrtyminen helpottaa elämää.

Toisin kuin edellisessä esimerkissäni kävi, joskus nöyrtyminen tosiaan tekee elämästä fyysisesti helpompaa, mutta toisilla ihmisillä on muitakin arvoja, kuten kunnia. Tämä on toki sellainen asia mikä ei kaikille aukene, mutta ei se mitään, jokainen voi edelleen halutessaan nöyristellä niin paljon kuin haluaa.
 
Tape sanoi:
Niin, onhan sitä rauhaa yritetty eri paikoissa näiden "suurten" johtajien puolelta, mutta juuri näille ääri-islamilaisille se ei käy.

Ei varmasti käynyt neukkujen ehdot jollekin IKL: llekkään -44, mutta kansan ja poliitikkojen tahtoon oli nöyrtyminen, eikä nyt ole mistään valittamista.

Sen kansan pitäisi kertoa, että ei kaivata sissejä.
Tsetsenia haluaa itsenäistyä. Luuletko että Putin antaisi tuolle alueelle neuvottelemalla itsenäisyyden? Eiköhän sitä ole ensin pyydetty ennenkuin aseisiin on tartuttu. Se että poliitikan tie on käyty loppuun (onhan nyt aivan selvä että tuo alue ei itsenäisyyttä neuvottelemalla saa, etkai sinäkään voi olla tästä eri mieltä?) on ikävä fakta. Miten se että aseet laskettaisiin ja neukku tulisi kulmalle seisomaan eroaisi vanhasta, ennen "sotaa" vallinneesta, tilanteesta?

Minusta on absurdia verrata jotain vuoden 1944 tai mitään sen jälkeistä Suomen tilannetta nykyiseen tilanteeseen esim. tsetseniassa. Jos aseisiin ei olisi tartuttu, vuonna 1944 ei olisi ollut mitään neuvotteluita!!
 
Tape sanoi:
...Seisköön ryssäsolttu kioskin kulmalla, jos ihmiset sadaan koteihinsa ja rauha maan pinnalle. Se on sitten poliitikka, miten siitä edetää. Tuli pitää kuitenkin saada seis. Ja tällä se ei lopu niin tsetseniasta, kuin irakistakaan. Eikä olisi loppunut suomestakaan, jos olisimme kiihkoilleet omien lasten ja vaimojen kustannuksella. Joissain asioissa nöyrtyminen helpottaa elämää.

Provo? Vai pitäiskö suomalaistenkin vaan "nöyrtyä" jos "ryssäsoltut" pyrkis seisoskelemaan kotoisten r-kioskienkin nurkille...
 
jko sanoi:
Venäläiset joutuivat reagoimaan nopeasti, se on heille tunnetusti vaikeaa, mutta ilmeisesti toiminta sisällä koulussa oli varsin onnistunutta.

Joo, 350+ kuollutta, 700 haavoittunutta. Todella "onnistunut" operaatio, sieltahan taisi jopa pari ihmista paasta ulos haavoittumatta, tosin ei venalaisten ansiosta vaan siksi koska oli yksinkertaisesti hyva tuuri.
 
Tänään Hesarin D5 sivulla juttu Ohjaaja Pirjo Honkasalon tekemästä elokuvasta. Dokumentti kertoo Venäjän ja Tshetseenian lapsista. Se kertoo siitä, miten sota murtaa ihmisen mielen. Jutussa viitataan kahteen mielenterveytensä menettäneeseen ihmiseen. Haluan palata tähän yksilöpsykologiaan vielä hetkeksi. Mitenkään väheksymättä ulkopoliittista tasoa, siitä kaikille keskustelijoille propsit.

Alkuperäinen ajatukseni oli, että itsensä/lasten räjäyttäjät ovat mielisairaita. Ja he ovat ensisijaisesti mielisairaita, koska he ovat kokeneet mielisairaaksi tuottavia kokemuksia. Ei siksi, että heillä on päässä rätti tai he uskovat islamiin.

11 vuotiaan Ibrahimin isä murhattiin. Poika pakeni Tshetseniasta, mutta he palasivat isän hautajaisiin. Hautajaisiin ilmestyi joukko venäläisiä sotilaita, jotka ampuivat kaikki miespuoliset hautajaisvieraat. Äidin päässä napsahti, ja hän nousi bussiin, hyläten poikansa.

Nyt on varmaankin niin, että jos Ibrahimista tulee isona terroristi, niin tämä ei johdu siitä, että nämä kokemukset ovat tehneet hänestä mielisairaan. Tämä johtuu siitä, että hän on islamin uskoinen.

Yliopiston opettajan mies tapettiin. Pommitukset jatkuivat ja jatkuivat. Naisen päässä napsahti, ja hän yritti heittää poikansa, Adamin 11 vee, parvekkeelta.

Nyt on sitten Adamin päässä napsahtanut.

Eli tämä mun (ja ymmärtääkseni Kimplen, Eugenin ja Nat Uralin, korjatkaa jos muistan väärin) ajatus on: "Kenestä tahansa voi tulla itsensäräjäyttäjä". Emme tiedä, miten meihin vaikuttavat kokemukset, joita emme ole kokeneet.

Vastakkainen ajattelutapa oli kutakuinkin: "On olemassa terroristivaltioita, joista tulee itsensäräjäyttäjiä. Yhdistävä tekijä on islam, joten islam on varmaankin terrorismin syy."

Tässä ajattelumallissa on mun mielestä rivien välissä väite: "Minusta ei voisi tulla terroristia, koska tiedän, miten sellaiset kokemukset, joita en ole kokenut, vaikuttavat psyykeeseeni".

Tossa Hesarin jutussa on iso kuva tshetseenilapsesta. Mä uskon hyvin vahvasti, että lapset on kaikkialla ihan samanlaisia. Jotenkin mä koen, että ajatus siitä, että toi jätkä on "terroristivaltiosta tuleva rättipää", tuotta mulle voimakkaan emotionaalisen pahan olon tunteen. Jotenkin mä koen, että kun väkivaltaa selitetään islamilla, kulttuurilla ja kansanluonteella, niin se vie noilta lapsilta arvon.

Mä olen täysin varma, että sota tuottaa kaikille osapuolille mielisairautta. Mä en usko, että ne venäläiset sotilaat (varmaan jotain kakskymppisiä jannuja), jotka sieppaa ja murhaa näiden lasten isiä, tekee sitä siksi, koska ne on venäläisiä. Ne tekee sitä siksi, koska sota on pistänyt niiden psyykeen napsahtamaan.

Mä olen myöskin täysin varma siitä, että mä voisin teoriassa tehdä kaiken sen, mitä venäläinen ja tshetseeni. Mulla ei ole niin kaikkivoipainen olo, että mä voisin luottaa siihen, että mun päässä ei koskaan napsahtaisi.

Toi väkivalta on lähtenyt tuolla jo ihan handusta. Täytyy toivoa, että seuraava presidentti ei kuvittele voivansa nujertaa tshetseenejä. Toi on ajattelumalli, joka on psykologisesti ihan umpihölmöä. Mä voin entisenä lastensuojelutyöntekijänä vannoa, että mitä enemmän ihmistä "kuristetaan", sitä vähemmän se "kesyyntyy". Päinvastoin - susta tulee vaan hullumpi. Mä en tiedä miten jengi keskimäärin, mutta mä olen pari kertaa nuorempana kokenut voimakkaan "uhman" tunteen. Mulla se ilmeni niin, että lakkasi auktoriteetti "kiinnostamasta". Se on pelottavalla tavalla nasta tunne, kun tajuaa, että mikään mitä se toinen tekee tai sanoo, ei mene sun "pään sisälle". Uhma on varmaan joku psykoosin esiaste...
 
Oon seurannu tätä threadia sivusta, ajattelin pistää muutaman kommentin tähän väliin. Dogi: Hyvä selvitys Ossetian tilanteesta, ei ole muuten turhan paljon reposteltu tuotakaan julkisuudessa. Pistän vähän taustaa tohon Pohjois-Ossetian ja Ingushian lämpöiseen suhteeseen: "When other North Caucasian peoples were deported to Central Asia by Soviet dictator Joseph Stalin in the 1940s, North Ossetia acquired parts of their lands, most notably the Prigorodnyy Rayon, a district along the eastern border that had been inhabited by the Ingush" Toi tilanne ei johtanut varsinaisiin sotatoimiin, vasta kun 1990-luvulla, ja erityisesti Neuvostoliiton romahtamisesta vuodelta 1991, jolloin Tshetshenia pyrki itsenäistymään. Ingushia erosi tshetsheniasta ja muodosti oman tasavaltansa Tshetshenian länsipuolelle. 1992 alkoi sotatoimet Ingushian ja Pohjois-Ossetian välillä, kun Ingushia pyrki saamaan Pohjois-Ossetialle menettämiään alueitaan takas. Mother-Russian avulla Pohjois-Ossetia kuitenkin kukisti Ingushian yritykset, ja satoja Pohjois-Ossetian inguusheja joutui pakenemaan alueelta Inguushian rajojen taakse. Aleksanteri-instituutin Mikko Palonkorven mukaan juuri tää Pohjois-Ossetian poikkeusasema suhteessa Venäjään (historialliset, uskonnolliset ja sotilaalliset suhteet), aiheuttivat sen, että toi isku tehtiin juuri siellä. (HS. 4.9.2004) Vaikka kuinka tiedetään, että venäläiset sotilaat on tappanut ja raiskannut siviilejä tuolla alueella, niin silti toi tapaus oli aivan helvetin hirveä. Varsinkaan lapsien ei pitäs joutuu tollaiseen mukaan ikinä. Uskonnosta: Tshetsheenit ja muut tuon alueen muslimit ei ole ikinä ole olleet kiihkoislamilaisia, mutta Venäjän viimeaikaisten toimien jälkeen sinne ja ympäröiviin valtioihin on raivautunu otollista tilaa noille ääriaineksille. Raaka-aine varat: Vaikka mitä ton alueen tulevaisuudesta jossitellaan, niin Venäjä ei siellä jalantilaa luovuta. Taistelu raaka-ainevaroista vaan kiihtyy Keski-Aasiassa ja Kaukasiassa, eikä Venäjä varmasti anna periksi, mm. Baku-Tbilisi-Ceyhan öljyputki. Muodollisesti alueet saattaa saada itsehallintoja, mutta Venäjä todellisuudessa hallitsee niitä.
 
ringside sanoi:
Mä olen myöskin täysin varma siitä, että mä voisin teoriassa tehdä kaiken sen, mitä venäläinen ja tshetseeni. Mulla ei ole niin kaikkivoipainen olo, että mä voisin luottaa siihen, että mun päässä ei koskaan napsahtaisi
Hyvin sanottu. Kysymystä siitä kenestä voisi tulla / kuinka suuresta osasta ihmisiä voisi tulla "tappajia" on käsittääkseni tutkittu useamminkin ja vastaus on aina ollut sama. 100%.
 
Back
Ylös Bottom