Itse näen. Ukrainan sodan seuraavasti:
Venäjällä on isot historialliset, Ukrainan venäjänkieliseen väestöön ja omaan etupiiriinsä liittyvät ainutlaatuiset syyt miksi se on hyökännyt Ukrainaan. Mitä nämä tarkat syyt on - varmaan vain venäjä tietää itse. Mikään muu maa maailmassa ei ole samassa asemassa Venäjän silmissä. Jo pelkästään venäjän kansalaisten määrä Ukrainassa on täysin poikkeuksellinen.
Venäjän kansalaisia eri maissa:
Ukraina,8 300 000 (2001)
Yhdysvallat,3 100 000
Brasilia,1 800 000
Saksa,1 213 000
Valko-Venäjä,706 992 (2019)
Kanada,622 445
Israel,1 200 000
Latvia,445 612 (2023)
Argentiina,350 000
Viro,296 268
Liettua,141 122 (2021)
Italia,120 000 (2006)
Moldova,111 000 (2014)
Suomi,78 400 (2015)
Lisäksi historiallisesti Ukrainassa on ollut vahva Lännen vaikutus ja vastapainona vahva venäjän vaikutus. Kyseessä on ollut heidän ”taistelukenttä” jo pitkään. Myös tämä on ainutlaatuista.
Lisäksi kun ottaa huomioon miten tämä sota on edennyt, mitä on saatu aikaan kolmessa vuodessa, minusta ei näytä siltä että Venäjä olisi aikeissa vallata koko Ukrainaa vaan yrittää toteuttaa siellä muita intressejään, joita vastaavia sillä ei tietääkseni missään muussa Euroopan maassa ole.
Kun ottaa nämä kaikki huomioon en pidä yhtään todennäköisenä venäjän haluavan hyökätä yhtään minnekään, varsinkaan ainakaan Euroopan maahan, seuraavaksi tai yrittävän vallata Ukrainaa myöhemmin.
Mielestäni lännen lehdistö on jo pitkään jakanut maailmaa ”hyviin ja pahoihin” hyvin mustavalkoisesti. Se miksi jako on tällaista, en tiedä. Ihmettelen. Minusta tätä uutisointitapaa ja lännen omaa vaikutusta Ukrainassa vasten peilaten länsimaalaisella valtamedialla ei ole ollut oikeastaan mitään halua tai tarvetta edes yrittää hakea mitään muuta syytä venäjän hyökkäykselle Ukrainaan kuin venäjän ja Putinin imperialistiset maailmanvalloitus halut. Ja maalata Venäjästä kauheaa uhkakuvaa. Samassa tilanteessa ja mustavalkoisessa ”hyvä paha” moodissa ovat olleet pitkään myös Euroopan päättäjät. Media ja päättäjät ikäänkuin ruokkivat toisiaan ja siitä linjasta on hyvin vaikea poiketa.
Ymmärrettävästi myös isoin osa länsimaiden ihmisistä ajattelee kuten mediassa kirjoitetaan ja suoraan sanottuna pelkää venäjää. Oikeasti pelkää. Sen näkee myös tällä palstalla.
Tuomitsen venäjän hyökkäyksen Ukrainaan ja minusta niin pitäisi kaikkien tehdä. Näistä syistä johtuen en kuitenkaan usko syiden hyökkäykselle olevan mitä meidän valtamediasta saa lukea, enkä myöskään näiden syiden takia ole huolissani siitä, että venäjä olisi hyökkäämässä minnekään muualle tai yrittävän vallata koko Ukrainaa.
Eniten olen huolissani tästä mielestäni liian ison pelon ilmapiiristä Euroopassa, joka johtaa tosiasioiden kieltämiseen(siihen ettei Venäjä ole niin iso uhka kuin luullaan ja sen kanssa yrittää neuvotella myös diplomaattisesti), liian suureen sotavarusteluun ja jännitteiden kasvamiseen sotilaallisesti maailmassa ja sitä myöten myös suurempaan ison sodan riskiin.
Pidän Putinia myös niin hulluna, että nurkkaan ahdistettuna hän voi tehdä epätoivoisia ja järjettömiä sotilaallisia tekoja, jotka eivät edes palvele hänen omia alkuperäisiä intressejä. Tähän pelkään pahimmillaan tilanteen menevän jos eurooppa ei näe muuta vaihtoehtoa kuin Venäjää vastaan sotilaallisesti käymisen.
Hulluja pitää osata käsitellä.
Unpopular mielipide, mutta jos Itä-Ukrainassa asuu lähes pelkästään venäläisiä, joita venäjä haluaa hallita, se miehittää jo nyt aluetta suurimmaksi osaksi ja kenties myös suuri osa näistä alueella asuvista ihmisistä haluaa itse kuulua venäjän alle(en tiedä, tämä on ihan spekulaatiota mutta en yllättyisi tästä mahdollisuudesta), niin mun mielestä ihmisten historialliseen sopimukseen perustuvaa Ukrainan valtion rajaviivaa tulisi sopia ihmisten kesken uudestaan ja muuttaa kuten Venäjä haluaa rauhan vuoksi ja evätä Ukrainan pääsy Natoon vaikka sillä ehdolla, että jos venäjä loukkaa tällaista rauhansopimusta vastaan myöhemmin sitten Ukraina Natoon samantien ja muut nato maat rientää apuun tms. muuta painavaa. Siinäpä nähtäisiin sitten kunnioittaisiko venäjä tällaista rauhansopimusta - itse uskoisin kunnioittavan. Tämä kaikki siis paljon ennemmin kuin loputon ”kova kova vastaan sotilaallisesti ajattelu” jossa katsotaan kumman kamelin selkä katkeaa aiemmin EU:n vai Venäjän ja johtaako tämä vaikka seuravaan maailmansotaan. Sillä en usko Venäjän toteavan että hitto ei tullut mitään lopetetaan kesken homma ja lähdetään pois Ukrainasta. Tätä päivää ei tule. Eikä Putin hyväksy myöskään sotilaallista tappiota ja perääntymistä rintamalta ilman epätoivoisia tekoja, enkä kuten jo sanottu halua myöskään niitä nähdä.