HUOM! !!!!! Ukrainan sota 2022 !!!!!

Sitä minäkin vähän pelkään. Oletko löytänyt tuosta skenaariosta jotain hyvää analyysiä jostain?

e. Nordea edellleen suosittelee ostoa. Sen mukaan ei tarvita kuin pieni tönäisy ja nousu alkaa. Raju lasku kuulemma on ylireaktio, joka tasoittuu pian. Enpä tiedä uskoisiko tuota.
Redditistä olen nyt joku 1.5 vuotta seurannut tuota teknistä analyysia alamäestä ja "2008 Part 2":sta. Voidaan keskustella noista vaikka profiiliviestien kautta lisää jos kiinnostaa enemmän. Itse uskon että rysähdys on vielä edessä tuolla jenkeissä, mutta toivottavasti olen väärässä. En kuitenkaan ole alalla ja vahvasti muiden tekemien analyysien varassa oleva lammas.

Ja missään nimessä ei ole tarkoitus hieroa tappioita, ikävä kuulla aina jos salkku on punaisella. Itsellä tosin on onneksi vihreällä reilusti vielä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Redditistä olen nyt joku 1.5 vuotta seurannut tuota teknistä analyysia alamäestä ja "2008 Part 2":sta. Voidaan keskustella noista vaikka profiiliviestien kautta lisää jos kiinnostaa enemmän. Itse uskon että rysähdys on vielä edessä tuolla jenkeissä, mutta toivottavasti olen väärässä. En kuitenkaan ole alalla ja vahvasti muiden tekemien analyysien varassa oleva lammas.

Ja missään nimessä ei ole tarkoitus hieroa tappioita, ikävä kuulla aina jos salkku on punaisella. Itsellä tosin on onneksi vihreällä reilusti vielä.
Ehkä se on parempi olla analisoimatta enempää. Tieto lisää vaan tuskaa. Olen itsekin ulkoistanut koko salkunhoidon ammattilaisille. Sijoittajaurani alkumetreillä hoidin itse mutta olin siinä aivan käsittämättömän paska.
 
Screenshot 2022-06-16 at 21.45.53.jpg
 
Kai se sitten oli sen arvosta vetää talous vessanpöntöstä viiruksen takia johon ei olisi tarvinnut reagoida ja yhden sodan takia.Viiruksia ja sotia on aina ollut,tää on ensimmäinen kerta kun niihin on reagoitu pistämällä kaikki sileäksi vaikka ei olisi ollut mikään pakko.Eikö tässä saman tien vois lopettaa kaupan Kiinan,Usan ja Saudien kanssa koska ne on pahoja?
Ja tosiaan nuo ilmasto talkoot ja vihree siirtymä on kanssa hyviä sijoituskohteita koska meidän saastuttaminen ja varsinkin hiilidioksidi pilasi gretan lapsuuden ja varmaan lopunkin elämän.
 
Viimeksi muokattu:
Kai se sitten oli sen arvosta vetää talous vessanpöntöstä viiruksen takia johon ei olisi tarvinnut reagoida ja yhden sodan takia.Viiruksia ja sotia on aina ollut,tää on ensimmäinen kerta kun niihin on reagoitu pistämällä kaikki sileäksi vaikka ei olisi ollut mikään pakko.Eikö tässä saman tien vois lopettaa kaupan Kiinan,Usan ja Saudien kanssa koska ne on pahoja?
Ja tosiaan nuo ilmasto talkoot ja vihree siirtymä on kanssa hyviä sijoituskohteita koska meidän saastuttaminen ja varsinkin hiilidioksidi pilasi gretan lapsuuden ja varmaan lopunkin elämän.
Koronaviruksella ei ole kyllä tämän tilanteen kanssa mitään tekemistä. Osakekurssit teki pienen notkahduksen siinä 2020 alussa, kun koronavirus alkoi levitä ja maalailtiin uhkakuvia talouden romahtamisesta. No aivan niin ei käynyt, vaan kulutushan kasvoi ja osakekurssit jatkoi kiipeämistään. Sodalla ja Venäjän energian boikotoinnilla sen sijaan on paljonkin tekemistä asian kanssa,
 
Koronaviruksella ei ole kyllä tämän tilanteen kanssa mitään tekemistä. Osakekurssit teki pienen notkahduksen siinä 2020 alussa, kun koronavirus alkoi levitä ja maalailtiin uhkakuvia talouden romahtamisesta. No aivan niin ei käynyt, vaan kulutushan kasvoi ja osakekurssit jatkoi kiipeämistään. Sodalla ja Venäjän energian boikotoinnilla sen sijaan on paljonkin tekemistä asian kanssa,
Kyllä mä luulen että paikkojen pitäminen kiinni ja matkailun rajoittaminen vaikutti talouteen+ kaikki se mitä käytettiin tuohon flunssaan muun terveydenhuollon kustannuksella.Eikö niitä testejä ollut yhdessä vaiheessa raavittua 14000000e edestä ja millä tuloksella?
 
Kyllä mä luulen että paikkojen pitäminen kiinni ja matkailun rajoittaminen vaikutti talouteen+ kaikki se mitä käytettiin tuohon flunssaan muun terveydenhuollon kustannuksella.Eikö niitä testejä ollut yhdessä vaiheessa raavittua 14000000e edestä ja millä tuloksella?
Nenää on käsittääkseni kaivettu jo reippaasti yli kahdella miljardilla eurolla. Saattaa olla jo kolmekin miljardia mennyt rikki.
 
Nenää on käsittääkseni kaivettu jo reippaasti yli kahdella miljardilla eurolla. Saattaa olla jo kolmekin miljardia mennyt rikki.
Joo eikä loppua näy. Ei vaikka Suomi ajettais aivan konkurssiin, niin silti edelleen tikkua nokkaan ja hölötettäis miten autot saastuttaa.
 
Maxar published a photo of Russian ships transporting stolen Ukrainian grain to Syria

984893c-03-matros-kozynich-ship-sevastopol-to-latakia.jpg



Toi on kyllä käsittämätöntä miten nato ja eurooppa ei tee asialle mitään... Luulis että olis helppo pystyttää sulku mustan meren suulle ja tarkastaa aluksia..

Ja muutenkin turvata nato aluksilla ukrainalaisten viljan vienti.
 
Joo eikä loppua näy. Ei vaikka Suomi ajettais aivan konkurssiin, niin silti edelleen tikkua nokkaan ja hölötettäis miten autot saastuttaa.
Jep, tämä koko farssi on mielisairainta paskaa mitä koko maan historiassa on koskaan nähty ja huvittavinta on, että kukaan ei joudu siitä koskaan vastuuseen. Asiaa ei edes tutkita, vaikka 40 miljardia veronmaksajien rahoja kustu taivaan tuuliin täysin turhaan.

Mutta jottei menisi aivan ohi aiheen, niin Ukrainan sotahan ei tosiaan tätä talousturbulenssia ole aiheuttanut. Se kyllä kiihdyttää alamäkeä mutta juurisyyt on aivan jossain muualla.
 
Kyllä mä luulen että paikkojen pitäminen kiinni ja matkailun rajoittaminen vaikutti talouteen+ kaikki se mitä käytettiin tuohon flunssaan muun terveydenhuollon kustannuksella.Eikö niitä testejä ollut yhdessä vaiheessa raavittua 14000000e edestä ja millä tuloksella?
Se vaikuttaa talouteen, mutta lähinnä niiden yrittäjien talouteen ketä tämä koski. Se sama raha laitettiin muihin asioihin ja suuressa mittakaavassa talous pyöri. Osakekurssit siis nousi pandemian aikana, eivät laskeneet. Siinä on kyse ns. "koronakuplasta". Ihmisillä oli ylimääräistä rahaa ja vapaa-aikaa, sijoittaminen kasvoi ja kurssit siinä samalla. Nyt se kupla on puhkeamassa. Lainarahan ottaminen pandemian hoitamiseksi nyt varmaan hieman vaikuttaa kokonaisuudessa, mutta on lopulta aika pieni asia, koska onhan tämä valtion talous ollut alijäämäinen jo pitkään muutenkin. Se ei ole pois suoraan ihmisten rahapussista eikä rahankäytöstä ja se on se asia mikä taloutta pyörittää.

Se inflaatio mikä nyt on käsillä, johtuu osaksi energian hinnan noususta, koska kun energian hinta nousee, nousee aivan kaikki. Ihmisillä ei ole rahaa laittaa rahaa turhuuksiin, vaan säästetään, mikä kiihdyttää inflaatiota. Sit kun aletaan puhua inflaatiosta ja ihmiset tajuaa, että tässä on nyt inflaatio käsillä, ne alkaa säästää entistä enemmän ja lopettaa kuluttamisen joka taas johtaa entistä isompaan inflaatioon. Toki sekään pelkästään ei selitä täysin osakekurssien laskua. Ne kun on hyvin monimutkaisia asioita. Eihän osakkeella tavallaan ole todellista hintaa, vaan hinta määräytyy tietysti sen mukaan mitä siitä ollaan valmiita maksamaan. Jos jollain yrityksellä on suuret kasvuodotukset, arvostavat osakkeen ostajat sen korkealle, ostavat osakkeita isommalla hinnalla ja osakekurssi nousee. Jos odotukset eivät täyty, aletaan osakkeita myymään, mutta kukaan ei maksa niistä niin paljoa kuin ennen, jolloin osakekurssi laskee.

Tällaista syklittäistä muutosta tapahtuu suuressakin mittakaavassa, eli on nousu- ja laskukausia, mitkä toteutuu noin kymmenen vuoden välein. Nythän ollaan siis tavallaan jo jatkoajalla johtuen ilmeisesti talouden ja osakekurssien tekohengittämisestä. Osansa tietysti kuplan puhkeamisella ja kolkuttelevalla inflaatiolla. Ihmisillä ei ole rahaa eikä uskallusta sijoittaa, niin talous ja osakekurssit tulee alas. Korona ja siihen laitettu raha on yksi kärpäsen paska tässä meressä.
 
Redditistä olen nyt joku 1.5 vuotta seurannut tuota teknistä analyysia alamäestä ja "2008 Part 2":sta. Voidaan keskustella noista vaikka profiiliviestien kautta lisää jos kiinnostaa enemmän. Itse uskon että rysähdys on vielä edessä tuolla jenkeissä, mutta toivottavasti olen väärässä. En kuitenkaan ole alalla ja vahvasti muiden tekemien analyysien varassa oleva lammas.

Ja missään nimessä ei ole tarkoitus hieroa tappioita, ikävä kuulla aina jos salkku on punaisella. Itsellä tosin on onneksi vihreällä reilusti vielä.

Joo rysähdys on vasta alkanut. Vielä on monta ongelmaa jotka tulevat realisoitumaan, esim. korkojen nousu käytännössä. Kun tämä iskee asuntovelallisiin jne. niin yksityinen kulutus romahtaa ja tämän näkyminen yritysten tuloksissa. Miettikääpä sitä, kun Tesla tai FAANG ilmoittaa, että eivät kasva enää tai että tulee tulosvaroitus. Lisäksi aikaisemmin keskuspankit painoivat rahaa ja elvyttivät tuolla tavalla ja nyt sitä ei voi enää tehdä. Keskuspankit eivät pysty enää jarruttamaan laskua. Sitten on vielä EU:n tilanne, kun EKP ei haluaisi nostaa korkoja inflaation noustessa PIGS-maiden velkakriisin pelossa. Eli Euroopassa ollaan tilanteessa jossa joko inflaatio räjähtää tai sitten tulee uusi PIGS-maiden velkakriisi. Kiinassa on taas oma kriisinsä Evergranden yms. ympärillä ja siellä on puhkeamassa kiinteistökupla. Jos Kiinassa tulee kriisi, niin se tulee myös tuhoamaan länsimaiden supplychainit.

Eli kaikkialla taloudessa on vain uhkia ja heikkoja näkymiä. Mitään hyvää ei ole tiedossa lähivuosina. Tullaan olemaan stagflaatiossa ja osakekurssit kyntävät vuosikaudet alhaalla. Inflaatio on enemmän kuin palkankorotukset eli kaikkien palkat oikeasti laskevat ja samalla korot nousevat ja asuntolainojen lyhennykset nousevat. Asuntojen hinnat tulevat myös laskemaan, kun ostovoiman lasku ja korkojen nousu vievät ostovoiman alas.
 
Mutta jottei menisi aivan ohi aiheen, niin Ukrainan sotahan ei tosiaan tätä talousturbulenssia ole aiheuttanut. Se kyllä kiihdyttää alamäkeä mutta juurisyyt on aivan jossain muualla.
Tästä olen kyllä eri mieltä. Ryssien sodalla on erityisen suuri merkitys tämän hetken talouden näkymiin ja osakemarkkinoihin. Aika kovat kasvuennusteet oli meilläkin ennen ryssien hyökkäyssotaa.
 
Tästä olen kyllä eri mieltä. Ryssien sodalla on erityisen suuri merkitys tämän hetken talouden näkymiin ja osakemarkkinoihin. Aika kovat kasvuennusteet oli meilläkin ennen ryssien hyökkäyssotaa.
Se on kyllä totta, että kasvuennusteet olivat kovat ennen erikoisoperaatiota ja sen jälkeen rupesi heti synkkenemään. En tiedä oliko se ajallinen yhteensattuma vai seuraus. Ukrainan ja Venäjän yhteenlaskettu osuus maailmantaloudesta on mitätön mutta varsinkin Venäjän energimyynnin takia vaikutukset voi olla isommat kuin mitä sen talouden koko antaa ymmärtää. Vaikea sanoa.
 
Joo rysähdys on vasta alkanut. Vielä on monta ongelmaa jotka tulevat realisoitumaan, esim. korkojen nousu käytännössä. Kun tämä iskee asuntovelallisiin jne. niin yksityinen kulutus romahtaa ja tämän näkyminen yritysten tuloksissa. Miettikääpä sitä, kun Tesla tai FAANG ilmoittaa, että eivät kasva enää tai että tulee tulosvaroitus. Lisäksi aikaisemmin keskuspankit painoivat rahaa ja elvyttivät tuolla tavalla ja nyt sitä ei voi enää tehdä. Keskuspankit eivät pysty enää jarruttamaan laskua. Sitten on vielä EU:n tilanne, kun EKP ei haluaisi nostaa korkoja inflaation noustessa PIGS-maiden velkakriisin pelossa. Eli Euroopassa ollaan tilanteessa jossa joko inflaatio räjähtää tai sitten tulee uusi PIGS-maiden velkakriisi. Kiinassa on taas oma kriisinsä Evergranden yms. ympärillä ja siellä on puhkeamassa kiinteistökupla. Jos Kiinassa tulee kriisi, niin se tulee myös tuhoamaan länsimaiden supplychainit.

Eli kaikkialla taloudessa on vain uhkia ja heikkoja näkymiä. Mitään hyvää ei ole tiedossa lähivuosina. Tullaan olemaan stagflaatiossa ja osakekurssit kyntävät vuosikaudet alhaalla. Inflaatio on enemmän kuin palkankorotukset eli kaikkien palkat oikeasti laskevat ja samalla korot nousevat ja asuntolainojen lyhennykset nousevat. Asuntojen hinnat tulevat myös laskemaan, kun ostovoiman lasku ja korkojen nousu vievät ostovoiman alas.
Mitä tuumaat näistä Nordean tuoreimmista näkemyksistä? Minusta haiskahtaa ylioptimistisuudelta.

Kansainvälinen sijoitusstrategia: Liiallista synkistelyä​

Toukokuu oli jälleen markkinoilla haastava, kun osakekurssit löysivät uusia pohjia ja joukkolainojen arvot heilahtelivat. Synkistely inflaatiosta, Ukrainan sodasta, Kiinan koronasuluista ja nousevista koroista ovat painaneet riskisempien sijoitusten arvoja. Laskun myötä myös osakkeiden arvostustasoista on tullut selvästi houkuttelevampia. Tämä ja tulosten tuoma myötätuuli tekevät osakkeista edelleen houkuttelevimman sijoituskohteen. Pidämmekin osakkeet ylipainossa suosituksissamme.

Liika synkistely vie huomion myönteisiltä tekijöiltä​

Maailma on jälleen täynnä huolenaiheita, ja osakkeiden eteen on rakennettu varsinainen murheiden muuri. Uskomme, että ennen pitkää tätä muuria pitkin kiivetään totuttuun tapaan ylöspäin. Ukrainan sota on nostanut elintarvikkeiden ja energian hintoja kiihdyttäen jo ennestään korkeaa inflaatiota. Tämä heikentää erityisesti pienituloisten elintasoa. Samaan aikaan Kiinan koronasulut pahentavat tuotantohaasteita entisestään. Lisäksi korkojen ripeä nousu jarruttaa investointeja asumiseen ja jossain määrin myös uuteen tuotantoon.

Normaalina vuonna nämä tekijät painaisivat talouden kasvun tavanomaista vaisummaksi. Mutta 2022 ei ole normaali vuosi. Tavaroiden kulutus on elpynyt ehkä turhankin nopeasti koronapohjista, mutta palvelualojen elpyminen on yhä kesken. Pelkästään palvelualojen elpymisen jatkuminen ja teollisuuden tavanomainen kasvu olisivat siivittäneet talouden huomattavasti tyypillistä parempaan vauhtiin tänä vuonna. Yllämainitut riskit kuitenkin jarruttavat tahtia. Sijoittaja voi täten odottaa karkeasti tavanomaisen vuoden kaltaista, hieman reilun kolmen prosentin globaalia talouskasvua.

Muiden synkistely on mahdollisuus​

Sijoittajilla on ollut pitkä lista huolia edessään tänä vuonna. Tämä on painanut tunnelmat tasoille, jollaisia nähtiin finanssikriisin kurssipohjien yhteydessä. Tyypillisesti tällaista synkistelyä seuraa selvästi keskimääräistä paremmat tuotot. Vaikka sijoitusympäristö on mielestämme muuttunut epävarmemmaksi viime aikoina, tällä hetkellä näyttää siltä, että osakkeiden voimakkaaseen noususykäykseen ei tarvita kovin merkittäviä hyviä uutisia.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom