Minua ärsytti enemmän työturvallisuusjutut, kun joskus oli joka palsun alussa keskustelu noista ja sitten vielä joku HR-emäntä bookkasi kesken kiireisimmän työviikon parin tunnin pakollisen palsun missä piti tehdä työturvallisuushavaintoja. Ymmärrän kyllä työturvallisuuden merkityksen, mutta ei se ole oleellinen etätöitä tekeville toimistotyöntekijöille, jotka käyvät kentällä satunnaisesti. Porukka tehtaili sitten jotain "kaadoin kahvia pöydälle" tason havaintoja, kun ei muuta keksinyt ja noissa palsuissa pomot selitti miten kannattaa huolehtia selän ergonomiasta, ettei selkä jäykisty tms.
Tuossa wokessa taitaa enempi somessa heilua kaikenmaailman äärityypit, jotka pilaa sen maineen. Sama on maahanmuuttokeskustelussakin, kun somessa heiluu uusnatsit, jotka alkavat puhua rotupuhtaudesta yms. ja pilaavat keskustelun oikeista ongelmista. Tietyllä tavalla DEI:ssä on perää ja järkeä ja olen töissä välillä huomannut sen, että joku pomo saattaa olla tosi alentuva ulkomaalaisia työntekijöitä kohtaan ja selkeästi huomaa jonkinlaista syrjimistä. Mamujen kohdalla näkee myös välillä, että heitä ei kutsuta palsuihin ja viestit jää huomioimatta ja olen varma, että noin ei kävisi jos kyseessä olisi kantasuomalainen. Suomessa tätä ei ole niin paljoa, mutta jenkit ja britit yms. kohtelee usein entisiä ns. siirtomaita edelleen kuin ne olisi alempiarvoisia ja onhan tuo älytöntä, jos koulutetut ja kokeneet bisnesammattilaiset kokee tuollaista kohtelua maailmalla. Olen useasti kuullut eri tahoilta aasiasta päin kommentteja siitä miten minä tai suomalaiset yleisesti kohtelevat heitä tasa-arvoisesti ja sitten jotkut britit on tosi alentuvia tms.
Pahin tapaus minkä tiedän on se, että länsimaalainen pomo soitti ja käski intialaisen inssin lomalta töihin kiirejuttuja hoitamaan. Voitko kuvitella, että tuollaista tehtäisiin suomalaisen inssin kohdalla? Eihän tuollainen ikipäivänä kävisi päinsä. Samaten joskus näin miten vanhempi nainen puhui mamusiivoojalle kuin koiralle ja käyttäytyi kuin Zahavarova. Samaten kävi mielenkiintoinen juttu kerran ravintolassa, kun oltiin aftereilla porukassa, missä oli mamuja ja puhuttiin englantia. Huomattiin sitten, että oli tosi vaikeaa saada palvelua ja esim. juomien tilaaminen oli tosi vaivalloista, kun tarjoilijat ei tulleet kysymään mitään ja välillä edes käden heilautusta ei huomioitu. Sitten lopulta tuli joku tarjoilija selittämään tosi ylimielisesti, että pitää selkeästi nostaa käsi ylös ja tulla tilaamaan yms. Ihan täyttä paskaa ja naurettiin suomalaisten kesken tuolle, ettei ikinä täällä tartte tarjoilijoita mennä hakemaan itse. Kaikki oltiin kuitenkin siististi pukeutuneita ja porukassa oli päällikkötason tyyppejä ja olen varma, että jos oltaisiin puhuttu suomea ja porukassa olisi kaikki olleet kantasuomalaisten näköisiä, niin mitään ongelmia ei olisi ollut.
Eli tietyllä tavalla kyllä ymmärrän tuon DEI:n tarpeen, mutta se on laaja käsite ja sen alla on tosi älyttömiä juttuja mm. sukupuolista. Se on jo nähty, ettei hormonihoidot yms. lapsille ole hyvä juttu ja samaten unisexvessoista ei tykkää kukaan. Monet naiset ei sitten käytä vessaa ollenkaan tuolloin, kun eivät uskalla käydä samassa vessassa miesten kanssa.
Tuota voisi ajatella myös niin, että okei olet anti-woke ja anti-feministi, mutta entäs sitten jos työkavereina on feministi ja transnainen? Kyllähän töiden pitäisi sujua ja fokuksen olla työ-ongelmissa, eikä sen pohtimisessa kuka saa käyttää naistenvessaa ja kuka hoitaa kahvinkeiton. Ei noiden pitäisi joutua töissä miettimään työjuttujen lisäksi myös taustaansa, vaan töissä pitäisi olla psykologista turvallisuutta kaikilla.