-Tätäkö tarkoitit kommentilla ulkopuolisesta sekaantumisesta? Itse en pidä suomalaisten jääkärien kouluttautumista ja heidän mukanaan tulleiden yksittäisten saksalaisten upseerien mukanaoloa vielä ulkovaltojen sekaantumisena. Saksa kyllä sekaantui selkeästi tapahtumiin myymällä aseita ja lähettämällä joukkojakin, mutta joukot saapuivat vasta sen jälkeen, kun ratkaisevat taistelut oli jo taisteltu ja sisällissodan voittaja oli käytännössä selvinnyt.
Tätä meinaan: "Sodan kolmannessa vaiheessa valkoisen armeijan yleishyökkäystä Etelä-Suomeen täydensi kenraalimajuri Rüdiger von der Goltzin johtaman Saksan Itämeren divisioonan maihinnousu Hangossa 3. huhtikuuta 1918. Divisioonan vahvuus oli 10 000 sotilasta. Lisäksi Loviisassa nousi maihin 7. huhtikuuta, Tallinnasta edennyt, noin prikaatin vahvuinen osasto Brandenstein (3 000 miestä). Hangosta edennyt osasto valloitti Helsingin 12.–13. huhtikuuta (Helsingin taistelu 1918), Hyvinkään 21. huhtikuuta, Riihi*mäen 22. huhtikuuta ja Hämeenlinnan 26. huhtikuuta 1918. Loviisasta liikkeelle lähtenyt prikaati valtasi Lahden 19. huhtikuuta ja katkaisi läntisten ja itäisten punakaartien väliset yhteydet. Saksalaisjoukot nopeuttivat merkittävästi punakaartien sotilaallista tappiota ja lyhensivät sodan kestoaikaa.
-Sellainen rinnastus Ukrainaan voidaan tehdä, että Suomi oli 1918 sen aikaisen suurvaltapelin nappulana venäläisten ja saksalaisten pyrkiessä parantamaan asemiaan. Yhtäläisyydet loppuvatkin oikeastaan siihen, sillä vaikka Ukraina onkin pelinappulana idän ja lännen välissä, on länsi pyrkinyt ainoastaan lähentymään heidän kanssaan, ei sekaantunut itse taisteluihin.
Vertaankin nyt tässä Venäjän toimintaa Saksaan, eli sama asetelma kuin Suomessa aikoinaan, mutta nurinpäin. Veikkaan muuten, että niitä sukulaisia löytyy itse kullakin kummaltakin puolelta, kun tarpeeksi kaivaa. Tää Tampereen "Strelkov" olisi taas tämä aiemmin mainitsemani kaveri:
Eduard Ausfeld ? Wikipedia
Skenaarioilla on mielenkiintoista leikitellä, eikös tän ketjun otsikossa ole sana
"oppiminen"
Skenaarioista yksi heitto:
1) Putin on seonnut ja tekee "Putlerit", huhu lauseesta "Eurooppaan tulee sota" tarkoittaa Ukrainaa, vallataan maita panssarikiiloilla, oikein selkeää shakkia eikös juu?
2) Putinin huhu lause "Eurooppaan tulee sota" ei tarkoitakaan Ukrainaa vaan jotain ihan muuta. Mitä Venäjä mielestäni shakkitermein tekee, se linnoittaa itse kokoa ajan itseään ja hakee hyvää linnoitusasemaa
länsirajaansa vastaan ja provosoi länttä linnoittamaan tätä rajaa vielä lisää, mutta avaa koko ajan itse itärajaansa enemmän: Kinukit: Visa free for a maximum stay of 15 days for visitors travelling as part of a tour group (5 to 50 persons), accompanied by a representative of a tour operator accredited in both Russia and China. Visa free for 30 days, for diplomatic and service passports. (since April 26, 2014).