1. En itse näe mitään väärää siinä, että venäläiset haluavat johtajakseen vahvan johtajahahmon eikä heikkoa. Minua itseääni ainakin pelottaa enemmän se, kun johtajaksi pääsevät pätemättömät ihmiset, joilla ei ole kanttia tehdä päätöksiä. Vaikka itse olen todella demokraattinen johtaja, niin minua pelottaa Ruotsin armeijan demokraattinen ja keskusteleva johtamistapa ja itse kyllä uskon Suomen armeijan autoritäärisen tyylin olevan tehokkaampi.Sulla on nyt ihan aitoja ongelmia ihan perusasioiden ymmärtämisessä tai sitten suomen kielen taidot loppuu. Tai sitten se on toi slaavilainen mentaliteetti? Tota mä just tarkoitin, että venäläiset on ihan helvetin tyytyväisiä nykytilanteeseen, Putinista pitäisi tehdä Tsaari ja se saisi antaa kaikille runtua. Ja kansa vain tykkäisi. Mikä on helvetin pelottava ajatus rajanaapurista.mikser sanoi:Ainoastaan 4 (neljä!) prosenttia on sitä mieltä, että kansalaisoikeudet ja demokratia ovat iso ongelma.
Voit ihan itse etsiä Jenkkien lukuja.
2. "Vahva johtaja" ei tarkoita sitä, ettei ihmisten mielipiteitä kuunnella. Ainakin Venäjällä (ja ainakin Putinin kohdalla) asia on päinvastoin - kansan yleistä mielipidettä kuunnellaan koko ajan. Homopropagandalaki nyt vain yhtenä käytännön esimerkkinä. Yleisesti se ihmisten kuunteleminen taas se näkyy valtiovallan suurena kannatuksena. Ai mitkäs ne jenkkivaltiovallan kannatusluvut nyt olivatkaan?..
3. Et ole selvästikään käyttänyt niitä linkkejäni, vaikka suosittelin sitä kovasti. Ole hyvä ja käy siinä 71%.vs.20% (järjestys vs demokratia) gallup-tuloksissa ja lue mitä venäläiset tarkoittavat "järjestyksellä" ja "demokratialla". Ei näytä hyvältä, kun sinulla ei ole edes perusasiat tiedossa, vaan päätät väitellä omia tuntemuksiasi ja sanamerkityksiäsi vastaan. :(
4. Kaikkein mielenkiintoisinta on tietenkin se, että faktasta "vain neljän prosentin mielestä demokratia ja kansalaisoikeudet ovat suurimpia ongelmia nyky-Venäjällä" jotenkin onnistuit vetämään johtopäätöksen "venäläiset haluavat orjuuden, niin kuin heillä nyt on" (yksinkertaistettuna). Tässä ei ole mitään logiikkaa. Se on nyt vähän samaa sorttia, kuin saada suomalaisten "Venäjä ei ole tällä hetkellä uhka" gallup-tulos ja vetää johtopäätökset "Suomi ei tarvitse itsepuolustusta" tai jopa "Suomalaisten mielestä Suomen pitäisi liittyä Venäjään"... :face: Ei tässä ole mitään järkeä. Jos taas käytetään välillä sitä kunnon logiikkaa, niin sinun olisi pitänyt päättyä joko "Venäläiset ovat tyytyväisiä Venäjän nykyiseen demokratiatasoon - se sopii heidän nykyiseen yhteiskunnan kehitystasoon", "Venäläiset eivät ole tyytyväisiä Venäjän nykyiseen demokratiatasoon, mutta heillä on niin paljon muita ongelmia, että demokratia-ongelma ei päässyt aivan tärkeimpien joukkoon" tai jonnekin näiden kahden välille. Tämä olisi ollut loogista. Henkilökohtaisesti olen enemmän toisen mielipiteen kannalla, mutta uskon että suurin osa venäläisistä on enemmän sitä ensimmäistä sorttia.
Pieni välikommentti. Demokratia-sanalla on nyky-Venäjällä vahva negatiivinen merkitys. Venäjä "koki" jo tarpeeksi "demokratiaa" 90-luvulla, kun liberaalien ajama talouspolitiikka ajoi venäläiset köyhyyteen ja kuolleisuus nousi valtavasti. Mutta ainakin tiedotusvälineet olivat täysin vapaat (esim. ylistivät Chechenian terroristeja ja olivat tärkeimpiä osasyitä Venäjän tosiasialliseen häviöön) ja länsi (IMF, USA, länsimaat) taputtivat. :hyvä: Kiitos, mutta ei kiitos. Venäläiset eivät halua tälläistä demokratiaa (Venäjällä yleisesti käytetään termiä "дерьмократия = derjmokratia = paskakratia").
Joten tietäkää, että jos joku politiikko (suomalainen tai länkkäri) alkaa käyttää demokratia-sanaa puheessaan, joka on ohjattu tavallisille venäläisille, ja käyttää "demokratia" sanaa tarkoittaen sillä sitä kaikkea hyvää mitä länsimaissa demokratialla ikinä tarkoitetaankin, niin tietäkää, että tämä henkilö ei ymmärrä Venäjää ja venäläisiä. Aina kun joku käyttää "demokratia" sanaa, niin venäläiset tietävät/olettavat että heitä halutaan kusettaa. "Demokratia" on Venäjällä selvästikin sellainen ns. weasel word:
Weasel words are likely to be used in advertising and in political statements, where encouraging the audience to develop a misleading impression of what was said can lead to advantages, at least in the short term (in the longer term, systematic deception is likely to be identified, with a loss of trust in the speaker).
Pointtini olivat:
1. jos halutaan auttaa Venäjän demokratia-kehitystä, niin pitäisi puhua konkreettisesti (vankilaongelmista, lakiongelmista, ihmisten konkreettisesta kärsimyksestä, jne)
2. ennen kuin puhutaan "jostain", niin se "jokin" pitäisi ensin ymmärtää. On esim. aivan turhaa puhua siitä, mitä venäläiset ajattelevat demokratiasta, jos kaikilla keskustelijoilla ei ole tiedossa, mitä itse venäläiset tarkoittavat niillä sanoilla, miten he näkevät nykytilannetta, mitä he näkevät ongelmina, mikä on heidän mielestä hyvää tai pahaa, mihin suuntaan he haluavat liikkua. On hullua, kun täysin tietämättömät ihmiset alkavat neuvoa venäläisiä, miten niiden pitäisi elää. Se on nyt vähän samaa, kuin venäläinen olisi alkanut ehdottelemaan suomalaisille "Teidän sosiaalitoimisto kaappaa teidän lapsia keskellä yötä, teidän pitäisi nostaa kapina ja hirttää kaikki lapsisuojeluviranomaiset, tasa-arvo-valtuutetun ja kaikki vihreät feministit.
"Demokratia" sana ei ole ainoa. Sama kohtalo on myös "ihmisoikeus" (sana, jota käytetään, kun halutaan pommittaa väestö kivikaudelle), "sananvapaus", "terroristi", "massatuhoaseet", "feminismi" ja monet muut. Politiikko, joka käyttää näitä sanoja samassa merkityksessä mitä länsimaissa, on joko idiootti tai sabotööri. Ja koska seuraan politiikkaa, niin jaksan joka kerta ihmetellä näin suurta idioottien määrää (sekä länsimaissa että Suomessa). Kun avaatte silmiänne, niin tekin näette saman. Päättäkää itse, haluatteko oikeasti nähdä.
Näitä "hei, tämä selvästi osoittaa, ettei ihminen ymmärrä mistä puhuu" merkkejä on todella paljon. Ylhäälläkuvattu on vain yksi suosituimmista merkeistä, joita jokainen voi käyttää.
Koska niiden tilanne on oikeasti todella huono. Niin huono, että edes maanlaajuinen propaganda "taivaasta maan päällä", "america number one!", "we are defending democracy", "the richest country in the world", "they hate us for our freedom" eivät enää pysty piilottamaan faktoja siitä, miten huonosti valtion ja perusamerikkalaisten asiat oikeastaan ovat.Miksi jenkit valittaa, presidentin suosio saattaa romahtaa ihan "pikkujutuista" ja aina on joku asia huonosti?
En tiedä miten tämä nyt liittyy mihinkään. Jos et tiennyt, niin Venäjällä on maailman toiseksi suurin määrä maahanmuuttajia. Tarkoittaako se sitä, että USA:ssa ja Venäjällä on parempi asua, kuin Suomessa, Norjassa tai Sveitsissa? No ei välttämättä.Vaikka ovat muun maailman silmissä koko lailla haluttu asuinpaikka jonne venäjältäkin jengiä tunkee suuria määriä?
Olen asunut vuoden verran USA:ssa ja seuraan jenkkien tilannetta tosi tarkkaan (paljon tarkemmin kuin suomalaista politiikkaa). Ja voin todeta, että USA on koko lailla paska paikka asua, tavalliselle perusihmiselle. USA käyttää kaksi kertaa enemmän rahaa (GDP per capita) kuin Suomi, mutta heillä ei ole edes yleistä sairaanhoitoa. Kun minulle tehtiin umpilisäkeleikkaus niin maksoin jotain 50€ - 200€. Jenkeissä yksi kaverin lasku oli $55k! Eikä tämä ole mitenkään ihmeellistä - jotkut joutuvat maksamaan jopa $180 000... Tai voitaisiin puhua vankilasysteemistä (joka on siis yksityinen!!!). Tai koulutushinnoista. Tai huumepolitiikasta. Tai väkivallasta, ihan virallisesta kidutuksesta, kuolemantuomioista, sodista, veteraanien tilanteesta (yli puolet pultsareista ovat veteraaneja), ihmisoikeusrikkomuksista, Stasi 2.0 järjestelmästä, jne. Kyllä se kertoo aika paljon, jos kaverit joutuvat pakenemaan USA:n terroria Venäjälle tai Etelä-Amerikan maihin. Jenkit tietenkin laulavat "USA number one!", mutta se johtuu suurimmaksi osaksi pätemättömyydestä - suurin osa heistä ei tiedä mitään muun maailman tosiasiallisesta tilanteesta. Esim. vain 1/6 amerikkalaisista osasi löytää kartasta Ukrainan. Ja mikä pelottavinta - mitä vähemmän amerikkalainen tietää Ukrainasta ja sen olinpaikasta, sitä valmiimpi hän on lähettämään Ukrainaan amerikkalaisia sotajoukkoja. Eikä amerikkalaisten tietämys ole kovin hääppöinen omastakaan maasta. Kun amerikkalaisilta kysyttiin, mikä on USA:n väkiluku (150mil, 300mil, 500mil, 1mrd), niin vain noin 1/4 osasi vastata oikein. :wtf: Tietenkin, jos amerikkalaiset tietävät näin vähän perusasioista, niin niiden "faktoihin ja syvälliseen ymmärrykseen perustuvat" päätöksetkin tulevat olemaan vääriä. Jos USA:n entinen Moskovan suurlähettiläs oli virallisesti Venäjä-asiantuntija, mutta käytännössä oli ihan pihalla, niin mitä voi odottaa muilta?..
Niin kuin näissä sanktioissakin nähtiin. Kun näpäytettiin oligarkkeja, tavoitteena oli että he vaikuttavat Putiniin. Aivan naurettavaa. Tämä kyllä kertoi paljon enemmän USA:n meiningistä ja siitä, minkälaista roolia raha pelaa USA:n politiikassa. Putinille se oli vain plussaa - oligarkkien rahat tulivat Venäjälle, oligarkkien riippuvuussuhde Putinista vain vahvistui, Venäjän kansa tykkäsi että ei-rakastettuja oligarkkeja rangaistiin.
Kun olin Jenkeissä, niin vierailin 35:ssä eri osavaltiossa (50:stä).
Sinun tietämyksesi USA:sta näyttää olevan samanlaista tasoa kuin Venäjästä. Eli tosi matalaa...
- Tiedätkö, miten USA:n korkein oikeus muodostuu, ketkä siellä istuu ja millä meriiteillä?
- Tiedätkö, mitkä ovat USA:n korkeimman oikeuden tärkeimpiä päätöksiä politiikan säätelyssä ja demokratian/ihmisoikeuksien saralla?
- Tiedätkö, miten suurta roolia raha pelaa amerikkalaisessa politiikassa?
- Tiedätkö, että USA:ssa korruptio (lobbying) on laillista?
- Tiedätkö, miten amerikkalaisia aluepiirejä muutetaan, jotta saataisiin haluttu tulos?
- Tiedätkö, että USA:n lain mukaan "money = free speech", mikä tarkoittaa sitä, että rikkaat pystyvät ostamaan ehdokkaita ilman mitään rajoituksia?
- Tiedätkö, että USA:n lain mukaan "corporations = people" ja siten USA:n perustuslaki suojaa firmojen oikeuksia ihan kuin ne olisivat ihmisiä?
- Tiedätkö, miten USA:ssa lasketaan ääniä ja miten koko järjestelmä toimii?
- Tiedätkö, ketkä omistavat USA:n suurimpia mediayhtiöitä, miten ne eroavat toisistaan ja kuinka suuri merkitys niillä on rivikansalaisen mielipiteiden muodostamisen kannalta?
- Tiedätkö, mikä "revolving door" on?
- Tiedätkö, miten amerikkalainen debaatti-perinne toimii?
- Tiedätkö, miten amerikkalainen "Primary elections" toimivat ja mikä käytännön merkitys sillä on koko maan poliittista ilmapiiriä ja päätöksiä ajatellen?
- Tiedätkö, mitkä globaalit yritykset sponssaavat ketä, millä summilla, ja mitkä ovat kaikkien toimijoiden välit?
- Tiedätkö, mikä "Jim Crow laws" ovat?
- Tiedätkö, että USA:n suurlähettiläspaikat jaetaan sen mukaan, kuka antoi enemmän lahjoituksia?
- Tiedätkö, mikä merkitys "Military Industrial Complex":lla on ja miten tämä toimii edes osavaltiotasolla? Sinähän olet tietenkin kuunnellut sitä kuuluisaa Eisenhower:in jäähyväispuhetta, eikö näin?..
- Tiedätkö, miten USA:n "jälleenrakennus" hoidettiin Irakissa, ketkä pääsivät johtamaan ja millä meriiteillä?
Ja nyt tuli vielä yksi tutkimus USA:n demokratiasta (muistutan, että demokratia-sana kääntyy "kansanvallaksi"):
Olen kyllä tarvittaessa valmis väittelemään USA:nkin demokratiatilanteesta (vaikka se kysymys onkin mielestäni aika turha). Kunhan osoitat, että tiedät asiasta, ettei menisi pelkäksi kannaltani turhaksi luennoksi.
Mutta mieti kunnolla onko rahkeita lähteä tähän leikkiin mukaan...
Sori, mutta sinun näkemyksesi sekä Venäjästä että USA:sta ovat niin pinnallisia, että en näe mitään järkeä sanoa mitään...Olisko se, että ne tietää että voivat ottaa asioista selvää, muodostaa oman mielipiteen ja sanoa sen jopa ääneen. Koko maan kulttuuri jopa kannustaa siihen. Media esittää vastakkaisia kantoja jopa salaliittoteoreetikkoihin asti. Ketään ei silti tapeta vain siksi että sanoo "väärän" mielipiteen ääneen tai kirjoittaa sen lehteen.
Tämä erottaa Venäjän ja sivistyneen maailman toisistaan.
Mua huolettaa Mikseri, olet kuitenkin asunut lännessä, suomessa ja jopa USAssa pitkään. Pitempään kuin venäjällä jopa? Silti ajatukset kansalaisoikeuksista on tuota luokkaa. Voi vain miettiä mitä perusvenäläinen tuumii.
Minun ajatukseni demokratiasta ovat sellaisia juurikin sen takia, että olen matkustanut, nähnyt, tutkinut ja syvästi miettinyt näitä asioita.
Minua ihmetyttää ihmiset, jotka eivät näe eroja eri yhteiskuntien välillä. Yhteiskunnat, jotka koostuvat eri ihmisistä, joilla on eri kulttuuri, eri näkemykset, eri kehitystaso, eri preferenssit.
En voi ymmärtää ihmisiä, jotka luulevat, että on olemassa joku tietty johtamistyyppi, joka olisi paras kaikille. Vielä enemmän hämmästyttää se, minkä takia nämä ihmiset luulevat, että juuri Suomen/USA:n järjestelmä olisi paras. Mihin tämä uskomus nyt perustuu? Että järjestelmät, jotka toimivat todella epätäydellisesti jopa perustajamaissa, olisivat jotenkin täydellisiä Papua Uusi Guinean animalistisille ihmissyöjäheimoille, Lähi-Idän muslimikansoille tai Afrikan "Orjuus on sallittu" Liberia-valtiolle (mikä on erittäin ironista, kun tietää miten Liberia valtiona on luotu).
Minua syvästi koskettaa tälläinen syvä tietämättömyys (deep ignorance).
Minusta taas on selvää, että eri ihmisryhmät (riippuen kulttuurista, kehitystasosta, jne) tarvitsevat omia tehokkaita ratkaisujaan.
Läheisempi analogia: katso erilaisia tehokkaita yrityksiä ja totea, kuinka paljon erilaisia johtamisjärjestelyitä ja johtamistyylejä on olemassa. Eikä yksi välttämättä ole sen parempi kuin toinen.
Valtion tasolla tilanne on tietenkin paljon monimutkaisempi.
"Demokratia" on minulle (ja aika monelle muullekin) vain sanahelinää. Aika harvoin ovat ne kerrat, kun sitä sanaa käytettäisiin hyvään tarkoitukseen. Yleensä sen sanan käytöllä yritetään kusettaa (ja on luotu lukemattomia järjestöjä tätä kusetusta edistämään ja peittämään). Kusetus on aika tehokasta, koska "demokratialla" ei ole ainoaa oikeaa merkitystä, niin jokainen voi vetää sinä kotiinpäin. Vähän sama juttu "uskonnon" ja "Jumalan" kanssa - kaikki ovat eri mieltä siitä, mitä se tarkoittaa. Ironisesti suurimmat erot ovat yleensä saman uskonnon palvojien sisällä. :dance:
Esim. USA sanoo, että sillä on se oikea demokratia. Tietenkin saa olla eri mieltä, mutta minusta tämä on aivan pöyristyttävä väite. Siis maa, jossa on käytännössä yksipuoluejärjestelmä, jossa ihmisiä aivopestään ja jossa vähiten ääniä saanut kandidaatti voittaa presidentti-viran.
Tai joku Englanti, maa, jossa ei ole edes perustuslakia! OMG!!!
Kyllä minäkin pienenä uskoin absoluuttiseen demokratiaan ja lehdistön objektiivisuuteen. Mutta kyllä jossain välissä oli aika kasvaa aikuiseksikin. Onneksi tämä tapahtui aika nuoressa iässä.
Usko lehdistön objektiivisuuteen loppui minun kohdalta silloin, kun lukio- tai yläasteella ollessani, menimme luokkaretkelle Turun Sanomien toimitukseen. Siellä näin miten kotimaiset journalistit käytännössä toimivat. Ja minkälaista venäläisvastaista paskaa niiden suusta lähti (näytän suomalaiselta, joten pidin turpani kiinni ja korvani auki). Eikä TS ollut siihen aikaan mikään erityisen Venäjä-vastainen jutuissaan. Siinä vaiheessa tajusin, että journalistitkin ovat vain ihmisiä, jotka kirjoittavat juttunsa omien arvojensa ja henkilökohtaisten ominaisuuksiensa pohjalta. Tajusin, että journalistit kirjoittavat tosi subjektiivista juttua, vaikka kuinka yrittäisivät olla objektiivisiä. Ja suurin osahan ei edes yritä. :fuckyeah:
Voinhan minä väitellä kanssasi myös lehdistöstä ja demokratiasta. Mutta jotenkin minusta tuntuu, että olet niitä ihmisiä, jotka käyttävät "demokratia"-tyyppisiä sanoja miettimättä mitä ne oikeastaan tarkoittavat ja miten ne käytännössä toimivat (jos toimivat). Näytät olevan juurikin sellaista sorttia, joille pitää selittää ihan perusasioita (esim. se että "kapitalismi" ja "demokratia" ovat melkeinpä toistensa vastakohtia).
Kerrothan toki, jos olen väärässä. Jos olen oikeassa, niin on selvää, että ei tässä mitään syvällistä keskustelua pysty syntymään.
Olen aivan eri mieltä tästä. Minusta USA:n eliitti päättää mitä se haluaa tehdä ja sitten tehdään työtä sen eteen. Kusetetaan tavallisia ihmisiä ja yritetään keinolla millä hyvänsä saada muiden maiden johtajia "kätyreiksi". Amerikkalaiset ovat yleisesti niin pihalla, että se on yleensä aika helppoa - tämä nähdään kerta toisensa jälkeen (Vietnam, Panama, Afganistan, Iraq, Libya, Syyria, jne). Wag the Dog-leffan hengessä. Muiden maiden ihmisillä ei ole niin paljon väliä - espanjalaiset olivat Irak-hyökkäystä vastaan, mutta ei haitannut mitään. Kunhan maan johto on taskussa. Eikä maan ihmisten edes tarvitse tietää mitään - niin kuin Lipposen Irak-vuodossa nähtiin. Ja yllätyksettömästi skandaali ei noussut siitä kusetuksesta, vaan siitä, että tieto kusetuksesta julkaistiin. Sama "nostetaan turha asia pöydälle eikä puhuta siitä tärkeästä asiasta" nähtiin viimeksi myös "Putin on sulkulistalla" tapauksessa.Naton ongelma on kaiken maailman puunhalaajat, joiden mielestä kaikenmaailman sisällissotiin pitäisi sekaantua humanitarismin nojalla vain koska toinen osapuoli vähän sikailee. Tää on näitä demokratian kääntöpuolia.
Ja harvat välittävät koko kaksinaamaisuudesta. Suomalaiset puolueet (Kokoomus etunenässä) ovat vieneet Suomea Natoon jo vaikka kuinka monta (kymmentä) vuotta. Mutta koko ajan ihmisiä yritettiin kusettaa "eihän me mitään tälläistä" selityksillä.
Joten jos minulla olisi valittavana:
1. "demokratia", jossa minut kusetetaan päivittäin (niin että olen koko ajan epävarma siitä, mihin suuntaan maa on menossa, ja onko johtajilla jokin selvä suunnitelma, jota pidetään meiltä piilossa, vai ovatko he oikeasti vain tavallisia idiootteja) eikä minun mielipiteelläni ole mitään käytännön väliä,
2. tai "venäläinen ns. itsenäinen demokratia", jossa ote on selvästi autoritäärisempi, mutta ainakin asioista kerrotaan (kun on niiden aika; ei yritetä kusettaa turhaan) ja on varmaa, että johtajilla on selvä toimintasuunnitelma
niin ei se toinen vaihtoehto nyt kovin ensimmäistä huonommalta vaikuta...
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: