Ukraina ja siitä oppiminen

Hauskaa, että henkilö, joka vastaa englanninkielisiin kysymyksiin venäjäksi, kertoo miten asioita vääristellään länsimediassa.

No, vastaukset oli kyllä ihan oikein käännettyjä.Fedor on syntynyt Rubižne:ssa, Luhanskin alueella. Mutta tokihan USA:n etäasiantuntijat tietää paremmin Fedorin sukulaisten tilanteen Ukrainassa kuin Fedor itse.

Meidän täällä on vaan paras olla kiltisti siinä muodon keskivaiheilla, Jenkin johdolla, eikä vilkuilla sitten sivulle ja näppäillä yhtään.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
No, vastaukset oli kyllä ihan oikein käännettyjä.Fedor on syntynyt Rubižne:ssa, Luhanskin alueella. Mutta tokihan USA:n etäasiantuntijat tietää paremmin Fedorin sukulaisten tilanteen Ukrainassa kuin Fedor itse.

Meidän täällä on vaan paras olla kiltisti siinä muodon keskivaiheilla, Jenkin johdolla, eikä vilkuilla sitten sivulle ja näppäillä yhtään.

Nyt meni näköjään hieman ohi. Kuinka hyvä asiantuntemus länsimedian vääristelystä voi olla henkilöllä, jonka englanninkielentaito on sellainen, että vastaa englanninkielisiin kysymyksiin venäjäksi.
 
Hauskaa, että henkilö, joka vastaa englanninkielisiin kysymyksiin venäjäksi, kertoo miten asioita vääristellään länsimediassa.

Hauska kommentti ottaen huomioon, että tämän ketjun yksi ominaispiirteistä on venäjänkieltä osaamattomien henkilöiden arvostelu siitä miten asioita vääristellään venäläisessä mediassa.
 
No, vastaukset oli kyllä ihan oikein käännettyjä.Fedor on syntynyt Rubižne:ssa, Luhanskin alueella. Mutta tokihan USA:n etäasiantuntijat tietää paremmin Fedorin sukulaisten tilanteen Ukrainassa kuin Fedor itse.

Meidän täällä on vaan paras olla kiltisti siinä muodon keskivaiheilla, Jenkin johdolla, eikä vilkuilla sitten sivulle ja näppäillä yhtään.

Ottamatta kantaa itse Fedoriin niin pakko ihmetellä itä-ukrainan asukkaiden kykyä päätellä epäsuoran ampuja. Jos mun niskaan ammuttaisiin epäsuoraa niin en kykenisi kertomaan kenen ampumaa se on. Tuntuu että Itä-Ukrainan väestöstä vähintään 80% omaa tämän maagisen kyvyn kun jokaisella videolla itkevät naiset esittelee vaurioituneita taloja ja kertovat kuinka Ukrainan hallitus pommittaa heitä.

Amnestykin taisi mennä tähän halpaan kun perusteena epäsuoran käyttöön siviilejä vastaan olivat paikalta paenneiden silminnäkijälausunnot!

Ukrainan armeija lähestyi Shahtarskia niin terroristit päättivät ampua Shahtarskia epäsuoralla ennen vetäytymistä. Sopivasti oli taas itkeviä mummoja syytämässä Ukrainan armeijaa kun eihän se voi olla kukaan muu.
Separatists shot home Shakhtersk mortar www.shram.kiev.ua

Joskus on hyvä olla kauempana tapahtumista. Saattaa nähdä koko metsän eikä pelkkiä puita.

Hauska kommentti ottaen huomioon, että tämän ketjun yksi ominaispiirteistä on venäjänkieltä osaamattomien henkilöiden arvostelu siitä miten asioita vääristellään venäläisessä mediassa.

Isot Venäläiset mediatoimijat tuottaa sisältöä englanniksi siinä missä venäjäksikin. Aika harva länsimainen mediatoimija kuitenkaan tarjoaa sisältöä Venäjäksi.
 
Isot Venäläiset mediatoimijat tuottaa sisältöä englanniksi siinä missä venäjäksikin. Aika harva länsimainen mediatoimija kuitenkaan tarjoaa sisältöä Venäjäksi.

Eiköhän selvästi valtaosa suomalaisista ja tämänkin ketjun kommentoijista ole muodostanut Venäjä-kuvansa ja käsityksensä Ukrainan tilanteesta kuitenkin länsimaisen median kautta.
 
Toisinpäin nuo silminnäkijä lausunnot tuntuu kyllä kummasti kelpaavan. Jos minulla olisi monta lapsuudenkaveria liittynyt seperatisteihin tai paennut maasta, niin kyllä minun olisi pirun vaikea uskoa ulkomaisen median väitteitä siitä, että nämä kaverit nyt sitten ampuu epäsuoralla omia sukulaisiaan ja tuttujaan. Kyllä sitä nyt tyhmempikin tykkimies ymmärtää miten päin se tykki on, jos tykki on omilla kotikulmilla.

Toisinpäin tuo metsää puilta argumentti on foliohattuilua, kokonaisuuden hahmottaminen etäältä on hallussa vain lännessä.
 
Viimeksi muokattu:
Toisinpäin nuo silminnäkijä lausunnot tuntuu kyllä kummasti kelpaavan. Jos minulla olisi monta lapsuudenkaveria liittynyt seperatisteihin tai paennut maasta, niin kyllä minun olisi pirun vaikea uskoa ulkomaisen median väitteitä siitä, että nämä kaverit nyt sitten ampuu epäsuoralla omia sukulaisiaan ja tuttujaan. Kyllä sitä nyt tyhmempikin tykkimies ymmärtää miten päin se tykki on, jos tykki on omilla kotikulmilla.

Mitähän tuohon nyt sanoisi. Väitätkö että kaikki ovat vain kotikylän paikallisia? Eiköhän tässä vaiheessa jo ole kaikille selvää että tuolta löytyy aika kirjava joukko jengiä. Paikalliset tuskin omiaan tulittavat tarkoituksella. Joku Serbi/Tshetseeni palkkasoturi ei paljoa mielipahaa tunne jos paikallinen mummo saa vähän kranaattia niskaan. He ovat tulleet rällästämään vieraaseen maahan ja rapatessa roiskuu.
 
Hauska kommentti ottaen huomioon, että tämän ketjun yksi ominaispiirteistä on venäjänkieltä osaamattomien henkilöiden arvostelu siitä miten asioita vääristellään venäläisessä mediassa.

Oma kritiikkini ei kohdistu oikeastaan venäläiseen mediaan, sillä juuri kielitaidon puutteen takia sen antamasta kokonaiskuvasta on vaikea saada selkoa. Se verran kuitenkin tiedetään, että Venäjä kieltää joukkojensa läsnäolon Itä-Ukrainassa ja asiasta ei puhuta venäläismediassa. Fedorkin kertoo tuossa, että kriisillä ei ole mitään tekemistä Venäjän kanssa.
Fedor kertoo myös Ukrainan sotivan omia kansalaisiaan vastaan, mitä en epäile lainkaan. Ukraina ei kuitenkaan ollut aloittanut minkäänlaisia sotatoimia ketään vastaan silloin, kun Venäjä tunkeutui Krimille ja liitti sen itseensä. Kansainvälisesti tässä on kysymys ensisijaisesti siitä, että Venäjä on loukannut toisen maan itsemääräämisoikeutta ja käy tosiasiallisesti sotaa sitä vastaan. Jos toisenlaista tietoa on esittää, niin kerrotaanko Venäjällä yleisesti mediassa, että Venäjän joukkoja on ollut tuhatpäin Itä-Ukrainassa ja he ovat käyttäneet Venäjän armeijan kalustoa tuolla?
 
Oma kritiikkini ei kohdistu oikeastaan venäläiseen mediaan, sillä juuri kielitaidon puutteen takia sen antamasta kokonaiskuvasta on vaikea saada selkoa. Se verran kuitenkin tiedetään, että Venäjä kieltää joukkojensa läsnäolon Itä-Ukrainassa ja asiasta ei puhuta venäläismediassa. Fedorkin kertoo tuossa, että kriisillä ei ole mitään tekemistä Venäjän kanssa.
Fedor kertoo myös Ukrainan sotivan omia kansalaisiaan vastaan, mitä en epäile lainkaan. Ukraina ei kuitenkaan ollut aloittanut minkäänlaisia sotatoimia ketään vastaan silloin, kun Venäjä tunkeutui Krimille ja liitti sen itseensä. Kansainvälisesti tässä on kysymys ensisijaisesti siitä, että Venäjä on loukannut toisen maan itsemääräämisoikeutta ja käy tosiasiallisesti sotaa sitä vastaan. Jos toisenlaista tietoa on esittää, niin kerrotaanko Venäjällä yleisesti mediassa, että Venäjän joukkoja on ollut tuhatpäin Itä-Ukrainassa ja he ovat käyttäneet Venäjän armeijan kalustoa tuolla?

Ei kerrota, Aunuksen reissun tiedotus Suomessa aikanaan oli tn. hyvin samanlaista kuin Venäjällä tämän keissin, eli vapaaehtoiset häärää ja paikalliset tukee. Lännen valtamedian mukaan USA:lla ei ole konfliktissa myöskään mitään osaa. Eli puntit ovat tasan. Vaikea uskoa, että Serbit ja muut vapaaehtoiset siellä omin nokkineen räiskii, eiköhän niistä perusryynäreistä ole kaikkialla se suurin pula. Jenkkienkin pitäs nyt löytää noita ryynääjiä ISIS:sta vastaan mieluiten muista maista ja Kerry kiertelee värväämässä. Krimin keissi nyt on aika selvä homma, jos Kuubassa olisi ollut jenkkienemmistö ja kuubalaisvähemmistö Neukkujen tuodessa ydinaseita, niin eiköhän Kuubakin olisi nyt USA:n osavaltio. Venäjä toimi nyt vaan nopeammin ja tehokkaammin kuin Kennedyn USA aikanaan. Lopputulema kuitenkin sama, ei päästetä vihollisen ydinohjuksia niin lähelle, ettei ole mitään saumaa torjua niitä.
 
Kutakuinkin näin, propagandaa pyrkivät käyttämään kaikki. Aunuksen retkessä on kuitenkin sellainen ero, että tapahtumat liittyivät uuden kansallisvaltion syntymiseen, eivätkä yhden vakiintuneen valtion hyökkäämiseen toisen alueelle. Propagandan näkökulmasta en kuitenkaan näe suurta eroa. Nykyisin kansalaisten etuna on se, että internet mahdollistaa tiedon vapaamman liikkumisen ohi suurten tiedotusvälineiden ja valtiollisten instanssien. Kaikki propaganda tulisi pyrkiä aina paljastamaan, harjoittipa sitä sitten itä tai länsi.
Jos jollakulla on antaa tietoa Yhdysvaltojen osallisuudesta tapahtumiin, niin otan sen mielenkiinnolla vastaan. Yhdysvaltoja koskevat uutisoinnit eivät kuitenkaan ole uskottavia, jos niissä kerrotaan 27 sotilaan eronneen palveluksesta venäläiskoneen nähtyään. Ei ainakaan, mikäli konetta ei ohjannut itse Putin ilman paitaa, ohjattuaan ensin kurkiauran oikealle muuttoreitille.
 
Kutakuinkin näin, propagandaa pyrkivät käyttämään kaikki. Aunuksen retkessä on kuitenkin sellainen ero, että tapahtumat liittyivät uuden kansallisvaltion syntymiseen, eivätkä yhden vakiintuneen valtion hyökkäämiseen toisen alueelle. Propagandan näkökulmasta en kuitenkaan näe suurta eroa. Nykyisin kansalaisten etuna on se, että internet mahdollistaa tiedon vapaamman liikkumisen ohi suurten tiedotusvälineiden ja valtiollisten instanssien. Kaikki propaganda tulisi pyrkiä aina paljastamaan, harjoittipa sitä sitten itä tai länsi.

Täysin samaa mieltä, hyvin kiteytetty

Jos jollakulla on antaa tietoa Yhdysvaltojen osallisuudesta tapahtumiin, niin otan sen mielenkiinnolla vastaan. Yhdysvaltoja koskevat uutisoinnit eivät kuitenkaan ole uskottavia, jos niissä kerrotaan 27 sotilaan eronneen palveluksesta venäläiskoneen nähtyään. Ei ainakaan, mikäli konetta ei ohjannut itse Putin ilman paitaa, ohjattuaan ensin kurkiauran oikealle muuttoreitille.

Kuuluisin taitaa olla Nulandin "Fuck the EU", tuossa jonkun bloggarin kooste:
The U.S. Is Already MILITARILY Involved In Ukraine ... Even Though the American People Want Us to STAY OUT Washington's Blog
 
Putinin ex-neuvonantaja: "Venäjä sotii Ukrainaa vastaan – suunniteltu 11 vuotta"

Venäjän presidentin entisen talouspoliittisen avustajan Andrei Illarionovin mukaan Ukrainan konflikti on Venäjän sotajohdon pitkäaikainen suunnitelma. Kommenteista uutisoi virolainen sanomalehti Postimees.


Andrei Illarionov kuvattuna viime toukokuussa turvallisuuskonferensissa Slovakiassa. Kuva: Josef Jakubco / EPA

Ukrainan konfliktissa on kyse Venäjän sotajohdon pitkäaikaisesta suunnitelmasta, sanoo Venäjän presidentin Vladimir Putinin entinen neuvonantaja Andrei Illarionov virolaisen Postimees-sanomalehden mukaan.
Sitä on suunniteltu vähintään 11 vuotta, eikä sitä voi pysäyttää, sanoi Illarionov lauantaina Latvian Riiassa järjestetyssä turvallisuuskonferenssissa.
Illarionovin mukaan ei pitäisi puhua "Ukrainan kriisistä". Sen sijaan kyse on Venäjän presidentin Vladimir Putinin sodasta Ukrainaa vastaan, ja siksi sitä pitää myös kutsua.

Jos joku puhuu Ukrainan kriisistä, pelaa Putinille kortit käteen. Olemme koko ajan kuulleet, ettei Ukrainan kriisiin ole sotilaallista ratkaisua. Itse asiassa Ukrainan ja Venäjän sotaan ei ole ei-sotilaallista ratkaisua, hän sanoi. Illarionovin mukaan Venäjän ruokahalu on koko ajan kasvanut.

Ensin ajateltiin, että Georgian Etelä-Ossetian ja Abhasian luovuttaminen riittää. Sitten ajateltiin, että Krimin luovuttaminen riittää. Mutta ei – ruokahalu kasvaa.
EU:n Venäjää vastaan asettamat pakotteet ovat Illarionovin mukaan vitsi.

Illarionov työskentelee nykyisin vanhempana tutkijana yhdysvaltalaisessa Cato-instituutissa. Huhtikuussa Illarionov sanoi ruotsalaisessa Svenska Dagbladetissa Putinin saattavan haluta suojata etupiiriään, johon myös Suomi kuuluu. Putinin talouspoliittisena neuvonantajana hän työskenteli 2000–2005.

Jessikka Aro
Yle Uutiset

Putinin ex-neuvonantaja: "Venäjä sotii Ukrainaa vastaan ? suunniteltu 11 vuotta" | Yle Uutiset | yle.fi
 
Putinin ex-neuvonantaja:

Illarionov työskentelee nykyisin vanhempana tutkijana yhdysvaltalaisessa Cato-instituutissa. Huhtikuussa Illarionov sanoi ruotsalaisessa Svenska Dagbladetissa Putinin saattavan haluta suojata etupiiriään, johon myös Suomi kuuluu. Putinin talouspoliittisena neuvonantajana hän työskenteli 2000–2005.


Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Lafkaan liittyy näköjään amerikan suomalainen:William A. Niskanen ? Wikipedia, jonka kuoleman jälkeen on Instituutin toimintaa kohtaan pikavilkaisulla esitetty aika paljon kritiikkiä :Death of William A. Niskanen opens door for Koch takeover of Cato Institute | Charles Rowley's Blog, Kochin pojat ovat taas ovat päässeet ihan leffaankin: Koch Brothers Exposed - Wikipedia, the free encyclopedia
Illarinov itse taas olis hyvinkin helposti "foliohattu" ilmastonmuutos kritiikkeineen: Andrei Illarionov ? Wikipedia

Enpä jaksa perehtyä, sen verran sekavalta vaikuttaa, sen kyllä uskon, että Putinin tavoite on enempi Kiinan kuin Euroopan tyylinen talousmalli ja yhteiskunta.
 
Eiköhän selvästi valtaosa suomalaisista ja tämänkin ketjun kommentoijista ole muodostanut Venäjä-kuvansa ja käsityksensä Ukrainan tilanteesta kuitenkin länsimaisen median kautta.

Minä olen muodostanut Venäjän-kuvani tuhatvuotisen historian kautta.Ruotsi seisoi Suomen rinnalla yli kuusisataa vuotta taistelussa idän vihollista vastaan.1809 Jäimme lähes yksin.

Georg Carl von Döbelnin jäähyväispuhe suomalaisille sotilaille ? Wikiaineisto.

von Döbelillä oli kuitenkin sanottavaa suomalaisille.
 
Sanos nyt spolk suoraan, mikä on sun henkilökohtainen suhde Venäjään?

Kun ei vastausta kuulu (tai olen sen missannut), niin vastataas itse.

spolk sanoi:
Itse asustelen maalla, mutta toinen kotimme on Pietarissa, joskin PK-seudullakin on tullut asuttua ja nykyäänkin joutuu asioimaan siellä joka viikko.

Itse katson PK-seudun elämänmenoa aika huvittuneesti, on sen verran jo asuttua venäjällä, että on jo hieman perspektiiviä.

Täytyykö käydä suurlähetystössä kuulemassa uusimmat nettitrollauksen suuntaviivat?

Nyt on jo selvillä että koko kriisi on täysin venäjän suunnittelema, lähtien euromaidanin tapahtumista. Olisi mielenkiintoista kuulla mitä suomen varalle löytyy mapeista.


Putinin tavoite on enempi Kiinan kuin Euroopan tyylinen talousmalli ja yhteiskunta.
No sehän nyt on päivänselvä. Tosin pohjois-korea voisi olla vielä lähempänä totuutta.

Mua kiinnostaa isosti millä perustein osa palstan täyssuomalaisista kirjoittajista kaipaa venäjän ymmärtämistä ja paapomista? Onko kyse vain jenkki/natovihasta, vai punaisesta maailmankatsomuksesta?
 
Kun ei vastausta kuulu (tai olen sen missannut), niin vastataas itse.Mua kiinnostaa isosti millä perustein osa palstan täyssuomalaisista kirjoittajista kaipaa venäjän ymmärtämistä ja paapomista? Onko kyse vain jenkki/natovihasta, vai punaisesta maailmankatsomuksesta?

No, mua ei kiinnosta käydä setvimässä kenenkin nikkien taustoja, logiikka on se mikä kiinnostaa. Joo olen Venäjällä asunut ja käyn edelleen suht usein, jos se noin kauheasti vaivaa. Niin on moni muukin supisuomalainen, joka siitä maasta mielestäni jotain tietää . Haapasalon tasolla en kuitenkaan kielen enkä maan tuntemuksen suhteen katso olevani.

Maailmankatsomukseeni on vaikuttanut suomalaisista eniten professori Timo Vihavainen. Voisi oikestaan kiteyttää tähän lauseeseen: ”Venäjällä pidetään arvoja kunniassa. Kukaan ei esimerkiksi epäile, ettei korkeakulttuuri olisi parempaa kuin matalakulttuuri”.Löytyy teoksesta "Länsimaiden tuho". Ei liity millään tavalla kommunismiin tai punaisiin arvoihin. PK-seudulla voi tilanteen kehittymistä seurata reaaliajassa joka viikko. Ja kyllä henkisesti varautunut myös siihen, että voin olla väärässä, vielä omat havainnot eivät sitä tue.
 
Mua kiinnostaa isosti millä perustein osa palstan täyssuomalaisista kirjoittajista kaipaa venäjän ymmärtämistä ja paapomista? Onko kyse vain jenkki/natovihasta, vai punaisesta maailmankatsomuksesta?

En ole tahan ketjuun kirjoitellut kun taalla on niin paljon asioista paremmin tietavaa porukkaa. Mutta sanotaan nyt tahan. Venalaiset ovat tosiaan hyvin mukavia, ystavallisia ja vieraanvaraisia ihmisina, sen on varmaan monikin huomannut. Nain Venajalla. Venajan rajojen ulkopuolella he eivat kuitenkaan aina ole niin mukavia. Turisteillakin on royhkea maine vahan joka paikassa.
 
Venajan rajojen ulkopuolella he eivat kuitenkaan aina ole niin mukavia. Turisteillakin on royhkea maine vahan joka paikassa.

...nih, on päässyt naapurilta unohtuun että ulkomailla käydessään jokainen heistä on eräänlainen kansakunnan lähetti jonka perusteella mielipiteet muodostuu, tähän voisi todeta että jos ei itse osoita minkäänlaista kunnioitusta ulkomaita kohtaan niin ei sitä kannata itsellekään odottaa, niin metsä vastaa kuin sinne huutaa jne....
 
Mua kiinnostaa isosti millä perustein osa palstan täyssuomalaisista kirjoittajista kaipaa venäjän ymmärtämistä ja paapomista? Onko kyse vain jenkki/natovihasta, vai punaisesta maailmankatsomuksesta?

Oon monesti ihmetellyt samaa. Moni Suomalainen tuntuu ajattelevan että Venäjä saa tehdä mitä lystää koska USA. Koska USA hyökkäsi Irakiin niin Venäjä saa hyökätä georgiaan. Koska Nato pommitti Libyaa YK:n mandaatilla niin Venäjä saa aseistaa Assadia. Koska USA:n lähettiläs jakoi keksejä maidanilla (ja NWO ja CIA ampuivat mielenosoittajat jotta ww3) niin Venäjä saa tehdä aluevaltauksia ja lähettää sotavoimansa Ukrainaan... Joku on varmaan sitä mieltä että Venäjä saisi käyttää ydinasettakin koska USA käytti. Kaksi kertaa on OK koska sitten ovat tasoissa...

Venäjällä on oikeus tappaa satoja tai tuhansia ihmisiä koska USAkin tappoi............


Mitä tulee tuohon 11vuoden Ukraina-suunnitteluun niin ei yllätä. Jokaisen kannattaa kuitenkin muistaa että isoilla pojilla on kaapit täynnä suunnitelmia eikä siinä ole mitään erikoista. USA:lla on varmasti kaapit pullollaan suunnitelmia lähi-itää ja etelä-Kiinan merta kohtaan. Venäjällä sama homma lähivaltioita kohtaan, myös Suomea. Viisas varautuu. Suunnitelma ei tarkoita että ne aiotaan laittaa toimeen vaan ne otetaan käyttöön vasta tilanteen vaatiessa. Onhan meilläkin suunnitelmat Venäjän vastaista sotaa varten ja siitäkin saisi helposti väänettyä hysteeri-lööpin.
 
Moni suomalainen tuntuu ajattelevan että Venäjä saa tehdä mitä lystää koska USA. Koska USA hyökkäsi Irakiin niin Venäjä saa hyökätä georgiaan. Koska Nato pommitti Libyaa YK:n mandaatilla niin Venäjä saa aseistaa Assadia. Koska USA:n lähettiläs jakoi keksejä maidanilla (ja NWO ja CIA ampuivat mielenosoittajat jotta ww3) niin Venäjä saa tehdä aluevaltauksia ja lähettää sotavoimansa Ukrainaan... Joku on varmaan sitä mieltä että Venäjä saisi käyttää ydinasettakin koska USA käytti. Kaksi kertaa on OK koska sitten ovat tasoissa... Venäjällä on oikeus tappaa satoja tai tuhansia ihmisiä koska USAkin tappoi.

Kyseessä on tahallinen argumentointivirhe, jolla keskustelu saadaan sivu-urille ja samalla vääntämiseksi siitä mitä USA on tehnyt. Kaikki niihin vastaamiseen käytetty energia ja teksti toimii savuverhona varsinaisen aiheen sivuuttamiselle. Tämäkin ketju on jatkuvasti kääntynyt USA:n tekemisiin menneisyydessä, sen sijaan että opittaisiin tulevaisuutta varten siitä mitä Venäjä tekee Ukrainassa parhaillaan.

Motiivi sille miksi keskustelun johtamista sivuun tehdään järjestelmällisesti samojen nimimerkkien toimesta esimerkiksi hesarin kommenttipalstalla, tuhansien ja jopa kymmenien tuhansien viestien verran, vuodesta toiseen päivittäin ja väsymättä... jää tietysti epäselväksi. Onhan nimittäin mahdollisuus että kyse on vain puhtaasta vastikkeettomasta tunteen palosta ja venäjärakkaudesta/länsivihasta. Muutenkin länsimaiden "parempi vapauttaa 100 rikollista kuin tuomita yksi syytön" -ideaa käytetään jatkuvasti niitä itseään vastaan epävarmuutta ylläpitämällä. Siksi en minäkään lähde noita nimimerkkejä 100% varmasti tuomitsemaan palkatuiksi propagandisteiksi. :)

Muutenkin noiden kommenttipalstojen aktiivikäyttäjien viesteissä esiintyvät liki täydellisesti vanhan kunnon Propaganda 101:n keinot. Tuota julkaisua muuten suosittelen kaikille luettavaksi ja juuri näinä aikoina toivoisi että sitä käytäisiin läpi järjestelmällisesti vaikka lukion yhteiskuntaopin kursseilla. Jo hyvissä ajoin ennenkuin lueteltuja manipulointikeinoja alkaa valtamediassa ja anonyymien nettikirjoittelijoiden toimesta esiintyä järjestelmällisesti.

Onneksi se toiminta on ainakin tämän kriisin aikana muuttunut selvästi näkyväksi ja härskiksi. Ennen samojen kirjoittamat pitkät ja vaivalla tehdyt harhaanjohtokommentit ovat muuttuneet lyhyiksi valheiskuiksi. Vaikea on tuollekaan motiivia löytää, ketä tuo sitten hyödyttää? Vaatii aina perusteluja ja todisteita muilta, mutta samaan aikaan itse laukoo todistamattomia vastauksia jokikisessä ketjussa. Kenties joltain tuokin jää huomaamatta.
 
Back
Ylös Bottom