Itseä sinänsä kiinnostaisi näiden salaliitto-höpöttelijöiden äo:t. Sama pätee koronahommaan, olisi mielenkiintoista tietää miten ihmisen älykkyys vaikuttaa siihen, kuinka hän asioita käsittelee.
Mä olen miettinyt ihan samaa. Lähtökohtaisestihan yksinkertaisen ihmisen tunnistaa helposti siitä, että hän ei osaa erottaa oleellista epäoleellisesta, tekee vahvoja johtopäätöksiä puutteellisten tietojen perusteella ja ylipäätään ei tunnista ja tunnusta asioiden monimutkaista luonnetta ja siksi yksinkertaistaa ne päässään. Nämä piirteet kieltämättä sopii varsin hyvin moniin joiden olen kuullut salaliittoteorioista vaahtoavan. Toistaalta nuo piirteet sopii myös moniin vahvasti uskonnollisiin ihmisiin ja olisin taipuvainen ajattelemaan että tällöin ainakaan kyse ei ole älyn puutteesta, vaan jostain muusta hankalasti selitettävästä tarpeesta uskoa asioihin, joita ei voi osoittaa oikeaksi, en tiedä.
Salaliittoinnokkaissa on mun havaintojen mukaan vahva halua uskoa niihin; jos vaikkapa tiedän että henkilö A ei usko että kuussa on käyty, on hyvin todennäköistä että hän ei usko moneen muuhunkaan asiaan, joita suurin osa ihmisistä pitää totuutena. Kärjistettynä; tuhat tieteellistä artikkelia kansainvälisesti arvostettujen tiedemiesten allekirjoittamana ei ole tarpeeksi vakuuttavaa, mutta yksi artikkeli mitävittuamakasiinissä vakuuttaa heti, oli aihe sitten mikä vaan. Tarkennettakoon vielä, että itse en todellakaan usko ns. virallisen totuuden olevan aina objektiivisesti totta, media pyrkii muokkaamaan mielipiteitä, monella taholla on erinäisiä intressejä pimittää tietoa, luoda savuverhoja ja monessa asiassa on yhtä typerää uskoa kyseenalaistamatta artikkeli, oli se sitten mistä lähteestä tahansa. Mutta kuitenkin, yleisesti totena pidetyn asian todistaminen vääräksi vaatii vakuuttavia todisteita, jotka todistavat vaihtoehtoisen tapahtumankulun oikeaksi ja toisaalta yleisesti totenapidetyn vääräksi.
Näitä kohtaamillani salaliittoteoreetikoilla ei ole ollut koskaan esittää, on vain epäilyä, vihjailua, uskoa ja välillä typeryyttä ylimielisyydellä kuorrutettuna.