Ufot, aikamatkustus, valonnopeus ja elämä muilla planeetooilla :)

Kyllä taustalle taivaalle tähtiä ja planeettoja mitä ei maasta saa. Niistäkään ei varmaan fotoja ole? Edelleenkin ihmettelen kovasti että kuvataan jotain lippua ja kuuwagenia, mitkä voi kuvata jo ennen lähettämistäkin ja taustana hiekkavastamäki.
Kysyin: onko fotoja missä taustat satojen metrien päässä tai kilometrien päässä? Tällaisia fotoja itse ottaisin, vaikka kohde olisikin kuuwagen lähellä niin hakisin taustapaperiksi kuun maisemat kilometrien päähän.
Niin onko näiltä miehitetyiltä kuulennoilta fotoja missä horisontti on kilometrien päässä, mahdollisesti myöhemmin kuun pinnanmuodoiksi ja maisemiksi todennettaviksi, eikä studioetäisyyksien päässä?
Yes or no?
Nyt menee vähän ulkomuistista, mutta sen takia kilometrien päässä olevia horisontteja "ei ole", koska kuvissa pitkät etäisyydet näyttävät todellista lyhyemmiltä, sillä ilmakehä ei ole taittamassa valonkulkua. Ja toinen juttu saattaa olla siinä, että kuussa tasaisessa maastossa horisontti on jo 2,5 kilometrin päässä, kun maassa se on vasta 5 kilometrin päässä. Että siinä saattaa olla ihan uudenlaisia haasteita ideaalisen maisemakuvauspaikan lyötämisessä.

Ja vitsi tuossa tähtikuvien ottamisessa oli lähinnä siinä, että ne näyttäisivät täysin samalta kuin maasta otetut - ellei sitten aurinkoa tai Maapalloa ole mukana kuvassa.
Ja kyllähän niitä tähtikuvia löytää jos viitsii etsiä, mutta aikamoisia tuherruksia ovat.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nyt menee vähän ulkomuistista, mutta sen takia kilometrien päässä olevia horisontteja "ei ole", koska kuvissa pitkät etäisyydet näyttävät todellista lyhyemmiltä, sillä ilmakehä ei ole taittamassa valonkulkua. Ja toinen juttu saattaa olla siinä, että kuussa tasaisessa maastossa horisontti on jo 2,5 kilometrin päässä, kun maassa se on vasta 5 kilometrin päässä. Että siinä saattaa olla ihan uudenlaisia haasteita ideaalisen maisemakuvauspaikan lyötämisessä.

Ja vitsi tuossa tähtikuvien ottamisessa oli lähinnä siinä, että ne näyttäisivät täysin samalta kuin maasta otetut - ellei sitten aurinkoa tai Maapalloa ole mukana kuvassa.
Ja kyllähän niitä tähtikuvia löytää jos viitsii etsiä, mutta aikamoisia tuherruksia ovat.

Sellaisia fotoja mielelläni katsoisin, ihan vaan siitä kuun mäen päältä ympäristöön. Ilman selityksiä. En usko että horisonttia ei voi kuvata koska valon kulku jotain tai jos 5km näyttää 2,5km, niin laittakaa foto missä näkyy 2,5km. Kuun maisemaa. Mutta siis muuta kuin amerikan lippu, minä ite tai kuumobiili hiekkakumpua vasten studioetäisyyksiltä. Ei mitään järkeä mennä kuvaamaan kuuhun jotain ylämäen rinnettä, tietenkin ylös ja kuvaat sitä ympäristöä. Pakkohan tuollaisia fotoja on olla? Tietenkin sellaisia halutaan kuvata? Niin laita nyt joku foto kuun maisemista miehitetyltä lennolta otettuna, niin mun ei tartte epäillä enää.
 
Ei semmosia taida olla, joten nyt täytyy ottaa puhelu nasalle ja sanoa, että kiinni jäitte.

No jos ei yhtään maisemakuvaa ole otettu, ainoastaan lähi-studiokuvia taustapaperilla ja tämän lisäksi motiivi/insentiivi kusetukseen valtaisa + lisäksi täysin ristiriidassa sen aikaisten teknisten saavutusten ennen ja jälkeen kanssa, niin eiköhän tämä ole taputeltu ja kyseessä on kusetus.
 
No jos ei yhtään maisemakuvaa ole otettu, ainoastaan lähi-studiokuvia taustapaperilla ja tämän lisäksi motiivi/insentiivi kusetukseen valtaisa + lisäksi täysin ristiriidassa sen aikaisten teknisten saavutusten ennen ja jälkeen kanssa, niin eiköhän tämä ole taputeltu ja kyseessä on kusetus.
Joo, yhtään kuvaa ei löydy NASAn sivuilta 🤫 Mullakin meni 3 sekuntia googlata.
 
Joo, yhtään kuvaa ei löydy NASAn sivuilta. Mullakin meni 3 sekuntia googlata.

Emmä tiedä, tänään aloin ekaa kertaa tutustumaan aiheeseen. Siis miehitetyltä lennolta jonkun astronautin ottama maisemakuva omilta jalansijoiltaan kuusta. Sieltä 60-70-luvulta kun olivat kuussa köpöttelemässä. Laita esille tähän kun sulta onnistuu sekunneissa. Päivämäärä ja kuka otti missä kohden kuuta.
 
Emmä tiedä, tänään aloin ekaa kertaa tutustumaan aiheeseen. Siis miehitetyltä lennolta jonkun astronautin ottama maisemakuva omilta jalansijoiltaan kuusta. Sieltä 60-70-luvulta kun olivat kuussa köpöttelemässä. Laita esille tähän kun sulta onnistuu sekunneissa. Päivämäärä ja kuka otti missä kohden kuuta.
Mulla ei kiinnosta alkaa niitä sulle laitteleen. Osaat kyllä itsekkin.
 
Mulla ei kiinnosta alkaa niitä sulle laitteleen. Osaat kyllä itsekkin.

Eti ajan kanssa kun aikaa on tai sattumalta tulee vastaan ja postaile tänne. Täällä odottelen.

Laitoin moon landscapes apollo googleen ja kuvahaku, jokainen kuva otettu ylämäestä vs. olis otettu maisema mikä avautuu sieltä mäen päältä.
En ole salaliittofani tai rokotevastainen tai muukaan hörhö, mut onhan tossa aika herkulliset asetelmat, 50 vuotta kehitystä menny ja kukaan ei pompi edelleenkään kuussa, sillon elettiin 15v ennen edes commodore 64 tekniikkaa helppo viedä vaikkapa mönkkäri kuuhun ja hönöillä sen kanssa, tiedekin vähän unohtu kun vaan räpättiin kuumönkkärillä. Aika sumee juttu. Ja tietty motiivi miten ryssät sitten polvillaan kehityksessä kun jenkit tällasen pysty tekemään ensin + spekulaatiot mitä aseita viedä kuuhun jne.
En mä siis mitenkään varma ole että asia on suuntaan tai toiseen, osoitan vaan epäloogisuuksia. Ja motiiveja.
 
Voisin kuvitella, että sinne kuuhun lähdettäessä prioriteetit olivat isämmaan kunnia, tiede ja turvallisuus. Tuossa nimenomaisessa järjestyksessä. Hienot kuvat eivät varmaankaan olleet päällimmäisenä mielessä.

Apollo-porukka roudasi sieltä aika läjän kivinäytteitä Maahan. Melkein 400 kiloa. Neukutkin onnistuivat tuomaan joitakin satoja grammoja omia näytteitä robottien avulla samoihin aikoihin, ja kiinalaisetkin viime vuonna. Kuukivien koostumus ja rakenne eroaa maan kivistä siinä määrin tunnistettavasti, ettei kukaan geologiaan perehtynyt viitsi uhrata aikaa kuukäyntien epäilemiseen.
 
Tässä ketjussa useimmat tosiaan käsittääkseni ovat jossainmäärin epäilijöitä, ts. myöntävät että on aika mahdotonta 100% varmuudella tietää onko siellä käyty vai ei, vaikka pitävätkin todennäköisempänä että on käyty kuin että ei olisi käyty. Yksi poikkeus on, Oskari, joka on tutkinut asiaa pohjamutia myöden ja on varma että homma on kusetusta. Miten on Osku, miten toi kuukivikusetus on tehty? Onko kivet tehty laboratoriossa vai kuinka?
 
Syyhän sinne kuuhun menemiseen oli kai tiukka varustelukilpailu Neuvostoliiton ja USA:n välillä. Kyseenalaistiko NL koskaan virallisesti ja julkisesti USA:n kuukäynnin validiteettia? Jos ei, niin miksi?
Tämä onkin ainoa syy miksi uskon että on käyneet enempi kuin ei olisi käynyt, niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin.
Toisaalta neukkujen luotain oli kuussa ennen jenkkejä niin onko tässä sellainen win-win tilanne ettei kumpikaan paljasta toistaan.
 
Mä en ymmärrä valokuvaamisesta juuri mitään, mutta kerropa nyt sekin, ettei tarvitse googlettaa.

Justhan sä saarnasit mulle miten valokuvissa pinnan muodot laittaa varjot erisuuntiin ja että mä saan jonkun ahaa elämyksen yms ja jotain "renderöinnistä" ja nyt sä et tiedä mitään.Nuo sun muutkin kirjotukset paljastaa että et ole juurikaan perehtynyt tähän aiheeseen vaan oot valinnut poliittisesti korrektin mielipiteen jota toistelemalla tietynlaisen yleisön pitäis periaatteessa nyökytellä sulle hyväksyvästi.
 
Tässä ketjussa useimmat tosiaan käsittääkseni ovat jossainmäärin epäilijöitä, ts. myöntävät että on aika mahdotonta 100% varmuudella tietää onko siellä käyty vai ei, vaikka pitävätkin todennäköisempänä että on käyty kuin että ei olisi käyty. Yksi poikkeus on, Oskari, joka on tutkinut asiaa pohjamutia myöden ja on varma että homma on kusetusta. Miten on Osku, miten toi kuukivikusetus on tehty? Onko kivet tehty laboratoriossa vai kuinka?

Ainakin sen tiedän että joku noista kolmesta astronautista lahjoitti kuukiven jollekin hollannin kuninkaallisista joka paljaistui olemaan fossiloitunut puunpalanen.Noihin kiviin mä en oo sen enempää perehtynyt.
 
Justhan sä saarnasit mulle miten valokuvissa pinnan muodot laittaa varjot erisuuntiin ja että mä saan jonkun ahaa elämyksen yms ja jotain "renderöinnistä" ja nyt sä et tiedä mitään.Nuo sun muutkin kirjotukset paljastaa että et ole juurikaan perehtynyt tähän aiheeseen vaan oot valinnut poliittisesti korrektin mielipiteen jota toistelemalla tietynlaisen yleisön pitäis periaatteessa nyökytellä sulle hyväksyvästi.
Ei tullut sellainen mahdollisuus mieleen, että saattaisin olla hyvinkin perillä optiikasta, mutta sen yksittäinen suppeampi sovellusala kuten valokuvaus ei edusta mun terävintä osaamista.
 
Voisin kuvitella, että sinne kuuhun lähdettäessä prioriteetit olivat isämmaan kunnia, tiede ja turvallisuus. Tuossa nimenomaisessa järjestyksessä. Hienot kuvat eivät varmaankaan olleet päällimmäisenä mielessä.

Mutta sieltä tuli studio tason kuvia vaikka ne ei pystynyt säätämään sen kameran tarkennusta ja se kamera oli kiinteenä niiden puvussa.nasalla meni sillon hommat kyllä just eikä melkeen.Se että noista kuvista löytyy useampi hotspot viittais siihen että kuussa on 2-3 aurinkoa tai sitten ne räpsittiin studiossa.
 
Back
Ylös Bottom