Jos tuhannelle Irmalle antaa satatonnia ja homma pitää loputtomasti salata, kuka uskoo (tai pikemminkin, miten taataan), että salaisuus pysyy?
Varsin usein kusetus johtaa kiinnijäämiseen. Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät pysty pitämään mitään salaisuuksia. Minä olen kusettanut paljon, mutta myös pitänyt kaikki luottamukselliset tiedot ominani. Maailmanlaajuisista kusetuksista mulle ei tosin ole omaa kokemusta. Arvelisin, että jos äkisti saisin miljoonan, joku huomaisi jonkin asian oleellisesti ja oudosti muuttuneen.
Tulevaisuuden matkalippuja voi nykyään myydä, joten ahneus (a.k.a bisnes) voi esim. Marsin suhteen olla ihan validi lähtökohta. Se on myös vain menomatka, ja voisi olettaa, että lipun lunastuksen yhteydessä pitää signeerata sellainen klausuuli, ettei valitusoikeutta ole jälkeläisilläkään.
Minäkin olen nähnyt ko. lähetyksen. Joku sen nauhoitti. Todistusarvo esim. Nasan nauhoittamana ei olisi mulle juurikaan arvokkaampi. Molemmat voisivat olla yhtä hyvin totta kuin humpuukiakin.
Toi on totta. Silti lopulta joku sadastatuhannesta puhuu ohi suunsa. Onko kukaan sisäpiiriläinen koskaan paljastanut mitään?
Miksi oli pakko feikata?
Ehkä isompi kysymys on se, että jos homma feikattiin, niin miksi edes 50 vuoden jälkeen ei sitä pystytä näyttämään kiistattomasti toteen?
Moni ihminen on puhunut tota asiaa vastaan ja kuollut.Ihmisiä pystyy kiristämään monella asialla.Yks hyvä tapa salata asia on sen projektin osastointi.Kyllähän ensimmäinen atomipommi tuli isolle yleisölle yllätyksenä.Mitä veikkaat että olis käynyt jos joku niistä tiedemiehistä ois koittanut vuotaa sen tiedon julkisuuteen?Se ois saanut potkut ja se juttu ois julkastu ny times etusivulla?
Se asia että esiintulevia ihmisiä tapetaan ja vaiennetaan ei pomppaa kenenkään näytölle itsestään. Mulle tuo on näytetty kiistatta toteen mutta jos tulee jotain uutta tietoa niin oon valmis muuttamaan mieleni.Ainoa asia mikä on mulle kiistatonta että raketti nousi ja katos horisonttiin.Luultavasti ne pyöri kiertoradalla jonkin aikaa ja tuli takaisin.
Mun mielestä se olis todella hieno asia jos nasa olis oikeasti käyttänyt porukkaa kuussa useaan kertaa.Mä haluaisin uskoa sen mutta tossa on vaan niin älyttönästi järjettömyyksiä ettei tosikaan.Johan niissä joissain eri laskeutumispaikoissa oli sama "maisema" :D