Minä en väitä että kuulennot olisi ollut huijausta mutta toisaalta pidän sitä myös mahdollisena
Mulla ei ole varsinaista mielipidettä tähän probleemaan, kumpikin mahdollisuus lienee olemassa. Comme ci comme ça, ei aiheuta kohtuutonta muutosta kulkusuuntaani.
ainoa syy kuulentoon ja/tai sen feikkaamiseen on kilpajuoksu neukkujen kanssa joka piti voittaa.
Mitä ylivaltaa kuulento olisi mahtanut antaa? Aika tyhmiä ovat kansakunnat ja heidän ylin sotilasjohtonsa tuolloinkin olleet.
Ymmärrän sen, että uhitellaan miljardilla ydinpommilla, se voi vetää vastustajan araksi. Mutta jos sanoo, että vittu hei, me ollaan käyty Kuussa, niin aika urpon pitää vihollisen olla, jos se ajatellaan jotenkin kansakuntaa uhkaavaksi.
Mitä sellaista voisi Kuusta operoida, mikä Maassa on mahdotonta? Etenkin kun siellä Kuussa ei ole mitään?
Ja edelleen jos vihollinen huijaa myös, että me oltiin muuten siellä viikko ennen teitä, niin kuka tässä pelkää ja mitä?
Siellähän ne jalanjäljet sun muut jäljet on edelleen joten helppo todentaa onko käyty vai.
Eikö niitä nykyteknologialla näe? Tiedeyhteisö esittelee kuvamuotoista dataa miljardien valovuoden päästä, mutta nurkan taakse ei näe kukaan.
Marsiin tullaan vielä menemään enemmän tai vähemmän pysyvästi, tekniikka kehittyy.
Mitään hyötyä siitä ei ole mutta se tullaan tekemään.
Ei sinne pysyvästi mennä. Meidän aurinkokunta kippaa, joten se olisi joka tapauksessa vain välipysäkki. Mutta minne, ja miten ihmeessä muutaman tuhannen populaatiolla (siis vaikka Marsiin asettuminen alustavasti onnistuisikin).
Tekniikka kehittyy. Uskon, että Marsiin voitaisiin matkata, mutta mitä siellä tehtäisiin ja miten. Ei ole teitä, eikä töitä.
Mistä asfaltti, mistä koboltti sähköautoihin. Tai ihan mikä tahansa infrastruktuuri. (huumoriosio)
Ei tule onnistumaan. (tosiosio)
Eniten mua tuossa "huijataan rahan vuoksi" skenaariossa ihmetyttää se, ettei rahanteko mielessä olisi kovin järkevää teettää kannattamatonta työtä kymmenillä tuhansilla ihmisillä ja vielä rakentaa hiton kalliita instrumentteja samaan syssyyn.
Jos tuhannelle Irmalle antaa satatonnia ja homma pitää loputtomasti salata, kuka uskoo (tai pikemminkin, miten taataan), että salaisuus pysyy?
Toinen on sitten tämä umpitylsä narratiivinen sisältö - miksi sumuttaa ihmiset luulemaan, että kuu olisi vain kivi ja Mars toinen samanlainen?
Varsin usein kusetus johtaa kiinnijäämiseen. Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät pysty pitämään mitään salaisuuksia. Minä olen kusettanut paljon, mutta myös pitänyt kaikki luottamukselliset tiedot ominani. Maailmanlaajuisista kusetuksista mulle ei tosin ole omaa kokemusta. Arvelisin, että jos äkisti saisin miljoonan, joku huomaisi jonkin asian oleellisesti ja oudosti muuttuneen.
Jos feikkauksen motiivina tosiaankin olisi ahneus, niin ei silloin mietitä kiinnijäämisen riskiä, vaan sitä, miten saadaan ulosmitattua maksimaalinen hyöty.
Tulevaisuuden matkalippuja voi nykyään myydä, joten ahneus (a.k.a bisnes) voi esim. Marsin suhteen olla ihan validi lähtökohta. Se on myös vain menomatka, ja voisi olettaa, että lipun lunastuksen yhteydessä pitää signeerata sellainen klausuuli, ettei valitusoikeutta ole jälkeläisilläkään.
50 vuotta sitten tätä tuloutusmallia ei ollut.
No nuo kundit teki monta keikkaa suorassa tv lähetyksessä.Eikös se ollut Nixon joka puhu nitteen astronauttien kanssa suorassa lähetyksessä kun ne oli kuussa.Niin varmoja ne oli onnistumisestaan että ne ei nauhottanut niitä ja näyttänyt myöhemmin vaan ne tuli suorana.
Minäkin olen nähnyt ko. lähetyksen. Joku sen nauhoitti. Todistusarvo esim. Nasan nauhoittamana ei olisi mulle juurikaan arvokkaampi. Molemmat voisivat olla yhtä hyvin totta kuin humpuukiakin.
On se järkevää jos sä oot "töissä" siellä kohtuullisella palkalla.
Toi on totta. Silti lopulta joku sadastatuhannesta puhuu ohi suunsa. Onko kukaan sisäpiiriläinen koskaan paljastanut mitään?
Kyllä kiinnijäämisen riskiä mietitään ja tuo tuotti samalla hyvää propagandaa.
Ihan kaikki eivät usko edes oikeaan propagandaan, joten se on näyttelemällä melkoisen vaikea tie.
Mä veikkaan ite että kyllä niillä oli tarkotus mennä sinne mutta kun ne huomas että se oli mahdotonta niin niitten oli pakko feikata se.
Miksi oli pakko feikata?
Ehkä isompi kysymys on se, että jos homma feikattiin, niin miksi edes 50 vuoden jälkeen ei sitä pystytä näyttämään kiistattomasti toteen?