Tyypillisimmät salilla nähdyt virheet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vanttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
OHO! Olet siis ilmeisesti PAHA JÄTKÄ!?

:david:
Voi vitun tali, jätkällä on pari postausta ja rupeet heti vittuilemaan. Jos joku keskeyttää aiheetta sarjasi, sanotko "anteeksi, mutta mielestäni ei ole oikein tarrata toisia tangosta juuri kun on sarja kesken ja ruveta pätemään". :hyvä:

DING DING! :5::david::5:

- Yleisesti 1: jätetään liikkeen negatiivinen vaihe hyödyntämättä ja annetaan painon vain "pudota"
Ennemminkin tehdään liian pienillä painoilla liian puhtaalla tekniikalla ylihitaita negatiivisia
- Yleisesti 2: liike on jatkuvaa heijaamista eikä liikettä pysäytetä edes hetkeksi supistuksen loppuvaiheessa (esim. polviojennus)
Miksi ihmeessä pitäisi pysäyttää, staattiset treenit on erikseen.
- Ylätaljavedossa takapuoli nousee penkistä ja vartalon painolla otetaan alkuvauhti rinnalle vetoon
Oikeastaan tehdään ylätaljaa vaikka voisi vetää leukojakin.
- Pystysoudussa kädet nostetaan vain palleaan saakka (ei siis kaulalle saakka ja käsittääkseni paras vaikutus hartiaan jää hyödyntämättä)
Melko ikävää monesti olkapäille tuollainen liike.
- Vatsa- ja selkälaitteessa tehdään vain pientä "nypytystä" eikä tehdä koko liikerataa ("vatsarutistus" on tietysti eri asia)
Miksi tehdään jotain ihmeen vatsa/selkävemputuslaitteita eikä reenata niitä kunnolla.
- Jalkaprässissä ala-asennossa polvet eivät käy 90 asteen kulmassa, vaan kulma jää selkeästi laajemmaksi
Miksi korvataan laiskuuttaan kyykyt prässillä.
Monet noista virheistä johtuvat tietysti siitä, että käytetään liian isoja painoja eikä liikettä pystytä ko. painoilla tekemään oikein.
Tai siitä, että keskitytään jauhamaan muitten virheistä netissä eikä itse opetella treenaamaan.

:provo:

Prässistä sen verran, että alle 90 asteen kulma ei välttämättä ole niin tarvis aina. Monet ajattelee sen aina voimaliikkeenä jossa pitää tehdä absoluuttisen täyttä liikerataa, mutta reisille vajaammallakin liikkeellä ja suurilla painoilla saa kyllä aikaan hyvää stressiä (ei siis sitä 1,5 cm sentin nytkytystä kuitenkaan). Ja kyllä ne jalat silläkin kasvaa. Plus, että mitä alemmas mennään suurilla painoilla, niin selkä saattaa irrota penkistä ja vammautumisriski kasvaa aina. Toki kaikkia kyykkyversioita ja muitakin raskaita liikkeitä kannattaa tehdä myös.

Samahan se on tuossakin liikkeessä, että sen joko osaa kohdistaa sen oikeaan paikkaan tai sitten ei. Oli liikerata sitten vaikka vajaampi. Kyykyssä sama homma.

Plus, jos otetaan esimerkki, että kummalla treeni kokonaisuudessaan paremmin. Mies a jolla on helvetin lihaksillaat jalat ja tekee nysväystekniikalla sillä hetkellä oikeaan paikkaan treenit, vai aloittelija mies b, jolla ei jaloissa juuri lainkaan lihaa ja nysvää epätoivoisesti vajaata liikerataa.

YLIVOIMAISESTI yleisin virhe jota salilla näkee on se, että treenataan aivan liian pienillä painoilla ja aivan liian puhtailla tekniikoilla. Tiedättekö kun aikuinen mies tekee kolmatta vuotta pystypunnerrusta käsipainoilla 10kg ja hauiskääntöä 7kg käsipainolla ja U-S-K-O-M-A-T-T-O-M-A-N hitailla liikkeillä... Voihan se olla että joillain ei ole aikomustakaan kehittyä, mutta silti:jahas:

Mua ei haittaa yhtään jos joku tekee kunnon painoilla liikkeitä, vaikka cheattaiski. Isot treenipainot on kehityksen avain natulle, eikä mikään tuntumapumppailu.

YLIVOIMAISESTI yleisin virhe jota salilla näkee on se, että treenataan aivan liian pienillä painoilla ja aivan liian puhtailla tekniikoilla. Tiedättekö kun aikuinen mies tekee kolmatta vuotta pystypunnerrusta käsipainoilla 10kg ja hauiskääntöä 7kg käsipainolla ja U-S-K-O-M-A-T-T-O-M-A-N hitailla liikkeillä... Voihan se olla että joillain ei ole aikomustakaan kehittyä, mutta silti:jahas:

Mua ei haittaa yhtään jos joku tekee kunnon painoilla liikkeitä, vaikka cheattaiski. Isot treenipainot on kehityksen avain natulle, eikä mikään tuntumapumppailu.

Täysin samaa mieltä :rock:

Joo! :dance::rock::hyper::hyvä::wtf::worship::kippis1::5::kuvia:

Kuten antibodari ja Taskuamatsoni jo sanoivat, treenivuodet hiovat jokaisen treenityylin ja tekniikan hieman omanlaiseksi, sen myötä kun löytää ne itsellä toimivat asiat. Jotkut ei niitä etsi eikä löydä, vaan käyvät aina jotain vain heilumassa ja ovat näin ihan tyytyväisiä. Antaa jokaisen egoilla tai keskittyä täydellisen puritaaniseen tekniikkaan liian pienillä painoilla. Kunhan treenaamisesta saa omiin tarpeisiinsa sen riittävän tyydytyksen ei tekniikoilla tai käytetyillä painoilla ole väliä - kunhan ei hajota itseään.

- Yleisesti 1: jätetään liikkeen negatiivinen vaihe hyödyntämättä ja annetaan painon vain "pudota"
Joskus penkissä näkee suorastaan ilkeännäköisiä suorituksia, kun paino "pudotetaan" rinnalle...lihaksilla hallittu negatiivinen vaihe on tärkeä osa reeniä...ei kuitenkaan tarkoita, että lasketaan esimerkiksi hauiskäännössä painoa korostetun hitaasti...riittää kunhan lasku on selkeästi hallittu.

- Yleisesti 2: liike on jatkuvaa heijaamista eikä liikettä pysäytetä edes hetkeksi supistuksen loppuvaiheessa (esim. polviojennus)
Pysäytystä voi käyttää polviojennuksessa silloin tällöin tuomaan vaihtelua...penkkipunnerruksessa rinnalle pysäytykset, varsinkin kilpailijoilla ovat tärkeämpiä.

- Jalkaprässissä ala-asennossa polvet eivät käy 90 asteen kulmassa, vaan kulma jää selkeästi laajemmaksi
Tässä on tärkeää, ettei laske kelkkaa niin alas, että alaselkä alkaa kiertymään irti selkänojasta (selkänojan linjasta)...tällöin alaselän välilevyihin kohdistuisi turhan rankka paine.
Tähän vaikuttaa mm. prässin rakenne ja kulmat selkänojassa, sekä reenaajan rakenne ja jalkojen sijoittaminen levylle.

sanoisin että muuten oikein mutta niillä pienilläkin painoilla reenataan "väärin". reenataan tuntematta millä lihaksella työ tehdään, kunhan vain tehdään liikettä sinne päin tai sitten ei ajatella muuta kuin että nyt teen 10toistoa ja sillä selvä, mutta silti ei tunneta millä se tehdään. yleensä kuitenkin ne jotka reenavat "ei oppikirjojen mukaisesti" isohkoilla painoilla jostain kumman syystä erottuvat kuitenkin kooltaan perus sali jampasta, aika monesti olen sen pistänyt merkille. äärimmäisen harvassa ovat sitten ne jotka reenaavat puhtaasti isoilla painoilla. riippuu tietysti mitä reeniltään hakee, mutta on se aika tärkeää että tuntee millä lihaksella se työ tehdään. jos esimerkiksi reenaa hauista ja siitä tulee epäkkäät ja alaselkä kipeäksi niin jotain on vialla!!! reenin kun oppii kohdistaan oikein niin se on mahtava tunne, toisilla siihen menee vuosi ja toisilla kymmenen.....mahtavaa kun se osaisi jo heti alkutaipaleella mutta ei se vain niin mene.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mun mielestä tää on ihan aiheellinen ketju, tekniikkavirheiden tunnistaminen on helpompaa kun niitä on lueteltu tarpeeksi.

Itse olen tyytyväinen siihen, että on vehkeet kotona niin ei tuu kukaan neuvomaan kesken sarjojen. Hermohan siinä menisi. Aikoinaan kuitenkin kävin sen verran salilla, että sain kokeneemmilta neuvoja ettei tekniikka ihan pielessä ole. Aloittelijan kannattaa kyllä kuunnella kokeneempia kunhan neuvot tulevat sarjojen välillä. Etenkin jos neuvoja on hirveän kokoinen mörssäri niin kannattaa olla korvat höröllä, tulokset puhuvat. :)

Vai tyypillisimmät alottelijoiden virheet salilla... No listataampa joitain, mitä tulee mieleen näin niinkuin turvallisuuden kannalta.

Ensin pari liikekohtaista huomiota:

- kyykyissä polvet työntyvät reilusti varvaslinjan eteen ja polvi ei pysy linjassa jalkapöydän ja lonkan kanssa = ongelmia polvien kanssa.

- maastavedossa työnnetään ensin persaus ylös ja sitten vedetään selkä pyöreenä raudat ylös = ongelmia välilevyjen kanssa. Myös kulmasoudussa isoilla painoilla sama ongelma kun roikotetaan painoja liian kaukana vartalosta.

- prässissä lasketaan kelkka niin alas, että lantio nousee alustasta = ongelmia välilevyjen kanssa.

- penkissä lapojen hallinnan puute = ongelmia olkapäiden kanssa.

Ja sitten yleisempiä huomioita:

- egoilu, eli liian suuret raudat suhteessa voimiinsa. Hyvin usein näkee nuoria alottelijoita, jotka repivät miten sattuu, pääasia että rautaa liikkuu mahdollisimman paljon = ongelmia voi syntyä Aasta Ööhön. (johtuu monesti siitä, että pyritään tekemään samoilla painoilla kuin se treenikaverikin.)

- keskivartalon hallinnan puute. Monesti näkee treenaajia joilla raajat ovat hyvässä kunnossa, mutta torson alueella ei lihasvoimaa juurikaan ole ja se näkyy kaikennäköisenä epämääräisenä venkoiluna.

- Ja sitten se yleisin virhe, yksipuolinen treenaaminen. Ongelmat eivät synny tämän johdosta hetkessä, mutta pitemmän pääle aiheutta monenäköisiä lihasepätasapainoja, jotka ilmenevät erillaisina ongelmina ympäri kroppaa. Alakropan erot heijastuvat yleensä polviin ja selkään ja yläkropan niska-hartia-olkapää alueelle. Tämä ongelma on yleensä se ikävin, koska ongelmat eivät synny hetkessä eli tulevat esille vastapikkuhiljaa ja ovat todella työläitä saada harjoitettua pois. Ja niiden tukilihasten (kiertäjäkalvosimen lihat, syvät keskivartalon lihat ym.) harjoittelu kannattaa ottaa mukaan jo harrastelun alkuvaiheessa.

Erillaisiin tekniikan virheisiin, kuten lapojen liikkumattomuuteen selkäharjoitteissä ym. en edes ala kommentoimaan. Niitä löytyy miljuunia.

Toivottavasti ketjun aloittaja sai tästä turninoinnista edes jotain työkaluja itselleen treeninsä muokkaamiseen...

edit. Tästä en ole ihan samaa mieltä, ei se koko ja voima aina kerro sitä, että osataan treenata oikein ja turvallisesti. Aika monella "isolla ja riskillä" tahtoo ne paikat olla rikki.

"Etenkin jos neuvoja on hirveän kokoinen mörssäri niin kannattaa olla korvat höröllä, tulokset puhuvat."

Minkä takia tää aloitus on monelle niin vastenmielinen? Mun mielestä just hyvä, tekee joskus oikeen pahaa kattoa kun aloittelija treenaa miten sattuu. Ei sillä että itse olisin jokin pro. Mielelläni otankin kokeneemmilta asiallisesti esitettyjä neuvoja vastaan.

Vaikka joidenkin mielestä näyttää, että painot ovat kauhean pienet ja tehdään ylipuhtaasti, mistä te tiedätte kuinka paljon se aloittelijalla rasittaa. Itse väännän jonkun kokeneemman silmään ehkä aivan liian pienillä painoilla. Kuitenkin itselläni on välillä kauhea vääntö esim. kyykyssä että saan edes pienetkin painot pidettyä hallinnassa (tänään yritin vähän pidentää sarjojen pituuksia n. 80% painosta ja hienosti tuli ns. jäätyä väliin).

Yleisin ongelma on varmaan juuri huono tekniikka ja se, että ei uskalla kysyä kokeneemmilta apua (kuten minä).

PS. Kyykkyyn aion panostaa ja pitää salilla kyllä kysäistä joltain apua nyt alkuun tuohon liikkeeseen.

Edit. taisi olla aika :david:-posti kyllä minulta

Vaikka joidenkin mielestä näyttää, että painot ovat kauhean pienet ja tehdään ylipuhtaasti, mistä te tiedätte kuinka paljon se aloittelijalla rasittaa. Itse väännän jonkun kokeneemman silmään ehkä aivan liian pienillä painoilla. Kuitenkin itselläni on välillä kauhea vääntö esim. kyykyssä että saan edes pienetkin painot pidettyä hallinnassa (tänään yritin vähän pidentää sarjojen pituuksia n. 80% painosta ja hienosti tuli ns. jäätyä väliin).

Yleisin ongelma on varmaan juuri huono tekniikka ja se, että ei uskalla kysyä kokeneemmilta apua (kuten minä).

PS. Kyykkyyn aion panostaa ja pitää salilla kyllä kysäistä joltain apua nyt alkuun tuohon liikkeeseen.

Edit. taisi olla aika :david:-posti kyllä minulta

Kyllä sen nyt viimeistään naamasta näkee, tekeekö ne painot tiukkaa vai ei.. Jos kaveri sarjaa tehdessään pyörittelee päätään ja porisee kaverille niin tuskin siitä voi erehtyä että onko ne painot liian pienet vai ei.

Monesti näkee kuinka tehdään hauiskääntöä tangolla taikka ojentajapunnerrusta taljassa niin vartalo heijaa aika kiitettävästi mukana.

Ite ainakin oon sellasessa käsityksessä eläny että jos noita liikkeitä tekee niin tekee sellasilla painoilla että rasitus kohdistuu vielä niihin oikeisiin lihaksiin eikä tule koko vartalo mukaan?

Monesti näkee kuinka tehdään hauiskääntöä tangolla taikka ojentajapunnerrusta taljassa niin vartalo heijaa aika kiitettävästi mukana.

Ite ainakin oon sellasessa käsityksessä eläny että jos noita liikkeitä tekee niin tekee sellasilla painoilla että rasitus kohdistuu vielä niihin oikeisiin lihaksiin eikä tule koko vartalo mukaan?

Jos aina nysvää sellaisilla painoilla, että kroppa ei varmasti vavahda mihinkään suuntaan liikettä tehdessä voi olla aika varma että ei tarvi tehä isoilla painoilla ikinä sitä liikettä.

Ei se pieni huijaaminen ketään haittaa. En nyt meinaa tässä sitä, että hauiskääntö tehdään enemmänkin puolikyykkynä ja heilutaan kuin heinämies. Itsellä toiminut vallan loistavasti silleen, että nousut otetaan hallitusti ja rauhassa. Parissa viimisessä sarjassa sitten rähinä kunnolla päällensä ja rauta nöyrtymään. Pysyy mukavasti se tuntumakin siihen isoon rautaan, kun reenissä tehdään 1-2 sarjaa isoilla painoilla.

Itse virheisiin sitten..

Maastaveto: Alaselkä pyöristyy tai vedetään puhtaasti selällä. Syyllistyn itse myös jonkun verran selällä vetämiseen.

Kyykky: Polvet "pihtaa" kyykätessä, joskus kääntyy jopa sisäänpäin. Ei lukita alaselkää kyykätessä. Tätä viimeistä ei nyt oikein voi virheeksi sanoa, mutta tehdään kyykky vajaana liikkeenä. Kaukana syväkyykystä ja jää korkeaksi tavallisestakin kyykystä.

Penkki: Itsellä on tässä vielä tekniikassa hiomista, mutta runkkupenkit, jossa on perse 10-15cm penkistä irti.

lankkupenkki: Otetaan se salin isoin halko ja lastataan armottomasti painoa tankoon, jolloin liike tehdään "kuolokohdan" yläpuolelta ja hyöty on +-0.

vatsat: Tämä nyt ei ole virhe , mutta treenataan vatsaa koneessa ja sitten ihmetellään, että kun ei mitään tapahdu. Itse en ole ikinä treenannut koneessa. Enkä varmaan tulekaan treenaamaan, jos ylätaljaa ei lasketa. Liikkeitä löytyy, vaikka kuinka paljon ja niistä variaatioita vielä enemmän.

Lattiapenkki: Käytetään vartaloa ja jalkoja apuna. Ei päästetä jännitystä alhaalla.

Listaa voisi jatkaa vielä, mutta pitää itsekin keretä vielä tämän päivän puolella treenaan joten kirjotellaan sitten, vaikka iltamissa lisää.

Yleisiä huomioita:

* Treenataan liian yksipuolisesti
* Egoilu ja liian isojen painojen käyttö
* Pidetään jotain mopo- tai marttakerhoa ja varataan niitä laitteita turhaan. Yleisesti ottaen toisten huomioon ottaminen. :curs:
* Päästetään omat lapset vapaana temmeltämään ja kuinka ollakaan ne eksyvät salin puolelle. Ei oo mukava koko ajan kahtoa kyykätessä, että missä iskän pikku Terttu on. (Ei ole mitään lapsia vastaan, kunhan niille laitetaan joku raja tai viedään muualle leikkimään.)

Suositut

Back
Ylös Bottom