Monesti näkee kuinka tehdään hauiskääntöä tangolla taikka ojentajapunnerrusta taljassa niin vartalo heijaa aika kiitettävästi mukana.
Ite ainakin oon sellasessa käsityksessä eläny että jos noita liikkeitä tekee niin tekee sellasilla painoilla että rasitus kohdistuu vielä niihin oikeisiin lihaksiin eikä tule koko vartalo mukaan?
Ei se pieni huijaaminen ketään haittaa. En nyt meinaa tässä sitä, että hauiskääntö tehdään enemmänkin puolikyykkynä ja heilutaan kuin heinämies. Itsellä toiminut vallan loistavasti silleen, että nousut otetaan hallitusti ja rauhassa. Parissa viimisessä sarjassa sitten rähinä kunnolla päällensä ja rauta nöyrtymään. Pysyy mukavasti se tuntumakin siihen isoon rautaan, kun reenissä tehdään 1-2 sarjaa isoilla painoilla.
Itse virheisiin sitten..
Maastaveto: Alaselkä pyöristyy tai vedetään puhtaasti selällä. Syyllistyn itse myös jonkun verran selällä vetämiseen.
Kyykky: Polvet "pihtaa" kyykätessä, joskus kääntyy jopa sisäänpäin. Ei lukita alaselkää kyykätessä. Tätä viimeistä ei nyt oikein voi virheeksi sanoa, mutta tehdään kyykky vajaana liikkeenä. Kaukana syväkyykystä ja jää korkeaksi tavallisestakin kyykystä.
Penkki: Itsellä on tässä vielä tekniikassa hiomista, mutta runkkupenkit, jossa on perse 10-15cm penkistä irti.
lankkupenkki: Otetaan se salin isoin halko ja lastataan armottomasti painoa tankoon, jolloin liike tehdään "kuolokohdan" yläpuolelta ja hyöty on +-0.
vatsat:
Tämä nyt ei ole virhe , mutta treenataan vatsaa koneessa ja sitten ihmetellään, että kun ei mitään tapahdu. Itse en ole ikinä treenannut koneessa. Enkä varmaan tulekaan treenaamaan, jos ylätaljaa ei lasketa. Liikkeitä löytyy, vaikka kuinka paljon ja niistä variaatioita vielä enemmän.
Lattiapenkki: Käytetään vartaloa ja jalkoja apuna. Ei päästetä jännitystä alhaalla.
Listaa voisi jatkaa vielä, mutta pitää itsekin keretä vielä tämän päivän puolella treenaan joten kirjotellaan sitten, vaikka iltamissa lisää.
Yleisiä huomioita:
* Treenataan liian yksipuolisesti
* Egoilu ja liian isojen painojen käyttö
* Pidetään jotain mopo- tai marttakerhoa ja varataan niitä laitteita turhaan. Yleisesti ottaen toisten huomioon ottaminen. :curs:
* Päästetään omat lapset vapaana temmeltämään ja kuinka ollakaan ne eksyvät salin puolelle. Ei oo mukava koko ajan kahtoa kyykätessä, että missä iskän pikku Terttu on. (Ei ole mitään lapsia vastaan, kunhan niille laitetaan joku raja tai viedään muualle leikkimään.)