Tyypillisimmät salilla nähdyt virheet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vanttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen käynyt salilla nyt pari kuukautta (4x per viikko), joten olen totaalialoittelija. Pedanttina persoonan olen kuitenkin yrittänyt perehtyä asiaan mahdollisimman perusteellisesti kirjallisuuden ja netin avulla.

Salilla on häirinnyt, kun näkee jos jonkinlaista virhettä. Joo, eihän se minulle kuulu kuinka joku muu treenaa, mutta yritän lähinnä ottaa itse opikseni ja välttää ainakin samat virheet. Itse saatan tietysti tehdä joissain liikkeissä mokia ja silläpä kyselenkin mitä muut salilla huomaavat...

Itselle mieleen tulevat nyt:
- Yleisesti 1: jätetään liikkeen negatiivinen vaihe hyödyntämättä ja annetaan painon vain "pudota"
- Yleisesti 2: liike on jatkuvaa heijaamista eikä liikettä pysäytetä edes hetkeksi supistuksen loppuvaiheessa (esim. polviojennus)
- Ylätaljavedossa takapuoli nousee penkistä ja vartalon painolla otetaan alkuvauhti rinnalle vetoon
- Pystysoudussa kädet nostetaan vain palleaan saakka (ei siis kaulalle saakka ja käsittääkseni paras vaikutus hartiaan jää hyödyntämättä) tai otetaan vauhtia polvia notkistamalla
- Hauiskäännössä kyynärvarret laskevat nippanappa vaakatasoon eikä lihasta tule venytettyä kunnolla
- Vatsa- ja selkälaitteessa tehdään vain pientä "nypytystä" eikä tehdä koko liikerataa ("vatsarutistus" on tietysti eri asia)
- Jalkaprässissä ala-asennossa polvet eivät käy 90 asteen kulmassa, vaan kulma jää selkeästi laajemmaksi

Monet noista virheistä johtuvat tietysti siitä, että käytetään liian isoja painoja eikä liikettä pystytä ko. painoilla tekemään oikein. Mutta onko noiden joukossa jotain sellaista, jossa olisi joku järjellinen tavoite, jota en ole hoksannut...?

Keskity vaan omaan treenaamiseen hyvä mies.

Kyllä ne suoritustekniikat muovautuu jokaiselle aikojensaatossa omanlaisiksi, vähän niinkuin nimikirjoitus. Eriasia on sitten suoranaiset tekniikkavirheet, mutta enpä mä nää sitä ainakaan niin ihmeelliseksi asiaksi että sitä tarvitsee sen kummemmin jeesustella.

Pystysoudussa ei tangon tarvitse ihan kaulaan saakka tulla, jos halutaan treenata sivuolkapäitä. Epäkkäille menee aika railakkaasti, jos tosiaan kaulaan asti vetää, tuohon nännien paikkeille on aika passeli.

Mutta onko noiden joukossa jotain sellaista, jossa olisi joku järjellinen tavoite, jota en ole hoksannut...?
Entä oliko tämän threadin aloittamisessa?:rolleyes:

Ja aloittelijana sun kannattais tosiaankin vaan keskittyä omiin reeneihis, eikä miettiä mitä kukakin tekee väärin. Jos sua niin hirveesti toisten virheet häiritsee, niin huomauta heille asiasta. Jos joku ei koukista prässissä jalkojaan 90 asteen kulmaan tai laske hauiskäännössä painoja tarpeeksi alas niin so what? Kukin tyylillään, oli se sitten millainen hyvänsä.

Keskity vaan omaan treenaamiseen hyvä mies.

Kuten kirjoitin: Joo, eihän se minulle kuulu kuinka joku muu treenaa, mutta yritän lähinnä ottaa itse opikseni ja välttää ainakin samat virheet. Itse saatan tietysti tehdä joissain liikkeissä mokia ja silläpä kyselenkin mitä muut salilla huomaavat... Eli aloittelijana yritän löytää virheitä (niitä mitä itse näen ja joita muut salilla näkevät), joita voisin välttää eli kyse on nimenomana omaan treenaamiseen keskittymisestä... Mutta ei väännetä tästä enempää. :piis:

Luulin kirjoittaneeni ns. aloittelijoiden osioon, mutta huomaan erehtyneeni. Tai sitten vanha sanonta siitä, että tyhmiä kysymyksiä ei ole ei todellakaan pidä paikkaansa.

Luulin kirjoittaneeni ns. aloittelijoiden osioon, mutta huomaan erehtyneeni. Tai sitten vanha sanonta siitä, että tyhmiä kysymyksiä ei ole ei todellakaan pidä paikkaansa.

No tällanen aihe nyt on vaan perseestä.

Todella kivaa ihmetellä muiden tekemisiä:zzzz:

Kato toi pitää mailaa väärässä kädessä!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mielestäni tämä voisi olla kaltaisilleni aloittelijoille ihan hyödyllinen ketju. Mielenkiintoista että monet tuntuvat ottavan täällä "nokkiinsa" siitä, jos huomautetaan treenivirheistä. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa? :)

Hyvähän se on tekniikkavirheitä ihmetellä ja hyvä olisi myös saada tietää syyt, miksi niitä pieniä fuskuja ajoittain tehdään. Useimmilla pidempään treenanneilla tekniikat muotoutuu itselle sopiviksi ja myös harrastettu laji vaikuttaa jossain määrin tekniikkaan. Bodari ja voimailija kyykkää eri tavalla ja joku koripalloilija sitten taas omallaan.

Tuskin nyt kannattaa kuiteskaan mennä kauheesti jakelemaan nevojaan jokaisesta vajaasta toistosta ja niin pois päin. Kannattaa ehkä alussa keskittyä siihen omaan ohjelmaan ja niihin liikkeisiin mitä tekee ja jos oikeen kauheasti vaivaa niin menee kysymään että onko tuossa mikä takana kuin noin teet. Treeni tapoja on kuiteskin niin paljon ja tavoitteet ovat niin erilaisia että ei kannata leikkiä mitään sali poliisia.

Tuskin nyt kannattaa kuiteskaan mennä kauheesti jakelemaan nevojaan jokaisesta vajaasta toistosta ja niin pois päin. Kannattaa ehkä alussa keskittyä siihen omaan ohjelmaan ja niihin liikkeisiin mitä tekee ja jos oikeen kauheasti vaivaa niin menee kysymään että onko tuossa mikä takana kuin noin teet. Treeni tapoja on kuiteskin niin paljon ja tavoitteet ovat niin erilaisia että ei kannata leikkiä mitään sali poliisia.
Tää on totta.
Pieni vähän tähän aiheeseen liittyvä tarina. Väänsin salilla kulmasoutua vastaotteella tarkotuksella cheataten. Tangossa sarjaennätyspainot ja kovin sarja menossa. Semmonen vanhempi äijä tuli trikoittensa ja vyönsä kanssa siihen ihan viereen kyttäämään. Sama äijä vääntää selkä mutkalla pienemmillä painoilla mavea, kun meitsi ottaa kulmista. "Hei, sä teet väärin tota liikettä. Väistäs vähän niin mä näytän miten sitä kuuluu tehdä." Äijä nappas jo toisella kädellä tangon päästä kiinni kesken sarjan. Siinä vaiheessa palo pinna, pamautin painot täysiä lattiaan ja huusin, että painu helvettiin siitä! :curs: Äijä luikki tiehensä eikä oo sen koommin paljoa tullu kesken sarjan eikä jälkeen jakamaan tekniikkavinkkejä. :lol2:

Tää on totta.
Pieni vähän tähän aiheeseen liittyvä tarina. Väänsin salilla kulmasoutua vastaotteella tarkotuksella cheataten. Tangossa sarjaennätyspainot ja kovin sarja menossa. Semmonen vanhempi äijä tuli trikoittensa ja vyönsä kanssa siihen ihan viereen kyttäämään. Sama äijä vääntää selkä mutkalla pienemmillä painoilla mavea, kun meitsi ottaa kulmista. "Hei, sä teet väärin tota liikettä. Väistäs vähän niin mä näytän miten sitä kuuluu tehdä." Äijä nappas jo toisella kädellä tangon päästä kiinni kesken sarjan. Siinä vaiheessa palo pinna, pamautin painot täysiä lattiaan ja huusin, että painu helvettiin siitä! :curs: Äijä luikki tiehensä eikä oo sen koommin paljoa tullu kesken sarjan eikä jälkeen jakamaan tekniikkavinkkejä. :lol2:
:lol2:
Kävi tuossa taannoin koulun salilla vähän samalla tavalla. Tein kulmasoutua ja yhtäkkiä kaveri menee seisomaan tangon toiseen päähän ja kädellään aina stoppaa liikkeen kun vähän ennenkö tanko osuu vatsaan, että liike jäi parissa toistossa vähän vajaaksi.:curs: En sanonut mitään, mutta meinasin lyödä.:curs: Mikäköhän helvetin järki tuossakin oli?

Kannattaa ottaa huomioon että moni tekee tietoisesti epäpuhtaalla tekniikalla tiettyjä liikkeitä joten ei kannata sen kummosemmin puuttua muiden treeneihin... Mutta toisaalta olisipa joku tullut neuvomaan minua kun alottelin, oli perusasiat liian kauan haussa.

Siinä vaiheessa palo pinna, pamautin painot täysiä lattiaan ja huusin, että painu helvettiin siitä! :curs:

OHO! Olet siis ilmeisesti PAHA JÄTKÄ!?

:david:

Idiootit kesken sarjan häiritsijät sietävätkin saada huutoa. Entä jos kyse olisi ollut rinnallevedosta tai kyykystä? Olisi voinut "hieman" sattua tuollainen tangon nappaaminen :lol2:

Yleensä missään nylpytysliikkeissä on turha tekniikkaa sen kummosemmin miettiä. Tai toki kannattaa hieman järkeään käyttää, mutta joku pieni heijari hauiskäännössä ei haittaa paskaakaan.

Sen sijaan maastavedon ja kyykyn tapaisissa liikkeissä selän pyöristyminen ja muut vastaavanlaiset terveyttä vaarantavat virheet pitää ottaa pois. Ja näistä voi sitten muillekin mennä sanomaan. Välilevynpullistuma ei ole kiva juttu.

Ylätaljavedossa takapuoli nousee penkistä ja vartalon painolla otetaan alkuvauhti rinnalle vetoon

Ite ainakin käytän tätä tekniikkaa sarjan viimeisissä toistoissa. Ei tosiaan välttämättä hirveän perusteltua tehdä aina ja jokainen toisto kaamealla heijarilla ja muun kropan avustuksella.

Jalkaprässissä ala-asennossa polvet eivät käy 90 asteen kulmassa, vaan kulma jää selkeästi laajemmaksi

Itellä taas ei polvet millään kestä riittävää syvyyttä. Aivan sama onko kelkassa 50kg vai 350kg. Siksi joudun tekemään melkosella nysväysliikeradalla. En sitten tiedä, onko lähes kaikilla muilla miehillä sama ongelma, kun syvyys tahtoo olla samaa luokkaa kuin pohjeprässissä. Aika monesti syvyys on vajaa vain sen takia, että saadaan leikkiä isoilla painoilla, ikävä kyllä.

Yleisesti 1: jätetään liikkeen negatiivinen vaihe hyödyntämättä ja annetaan painon vain "pudota"

Ei mikään hirvittävä virhe, mutta saadaan tosiaan enemmän hyötyä treenistä sekä samalla liike paljon turvallisemmaksi. Erityisesti penkissä negatiivisen vaihen jättäminen pois ei ole kovinkaan perusteltua (rintahan rasittuu juuri tässä vaiheessa eniten).

Jos oikein olen käsittänyt, niin useat ammattibodaritkin treenaavat siten, että välillä tehdään ultrapuhtaita suorituksia pienillä painoilla ja toisinaan taas pistetään menemään maksimipainoilla ilman mitään sen kummosempaa järkeä.

Itse pyrin pitämään tekniikan aina hyvänä, mutta kovimpana viikkona ennen lepoviikkoa ei kyllä hirvittävästi tekniikat kiinnosta, kun pitää hauista ruveta leipomaan 28kg:n kässäreillä :evil:

edit: Ja tosiaan, jos jotakuta haluat neuvoa, niin neuvo sitten vasta sarjan jälkeen :)

Muutenkin ihan hyvä threadi. Moni tuntuu kuittaavan kaikki vain sillä, että "jokaisella on oma tapansa tehdä". Joo, toki on, mutta aina kannattaa myös miettiä, miten omasta treenistään saisi vielä enemmän irti.

No nyt on alkanut onneksi tulla muutamia asiallisiakin vastauksia. Juuri tällaisia kaipasin. En ole tällaisena aloittelijana todellakaan menossa neuvomaan yhtään ketään. Ja muutenkin hiljaisempana veikkona tuskin edes myöhemminkään. Kuten jo ihan alussa totesin, niin muiden tekemiset eivät kiinnosta muussa mielessä kuin jotta voisin itse oppia ja ymmärtää vähän taustoja. Tidus selvensi jo montaa asiaa. Kiitoksia, että hermorakenteesi kesti noobien neuvomisen - kaikkien ei kestä, ei edes aloittelijoiden osiossa.

Suositut

Back
Ylös Bottom