Tyypillisimmät salilla nähdyt virheet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vanttu
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen käynyt salilla nyt pari kuukautta (4x per viikko), joten olen totaalialoittelija. Pedanttina persoonan olen kuitenkin yrittänyt perehtyä asiaan mahdollisimman perusteellisesti kirjallisuuden ja netin avulla.

Salilla on häirinnyt, kun näkee jos jonkinlaista virhettä. Joo, eihän se minulle kuulu kuinka joku muu treenaa, mutta yritän lähinnä ottaa itse opikseni ja välttää ainakin samat virheet. Itse saatan tietysti tehdä joissain liikkeissä mokia ja silläpä kyselenkin mitä muut salilla huomaavat...

Itselle mieleen tulevat nyt:
- Yleisesti 1: jätetään liikkeen negatiivinen vaihe hyödyntämättä ja annetaan painon vain "pudota"
- Yleisesti 2: liike on jatkuvaa heijaamista eikä liikettä pysäytetä edes hetkeksi supistuksen loppuvaiheessa (esim. polviojennus)
- Ylätaljavedossa takapuoli nousee penkistä ja vartalon painolla otetaan alkuvauhti rinnalle vetoon
- Pystysoudussa kädet nostetaan vain palleaan saakka (ei siis kaulalle saakka ja käsittääkseni paras vaikutus hartiaan jää hyödyntämättä) tai otetaan vauhtia polvia notkistamalla
- Hauiskäännössä kyynärvarret laskevat nippanappa vaakatasoon eikä lihasta tule venytettyä kunnolla
- Vatsa- ja selkälaitteessa tehdään vain pientä "nypytystä" eikä tehdä koko liikerataa ("vatsarutistus" on tietysti eri asia)
- Jalkaprässissä ala-asennossa polvet eivät käy 90 asteen kulmassa, vaan kulma jää selkeästi laajemmaksi

Monet noista virheistä johtuvat tietysti siitä, että käytetään liian isoja painoja eikä liikettä pystytä ko. painoilla tekemään oikein. Mutta onko noiden joukossa jotain sellaista, jossa olisi joku järjellinen tavoite, jota en ole hoksannut...?

Keskity vaan omaan treenaamiseen hyvä mies.