Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

jitsi sanoi:
Jos jää unet vähälle, silmänaluset tulevat (sini-)mustiksi. Mistä se johtuu?

Olen kuullut teorian, jonka mukaan silmänaluset pysyvät saman värisinä, mutta olet itse kalpeampi joten ne erottuvat selvemmin.

Peppe Halti sanoi:
Olen kuullut teorian, jonka mukaan silmänaluset pysyvät saman värisinä, mutta olet itse kalpeampi joten ne erottuvat selvemmin.

:anssi:

Nukkuessaan syvässä unessa ihmisen iho tietyllä tavalla parantaa itse itseään. Tämä korostuu etenkin kasvoilla. Nyt unen puutteesta johtuen iho ei pääse tähän parantavaan prosessiin ja iho alkaa karkeasti sanottuna valumaan. Silmän alapuolella on suhteellisen löysää ihoa/nahkaa ja valuminen onkin näkyvää nimenomaan siinä. Tämä tapahtuma yhdessä sen kanssa, että iho ei aloita paranemisprosessia aiheuttaa mustat silmänaluset (veri ei kierrä entiseen malliin ihon alla). Tämä sitten toki parantuu kunnon unilla.

Mustat silmänaluset voivat tulla myös hyvin nukutun yön jälkeen. Tämä johtuu siitä, että pään asento on ollut "väärä". Mikäli haluaa opitmaalisen pärstäkertoimen seuraavaksi päiväksi kannattaa suosia nukkumisasentoa, jossa pää on hieman vaakatasosta pystyssä. Eli tarpeeksi tyynyjä alle.

Integrandi sanoi:
:anssi:

Nukkuessaan syvässä unessa ihmisen iho tietyllä tavalla parantaa itse itseään. Tämä korostuu etenkin kasvoilla. Nyt unen puutteesta johtuen iho ei pääse tähän parantavaan prosessiin ja iho alkaa karkeasti sanottuna valumaan. Silmän alapuolella on suhteellisen löysää ihoa/nahkaa ja valuminen onkin näkyvää nimenomaan siinä. Tämä tapahtuma yhdessä sen kanssa, että iho ei aloita paranemisprosessia aiheuttaa mustat silmänaluset (veri ei kierrä entiseen malliin ihon alla). Tämä sitten toki parantuu kunnon unilla.

Mustat silmänaluset voivat tulla myös hyvin nukutun yön jälkeen. Tämä johtuu siitä, että pään asento on ollut "väärä". Mikäli haluaa opitmaalisen pärstäkertoimen seuraavaksi päiväksi kannattaa suosia nukkumisasentoa, jossa pää on hieman vaakatasosta pystyssä. Eli tarpeeksi tyynyjä alle.

Aina oppii jotain uutta.

Jos kävin armeijan pohjoisessa, kertaamassakin jo käyty, ja sitten muutan etelä-suomeen, joudunko tekemään tulevat kertausmatkat yhä pohjoiseen, vai joudunko ilkeiden etelänkappareiden kiusattavaksi?

inflames sanoi:
Jos kävin armeijan pohjoisessa, kertaamassakin jo käyty, ja sitten muutan etelä-suomeen, joudunko tekemään tulevat kertausmatkat yhä pohjoiseen, vai joudunko ilkeiden etelänkappareiden kiusattavaksi?
Riippuu sijoituksestasi. Soita sotilasläänisi esikuntaan ja kyse, jos et tiedä sitä. Se sijoitus, kun voi vaihtuakin.

Mitä käytännön merkitystä on sillä että käyttääkö 95 vai 98 bensiiniä? Tiedän se on se se oktaaniluku mutta mitä väliä sillä on käytännössä?

Jolli sanoi:
Mitä käytännön merkitystä on sillä että käyttääkö 95 vai 98 bensiiniä? Tiedän se on se se oktaaniluku mutta mitä väliä sillä on käytännössä?

Jos auton moottori osaa säätää esim. nakutustunnistimen perusteella sytytysennakon, moottori voi hyödyntää 98:n korkeamman puristuskestävyyden myöhästämällä sytytystä. Tällöin voidaan polttaa hieman vähemmän polttoainetta -> pienempi kulutus. Yleensä näissä moottoreissa 98:n käyttö näkyy myös hieman suurempana tehona, vääntömomenttina tai molempina.

Jolli sanoi:

Jiiii tuossa jo asian kiteyttikin, mutta vielä vähän yksinkertaisemmin.

Eli oktaaniluku kertoo sen miten hyvin bensiini kestää puristusta. Mitä suurempi luku on, sitä paremmin bensiini kestää painetta (eikä siis syty omia aikojaan). Mikäli oktaaniluku on liian pieni, voi se rikkoa koneen jossain vaiheessa. Liian suurta oktaanilukua taas ei oikeastaan ole olemassakaan.

Toisin kuin Jiiii mainitsi niin eri oktaanisilla bensiineillä EI voi vaikuttaa moottorin tehoon (mikäli bensat ovat muuten samanlaisia).

Integrandi sanoi:
Toisin kuin Jiiii mainitsi niin eri oktaanisilla bensiineillä EI voi vaikuttaa moottorin tehoon (mikäli bensat ovat muuten samanlaisia).

Mutta eivät ne ole muuten samanlaisia, sen varmaan jo tiesitkin, joten tuo on täysin teoreettinen tapaus. Korkeampioktaaninen polttoaine mm. palaa hitaammin.

Jos auto on tehty ja säädetty alun perin jo tehtaalla esim. 98-oktaaniselle, alempioktaanisen polttoaineen käyttö johtaa 1) huonontuneeseen polttoainetalouteen 2) alentuneeseen tehoon. Miksi? Koska korkeapuristeisen moottorin käydessä kuumana joudutaan alempioktaanisella polttoaineella myöhäistämään sytytystä, jottei nakutusta esiintyisi. Tämä siis, jos moottori on tehty siten, ettei alempioktaanisella polttoaineella voida saavuttaa optimaalista säätöä mm. sytytysennakon suhteen.
Oman autoni manuaalissa suositellaan 98:n käyttöä, ja 95:n käytön huomaa käytössä hieman erilaisena käyntiäänenä, pienentyneenä alavääntönä ja hitusen kasvaneena polttoaineen kulutuksena.

Jos taas moottori on suunnitelty 95:lle, ei korkeampioktaanisesta polttoaineesta ole mitään hyötyä.

(edit) tuohon aikaisempaan postaukseeni eksyi virhe, korkeamman oktaaniluvun kanssa voi aikaistaa sytytystä eikä myöhästää.

Melkein aina kun klikkaan linkkiä johonkin wmv.-videoon, niin sen sijaan, että video aukeaisi QuickTimellä suoraan selaimeen (jolloin se toimii), aukeaa uusi tyhjä sivu, latauspalkki alkaa juoksemaan, ja palkin pysähdyttyä Winamp käynnistyy ja se "avaa" tiedoston jonka nimi on tyyliin E353950J4552F32 ja siihen jää koko homma. Miten tän voi korjata? Oon todella kyllästyny lataamaan jokasen videon koneelle jonka haluan kattoa.

Deat sanoi:
Melkein aina kun klikkaan linkkiä johonkin wmv.-videoon, niin sen sijaan, että video aukeaisi QuickTimellä suoraan selaimeen (jolloin se toimii), aukeaa uusi tyhjä sivu, latauspalkki alkaa juoksemaan, ja palkin pysähdyttyä Winamp käynnistyy ja se "avaa" tiedoston jonka nimi on tyyliin E353950J4552F32 ja siihen jää koko homma. Miten tän voi korjata? Oon todella kyllästyny lataamaan jokasen videon koneelle jonka haluan kattoa.
Eikös wmv:t aukea media playerissä parhaiten? Koitappa asentaa uusin. Mikä selain btw?

edit: 39 postia tässä triidissä, paljon mutuilua, mutta en tiä onko yhtään kysymystä. Kysytäänpä jotain... Mikä on halpa hinta herneistä, siis palkoista, litra tai kiloa?

Mulla on winamppi se "pääsoitin" eli oletuksena useimmat tiedostot avataan sillä. Kyllä ne sitten toimii winampilla, jos lataan ne koneelle. Selain on Firefox.

Weeboom sanoi:
Mikä on halpa hinta herneistä

Riippuu mistä ja koska ostaa. Alkukesästä taisi maksaa torilla noin 4 euroa/litra. Nyt saa sellaseen 2 euroa/litra.

Mikä menee tuon 2 euron alle on halpaa.

inflames sanoi:

ainakin ite kävin intin PKarPr:ssä Kontiorannassa, siis Joensuun takana ja kertaamiset oon suorittanut Etelä-Suomessa. Tällä hetkellä asustelen Hesassa..

Kuningasankka sanoi:
Miksi ihminen ei pysty pitämään silmiään auki kun aivastaa? :nolo:

Ei mitään faktatietoa, mutta villinä veikkauksena.. Voisi tuntua aika veikeältä, kun aivastat ja osa limasta/ilmasta/kaikesta muusta paskata tulisi kyynelteitä "vastavirtaan", eli silmäkulmista kaaressa pihalle..

Mike sanoi:
Tuolla netistä poimitulla osastolla oli haukottelulinkki. Tässäkin tredissä on jo kysytty miksi haukottelu tarttuu, mutta mitä se itse haukottelu tieteellisesti on?

Etäinen muistikuva jostakin teoriasta mitä olen jollain luennolla kuullut puolinukuksissa oli suunnilleen sellainen, että haukotellessa "avataan" keuhkojen alveolipusseja, jotka mahdollisesti ovat painuneet kiinni..

Energia sanoi:
Mitä <3 tarkoittaa? Se on kaiketi jonkinlainen hymiö, mutta en hoksaa merkitystä.

Kallista päätä oikeelle tai vastaavasti käännä näyttöä, hymiö alkaa muistuttaa ihmisen verenkiertoelimistön ydintä - sydäntä;)

Back
Ylös Bottom