Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: đŸ’„ TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ đŸ’„

Meta description: Ketju, jossa saa kysyĂ€ ihan mitĂ€ tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvĂ€ssĂ€ hengessĂ€.

(edit. mietin, ettÀ tÀllÀ elÀmÀnkokemuksella olisin odottanut liiallisen mikrottamisen aiheuttavan ehkÀ marjojen rÀjÀhtÀmisen enkÀ sinisiÀ salamoita ja kÀrÀhtÀneen metallin hajua)
MinÀ olisin sinuna vilkaissut herukoiden sekaan. SiellÀhÀn olisi saattanut olla vaikka patruunoita jossain pakkastestissÀ.

HyvÀ ettÀ ei rÀjÀhtÀnyt.

TÀÀ herukkahomma tuli kyllÀ ihan uutena, ettÀ noin voi kÀydÀ. Eikö siis jÀÀpalaakaan voi mikrottaa sulaksi ilman salamointia.

Miten hermafrodiitti lausutaan? Herm-afrodiitti vai herma-frodiitti. Huomasin ettÀ olen itse lausunut sen aina herma-afrodiitti, mutta nyt tuli oikea kirjoitusasu Baldaccin kirjassa vastaan ja sitten on loppupÀivÀn vaivannut miten se lausutaan. PÀÀdyin lausumaan herma-frodiitti, mutta sitten aloin miettiÀ ettÀ englanniksi lausuisin herm-afrodite enkÀ ole enÀÀ varma.

Miten hermafrodiitti lausutaan? Herm-afrodiitti vai herma-frodiitti. Huomasin ettÀ olen itse lausunut sen aina herma-afrodiitti, mutta nyt tuli oikea kirjoitusasu Baldaccin kirjassa vastaan ja sitten on loppupÀivÀn vaivannut miten se lausutaan. PÀÀdyin lausumaan herma-frodiitti, mutta sitten aloin miettiÀ ettÀ englanniksi lausuisin herm-afrodite enkÀ ole enÀÀ varma.
SehÀn lausutaan tietysti hermafrodiitti ilman sen kummempaa painotusta, mutta se mistÀ sanoista se tulee, on periaatteessa herm-afrodiitti, koska Wikipedia kertoo nÀin:

"The term derives from the Latin: hermaphroditus, from Ancient Greek: ጑ρΌαφρόΎÎčÏ„ÎżÏ‚, translit. hermaphroditos, which derives from Hermaphroditus (ጙρΌαφρόΎÎčÏ„ÎżÏ‚), the son of Hermesand Aphrodite in Greek mythology"

SehÀn lausutaan tietysti hermafrodiitti ilman sen kummempaa painotusta, mutta se mistÀ sanoista se tulee, on periaatteessa herm-afrodiitti, koska Wikipedia kertoo nÀin:

"The term derives from the Latin: hermaphroditus, from Ancient Greek: ጑ρΌαφρόΎÎčÏ„ÎżÏ‚, translit. hermaphroditos, which derives from Hermaphroditus (ጙρΌαφρόΎÎčÏ„ÎżÏ‚), the son of Hermesand Aphrodite in Greek mythology"
Ehdin kysyÀ tÀtÀ ongelmaa naiselta joka on lÀÀkÀri ja lopulta me kuunneltiin jostain googlen lausujalta ja ongelma oli tosiaan siinÀ ettÀ se tavutetaan suomeksi ja englanniksi eri kohtaan. Eli se oli englanniksi lausuttuna herm-afrodite ja suomeksi herma-frodiitti. Toivottavasti teen tÀllÀ tiedolla joskus jotain.

Viikon tai kaks nyt ainakin.

Kun haisee, maistuu tai nÀyttÀÀ epÀmÀÀrÀisellÀ ne on pilalla. Siihen saakka suuta kohti.
Juuuuuu. Ei oo pakastinta mulla kun ei oo oikein kÀyttöÀ paitsi nyt ajattelin smoothieen lisÀtÀ mustikoita niin sillÀ vain kyselen. 3 pÀivÀÀ ne korkeintaan olis jÀÀkaapissa

Joskus mietin ettÀ tuntuuko 100kg penkatessa kaikille samalta, ja jotkut vain ovat vahvempia ja voivat sen punnertaa ylös. No nyttemmin sen hahmottaa paremmin ettÀ vaikka 100kg on kaikille 100kg, niin sen liikuttelu taitaa olla enemmÀnkin kiinni prosentuaalisesta voimantuotosta, eli se "ei paina kaikille yhtÀ paljon".

Mutta nyt mietin tÀssÀ uutta asiaa kun mulla on eeppisen surkea aineenvaihdunta, mutta silti vaikka voin syödÀ todella vÀhÀn, niin en koe tekevÀni nÀlkÀkuolemaa kuin joskus. Niin ajattelin jos söisin vaikka 3000kcal ja joku pÀivÀ jÀisi vaikka 500kcal vajaaksi niin olisiko ihan mieletön nÀlkÀ? Joskus olen tietty itsekin bulkannut about tuolla 3000kcal ja syöminen "puhtaasti" oli ihan jÀrjetöntÀ riisin ja kanan sirkusta ja ei todellakaan ollut nÀlkÀ koskaan. Mutta mietin lÀhinnÀ ihmisiÀ joilla tuo on normaali kulutus ettÀ kai se nÀlkÀ tuntuu sitten kovana kun aivoistahan (tai aivokemiasta) nÀlÀssÀ on kyse suurimmalta osalta.

TyhmÀ kysymys siksi ettÀ tiedÀn kyllÀ ettÀ esim 10,000kcal syövÀt hyvin lihavat ihmiset (esimerkiksi) varmasti tuntevat aitoa nÀlkÀÀ jos lÀhdetÀÀn kaloreita laskemaan. Tuntuu vain hassulta miten mieletön ero voi olla kahdella lÀhes saman kokoisella kaverilla, lÀhes samoilla pÀivittÀisillÀ aktiviteeteilla.

Ehdin kysyÀ tÀtÀ ongelmaa naiselta joka on lÀÀkÀri ja lopulta me kuunneltiin jostain googlen lausujalta ja ongelma oli tosiaan siinÀ ettÀ se tavutetaan suomeksi ja englanniksi eri kohtaan. Eli se oli englanniksi lausuttuna herm-afrodite ja suomeksi herma-frodiitti. Toivottavasti teen tÀllÀ tiedolla joskus jotain.
Tavutuksessa tuossa voikin pieni ongelma tulla, mutta onko sillÀ muuten mitÀÀn vÀliÀ? Mun miehestÀhÀn sitÀ ei lausuta herm-afrodiitti eikÀ herma-frodiitti, vaan hermafrodiitti ilman mitÀÀn tauotusta. Se on sitten asia erikseen mihin tavallaan katkaiset nuo sanat omassa pÀÀssÀsi.

Joskus mietin ettÀ tuntuuko 100kg penkatessa kaikille samalta, ja jotkut vain ovat vahvempia ja voivat sen punnertaa ylös. No nyttemmin sen hahmottaa paremmin ettÀ vaikka 100kg on kaikille 100kg, niin sen liikuttelu taitaa olla enemmÀnkin kiinni prosentuaalisesta voimantuotosta, eli se "ei paina kaikille yhtÀ paljon".

Mutta nyt mietin tÀssÀ uutta asiaa kun mulla on eeppisen surkea aineenvaihdunta, mutta silti vaikka voin syödÀ todella vÀhÀn, niin en koe tekevÀni nÀlkÀkuolemaa kuin joskus. Niin ajattelin jos söisin vaikka 3000kcal ja joku pÀivÀ jÀisi vaikka 500kcal vajaaksi niin olisiko ihan mieletön nÀlkÀ? Joskus olen tietty itsekin bulkannut about tuolla 3000kcal ja syöminen "puhtaasti" oli ihan jÀrjetöntÀ riisin ja kanan sirkusta ja ei todellakaan ollut nÀlkÀ koskaan. Mutta mietin lÀhinnÀ ihmisiÀ joilla tuo on normaali kulutus ettÀ kai se nÀlkÀ tuntuu sitten kovana kun aivoistahan (tai aivokemiasta) nÀlÀssÀ on kyse suurimmalta osalta.

TyhmÀ kysymys siksi ettÀ tiedÀn kyllÀ ettÀ esim 10,000kcal syövÀt hyvin lihavat ihmiset (esimerkiksi) varmasti tuntevat aitoa nÀlkÀÀ jos lÀhdetÀÀn kaloreita laskemaan. Tuntuu vain hassulta miten mieletön ero voi olla kahdella lÀhes saman kokoisella kaverilla, lÀhes samoilla pÀivittÀisillÀ aktiviteeteilla.

En tiedÀ mistÀ johtuu, mutta mulle 60kg lÀmmittelypainot ja 100kg sarjapainot painavat yhtÀ paljon. Tosin 100kg ei nouse edes telineiltÀ ilman apua. 130kg tuntuu yllÀttÀvÀn vÀhÀn enemmÀn painavalta, mutta ei nouse kertaakaan :hyper:

Dietti on ehkÀ huono vertaus koska siihen vaikuttaa syy miksi tekee niin paljon.
Jos jostain syystÀ joudut siihen vasten tahtoasi niin varmasti tuntuu karmealta nÀlÀltÀ mutta jos on motivaatiota niin ei varmasti yhtÀ pahalta?
Mulla on niin surkea aineenvahdunta ettÀ nyt aloitin rynnÀkködietin ja kalorit on varmaan alle 1800, onhan tÀssÀ nÀlkÀ mutta ns. offikalorit on 2500 niin eipÀ se kovin iso ero oli, paitsi prosentuaalisesti.

Showpaini, mites toi homma nyt toimii, kuka sen pÀÀttÀÀ voitatko vai hÀviÀtkö, menestytkö vai et? MitÀ jos ei haluakkaan hÀvitÀ ja pÀÀttÀÀ kesken ottelun lyödÀ ihan oikein kunnolla, taju pois? Ihan vain mietin asiaa nÀhtyÀni jonku Lesnarin "ottelun" tuubista. En ymmÀrrÀ.

Showpaini, mites toi homma nyt toimii, kuka sen pÀÀttÀÀ voitatko vai hÀviÀtkö, menestytkö vai et? MitÀ jos ei haluakkaan hÀvitÀ ja pÀÀttÀÀ kesken ottelun lyödÀ ihan oikein kunnolla, taju pois? Ihan vain mietin asiaa nÀhtyÀni jonku Lesnarin "ottelun" tuubista. En ymmÀrrÀ.
KÀsikirjoitettujahan noi on etukÀteen. Eli kuka siellÀ nyt niistÀ pÀÀttÀÀkÀÀn on se "kÀsikirjoittaja". Toi nÀytteleminen on niiden työtÀ ihan samalla tavalla kuin jossain teatterissa nÀytteleminen. Tietty toi nyt on paljon fyysisempÀÀ.

En tiedÀ mistÀ johtuu, mutta mulle 60kg lÀmmittelypainot ja 100kg sarjapainot painavat yhtÀ paljon. Tosin 100kg ei nouse edes telineiltÀ ilman apua. 130kg tuntuu yllÀttÀvÀn vÀhÀn enemmÀn painavalta, mutta ei nouse kertaakaan :hyper:
Miksi olet kokeillut 130 kiloa jos et yksin saa satkua telineistÀ?

Jos sub-max ei lÀhde telineiltÀ niin penkin tangon pidikkeet ihan hanurista vai telineiltÀ oton tekniikassa pahoja virheitÀ?

Eikai mun tilinumerolla kukaan saa tehtyÀ mitÀÀn harmia mulle? Asun Thaimaassa, laitoin yhteen bangkokin ryhmÀÀn myynti ilmoituksen erÀÀstÀ tavarasta jonka halusin myydÀ. Muhun sit otti yhteyttÀ joku jenkkinainen joka haluais sen tyttÀrelleen ostaa mutta mun pitÀisi se usaan postittaa. No, ei kai siinÀ mitÀÀ ilmoitin tietty heti ettÀ mitÀÀn en sinne postita ennenkun massit oot mun tilille siirtÀny et ihan susta kiinni tÀÀ homma. Sanoi ok, kysyi sitten tosi tarkasti mun tilinumeron, pankin nimen, tilin omistajan nimen eli mun ja summan minkÀ siirtÀÀ. Kerroin ne, mutta vasta siinÀ vaiheessa sit tajusin tsekata sen profiilin ja heti huomasin sen olevan feikkiprofiili ja muutenkin ihmetytti alussa, ettÀ miks joku jenkki selailis bangkokin myyntisivua.

Eli aloin vaan miettimÀÀn, kun oli feikkiprofiili niin haiskahtaako tuossa joku homma? Mulla on tÀÀllÀ Thaimaassa kaksi thaikku pankkitiliÀ ja toki annoin sille tuon ns. kakkostilin tiedot joka nyt tyhjillÀÀn ja jota muutenkaan en ole aikoihin kÀyttÀnyt. MaalaisjÀrjellÀ mietin, ettÀ ei kukaan mun tilinumerolla mitÀÀn tee, mutta kun feikkiprofiili niitÀ kyselee niin alko mietityttÀmÀÀn.

Lumihiutale symboli on todennÀköisesti ns. pikapakastus. Eli jos laitat paljon tavaraa pakkaseen niin voit painaa siitÀ hiutaleesta, jolloin oranssivalo syttyy ja tavarat jÀÀtyy nopeammin. Vasemman puoleinen symboli on todennÀkösesti joku hÀiriövalo tms. Syttyy muistaakseni sillon, jos lÀmpötila on liian alhanen. KeskimmÀisestÀ en tiiÀ. Googlaa kyseisen vehkeen merkillÀ niin varmaan löydÀt.

Joo jatko toimimista ihan normisti, vaikken tehny mitÀÀ. KÀtevÀÀ kyl, ku tommonen hÀlytysÀÀni. Varmaan tuli just siitÀ, jos lÀmpötila alkanu tippuun liikaa.
MÀ en nyt millÀÀn haluaisi olla nÀsÀviisas, mutta vaikka miten yritÀn vastustella, on ihan pakko kysyÀ oletko nyt ihan varma, ettÀ pakastin ilmoittaa siitÀ jos lÀmpötila TIPPUU liikaa kun ovi on auki?

Back
Ylös Bottom