Tyhmien kysymysten kerho

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kenelle taloyhtiössä kuuluu liesituulettimen poistoputken huoneiston sisällä kulkeva osuus? Osakkaalle vai taloyhtiölle? Liesituuletin kuuluu osakkaalle ja ilmastointikanavat taloyhtiölle, mutta kumpaan tuo kuuluu?

Kenelle taloyhtiössä kuuluu liesituulettimen poistoputken huoneiston sisällä kulkeva osuus? Osakkaalle vai taloyhtiölle? Liesituuletin kuuluu osakkaalle ja ilmastointikanavat taloyhtiölle, mutta kumpaan tuo kuuluu?
Onpas mielenkiintoinen kysymys mutta mistä moinen?
Kuitenkin kun koko putki rassataan kerralla ja periaatteessa sen on ilmanvaihtoon liittyvä kiinteä rakenne joka vain nyt jatkuu huoneiston puolelle hieman kuin lavuaarille tulevat putket tai huoneistoon tulevat mahdolliset patterien putket jne.

Onpas mielenkiintoinen kysymys mutta mistä moinen?
Kuitenkin kun koko putki rassataan kerralla ja periaatteessa sen on ilmanvaihtoon liittyvä kiinteä rakenne joka vain nyt jatkuu huoneiston puolelle hieman kuin lavuaarille tulevat putket tai huoneistoon tulevat mahdolliset patterien putket jne.
Keittiöremontti ja se pitäis vaihtaa kun on vanhanaikaista haitariputkea. Isännöitsijä sanoi, että se on mun hommia, mutta aloin miettiä mahtaako olla. Saan kyllä töistä putkea ja kulmia ja voin sen itsekin laittaa, mutta isännöitsijä on muutenkin niin saamaton apina, että tästä tuli periaatekysymys.

Keittiöremontti ja se pitäis vaihtaa kun on vanhanaikaista haitariputkea. Isännöitsijä sanoi, että se on mun hommia, mutta aloin miettiä mahtaako olla. Saan kyllä töistä putkea ja kulmia ja voin sen itsekin laittaa, mutta isännöitsijä on muutenkin niin saamaton apina, että tästä tuli periaatekysymys.
Tiedän tuon tunteen.
Jos tehdään remonttia niin silloin se haitariputki on vaihdetta kokonaan ainakin huoneiston puolelta koska kielletty jo aikaa sitten.
Mutta en tiijä miten menee, itse kyllä vaihtaisin sen vaikka vituttaisi kun ei kauhean isosta asiasta kyse mutta jos mennään yhtään rakenteiden sisään niin en kyllä itse tekisi.

Osakkeenomistaja vastaa kaikista itse tekemistään muutos- ja remonttitöistä itse. Vaikka vastuujaottelun mukaisesti jokin osa/ järjestelmä sattuis olemaan yhtiön vastuulla.

Osakkeenomistaja vastaa kaikista itse tekemistään muutos- ja remonttitöistä itse. Vaikka vastuujaottelun mukaisesti jokin osa/ järjestelmä sattuis olemaan yhtiön vastuulla.
Niin ne väittää. Tässä on vain sellainen tapaus, että olen poistanut liesituulettimen, en itse putkea.

Mutta, uusien säännöksien mukaan et saa liittää enään liesituuletintasi siihen alumiiniseen haitariputkeen.

Tosin, se kenelle se putki kuuluu en osaa sanoa. Sen tiedän, että oon käynyt noita putkia vaihtaan taloyhtiöiden piikkii, kun asukas on vaihtanut liesituuletinta itse, eli juuri samanlaisessa tapauksessa taloyhtiö on maksanut putken vaihdon.

Jos se on näin, niin toi on epäloogisinta ikinä.

Onko tuosta mustaa valkoisella jossain, vai onko tämä näitä "näin se on ennenkin tehty" -juttuja?
No niinhän iso_niz tuossa jo totesi.

Sama ku vaikka kylppäriremontissa. Laatat ja vesieriste kuuluu periaatteessa taloyhtiölle, mutta jos haluat vaihtaa erinäköset laatat, niin ite maksat, ja vesieristeki pitää tehä nykysten pykälien mukaan.

Jos se on näin, niin toi on epäloogisinta ikinä.

Onko tuosta mustaa valkoisella jossain, vai onko tämä näitä "näin se on ennenkin tehty" -juttuja?

Aikamoinen savotta ois alkaa sitten vaikka 70-luvun taloyhtiössä vaihtamaan kaikki rakenteet ja järjestelmät yhtiön piikkiin, mitkä ei enää täytä nykyisiä määräyksiä/ vaatimuksia. Siellähän sais koko paskan jo saman tien purkaa. Ja mikä ois lopputulos? Jokainen osakas maksaisi omansa ja muiden osakkaiden remontit hoitovastikkeen/ muun vastikkeen kautta :D Eli maksetaan yhtiölle, jotta yhtiö maksais mun remontit. Järkevää? Ei.

Tästä syystä ainoa looginen tapa on toimia juurikin näin: remontin toteuttaja vastaa kaikista kuluista itse. Se nyt löytyy ihan asunto-osakeyhtiölaistakin.

Aikamoinen savotta ois alkaa sitten vaikka 70-luvun taloyhtiössä vaihtamaan kaikki rakenteet ja järjestelmät yhtiön piikkiin, mitkä ei enää täytä nykyisiä määräyksiä/ vaatimuksia. Siellähän sais koko paskan jo saman tien purkaa. Ja mikä ois lopputulos? Jokainen osakas maksaisi omansa ja muiden osakkaiden remontit hoitovastikkeen/ muun vastikkeen kautta :D Eli maksetaan yhtiölle, jotta yhtiö maksais mun remontit. Järkevää? Ei.

Tästä syystä ainoa looginen tapa on toimia juurikin näin: remontin toteuttaja vastaa kaikista kuluista itse. Se nyt löytyy ihan asunto-osakeyhtiölaistakin.
No näin isomman mittakaavan esimerkin kautta se alkaa avautua vähän paremmin. Tuollainen kymmenen euron putken vaihto on liian pieni asia että voisi ymmärtää isomman kokonaisuuden.

Mutta mitenkäs tähän liittyen putken paloeristys välikatolla? Se nyt ei varmaan enää mulle kuulu, vaikka samalla sekin pitää laittaa kuntoon?

No näin isomman mittakaavan esimerkin kautta se alkaa avautua vähän paremmin. Tuollainen kymmenen euron putken vaihto on liian pieni asia että voisi ymmärtää isomman kokonaisuuden.

Mutta mitenkäs tähän liittyen putken paloeristys välikatolla? Se nyt ei varmaan enää mulle kuulu, vaikka samalla sekin pitää laittaa kuntoon?

Rakennusaikaisten hormien ja vastaavien järjestelmien kunnossapitovastuu on taloyhtiöllä. Paitsi jos osakas on tehnyt muutostöitä näihin järjestelmiin. Yleisesti yhtiöissä järkevintä on laittaa aina ns. kerrasta kaikki kuntoon. Eli siis jokaisen huoneiston kohdalta puute kuntoon, eikä ainoastaan sillon tällön aina yks kerrallaan. Tulee paljon kalliimmaksi tavaksi tuo yks sieltä, toinen täältä -tapa. Asiaa voi esittää isännöitsijälle tai hallitukselle. Tai sitten jos eivät asiaan ottaudu, niin kirjallisena kun esität asian tarpeeksi ajoissa ennen yhtiökokouskutsujen toimittamista, niin asia on otettava esityslistalle. Huom. käsiteltäväksi, ei pakosti päätettäväksi, jos hallitus näin haluaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom