Tyhmät ihmiset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lej
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä yleensä kuittaan nää jutut sanomalla "Kuunnelkaa! Asiantuntija puhuu!". Tehoaa varsinkin kun äänessä on joku fyysisesti rapakunnossa oleva, heikolla itsetunnolla varustettu nörtti. (Heiltä tommosta juttua yleensä tulee). Ja perään on aina hyvä laittaa solvaus, jolla nolaa tämän nörtin muiden silmien edessä. Vielä parempi jos uhkaa fyysisellä väkivallalla.

"Pidäppä Petteri se ruikkuturpa tukossa.. Kuulin hyttysten ininää tarpeeksi viime kesänä.."

Päälle kannattaa laittaa kaunis hymy ettei sentään saa vihamiehiä itselleen.. Niin, leikillähän minä vain :)

Dragon sanoi:
Niskalaukaus ja saunantaakse... vai kuinkas päin se meni? Örgh!

Kenttälapiolla kilon paloiksi, muistaakseni. Uga uga!! Ja munista hirteen. Tapa tapa, ammu ammu, sano entinen kouluttaja.

Mariko sanoi:
MISSÄÄN ei oo niin paljon pällejä, todellisesta elämästä irrotettuja ihmisiä kuin yliopistossa.

Nimimerkillä Been there...
Eiköhän se kuuluisa Gaussin käyrä päde myös tässä asiassa. Eli yhtä lailla korkeakouluissa kuin amiksissa tai raksoilla yms. on sekä pällejä että fiksuja tyyppejä ja suurin osa on sitten siltä väliltä. Eipä tule itse luokiteltua juttukavereita koulutustason suhteen, toisilla on tietoa joistakin asioista enemmän kuin toisilla ja päinvastoin. Korkeakoulutus kertoo ainoastaan siitä, että opiskelijalla on omasta alastaan keskivertoa paremmat tiedot.

Yleissivistys on sitten asia erikseen ja sitä tuskin täysin kukaan hallitsee, joten "asiantuntijuus" mutu-pohjalta on tosiaan arveluttavaa. Kyllähän sitä itsekin kuuli opiskelukavereiltaan jos jonkinmoisia toinen toistaan hauskempia käsityksiä kehonrakennuksesta. Oikoi sitten toverillisesti räikeimpiä väärinkäsityksiä, jos viitsi. :lol2:

Nimim. Been there also...

En halua yleistää mutta akateemisissa ja muissa korkeasti koulutetuissa ihmisissä on myös käsittämättömän tyhmiä yksilöitä jotka eivät ymmärrä meidän tavallisten kuolevaisten elämästä juuri yhtään mitään :rolleyes:

hmmm... Ei päde, rohkenen olla eri mieltä. Muistan jonkun tutkimuksen, jonka mukaan jo lukio-opiskelijoiden älykkyysosamäärä on hieman keskivertoa korkeampi. Yliopistossa äo on vielä enemmän keskivertoa suurempi. Mielestäni ihan loogista. Osa menee esim. amikseen kutsumuksesta, jolloin älykkyystasolla ei ole merkitystä ammattivalinnan kannalta. Mutta kun otetaan huomioon yliopiston sisäänpääsyvaatimukset ja ammattikoulun sisäänpääsyvaatimukset, ei ole ihmeellistä, että yo:ssa opiskelee älykkäämpiä ihmisiä.

ok, olihan tämä aika mutua, kun en edes tutkimuksen nimeä muista :D Lisäksi äo ei mittaa älykkyyttä täydellisesti.

Olen antanut kertoa itselleni joskus jossain, että yliopistomaailma opettaa ihmisiä ajattelemaan ns. tieteellisesti eli sanotaan vaikka kärjistäen objektiivisen puolueettomasti. Tämän seurauksena siellä myös on enemmän niitä, jotka kykenevät vastaanottamaan ja käsittelemään tietoa ko. ajattelutavalla, vaikka eivät ennalta jostakin asiasta mitään tietäisikään. Olen myös antanut kertoa itselleni, että tällainen lähestymistapa käy yhä harvinaisemmaksi, mitä alemmaksi kouluasteessa mennään. Toki siis poikkeuksia löytyy kummastakin junasta ja riittää vielä väliasemillekin, onhan se nähty jo tälläkin palstalla. :)

Hyzenthlay sanoi:
hmmm... Ei päde, rohkenen olla eri mieltä. Muistan jonkun tutkimuksen, jonka mukaan jo lukio-opiskelijoiden älykkyysosamäärä on hieman keskivertoa korkeampi. Yliopistossa äo on vielä enemmän keskivertoa suurempi. Mielestäni ihan loogista. Osa menee esim. amikseen kutsumuksesta, jolloin älykkyystasolla ei ole merkitystä ammattivalinnan kannalta. Mutta kun otetaan huomioon yliopiston sisäänpääsyvaatimukset ja ammattikoulun sisäänpääsyvaatimukset, ei ole ihmeellistä, että yo:ssa opiskelee älykkäämpiä ihmisiä.

ok, olihan tämä aika mutua, kun en edes tutkimuksen nimeä muista :D Lisäksi äo ei mittaa älykkyyttä täydellisesti.

Niinpä, mutta esim. älykkyys ja viisaus ovat kuitenkin kaksi eri asiaa. Tuntuu, että varsinkin erittäin älykkäät ja ne jotka saavat tenteistä täydet pisteet ovat jokapäiväisissä asioissa täysiä :david: .

Jotkut tuolla yliopistolla tuntuvat kyllä pyörivän ihan omissa maailmoissaan ja joskus tulee mietittyä että toivottavasti minä en ole muiden mielestä samanlainen kuin miltä ne kaikki muut vaikuttavat :david:

Älykkyydestä ja viisaudesta puhutaan, mutta miten on itse käytäntö...? Lej tuossa yllä jo asiaa hieman sivusikin. Minusta esim suurin osa pakkotoiston vakiokirjoittajista ovat yleisivistykseltään huippuja...sen verran olen lukenut tekstejä. Sitten vielä tuo elämän kokemus antaa sekä viisaudelle, että käytännön asioille lisää pongoja. Itse olen käynyt amiksen, mutta on hieman vaikea itse arvioida, kuinka pöljä sitä oikeasti on:)

TommyGun sanoi:
En halua yleistää mutta akateemisissa ja muissa korkeasti koulutetuissa ihmisissä on myös käsittämättömän tyhmiä yksilöitä jotka eivät ymmärrä meidän tavallisten kuolevaisten elämästä juuri yhtään mitään :rolleyes:

En tahtoisi yleistää minäkään, mutta parhaimman "poikkileikkauksen" yliopistomaailmasta saa kun katsoo tutkijoita ym. porukoita ketkä työskentelevät yliopistolla. Olen tehnyt töitä kyseisten talidomien kanssa ja täytyy sanoa että huhhuh... käytännön asioissa aivan uskomattomia ongelmia ja väitän vahvasti, että suuri osa yliopistolla työskentelevistä ei pystyisi tekemään töitä yksityisellä sektorilla.

Juuri sellaisia kavereita jotka ruokaillessaan voivat vahingossa tökätä haarukalla korvaansa.

Poikkeuksia eli ns. fiksuja yksilöitä löytyy toki, pahoittelen jos tallasin jonkun varpaille...

Penneck sanoi:
Älykkyydestä ja viisaudesta puhutaan, mutta miten on itse käytäntö...?

Mayor'sin Maxia mukaillen tulvahtaa mieleeni mietelause: Viisas ja älykäs, ah, mikä heillä onkaan ero? No, viisas ei joudu tilanteeseen, josta älykäs selviää. :whip: :kuvia:

Baarikello sanoi:
Mayor'sin Maxia mukaillen tulvahtaa mieleeni mietelause: Viisas ja älykäs, ah, mikä heillä onkaan ero? No, viisas ei joudu tilanteeseen, josta älykäs selviää. :whip: :kuvia:

Olenko siis älykäs selvitessäni arkisista käytännön asioista...hmmm. Näin voisi haluta ajatella :D

Heh, nyt kun keskustelu ajautuu pikku hiljaa joksikin äly ja viisaus keskusteluksi tjsp niin täyty sanoa oma mielipide asiaan...

Vain itseoppineet ovat oppineita. Muut ovat opetettuja.
(tais olla Erno Paasilinna lause...)

En tahtoisi yleistää minäkään, mutta parhaimman "poikkileikkauksen" yliopistomaailmasta saa kun katsoo tutkijoita ym. porukoita ketkä työskentelevät yliopistolla. Olen tehnyt töitä kyseisten talidomien kanssa ja täytyy sanoa että huhhuh...

No mun faija on yliopistolla matematiikan tohtori ja se käy ihan kunnol salil... Ei se kyll oo mikään kauheen iso mies.. Meen koht siit salil ohi :) Ja sitä vituttaa :D

Mariko sanoi:
MISSÄÄN ei oo niin paljon pällejä, todellisesta elämästä irrotettuja ihmisiä kuin yliopistossa.

Nimimerkillä Been there...

Totta turiset, monesti on sekin nähty kun yliopistokaveri tulee meille töihin. Käytännön looginen homma ei suju ei sitten ollenkaan, kaikkea merkityksetöntä pohditaan vaikeamman kautta, ja hommat kusee.
En kuitenkaan yleistä.

Eikös se niin mee, että jokainen tekee kykyjensä mukaan. Jos jollain ihmisellä on älyä ja lukuhaluja, olisi minusta inhimillisten resurssien tuhlausta laittaa tällainen henkilö varastolle trukkikuskiksi tai kaupan kassalle. Noihin hommiin löytyy roppakaupalla vähälahjaisempiakin ihmisiä, jotka voivat sitten mielessään myhäillä tyytyväisinä, että "kyllähän se Möttösen Mikkokin on muka joku professori, mutta taitais mennä Mikolla sormi suuhun kun pitäs tulla tähän trukkia käänteleen/ vaihtorahoja laskemaan." :kuola:

Salilla kuulin, kun yhdelle naisihmiselle tehtiin ohjelmaa. Ne tuli reidenojennuslaitteelle ja se naisihminen sanoi ohjaajalle, ettei halua tehdä jalkalaitteita ollenkaan, koska ei halua isoja jalkalihaksia.

Saliohjaaja sanoi sille, että me tehdään kiinteytystreeniä tässä, ei ne lihakset siinä kasva.

Siis PÖH! Jos niiden lihasten saaminen olisi niin helppoa kun nämä jotkut kuvittelevat, eiköhän heillä itselläänkin olisi.

Ja eikö ne koskaan pohdi sitä, että eivät ole koskaan NÄHNEET yhtään ihmistä, joka on kuukaudessa saanut 30 kiloa lihaa.

..Kun se kerran on niin helppoa :rolleyes:

Richard75 sanoi:
Totta turiset, monesti on sekin nähty kun yliopistokaveri tulee meille töihin. Käytännön looginen homma ei suju ei sitten ollenkaan, kaikkea merkityksetöntä pohditaan vaikeamman kautta, ja hommat kusee.
En kuitenkaan yleistä.
Joillakin tuollaisilla kyseessä on vain kokemuksen puutetta. Helposti tulee verrattua samanikäisiin jotka ovat olleet 3v töissä. On mullakin muuttunut vuosien mittaan aika rankasti mitkä jutut pidän tärkeinä, mitkä ei.

Ihan yleisesti ottaen pitkät opiskelut varmaan eristävät liikaa "todellisesta maailmasta" eli työelämästä. Onneksi meillä on niin pienet tuet että useimmat tekee kuitenkin duunia.

Proteos sanoi:
En tahtoisi yleistää minäkään, mutta parhaimman "poikkileikkauksen" yliopistomaailmasta saa kun katsoo tutkijoita ym. porukoita ketkä työskentelevät yliopistolla. Olen tehnyt töitä kyseisten talidomien kanssa ja täytyy sanoa että huhhuh... käytännön asioissa aivan uskomattomia ongelmia ja väitän vahvasti, että suuri osa yliopistolla työskentelevistä ei pystyisi tekemään töitä yksityisellä sektorilla.

Juuri sellaisia kavereita jotka ruokaillessaan voivat vahingossa tökätä haarukalla korvaansa.

Poikkeuksia eli ns. fiksuja yksilöitä löytyy toki, pahoittelen jos tallasin jonkun varpaille...

Joo, varpaisiin sattuu. Omien havaintojen mukaan täältä löytyy normaalia enemmän kummallisia nyyniä, joilla on vaikeuksia tulla toimeen normi-ihmisten kanssa. Jonkin verran käsitykset perustuvat kai siihen, että yliopistoihmisten kuvitellaan istuvan omassa kammiossaan pohtimassa. Omalla tieteenalallani työtä tehdään kuitenkin paljolti yrityksissä. Yrityskäynneillä törmää myös erilaisiin ongelmiin. Toimitusjohtaja, kehityspäällikö ja tuotantopäällikkö jäävät kinastelemaan mitättömistä pikkuasioista. Itse saa kuunnella huuli pyöreänä, että eikö tätä parin tunnin palaveria pitäisi käyttää vähän tärkeämpiin asioihin. Usein näytää olevan vaikeuksia nähdä oleellinen kokonaisuus. En minäkään yleistä.

Itse luokittelen itseni ns. perusörveltäjäksi, ja on kyllä vaikeuksia tulla toimeen sen yliopistonyynän kanssa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom