Työsuhdeauto vs oma auto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Miksei uskaltaisi uutena ostaa, kun 2v se takuu on ja ei kai näissä uusissa nyt kauheastin vikaa ole?
Tuollaista vanhempaa korimalli kävin joskus koeajamassa, niin jo silloin oli parhaimpia ajettavia autoja ja tiloiltaan omasta mielestä isompi, kuin esim V70.
Aina vaan on kaupat kaatunut hintaa, kun varusteita alkoi Laakkosella raksimaan, niin Passatti maksoikin jo yli 50t€.
Tosin nykyään vakiovarusteita on jo riittämiin ns perusmallissa.
Kyllä tuollaisella kelpaa ajella;)

Tuo nyt oli puoliksi vitsinä heitetty, lähinnä viittasin siihen, että tiettyjen forumien mukaanhan nuo hajoavat yleensä alle 10k ajettuna ;) Tosiasiassa varmaan kestävät siinä kuin muutkin nykyautot, Volkkareita vaan myydään niin perhanan paljon, että niitä vikaisiakin yksilöitä sitten ilmenee isohkoja määriä.
Nyt on tosiaan vakiovarusteissakin jo lähes kaikki tarvittava, eli ei kovin paljon lisävarusteita joudu laittamaan jos ei välttämättä halua. Taisin mä lisävarusteilla karvan vajaa 10k lisähintaa saada, mutta siinä oli mm. DSG ja Webasto mukana kalliimpina varusteina.
Mulla on aika paljon maantie- ja moottoritieajoa, joten siihen tarkoitukseen tuo on luultavasti yksi parhaista vaihtoehdoista.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nostetaampa hieman tätäkin ketjua.

Työtehtävien vaihto tulisi minulla mahdolliseksi. Uudessa tehtävässä joutuisin pyörimään jonkin verran asiakkaissa ja laskin, että työajoa tulisi n.8000-15000km/vuosi. Mahdollisuus olisi saada vapaa-autoetu, mutta firman politiikka on se, että verotusarvo pitää itse maksaa eli n.650-800e palkasta pois. Koska uudet tehtävät vaativat jonkin verran matkustamista ei perheemme enää selviäisi yhdellä autolla, eli toinen auto pakko hankkia. Nyt ajossa on -04 farmari focus bensakoneella, eli tarkoitus olisi jättää tuo kakkosautoksi.

Kysymykseni onkin nyt se, että kumpi tässä tulee fiksummaksi. Ottaa vapaa-autoetu vai ostaa uusi/muutaman vuoden ajettu auto. Laskin, että tuolla 650-800e/kk saisi ostettua uutena diesel focuksen tai astran ja maksettua verot, vakuutukset ym. Ihan koko summaa ei ehkä kilometrikorvauksilla kuitata mutta palkka nousee sen verran, että enemmän jää käteen kuitenkin kuin tällä hetkellä.

Vapaa-autoetu tarkottaisi huoletonta ajoa, mutta nopeiden laskemien mukaan palkankorotus huomioiden olisi nettopalkka jonkin verran pienempi kuin tällä hetkellä.

Minun laskemissani näyttäisi tuo oma auto edukkaammalta mutta mitäs pakkislaiset ovat mieltä? vapaa-autoetu, uusi oma auto vai käytetty oma auto?
 
Uusi auto on tosiaan sen 800€/kk + polttoaineet päälle. Jos pelkän veroarvon joutuu maksamaan, niin itse ottaisin heti liisarin. Siinä kun on sitten naftat myös omalle ajolle, mitä km-korvaukset eivät kata. Plus huollon sijaisautot, pesut, tuulilasinpyyhkimet ym. mitä nyppii itse maksella ja jäävät siksi monesti ostamatta ja vaihtamatta. Eikä tarvi välittää, kun koneesta kuuluu kummaa ääntä ja jälleenmyyntiarvo tippuu putoamiskiihtyvyyttä nopeammin.
 
Diesel Focus irtoaa versiosta riippuen reilusti alle 30k€ ja vakuutukset + verot niin kk kulut jää alle 600€ vaikka koko auton hinta olisi rahoituksella.
Huollot ja renkaat yms tietty siihen päälle sitten.
Jos omaksi ostaa niin oli se arvon alennus mitä tahansa niin jotain kuitenkin siitä aina saa, leasing vehkeestä ei jää lapaseen yhtään mitään.
Jos rahaa on niin sitten ottaisin työsuhdeauton huolettomuuden takia mutta muuten sitten oma auto.
 
Mulla on nyt kaksi vuotta ollut työsuhdeauto käytössä ja kyllä mä ainakin tällä hetkellä ajattelen jatkavani samalla systeemillä myös sitten kun tuo sopimus loppuu. 3v soppari mulla on, eli ensi kesänä menee vaihtoon.
Ei se halvemmaksi tule kuin oma auto (tai no riippuu tietysti minkälainen se oma auto on), mutta on tuo niin pirun vaivatonta, että pelkästään sen takia viitsii jo vähän maksellakin.
Lisäksi ei ahdista jättää autoa parkkiin oikeastaan mihinkään, kun ei se kuitenkaan oma auto ole :D
 
Mietin työsuhdeauton ottoa. Työajoa tulee n. 2tkm/kk ja omaa ajoa todella vähän. Noilla kilsoilla oman auton arvo tippuu n. 400e/kk, joten hirveästi ei kaikkien kulujen jälkeen kilometrikorvauksista jää "voittoa". Laskeskelin, että n. 40te auton käyttöetu lisäisi verotusta siten, että nettopalkka putoaisi 250e/kk.
Eli ei kai tämä taloudellisesti ole järkevää, ellei osta parin tonnin matkajuhtaa. Helppous ja riskittömyys kiehtoisi. Enkä myöskään omalla rahalla ostaisi uutta 40te autoa.
 
^jos 40k€ liisarin kustannus on 250€ kuussa, niin sehän on järjettömän halpa. Ottaisin heti. Meidän firmassa vastaava hinta olisi 530-600€ per kuukausi. Toki sen oman auton kustannuksetkin ovat tuossa hinnassa 800-900€ per kuukausi haarukassa.
 
Mikäs firman auto se semmonen on joka itse maksetaan?
Kai nyt edes polttoaineet yms kulut Kodarin firmassa menee työnantajan piikkiin?
 
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta jos palkan päälle tulee käyttöetu, minkä verotusarvo esim 700e, niin eikös nettopalkka putoa sen veroprosentin nousemisen myötä?

Ja toisessa vaakakupissa on menetetyt kilometrikorvaukset.
 
En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta jos palkan päälle tulee käyttöetu, minkä verotusarvo esim 700e, niin eikös nettopalkka putoa sen veroprosentin nousemisen myötä?

Ja toisessa vaakakupissa on menetetyt kilometrikorvaukset.

Putoaa ja nettopalkka putoaa myös vaikkei veroprosentti nuosisikaan.

Esimerkiksi jos palkka on 3000€/kk ja veroprosentti on 25%, niin nettopalkka on 3000-3000*0,25=2250 €/kk

Jos otat tuohon päälle 700 € autoedun eikä veroprosentti muutu, niin nettopalkka on 3000-3700*0,25=2075 €/kk. Jos veroprosentti nousee vaikkapa 30 %, niin nettopalkka olisi 3000-3700*0,30=1890 €/kk.

Toki jos firmassa leikataan autoedun verran palkkaa niin silloinhan se tulee helvetin kalliiksi. Esimerkiksi samoilla luvuilla nettopalkka olisi 2300-3000*0,25 =1550 €/kk
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mikäs firman auto se semmonen on joka itse maksetaan?
Kai nyt edes polttoaineet yms kulut Kodarin firmassa menee työnantajan piikkiin?

Ei se ole firman auto, vaan liisari. Työajoista saa kilsakorvaukset, ei toki niin isot kuin omalla ajaessa.
 
^ kyllä mä sen tiedän, mietin vaan että kun puhutaan työsuhdeautosta niin mielestäni se on silloin firma joka maksaa sen leasing vuokran ja työntekijä sitten verotusarvon mukaisesti veroa.
Mutta tuo käytäntö että itse maksaa sen leasing vuokran kokonaisuudessaan ja auto on "työsuhde-etu"...?
 
Zone-sarja -42%
Mutta tuo käytäntö että itse maksaa sen leasing vuokran kokonaisuudessaan ja auto on "työsuhde-etu"...?

Esimies on tuolloin hyvä markkinamies. :)

Eikös yksi vaihtoehto ole myös, että puulaaki maksaa vuokran ja duunari gasot (käyttöetu vs. täysetu)?
 
^ kyllä mä sen tiedän, mietin vaan että kun puhutaan työsuhdeautosta niin mielestäni se on silloin firma joka maksaa sen leasing vuokran ja työntekijä sitten verotusarvon mukaisesti veroa.
Mutta tuo käytäntö että itse maksaa sen leasing vuokran kokonaisuudessaan ja auto on "työsuhde-etu"...?

Ei sitä välttämättä itse makseta kokonaan. Esim. meillä firma maksaa puolet ja itse puolet. Ei se autosta halpaa tee, mutta halvemman mitä omalla rahalla uuden vastaavan ostaminen. Aikaisemmassa firmassa taas palkasta vähennettiin puolet verotusarvosta mikä taas teki autoista halpoja. Toki se laulu loppui lyhyeen ajallaan :D

Polttoaineet maksellaan pääsäänstöisesti firmoissa itse. Jotkut pomomiehet saavat vapaita käyttöetuja. Kun 100k€ vuosipalkalla ei ole varaa ostaa naftaa.
 
Ja jossain maksetaan itse esim 65%. Kyllähän sitä liisari kannattaisi heti jos siitä pelkän veron joutuisi maksamaan. Muilla menee enemmän excel-harjoitukseksi.
 
Itse päädyin ostamaan oman auton. Vaikka rahoitus 100%, huollot,vakuutukset ja muut maksut päälle tulee itselleni halvemmaksi kuin firman politiikka jossa autoetu vähennetään palkasta. Sikäli ihmettelen tuota polittiikka, jos työajoa tulee 25-30t km vuoteen joutuu työnantaja nyt maksamaan kilometrikorvauksia melkolailla. Ilmeisesti ovat kuitenkin laskeneet, että tämä tulee kuitenkin talolle halvemmaksi.
 
Nykyisestä autosta loppuu sopimus ensi kesänä, joten pikkuhiljaa pitää alkaa miettiä seuraavaa.
Tässä tuli jo pitkin syksyä arvottua, että jatkanko leasingautolla vai ostanko oman, olen nyt päätynyt jatkamaan leasingilla sen vaivattomuuden takia.

Muuttuneen perhetilanteen takia nyt on tarkoitus ottaa aavistuksen pienempi auto kuin nykyinen (tällä hetkellä VW Passat farmari).
Olen rajannut vaihtoehdot kahteen:
VV Golf farmari tai Ford Focus farmari. Molemmat dieselmoottorilla ja automaattivaihteilla.
Onko kommentteja ja/tai kokemuksia puolesta tai vastaan? Molemmat on tarkoitus koeajaa lähipäivinä, mutta kyllähän ne ihmisten omat kokemukset aina kiinnostaa.
Kulujen suhteen noissa ei ole merkittävää eroa, eli nyt pitäisi vaan ratkoa, että kumpi on parempi vaihtoehto.
 
Luonnollisesti itse kysymykseen ei vastata, vaan ehdotellaan jotain ihan toista autoa. Jos Golffi on listalla, niin eikös Octavia ole melkeimpä sama auto mutta halvemmalla? Toki joka jampalla on kirkolla valkoinen farkkuoktavia liisarina nykyään, mutta siihenkin on syynsä. Elegancena siinä on xenonit ja lisävarusteena lämmitettävä tuulilasi + webasto kaukolaukaisimella niin aika hyvä paketti on jo kasassa. Kun meilläkin on sellainen :D Uusi Ocu ei ole edes kovin meluisa vaikka eihän siinä mitään preemiumia ole. 2.0TDInä kulkeekin ihan mukavasti ja kuten sanottu, sama kone ja laatikko mitä Golffissakin. Jos rahaa on, niin RS mallista tuli just 4x4 malli myös. Toki vähän alkaa tökkimään hankkia liki 40k€ Skoda...

Äly mukava ajella kaupungissa, kun 4 muksua + kamat menee heittämällä kyytiin mutta silti parkkipaikalla peruutellessa ei pukkaa soijaa.

p.s. uusi Astra tuli just uunista ulos. Lehtien maksettujen riippumattomien mielipiteiden mukaan hyvä vaunu sekin. Focuksessakaan tosin ei muuta vikaa kai ole, kuin melu ja "ford"-faktori. Eläkeläispapoilla on fokuksia.
 
Luonnollisesti itse kysymykseen ei vastata, vaan ehdotellaan jotain ihan toista autoa. Jos Golffi on listalla, niin eikös Octavia ole melkeimpä sama auto mutta halvemmalla? Toki joka jampalla on kirkolla valkoinen farkkuoktavia liisarina nykyään, mutta siihenkin on syynsä. Elegancena siinä on xenonit ja lisävarusteena lämmitettävä tuulilasi + webasto kaukolaukaisimella niin aika hyvä paketti on jo kasassa. Kun meilläkin on sellainen :D Uusi Ocu ei ole edes kovin meluisa vaikka eihän siinä mitään preemiumia ole. 2.0TDInä kulkeekin ihan mukavasti ja kuten sanottu, sama kone ja laatikko mitä Golffissakin. Jos rahaa on, niin RS mallista tuli just 4x4 malli myös. Toki vähän alkaa tökkimään hankkia liki 40k€ Skoda...

Äly mukava ajella kaupungissa, kun 4 muksua + kamat menee heittämällä kyytiin mutta silti parkkipaikalla peruutellessa ei pukkaa soijaa.

p.s. uusi Astra tuli just uunista ulos. Lehtien maksettujen riippumattomien mielipiteiden mukaan hyvä vaunu sekin. Focuksessakaan tosin ei muuta vikaa kai ole, kuin melu ja "ford"-faktori. Eläkeläispapoilla on fokuksia.

Kyllä Skodakin ihan ok vaihtoehto on. Pitää laittaa harkintaan.
Astraa ei taida saada automaattivaihteilla, joten se tippuu pois. Yli 10v tullut automaateilla ajettua, ei ole manuaaliin paluuta enää :D
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom