Työsuhdeauto vs oma auto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Mun mielestä tohon on puututtu tai tullaan puuttumaan. Jotkut kateelliset itkeneet asiasta. Olikohan tulossa ajopäiväkirjat tms.

Siis autokauppaiden touhuun? Käyttäähän etua moni muukin räikeästi joka vaan ajelee firman autolla. Siivousfirmat, sähköfirmat, teleala, kuljetus ja onhan noita esimerkkejä vaikka kuinka. Perustellahan aina voi että aamulla pitää sinne ja tuonne, se onkin hyvä. Mutta joku innokas ajelee vapaallakin ja silloin kun karauttaa puuhun on selittämistä. Ja omilla bensoilla joo sen uskoo.

Ei pystytä ajokirjalla juurikaan estämään väärinkäyttöä. Vissiinkin jokin kilautus verottajalle tai muulle on tosi mulkun teko ja toimii varmaankin joissakin pienemmissä pitäjissä. Tuskin suurissa kaupungeissa verottajaakaan paljon kiinnostaa.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Toihan on ihan helvetin yleistä, että esmes. "huoltomiehet" yms. ajelee niillä duuniautoilla kotiin päivän päätteeksi ja aamulla töihin. Onko toi laitonta?

Mun mielestä tohon on puututtu tai tullaan puuttumaan. Jotkut kateelliset itkeneet asiasta. Olikohan tulossa ajopäiväkirjat tms.

Kaveri ainakin ajelee koeajolappusilla niitä autoja. Onhan tuosta firmasta ollut itsellekkin hyötyä esim. muutoissa. Käynyt hakemassa ison pakun "koeajoon" päiväksi ja samalla hoitaa muuton. ;)

Toihan on ihan helvetin yleistä, että esmes. "huoltomiehet" yms. ajelee niillä duuniautoilla kotiin päivän päätteeksi ja aamulla töihin. Onko toi laitonta?

Sulla on firma pystyssä. Mä tuun sulle töihin ja ajelen sun autolla sekä sun bensoilla myös vapaa-ajalla. Hyväksytkö kun en siitä mitään maksa? ;)

Mun selitys lauantai illan klo 17:48 kolarille on että "piti käydä hitsaamassa koulun putkia".

Ei tuo nyt varmaan laitonta ole mutta tuskin työnantaja hirveästi tykkää varsinkaan kun edusta ei makseta. Verottaja tuosta lähinnä on kiinnostunut. Toki osalla on etu, osalla ei.

Pikaisella silmäyksellä katujen varsilta löytyy iltaisin niin betoni kuin sorarekkaa, linja-autoa ym. Pitäskö aloittaa käräyttely? :D

Miksi muuten usein on niin rajoitettu se mallisto mistä saat ottaa? "Tästä voit valita söpön Clion, sitikan tai tämmösen pösön?" "Joo mä kävelen" :|

Luulisi että aika sama työnantajan kannalta kunhan menee tiettyyn hintaluokkaan. Vai onko tämä siksi, ettei tule pahku mieli muille?

Miksi muuten usein on niin rajoitettu se mallisto mistä saat ottaa? "Tästä voit valita söpön Clion, sitikan tai tämmösen pösön?" "Joo mä kävelen" :|

Luulisi että aika sama työnantajan kannalta kunhan menee tiettyyn hintaluokkaan. Vai onko tämä siksi, ettei tule pahku mieli muille?

Ehkä firmoilla on joku diili niistä tietyistä merkeistä? Meidän firmassa on ainakin niille kenellä autoetu on rajattu vaan defaulttina, että max hinta 29k€ ja max vuoden vanha. Toki noikin varmaan pystyy sumplimaan.

Ei jos firma ei vähennä autosta alvia ja huoltomiestä verotetaan autoedusta.
Periaatteessa ei jos firma ei vähennä autosta ja siihen liittyvistä kuluista alvia.
Käytännössä aina jos firma on vähentänyt alvin.

Olisi työpaikan vaihdoksen myötä mahdollisuus käyttöetuautoon. Ei ole tähän aiemmin tullut perehdyttyä ja kavereiden mutu-veikkaukset tuntuivat jakaantuvan puolesta ja vastaan.

Tilanne on se, että työajoja ei tule käytännössä juuri yhtään, yksityisajoa noin 35 000 vuodessa. Auton verotusarvo vähennettäisiin palkasta. Pidän joka tapauksessa suht tuoretta dieseliä (hintaluokka n. 25 000 €) alla noin kolmen tai neljän vuoden vaihtovälillä.

Itse laskutoimituksessahan ei mitään kovin hankalaa ole, mutta onko tuossa joitain kilometrirajoja, jotka tekevät asian kannattamattomaksi tai kannattavaksi.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Työnantajat ei välttämättä suostu tähän jos ajat esimerkiksi 1000km kuukaudessa (se on ainoa rajoitus) koska siitähän tulee sulle n. 450e verottomasti ja bensaan ei tottavie mene lähellekää sitä summaa ellet aja 5.7l hemillä ;)

Kilometrikorvauksessa on aika paljon muitakin kuluja huomioitu kuin tuo bensa, kuten auton käytössä aidosti on.
Renkaat kuluu, pissapojan nestettä menee, ajoneuvon arvo vähenee jokaisella kilomertillä, huollot pitää tehdä jne.
Eli siinä ei ole vain välittömiä polttoainekuluja, vaan auton kokonaiskulut.

En nyt muista minkä arvoisesta autosta ja millaisilla vuotuisilla kilometreillä tuo on laskettu jotta se mätsää, olisiko joku 35k€.

Jos kyseessä on kaverilla sellainen että saa 600€ palkankorotuksen +kilometrikorvaukset omasta ajoneuvosta, tai 800€ autoedun, niin en edes miettisi autoetua.
Jos se nykyinen 10k€ auto toimii, niin eiku aina joka tilistä kilometrikorvausrahat sivuun ja vuoden parin päästä päivittelee sitten tuoreempaan autoon.

Olisi työpaikan vaihdoksen myötä mahdollisuus käyttöetuautoon. Ei ole tähän aiemmin tullut perehdyttyä ja kavereiden mutu-veikkaukset tuntuivat jakaantuvan puolesta ja vastaan.

Tilanne on se, että työajoja ei tule käytännössä juuri yhtään, yksityisajoa noin 35 000 vuodessa. Auton verotusarvo vähennettäisiin palkasta. Pidän joka tapauksessa suht tuoretta dieseliä (hintaluokka n. 25 000 €) alla noin kolmen tai neljän vuoden vaihtovälillä.

Itse laskutoimituksessahan ei mitään kovin hankalaa ole, mutta onko tuossa joitain kilometrirajoja, jotka tekevät asian kannattamattomaksi tai kannattavaksi.
Itsehän vastaavassa tilanteessa päättäisin pitkälti autopolitiikasta riippuen. Koska monesti autopolitiikka saattaa olla mallia a. helvetin tiukka päästöraja b. todella rajattu merkki - ja mallivalikoima c. varusteita ei saa juurikaan ottaa, eli ns. kulimalli oltava.

Sikäli mikäli liksa muuten on kohdallaan (ts. on varaa maksaa liisarin huolettomuudesta, muuta lisäarvoa en keksi kun kyseessä käyttöetu) ja mahdollisuus on ottaa esim 40-50k auto muutaman tonnin lisävarusteilla niin ottaisin ilman muuta tilanteessasi. Suomeksi jos on mahdollisuus munan jatke, jota perse ei kestä ostaa itse. :D

Sen sijaan jos valinta on tehtävä ns. corolla - osastosta karvalakkina niin mieluummin ajaisin omalla. 25k saa jo helkkarin hyviä autoja.

Itse päädyin nyt siihen ratkaisuun, että seuraavaksi otan autoedun (käyttöetu, sisältää kaiken muun paitsi polttoaineen) käyttöön. Tähän mennessä ollut aina oma auto käytössä, mutta kokeillaan välillä näinkin.
Rahallisesti varmaan aika lailla 50/50 ratkaisu, mutta itse arvostan sitä, että tuon autoedun kanssa ei ainakaan tarvitse turhia stressailla. Ajoa mulla on niin, että omia ajoja on selkeästi enemmän kuin korvattavia ajoja, joten sekin tukee ajatusta omasta autosta luopumisesta.

Autoa on muutenkin ollut tapana vaihtaa 2-4 vuoden välein, joten sinänsä tuo autoedun 3v soppari sopii mulle varsin mainiosti.

No nyt on ratkaisu lopullinen :D
Tänään siis lähti hyväksytty tarjous leasingfirmalle, joten auto on ns. lyöty lukkoon.

Kohta olisi siis tarjolla vähän ajettu ja sopuhintainen diesel farkku (Kia Ceed 1.6CRDI SW Automatic, vm 2010, ajettu 63tkm) ;)
Ei ole vielä siis myynnissä, mutta laitetaan ennakkomainos, jos vaikka joku sattuu tuollaista etsimään.

Oma auto myyty. Nyt pitää pyydellä vähäksi aikaa ns. odotusajan auto käyttöön.
Tilattu auto pitäisi tulla 31.7.

Viikon ollut "odotusajan auto" käytössä ja olo on sellainen, että heinäkuun loppu ei voi tulla liian aikaisin :D Kauhulla ajattelen, että entä jos toimitus myöhästyy syystä tai toisesta...
Mulla on nimittäin nyt käytössä sellainen tykki, että heikompaa hirvittää... Ford Fiesta 1.2/60hv koneella :) En muista milloin olisin viimeksi ajanut autolla, jolla ei meinaa motarilla isommissa mäissä saada pidettyä 120km/h vauhtia yllä.
Manuaalivaihteista en viitsi edes itkeä, todetaan vaan, että "hienoa ajaa manuaalilla reilun 10v tauon jälkeen". Olen siis toki tuossa välissä ajanut jotain satunnaisia pätkiä manuaalilla, mutta omassa käytössä ei ole ollut.

Olisi sitä toki saanut jonkun isommankin auton odotusajalle, mutta sen verran kovia hintoja noissa vuokra-autoissa, että pakko oli tyytyä tuohon koko luokkaan.

Jatketaan yksinpuhelua :D
Tänään tuli hyviä uutisia. Auto tulee etuajassa, mahdollisesti jo ensi viikolla.
Ihan asiallinen homma saada isompi auto alle ennen kesälomia, kun on vähän reissuakin suunnitteilla :)

Mihin merkkiin päädyit?

Sellaiseen mitä en olisi uskaltanut itselleni ostaa ;)
Eli VW Passat TDI ja vielä DSG laatikolla :D

Sellaiseen mitä en olisi uskaltanut itselleni ostaa ;)
Eli VW Passat TDI ja vielä DSG laatikolla :D
Miksei uskaltaisi uutena ostaa, kun 2v se takuu on ja ei kai näissä uusissa nyt kauheastin vikaa ole?
Tuollaista vanhempaa korimalli kävin joskus koeajamassa, niin jo silloin oli parhaimpia ajettavia autoja ja tiloiltaan omasta mielestä isompi, kuin esim V70.
Aina vaan on kaupat kaatunut hintaa, kun varusteita alkoi Laakkosella raksimaan, niin Passatti maksoikin jo yli 50t€.
Tosin nykyään vakiovarusteita on jo riittämiin ns perusmallissa.
Kyllä tuollaisella kelpaa ajella;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom