Työsuhdeauto vs oma auto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
On siellä automaattikin.

Jostain syystä leasingfirman työkalu ei tuonut Astraa lainkaan näkyviin, vaikka sen hakuehtoihin laitoin. Pitää katsoa oliko siinä sitten jokin muu syy kuin automaatti, että ei sitä tarjonnut.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
^ Todnäk firmanne liisareiden co2-päästöraja tuli vastaan. Uusi Astra tomaatilla on sen verran isoilla grammoilla, eli ei mahtune raamiin? Laatikko on sama 6-vaihteinen kuin edellisessä korimallissa, ei siis kovin nykyaikainen, mistä isot päästöt dieselissäkin.
 
^ Todnäk firmanne liisareiden co2-päästöraja tuli vastaan. Uusi Astra tomaatilla on sen verran isoilla grammoilla, eli ei mahtune raamiin? Laatikko on sama 6-vaihteinen kuin edellisessä korimallissa, ei siis kovin nykyaikainen, mistä isot päästöt dieselissäkin.

Se voi hyvinkin olla. Raja on 150/km, eli aika moni uusikin auto menee vielä yli.
 
Se Astra on varmaan sen verran uusi, ettei liisarifirma ole ehtinyt päivittämään sitä listoilleen? Meillä ainakin listat ovat vanhoja ja oikeat hinnat ym. saa vasta kysymällä tapauskohtaisesti.

Kolleega sai liisattua esittelyauton. Sai kai vähän halvemmalla ja paremmat varustelut. Että niitäkin kannattaa kyttäillä.
 
Zone-sarja -42%
Vaikka firman autoilla tässä tullut hetken jo kulutettua maanteitä, nousi pari kysymystä:

Premissinä oletus, että leasing - arvoon sovelletaan ns. auton listahintaa (eikös se näin ole?).
1. Mitä jos hankkisi firmalle ylivuotisen, selkeästi halvemman (e. siis arvo on jo tippunut, koska ollut rivissä hetken) auton käyttöön? (e3. ei siis kyse mistään 3 vuotta vanhoista joihin automaattisesti tulee laskurin mukainen ale%).
2. Joku väitti, että esittelyautoja voisi saada leasingkäyttöön - miten tässä menee verotus? (e2. osittain sama kuin 1. kysymys, automyyjällehän super jees myydä verotuettu auto nopeesti eteenpäin)
3. Voiko oman auton "myydä" firmalle taseeseen? (tää varmaan yrityskohtainen, mutta kuitenkin)
4. Yleensäkin auton ostohinnan neuvottelu - vaikuttaako oikeasti leasing - hintaan?

Tyhmiä kysymyksiä jotka varmaan ihan selviöitä suurimmalle osalle, mutta itse en tiedä vastausta.
 
^puhutaanko nyt siis omasta firmasta? Kun meinaan tuskin mikään firma ostelee duunareidensa autoja. Ostohinnoista taas voi olla hankala spekuloida - käsittääkseni ALDit ym. ostavat autot eikä siinä vuokran maksavalla firmalla ole juuri mitään sanottavaa.

Tutulla tosiaan on esittelyauto liisarina. Mutta kyseessä on alle vuoden vanha auto täysillä "uuden auton" takuilla. Hinta lienee melko pitkälle listahinta, mutta sai siihen sitten varusteita vähän enemmän. Varmaan jotkut xenon valot + parempi radio?
 
Käsittääkseni hinta on ns. listahinta eikä liisinghinta tms. ole sidoksissa myyntihintaan,. vaan autolla ja siihen hankituilla lisävarusteilla on tietty verotuksellinen arvo. Jotain kikkailua autokauppiaat ovat suorittaneet ns. business-versioilla, joissa lisävarusteet (siis muuten erikseen verotettavat) ovat tulleet "paketissa".
 
Nuo bisness mallit taisivat ollakin alunperin vain firma-autoihin, mutta jo jonkin aikaa ne on pitänyt olla myös omalla rahalla ostavien saatavilla. Bisnes mallihan kannattaa otta melkein aina. Paljon paremmat varusteet. Ellei sitten halua maksaa 2000€ xenoneista erikseen.

Liisarillahan on kaksi arvoa: vero ja vuokra. Vero menee suoraan OVHsta (kaavakin taisi löytyä jostain Trafin sivuilta) ja vuokra funktio huollosta ja jälleenmyyntiarvosta. Siksi Volkkaria halvempi Citikka on aivan helvetin kallis liisattava. Kun eihän käytettyä patonkia kukaan halua ostaa. Kerran nappasin kaikki autot ALDin sivulta ja pistin ne exceliin OVH vs. liisaushinta. Halvimmat olivat VW, Skoda ja Honda CRV. Kalleimmat olivat just C5:ta, koko Renaultin mallisto jne. Fiat ei myöskään ole jostain syystä kovin huokea liisattava :D
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Käsittääkseni hinta on ns. listahinta eikä liisinghinta tms. ole sidoksissa myyntihintaan,. vaan autolla ja siihen hankituilla lisävarusteilla on tietty verotuksellinen arvo. Jotain kikkailua autokauppiaat ovat suorittaneet ns. business-versioilla, joissa lisävarusteet (siis muuten erikseen verotettavat) ovat tulleet "paketissa".

Näin mä sen olin itsekin käsittänyt.

Nuo bisness mallit taisivat ollakin alunperin vain firma-autoihin, mutta jo jonkin aikaa ne on pitänyt olla myös omalla rahalla ostavien saatavilla. Bisnes mallihan kannattaa otta melkein aina. Paljon paremmat varusteet. Ellei sitten halua maksaa 2000€ xenoneista erikseen.

Juuri näin.
 
Mä päädyin nyt kuitenkin sitten jatkamaan luontoystävällisellä Volkkarilla.
Tuo Allstar varustelu tekee sen, että lisävarusteita ei paljon tarvitse ruksia mukaan ja tuolla on ihan mukava vaikutus leasingmaksuihin.
Eli kesällä vaihtuu Passatista Golf farkkuun. Diesel automaatti tietysti.
 
Onpas vanha keskustelu. Vieläks jengillä on työsuhdeautoja?

Saattais tulla mahdolliseks autoetu jos pari asiaa töissä natsaa. Ajattelin tietysti ottaa. Palkasta pois ja rajoittimena on 40k + 10% varusteita. Porkkanana, jos päästöt alle 95g tulee firma vastaan 150e/kk.
Oma rajoitin, että pitää olla tilava ja mahtua lastenistuin ja rekut. Ei kauheasti vaihtoehtoja jää.
Oon ajatellut, että käyttöetuna BMW 225xe aktive tourer. Menee just hintaluokkaan hikisillä varusteilla. Työmatka 10km kaupungin läpi /suunta ja töissä saa ladattua. Pitäis mennä pelkällä sähköllä työmatkat? Oisko tommonen kova luu?

Sitten vaihtuis nykyinen maasturi ja vaimon kauppakassi johonkin uuteen isoon farkkuun (pienikulutuksinen bensa) jolla suhauttais aina pitemmät harrastusmatkat. Näin poistuis dieselverot vallan. Vai onks diesel vielä mörkö?. Ei hulluna tuu kilometrejä, mut kuukausittain pitää käydä harrastuksien puolesta toisissa kaupungeissa about 200-500km trippejä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom