Työsuhdeauto vs oma auto

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Liittynyt
16.11.2006
Viestejä
319
Onko kokemuksia työsuhdeauton ja oman auton käytön kustannuksista? Itsellä ensi viikolla neuvottelut palkasta, ja mahdollisuus olisi työsuhdeautoon. Työmatka tulee olemaan alle 5 km kaupunkiajoa, ja työn puolesta joutuisi ajelemaan oikeastaan pelkästään Helsingin kantakaupungin alueella ehkä alle 20 km päivässä. Vapaa-ajalla kilometrejä ei tule kuin n. 500 kuukaudessa. Ajatuksissa n. 40000 euron diesel-auto. BMW:n uusi 123d coupe olisi varsin kiehtova vaihtoehto. (en kyllä tiedä mikä sen hinta tulee olemaan ensi vuoden alusta eteen päin) Lähtökohtana on se, että omaksi en missään tapauksessa osta 40000 euron autoa, vaan oman auton arvo olisi maksimissaan n 20000 euroa. (Tällä hetkellä autoni arvo on n 10000 euroa, ja se menee joka tapauksessa vaihtoon.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Nyt kun olen hakenut useampaankin myyntityöpaikkaan, näyttäisi että asiakkaissa käyminen vaatii autoa.
Omaa vapaa-ajan ajoa ei tule metriäkään kuussa, työmatkatkin menisivät kätevästi junalla.
Auto tulee siis työkaluksi, kuten tietokone tai puhelin (jotka yritys maksaa).
Jotenkin valmiiksi vituttaa jo se, että käytännössähän tuo pitäisi tulla palkan päälle, eikä suinkaan palkan osaksi pienentämään rahapalkkaa, että olisi omalta kantilta reilu diili.
Vai suhtauuko verottaja jotenkin suopeammin tilanteisiin, jossa auto on 100% työkäytössä (ei edes työmatkakäytössä)?
 
Nyt kun olen hakenut useampaankin myyntityöpaikkaan, näyttäisi että asiakkaissa käyminen vaatii autoa.
Omaa vapaa-ajan ajoa ei tule metriäkään kuussa, työmatkatkin menisivät kätevästi junalla.
Auto tulee siis työkaluksi, kuten tietokone tai puhelin (jotka yritys maksaa).
Jotenkin valmiiksi vituttaa jo se, että käytännössähän tuo pitäisi tulla palkan päälle, eikä suinkaan palkan osaksi pienentämään rahapalkkaa, että olisi omalta kantilta reilu diili.
Vai suhtauuko verottaja jotenkin suopeammin tilanteisiin, jossa auto on 100% työkäytössä (ei edes työmatkakäytössä)?

Riippuu ajokilometreistä. Usein on jokin km raja kun aletaan tyrkyttää firman omaa autoa, jossen ihan väärin muista niin 8000km/vuosi on meillä. Tuosta irtoaa jo sopimusauton sopparilla about 3500e vuodessa (en jaksa kattoa onko se 0,44e per km vai 0,47). Työsuhdeautohan nyt irtoaa jos sellaista haluaa, itse en näe siinä yhtää mitää järkeä mutta joku voi olla eri mieltä.

Itellä tulee ajoa ehkä sen 2500km vuodessa, mutta käytän autoa muutenkin joten päätös oli helppo.
 
.
Vai suhtauuko verottaja jotenkin suopeammin tilanteisiin, jossa auto on 100% työkäytössä (ei edes työmatkakäytössä)?

Kyllä suhtautuu. Oletus on että työsuhdeautolla ajetaan yksityisajoa 18 000 km/v. Jos ajot jää selvästi alle tuon, niin saat anottua verotusarvon alennusta. Tuo pitää tehdä jälkikäteen ja ajojen määrä pitää pystyä todistamaan, eli tarkka ajopäivä pitää olla.
 
Vai suhtauuko verottaja jotenkin suopeammin tilanteisiin, jossa auto on 100% työkäytössä (ei edes työmatkakäytössä)?
" Autoetu 17 § Jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, verovelvollisen saama etu katsotaan autoeduksi."

Jos et käytä sitä ollenkaan omiin ajoihin, ei tuota voida mielestäni katsoa autoeduksi.
 
Jos ei käytä autoa omiin ajoihin niin silloin voi käyttää firman autoa.

:D

Onhan ne työsuhdeautotkin firman autoja, joko taseessa tai firman liisaamia.

Edit. Ei varmaan kannata kirjoittaa suoraan mitä tarkoittaa monitulkintaisten one-linereiden sijaan.
 
:D

Onhan ne työsuhdeautotkin firman autoja, joko taseessa tai firman liisaamia.

Hienoa:dance:.

Tarkoitin sitä, että esimerkiksi kiinteistövälittäjät tuskin maksavat itse senttiäkään siitä, että ajavat esim Huoneistokeskuksen autoilla.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Hienoa:dance:.

Tarkoitin sitä, että esimerkiksi kiinteistövälittäjät tuskin maksavat itse senttiäkään siitä, että ajavat esim Huoneistokeskuksen autoilla.

Autoetu se on niilläkin. Siksi isoilla firmoilla yleensä on se muodollinen pohjapalkkakin.
 
Autoetu se on niilläkin. Siksi isoilla firmoilla yleensä on se muodollinen pohjapalkkakin.

No mikähän nyt sitten olisi hyvä esimerkki? Ainakin on monia duuneja jossa joutuu pakulla surraamaan ympäriinsä ja työkalut kulkee autossa matkassa. Varmasti on vastaavia, missä kuljetaan työpaikan autolla vain työasioissa. Eli omalla autolla työpaikalle ja sieltä työpaikan auto jos tarvitsee jossain käydä.
 
No mikähän nyt sitten olisi hyvä esimerkki? Ainakin on monia duuneja jossa joutuu pakulla surraamaan ympäriinsä ja työkalut kulkee autossa matkassa. Varmasti on vastaavia, missä kuljetaan työpaikan autolla vain työasioissa. Eli omalla autolla työpaikalle ja sieltä työpaikan auto jos tarvitsee jossain käydä.

putkimies, sähkömies? Poliitikko ;)
 
Ei.
Jokaikisessä missä olen asiaa tiedustellut, on sanottu että työntekijällä voi olla oma auto tai tarjolla on myös autoetu. Taloilla ei siis ole omia "virka-autoja" joita saa lainata.

" Autoetu 17 § Jos palkansaaja tai hänen perheensä käyttää yksityisajoihin työnantajan henkilö- tai pakettiautoa, verovelvollisen saama etu katsotaan autoeduksi."

Jos et käytä sitä ollenkaan omiin ajoihin, ei tuota voida mielestäni katsoa autoeduksi.
Esim. jos palkka on 1200e+500e auto+ bonarit vs 1700e+bonarit, eikös jälkeenmaintussa tilille tuleva rahapalkka ole jokatapauksessa suurempi vielä verojen jälkeenkin?
 
Zone-sarja -42%
Mistä löytyisi hyvä vertailu täydenautoedun kannattavuudesta? Itsellä tilanne on muutaman vuoden sisällä se, että pitää valita ottaako 800€ täyden autoedun vai 600€ lisää palkkaa ja tästä muutaman vuoden päästä summat ovat 1300€ täysiautoetu tai 900€ lisää palkkaa. Tossa joutuu oikeasti miettimään sillä alussa peruspalkka ei nyt ole mitään maata mullistavaa ja velkojakin pitää maksaa pois. myöhemmin palkkakin nousee jo paremmaksi (näillä näkymin) ja voi huoletta ottaa isommankin autoedun. Toisaalta sekin puoltaa autoedun puolesta että sen ottamalla saisi enemmän eläkettä kerrytettyä. Noissa on aina niin monta muuttujaa, että pää menee sekasin niitä vertailessa.:)
 
Mistä löytyisi hyvä vertailu täydenautoedun kannattavuudesta? Itsellä tilanne on muutaman vuoden sisällä se, että pitää valita ottaako 800€ täyden autoedun vai 600€ lisää palkkaa ja tästä muutaman vuoden päästä summat ovat 1300€ täysiautoetu tai 900€ lisää palkkaa. Tossa joutuu oikeasti miettimään sillä alussa peruspalkka ei nyt ole mitään maata mullistavaa ja velkojakin pitää maksaa pois. myöhemmin palkkakin nousee jo paremmaksi (näillä näkymin) ja voi huoletta ottaa isommankin autoedun. Toisaalta sekin puoltaa autoedun puolesta että sen ottamalla saisi enemmän eläkettä kerrytettyä. Noissa on aina niin monta muuttujaa, että pää menee sekasin niitä vertailessa.:)

Riippuen ajomääristä jne voi tosiaan olla suuntaan tai toiseen isojakin eroja, mutta näinä aikoina en lähtisi tekemään kovin pitkälle suuntautuvia ratkaisuja nykyisen polttoaineiden hintatason mukaan laskettuna.
Eli jos laskelmat näyttää kymppiä tai paria käyttöedun tai oman auton puoleen, olen itse valmis maksamaan sen verran ylihintaa "polttoainehintavakuutuksena". Varsinkin kun puhutaan tuonsuuruisista autoeduista kuin tässä.

...ja onhan se vapaa/täysi autoetu pirun helppo ratkaisu. Ihminen maksaa pienemmästäkin mukavuustekijästä suurempia summia.
 
Mistä löytyisi hyvä vertailu täydenautoedun kannattavuudesta? Itsellä tilanne on muutaman vuoden sisällä se, että pitää valita ottaako 800€ täyden autoedun vai 600€ lisää palkkaa ja tästä muutaman vuoden päästä summat ovat 1300€ täysiautoetu tai 900€ lisää palkkaa. Tossa joutuu oikeasti miettimään sillä alussa peruspalkka ei nyt ole mitään maata mullistavaa ja velkojakin pitää maksaa pois. myöhemmin palkkakin nousee jo paremmaksi (näillä näkymin) ja voi huoletta ottaa isommankin autoedun. Toisaalta sekin puoltaa autoedun puolesta että sen ottamalla saisi enemmän eläkettä kerrytettyä. Noissa on aina niin monta muuttujaa, että pää menee sekasin niitä vertailessa.:)

Mä joskus omassa duunissa sitä laskeskelin eikä perhana kannattanu vaikka miten mietin. Oli autona sitten käytännössä pieni renault tai iso audi. Halvimmaksi olisi tullut ostaa halpa präiskä ja kilometrikorvaukset.

Tein sitte sopimusauto diilin eikä sekään ole hyvä loppujen lopuksi. Onneksi mun työkuvat on kovin joustavat, en nyt sano miten paljo joustaa ettei tuu sanomista ;)
 
Tossa muan esimerkissä siis palkkaa ei saisi samaa vertaa kuin autoedun verotusarvo on jos päättää ottaa rahana autoedun. Jos olisi 1:1 niin sehän olisi lähes selvä homma, että niillä kilometreilla, max 20 000/v, oma auto tulisi halvemmaksi jo pelkästään sillä perusteella, että tuskin ostaisin sitä 60-70k€ autoa vaan muutaman vuoden vanhan 20-30k€ auton. En tiedä paljon saisi palkkaa lisää vai saisiko ollenkaan jos ottaa halvemman verotusarvon auton (esim. 500€ täysiautoetu + 200€ käteistä vrt. 800€ täysi autoetu tai 600€ käteistä)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom