Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Joo. Stadiin vaan brankkariksi: http://www.palomiesliitto.fi/tehtkohtpalk_010305.pdf

1506 euroa kuussa, päälle haittalisät ja vuorolisät -> liksa haarukassa 2000-2500 JOS tekee vuoroa?

Tuollahan ostaa täältä heti omakotitalon, auton, plasmatöllön, elättää muksut jne. Tai sitten ei. Ihmettelen, miten palomiehet pärjäävät pääkaupunkiseudulla - ehkä niillä on hyvätuloiset muijat?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Näin juuri ja duuni on vähän vaativampaa kuin jossain kivassa paperitehtaassa kukkoilu saunalisineen. Mä en edes kehdannut mainita noita liksoja. Tosin periaatteessa kaikki brankkarit tekee vuoroa. Jotain poikkeuksia ja niillä sitten jää aika heikoksi se liksa.

Ei ne liksat ole paperitehtaallakaan sen ihmeemmät, jos olet päivähommissa etkä paina ylitöitä. Jos tämä jotain nyt lohduttaa. Ja väittäisin, että palomiehillä on töissä jopa "hauskempaa", jos töissä nyt koskaan on kivaa.

IsoDino sanoi:
Lisäksi saattaa tulla vielä paikallisia hmmmm... erimielisyyksiä, jonka takia koneet saattaa olla vielä aika hiljaisia.
Mutta eiköhän tässä JOSKUS takaisin töihin mennä... :D

En nyt jaksa kaivaa threadia läpi ja katsoa mitä olet vastaillut kun on kritisoitu paperimiesten työmotivaatiota ja ahkeruutta. Tässä taisi kuitenkin tulla se rehellinen vastaus.

TeHo sanoi:
En nyt jaksa kaivaa threadia läpi ja katsoa mitä olet vastaillut kun on kritisoitu paperimiesten työmotivaatiota ja ahkeruutta. Tässä taisi kuitenkin tulla se rehellinen vastaus.
Tsot tsot, täällä on liikaa vakavamielisiä ihmisiä, että tuota edes leikkinä ottaisi. Ehkä Dino oikeasti on erimieltä. Yleistykset muutenkin sikseen, koska sitä on muutenkin jo harrastettu muutamien kymmenien sivujen verran. :jahas:

Carlos sanoi:
Ei ne liksat ole paperitehtaallakaan sen ihmeemmät, jos olet päivähommissa etkä paina ylitöitä. Jos tämä jotain nyt lohduttaa. Ja väittäisin, että palomiehillä on töissä jopa "hauskempaa", jos töissä nyt koskaan on kivaa.

Tee nyt alkuun muutama yötabis Helsingissä tai missä tahansa suuremmalla paikkakunnalla. Ja mieluusti viikonloppuna. Hauskuus on kaukana siitä duunista.

Sitä en kiistä, etteikö hauskaa olisi kundien kanssa! Kuka sitä muuten kestäisi? Niistä nauruista ja huulenheitoista vaan ei makseta mitään lisiä. Pelastuslaitoksella ainakaan....Paprupojista en tiedä. Nehän saavat lisää saunomisestakin. Sinänsä ymmärrettävää:Siellä tulee hiki. Joka duunipaikassa on taatusti hauskaa oman 'tiimin' kanssa. Mä aloitan nyt lomailun. Olikohan tää jo tässä? Toivottavasti. Onneksi se vitun lakko/työsulku loppui!

Kakku sanoi:
Tsot tsot, täällä on liikaa vakavamielisiä ihmisiä, että tuota edes leikkinä ottaisi. Ehkä Dino oikeasti on erimieltä. Yleistykset muutenkin sikseen, koska sitä on muutenkin jo harrastettu muutamien kymmenien sivujen verran. :jahas:

Sorry, nämä unohtu :) :haart:

:nolo:

ozzie sanoi:
Sitä en kiistä, etteikö hauskaa olisi kundien kanssa! Kuka sitä muuten kestäisi? Niistä nauruista ja huulenheitoista vaan ei makseta mitään lisiä.
Tätä pitkälti tarkoitin, mitä tiedän kavereistani ketkä kyseisillä aloilla työskentelee, niin heillä on helvetin hyvä ja tiivis porukka.
Mutta sehän tuli jo aikaisemmin selväksi, että jokainen voi ja saa itse valita hommansa ja sitä kautta vaikuttaa myös palkkaansa. Harvoin osuu yksiin se, että olisi mielenkiintoinen työ ja kova liksa.

ozzie sanoi:
Tee nyt alkuun muutama yötabis Helsingissä tai missä tahansa suuremmalla paikkakunnalla. Ja mieluusti viikonloppuna. Hauskuus on kaukana siitä duunista.

Sitä en kiistä, etteikö hauskaa olisi kundien kanssa! Kuka sitä muuten kestäisi? Niistä nauruista ja huulenheitoista vaan ei makseta mitään lisiä. Pelastuslaitoksella ainakaan....Paprupojista en tiedä. Nehän saavat lisää saunomisestakin. Sinänsä ymmärrettävää:Siellä tulee hiki. Joka duunipaikassa on taatusti hauskaa oman 'tiimin' kanssa. Mä aloitan nyt lomailun. Olikohan tää jo tässä? Toivottavasti. Onneksi se vitun lakko/työsulku loppui!

Jumalauta että ihminen voi olla kateellinen! Onko se sulta pois jos muut saa parempaa palkkaa? Mitä :david: te olette valinnut liiton johtoon, jos ne ei saa asioita ajettua haluamallanne tavalla? Mene kuule valkeakoskelle lotilaan pariksi vuodeksi oppiin ja sieltä sitten paratiisiin eli paperitehtaalle... Tai taidat olla sen verran pipi päästä, ettet pääse psykologisista testeistä läpi. Pidä sä vaan siellä vanhassa työpaikassa "kundien kanssa hauskaa"!

En ole kade. Minua vituttaa kohtuuttomuus. Jokainen on liksansa ansainnut, mutta kun tiedetään millä tavalla paperiliiton mahti on kiristämällä 'vanhaan hyvään aikaan' saavutettu, se kismittää nykyisessä maailmantilanteessa kun koko saatanan Suomea muutenkin ulkoistetaan. Heitä tuo kateellisuusteema miljoonille muille suomalaisille palkansaajille.

Tätä asiaa on jauhettu täällä 79 sivua ja minun tekstieni osuus siitä on hyvin mitätön. Silti yleissävy on ollut paperiliiton vastainen.

En mene mihinkään lotilaan, enkä edes vaihtaisi nykyisiä hommia paperitöihin:-) Vielä...Edes tuplaliksalla. En kestäisi sitä Valkeakoskella leijuvaa paskanhajua.

Jättäisit kuitenkin henkilööni kohdistuvan arvostelun pois poikaseni. Minäkään en ole syyllistynyt tässä keskustelussa siihen.

Tunnen itseäni jonkin verran tietääkseni etten ole "pipi päästäni". Pääsen läpi mistä tahansa testeistä, olivat ne fyysisiä tai psyykkisiä. Siksipä ainoa kaduttava asia elämässäni on se, etten aikanaan jatkanut opiskelujani vaikka silloin vielä pääsi korkeakouluihin nykyistä helpommin.

ozzie sanoi:
En ole kade. Minua vituttaa kohtuuttomuus. Jokainen on liksansa ansainnut, mutta kun tiedetään millä tavalla paperiliiton mahti on kiristämällä 'vanhaan hyvään aikaan' saavutettu, se kismittää nykyisessä maailmantilanteessa kun koko saatanan Suomea muutenkin ulkoistetaan. Heitä tuo kateellisuusteema miljoonille muille suomalaisille palkansaajille.

Tätä asiaa on jauhettu täällä 79 sivua ja minun tekstieni osuus siitä on hyvin mitätön. Silti yleissävy on ollut paperiliiton vastainen.

En mene mihinkään lotilaan, enkä edes vaihtaisi nykyisiä hommia paperitöihin:-) Vielä...Edes tuplaliksalla. En kestäisi sitä Valkeakoskella leijuvaa paskanhajua.

Jättäisit kuitenkin henkilööni kohdistuvan arvostelun pois poikaseni. Minäkään en ole syyllistynyt tässä keskustelussa siihen.

Tunnen itseäni jonkin verran tietääkseni etten ole "pipi päästäni". Pääsen läpi mistä tahansa testeistä, olivat ne fyysisiä tai psyykkisiä. Siksipä ainoa kaduttava asia elämässäni on se, etten aikanaan jatkanut opiskelujani vaikka silloin vielä pääsi korkeakouluihin nykyistä helpommin.

Mitä sillä väliä on vaikka sinne on nykyisin vaikea päästä, jos kerran pääset kaikista testeistä läpi. Ja harvoin sitä itse osaa arvioida jos päässä viiraa....

Ok.. pyydän anteeksi kun menin henkilötasolla arvostelemaan tuntematta yhtään henkilöä. Mutta sitä en tajua kun kaikki vaatii paperityöntekijöitä suostumaan huomattaviin TES heikennyksiin muitta mutkitta. Suostuisiko esim. teidän alan työntekijät jos tulisi sairasloma karenssit, lomien pilkkomiset yms. heikennykset, ja vielä kaikki paska samassa esityksessä?

Ei tietenkään suostuisi! Totta helvetissä mä tajuan että työnantaja kokeili todella rajusti tässä kepillä jäätä. Olin jopa alussa enemmän teidän puolellanne, mutta kiistan pitkittyessä tuli ilmi omituisia asioita jotka kallistivat kantani toiseen suuntaan. Ihan yksityiskohtana vaan sana 'saunalisä'. Se ei mene mun kurkusta alas

Tietenkin nuo sairaslomakarenssit jne. läpimennessään olisivat olleet edessä kaikilla seuraavalla tupo-kierroksella. Oltaisi menty ajassa sata vuotta taaksepäin.

Ylen nettisivun mukaan sopparin yksityiskohtia ei vieläkään kerrota, mutta paperiliiton valtuusto on sen hyväksynyt. Metsäteollisuus kokoontuu parhaillaan.

Tämän verran siellä oli tietoa:

Uusi työehtosopimus koskisi noin 24 000:tta työntekijää. Alustavien tietojen mukaan sopimus mahdollistaisi työt jouluna ja juhannuksena sekä avaisi tien ulkopuolisen työvoiman käytölle paperialan tuotantolaitoksissa.

Olen jo liian vanha opiskelijaelämään ja elämä kuitenkin rullaa sopivasti radallaan nyt. Varma? vakituinen duuni on kuitenkin aika arvokas asia. Eli sitä väliä.

ozzie sanoi:
Ihan yksityiskohtana vaan sana 'saunalisä'. Se ei mene mun kurkusta alas
Eikö teillä ole lauantailisää ollenkaan? Siitä tuossa on pohjimmiltaan kysymys.

Edit: Taitaa saada myös aattopäivistä tuota

Joka alalla tietenkin maksetaan ylimääräistä jos olet jouluna, juhannuksena, vappuna jne tai sunnuntaisin töissä. Lauantaista ja aatoista tulee mitätön korvaus. Tunnustan että teidän alanne terminologia on mulle vieras, enkä siksi ymmärtänyt sanaa saunalisä.

Muuten pysyn sanojeni takana ja lopetan osaltani tämän puimisen tähän. Helvetin hienoa että rajamiehetkin saivat sopimuksen ja maa on taas raiteillaan.

Hyvää kesää!

Toivotaan nyt, että työrauha palaa suomeen ja JOKA ALALLE!!

On kaikkien etu, että meillä kaikilla on töitä. Ja kaikkia töitä tarvitaan.

HYVÄÄ KESÄÄ toivottaa DINO!

Ps. Sopimusta ei ole vielä julistettu, joten siitä saattaa vielä jotain keskustelutynkää löytyä, mutta itse olen jo lähes kaiken sanottavani ja mielipiteeni kertonut. Luulen tai ainakin toivon, että tuo sopimus on sellainen, että se ajaa meidän kaikkien etuja.

Hyvä on...Kiitos vastauksista. Ehkä emme pääse täydelliseen yhteisymmärrykseen, mutta sopuun kuitenkin.

Ei nimitellä puolin eikä toisin. Olen muuten kropaltani enempi gorilla tai simpanssi kuin marakatti, jos nyt johonkin apinaan täytyy verrata:-)

Ei Valkeakoskella tosiaan enää haise. Jäin oikein funtsimaan asiaa kun se ennen oli aina perinne Tampereelle mennessä.

Olenpas mä nyt sovinnollinen. Mutta parempi näin kuitenkin.

Edelleen sitä kesää. Mulla alkoi loma eilen. Sulla kohta.

On noissa Ozzien kirjoituksissa vinha perä.

Aikaisemmin paperiteollisuus oli Suomessa täysin dominoiva teollisuudenala, ja tätä käyttivät hyväksi sekä paperiteollisuus että paperiliitto.

Paperiliitto pystyi ja pystyy edelleen alan piirteistä johtuen käyttämään lakkoilua huomattavana aseena palkka- ja työehtoneuvotteluissa.

Aikaisemmin, "markka-aikana", homma toimi siis näin:
paperiliitto lakossa -> lisää liksaa -> paperiteollisuuden kilpailukyky heikentyi, ja teollisuus painosti markan devalvointiin -> kilpailukyky jälleen ok -> paperiteollisuus lakkoon -> lisää liksaa -> devalvaatio -> lisää liksaa -> devalvaatio jne jne.

Paperiteollisuuden heikentynyt kilpailukyky maksatettiin siis koko kansalla devalvoimalla markka, eli laskemalla markan arvoa. Muiden alojen palkat, esimerkiksi hoitoalan, eivät todellakaan nousseet paperityöläisten tahtiin.
Ja kas, yhtäkkiä paperityöläisten tulotaso on jotain käsittämätöntä työn vaativuuteen nähden suhteessa muiden suomalaisten tulotasoon.
Nyt euron aikana tuo ralli ei enää onnistukaan...

Jatketaanpa lakkoilusta vielä kun vauhtiin päästiin....

Lakkoase on tehokas niillä aloilla, joilla lakoilla voidaan aiheuttaa suuria taloudellisia tappioita. Näitä aloja ovat esimerkiksi monet teollisuuden alat missä tuotantokoneiden pysäytys lyhyeksikin aikaa aiheuttaa huomattavia tappioita. Samanlaisessa tilanteessa ovat myös ahtaajat, jotka voivat seisauttaa konttiliikenteen ja samalla esimerkiksi pilaannuttaa konteissa olevat elintarvikkeet. Tämä alkaa mielestäni lähentyä jo vandalismia, jossa toisten omaisuutta tuhotaan...

Tilanne on ihan toinen monilla muilla aloilla, esimerkiksi virkamiehillä, palvelualan työntekijöillä ja opettajilla. Koulut esimerkiksi voisivat olla käytännössä vaikka puoli vuotta kiinni, eikä se Suomen taloutta kaataisi. Monet alat eivät myöskään saa tai käytännössä voi lakkoilla pitkään, esimerkiksi hoitoala, palomiehet ja poliisit.

Pitkässä juoksussa ne alat, joilla on toimiva lakkoase, saavat paremman tulotason ja edut. Lakkoiluun perustuva palkkojen määritys ei johda "oikeudenmukaiseen" tulonjakoon. Palkka ei perustu työn vaativuuteen, tarvittavaan koulutukseen tai edes vastuuseen. Ison palkkapussin saa sillä jos pystyy tarvittaessa aiheuttamaan lakkoilulla paljon taloudellista vahinkoa.

Noh, tulipa avauduttua, mutta näinhän se maailmaa toimii. Parempaa mallia en tiedä, mutta esimerkiksi ahtaajien lakko-oikeutta kaventaisin ja rankasti.

Kyllähän metsäteollisuus tässä sai ne keskeisimmät asiat läpi ja paperiliitto kyykkäsi. Voihan paperiliitto toki näennäisenä voittajana itseään pitää kun teollisuuden enemmänkin yleiseen mielipiteiseen vaikuttaneet provot eivät -yllättäen- menneet läpi.

Koneet käy nyt niinkuin teollisuus haluaa ja tie ulkoistamiselle on auki.

Olisivat paperimiehet varmaan muullakin konstilla saaneet 7 viikkoa palkatonta lomaa (noin 13% vuosiansiosta) + lomapäivien menetykset, mutta vaikeimman kautta sitten :D Paperiliiton luulemat raskaat painostuskeinot, ylityökielto, pari lakkopäivää ja muiden liittojen "tuki" osoittauivat suutareiksi. Työnantaja näytti miten työtaistellaan, työsululla osoitettiin että liiton "painostuksilla" ei ollut mitään merkitystä. Liiton hokema "saavutetuista eduista ei luovuta" sai kummasti uuden käänteen, kyllä niitä heikennyksiä vaan tuli.

Tulevaisuudessa paperiliitto ja SAK varmasti lähtevät toisin ajatuksin neuvottelemaan TES:stä teollisuuden kanssa.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom