Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Kuka sitä näillä helteillä olisi töihin halunnutkaan? "Neuvotteluja jatketaan ehkä ensi viikolla"

Että semmosta... :rolleyes:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarre55 sanoi:
Siinähän tuli liittosi ydinideakin samalla esille. Pitkänäköisyydestä viis veisaatte. :D

Niin ja sulle ei kelpaisi mahdollisimman paljon, mahdollisimman vähällä??

IsoDino sanoi:
Avaa mies(poika) silmäsi...

Kai sitä ny herran jestas ennenkin on lähdetty muualle opiskelemaan ja töihin kun kotoa 2 km säteelle. Ja miksi pitäisi lähteä pienelle paikkakunnalle???? Kouluja ja eriasteisiakin vielä löytyy ympäri Suomea. Ja tuo "isi koneelle" on jo niin kulunut juttu... Sitten tytöt/naiset paperialalla.. suuressa kasvussa naisten osuus kokoajan. Mm. UPM:n omasta Lotilan koulusta valmistuu joka vuosi useita naisia.

Suhteet rulaa edelleen paperialalla muita aloja kovemmin. Yritätkö itsellesi nyt todistella, että isäsi työskentely tehtaalla ennen sinua ei olisi auttanut sinne pääsyäsi? Ammattitaitosi on varmasti kova. Sitä en kiistä, mutta ei kannata sulkea silmiä todellisuudelta Paperiliiton tyyliin...

Antza sanoi:
Suhteet rulaa edelleen paperialalla muita aloja kovemmin. Yritätkö itsellesi nyt todistella, että isäsi työskentely tehtaalla ennen sinua ei olisi auttanut sinne pääsyäsi? Ammattitaitosi on varmasti kova. Sitä en kiistä, mutta ei kannata sulkea silmiä todellisuudelta Paperiliiton tyyliin...

Isäni ei ole ollut samassa firmassa töissä kuin minä. En edes ole ikinään samaan firmaan töihin hakenut.
Itse olen päässyt töihin ammattikoulutodistuksella (paperiprosessinhoitaja) ja valinnan (testit suoritti, mm. tekniset testit ja psykologiset) teki Anders Consulting Oy.

IsoDino sanoi:
Työnantajan tulee ilmoittaa kaksi viikkoa ennen, jos sheemaan tulee muutoksia eli tänä juhannuksena tuo mahdollinen uusi sopimus ei vielä päde!!!

No niin, neuvottelut keskeytyivät. IsoDinon juhannus on pelastettu! :D Saavutetut edut ovat vielä voimassa tämän kesän.

Tuo huomioon ottaen taisi työnantajapuolella olla aika vähän todellista motivaatiota pyrkiä sopimukseen ihan vielä. No, säästyypähän juhannusseisokin palkat.

Hm, Viipurissa taisi viikonloppuna tapahtua ensimmäinen (uutisoitu) paperikiista- pahoinpitely. Kaksi suomalaista miestä hakkasi kadulla työmatkalla ollutta suomalaista Helsingin Sanomien toimittajaa, joka oli kirjoittanut paperikiistasta paperimiehiä kritisoivaan sävyyn.

IsoDino sanoi:
Isäni ei ole ollut samassa firmassa töissä kuin minä. En edes ole ikinään samaan firmaan töihin hakenut.
Itse olen päässyt töihin ammattikoulutodistuksella (paperiprosessinhoitaja) ja valinnan (testit suoritti, mm. tekniset testit ja psykologiset) teki Anders Consulting Oy.

Pidetään nyt hieman paperimiesten puoltakin vaikka olenkin enemmän tuon työnantajan puolella. Luulisin, että vaikka suhteet varmasti merkkaavat jotakin ja sukulaisen on helpompi (ehkäpä) päästä töihin paperitehtaalle (on suosittelijoita) niin eiköhän sinne ilman suhteita kuitenkin suurin osa pääse nykypäivänä juuri Dinon mainitsemin perustein.

Tuo mahdollisimman paljon mahdollisimman vähällä on ihan kiva haave. Kyllä mäkin olisin kotona jos sais saman rahan kuussa mitä nyt tai hieman vähempikin kyllä kelpais. Tosiasia on kuitenkin se, että työntekijän palkka on sijoitus mille odotetaan jonkinlaista tuottoa, mahdollisimman korkeata tietenkin. Teidän palkkanne ei ole ehdes sitä ihan pienintä luokkaa. Kyllä sen eteen pitäisi mielestäni löytyä motivaatiota tehdä hieman enemmänkin

Outoa, paperikiista on jatkunut jo kuukauden eikä suomi ole vieläkään pysähtynyt rukoilemaan kilttejä paperisetiä takaisin töihin!

Olikohan joillain aavistuksen verran vääristynyt käsitys työnsä tärkeydestä?

Oli se hienoa katsoa kuukausi sitten kun ihmiset hamstrasivat suupielet vaahdossa paskapaperia, kumma kun monella ei käynyt mielessä että huussipaperia valmistetaan muuallakin kuin suomessa.

Onko mukava nähdä ja odottaa kumpi osapuoli sitten loppujen lopuksi "taipuu" vai pystytäänkö vielä kompromissiin. Luulen että työnantajapuoli on saanut tarpeekseen paperimiesten latelemista työsuhdeehdoista, niin että lakko jatkuu vielä toisenkin kuukauden. Minkähänlaisia vaikutuksia lakolla tulee olemaan pitkällä tähtäimellä paperiteollisuuden tuottavuuteen ja työllisyyteen?

Asten sanoi:
Outoa, paperikiista on jatkunut jo kuukauden eikä suomi ole vieläkään pysähtynyt rukoilemaan kilttejä paperisetiä takaisin töihin!

Oli se hienoa katsoa kuukausi sitten kun ihmiset hamstrasivat suupielet vaahdossa paskapaperia, kumma kun monella ei käynyt mielessä että huussipaperia valmistetaan muuallakin kuin suomessa.
Samaa ihmeteltiin täälläkin. Kummaa homma moinen hössötys, menee samaan sarjaan "muualla ei osata tehdä taloja", "eihän niillä ole vessanpönttöjä, eikä edes pankkikortteja" ja "eihän ne tiedä edes saunasta saati lenkkimakkarasta mitään" kanssa. Suomessa taidetaan pitää itseä pikkasen liika fiksuna.

Kuten Mixukin jo kirjoitti:

Iltasanomat sanoi:
Toimittaja hakattiin paperikiistan takia

Paperialan työehtoneuvotteluiden kuumentamat tunteet ryöpsähtivät pintaan kyseenalaisella tavalla, kun Helsingin Sanomien toimittaja pahoinpideltiin Viipurissa viikonloppuna.

Pahoinpitelijät olivat suomalaisia. Silminnäkijöiden mukaan he hakkasivat työmatkalla Venäjällä olleen toimittajan, koska eivät pitäneet HS:n paperikiistaa koskeneista kirjoituksista.

Lappeenrannan poliisi tutkii tapauksen. Tekijöiksi on kerrottu kaksi miestä, joista toinen on keski-ikäinen ja toinen hieman nuorempi.

Hakattu toimittaja ei ole osallistunut paperialan neuvotteluja koskeneeseen uutisointiin millään tavalla.

Pahoinpitely tapahtui lauantain ja sunnuntain vastaisena yönä lähellä hotellia, jossa toimittaja ja työmatkalla hänen kanssaan ollut valokuvaaja majoittuivat. He keskustelivat kadulla ääneen työasioista, kun mieskaksikko hyökkäsi kimppuun takaapäin.

Silminnäkijöiden kertoman mukaan pahoinpitelyä säestivät lehden paperikiistakirjoittelua koskeneet kommentit..

ja paskaa sataa.. :hyper:

Asten sanoi:

Onko mukava nähdä ja odottaa kumpi osapuoli sitten loppujen lopuksi "taipuu" vai pystytäänkö vielä kompromissiin. Luulen että työnantajapuoli on saanut tarpeekseen paperimiesten latelemista työsuhdeehdoista, niin että lakko jatkuu vielä toisenkin kuukauden. Minkähänlaisia vaikutuksia lakolla tulee olemaan pitkällä tähtäimellä paperiteollisuuden tuottavuuteen ja työllisyyteen?

Kiltit paperisedät ehkä menisivätkin mielellään töihin, mutta kun tuhmat metsäteollisuudensedät eivät päästä :rolleyes:

Hakkais mielummin herra Metsäteollisuuden, niin tulis neuvotteluihinkin jotain uutta!!

IsoDino sanoi:
Hakkais mielummin herra Metsäteollisuuden, niin tulis neuvotteluihinkin jotain uutta!!

Niin tai sit sen oikeesti säkin näkösen tyypin :lol2:

IsoDino sanoi:

Ok... sorry, nyt vedän sanani aiheesta takaisin :nolo:

Paperin toimihenkilöt(7000) on näemmä päässeet sopuun. Joulu ja juhannus 3xpalkka, vuosityöaika lyhenee 11h.
Eivät ollet lakossa/työsulussa.

Arvaa huviksesi kuinka suuri osa noista toimihenkilöistä on töissä Jouluna tai juhannuksena? Ei kovin suuri..

uga sanoi:
Arvaa huviksesi kuinka suuri osa noista toimihenkilöistä on töissä Jouluna tai juhannuksena? Ei kovin suuri..

No nehän tyhmiä on, siitä kun saa kolminkertaisen palkan..

Normaaleja konttorirottia ei päästetä töihin. Vain välttämätön porukka tekee pyhinä, toki kolminkertaisella palkalla. Eikä se työnantaja jatkossa yritä tehtaita pyörittää ehdoin tahdoin juuri pyhinä. Eiköhän seisokkeja pyritä juuri pyhinä pitämään, johtuen juuri palkkakustannuksista. Ei kuitenkaan niin, että kaikki Suomen koneet seisoisivat samoina pyhinä..

Tämä homma alkaa yhä enemmän saamaan NHL:n työsulun piirteitä. Pelaajat vastustivat palkkakattoa, paperimiehet juhannus- ja joulutöitä. Pelaajat halusivat pelata, mutta työnantajat asettivat työsulun, samoin teki metsäteollisuus. Pelaajat myöntyivät pitkän työsulun jälkeen palkkakattoon... Saas nähdä kestääkö työsulku yhtä kauan kuin rapakon toisella puolella. Ylipalkattu otti toisesta mallia eli mitä iso edellä sitä pieni perässä.

Oma veikkaukseni on, että se on tuo ulkoistamiskysymys, mistä enimmäkseen kiikastaa. Paperin liittokokoushan valtuutti liiton sopimaan jussi&jouluseisokeista ilman "merkittävää" työajanlyhennystä. Itse ainakin tulkitsisin tuon niin, että juhannus- ja jouluseisokeista olisi päästy sopuun (paperiliitto olisi tullut vastaan).

Voihan tuo "merkittävä" tietysti tarkoittaa ihan mitä vaan...

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom