Älkää nyt jaksako ihmetellä sitä kuinka metsäteollisuus tekee tässä isojakin tappiota. Voi hyvinkin olla että tappiota ei lyhyessäkään juoksussa tule yhtään, päinvastoin. Muutamankin prosentin paperin hinnannousu (nythän hinnat alhaalla) tuo jo vuodessa yli sata miljoonaa euroa. Tuo 40milj. euroa tappiota mitä hoetaan ei ole varsinaisesti tappiota vaan menetetyn tuotannon arvo vain. Tehdas säästä lisäksi palkkakuluissa mukavasti, päälle tulee vielä tehtaan seisottamisesta säästöä, mm. sähkö ja sen sellaiset. Paperifirmojen kurssikin taisi pikkaisen nousta sulun alussa :D
Joskus "ennen vanhaan" paperitehtaiden seisottaminen olisi tosiaan ollut kallista puuhaa ja siksipä omistaja antoikin periksi missä tahansa paperiliitolle. Kyllä omistajaa kiinnostaa vain ja ainaostaan raha, se mitä jää viivan alle. Jos tässä nyt oikeasti omistajille tulisi suurella riskillä suuret tappiot niin ei tähän leikkiin olisi ryhdytty. Nythän metsäteollisuus melkeinpä halusi tätä itse. Keväällä jo vinkattiin useille tilaajille että tilaavat paperia vähän reilummin varastoon.
Joten tämä sulku tulee tuskin mitenkään näkymään metsäteollisuuden tuloksissa pidemmällä aikavälillä. Ei paperia enää tehdä vain suomessa eikä suomen tuotannolla ole mitään isompaa merkitystä. Jos tehtaat seisoo kuukauden niin se on vain 0,3% maailman paperituotannosta. Tuo 0,3% on äkkiä ajettu jossain muualla, jossain missä palkkakustannuksetkin on edullisempia.
Muille firmoille, kunnille jne tästä tulee kyllä takkiin ja pahasti. Mutta sehän ei omistajia kiinnosta. Kyseessä on busines eikä unicef -toiminta.
Metsäteollisuus varmaan arvasikin että paperiliitto ei ehdotusta hyväksy, joten samapa tuo vaikka he itse sitten sanovat että "kyllä sopii". Saavat ainakin yleistä mielipidettä omalla puolelleen enemmän ja ehkäpä muiden liittojen on taas vähän vaikeampaa antaa tukea, jos sitä nyt muutoinkaan paljon olisi tullut. Kyllä tässä mun mielestä paperiliitto pistää nyt oman tilanteensa tukalaksi. Muut liitot ei ole innoissaan tukemassa, yleinen mielipide ei ole puolella kovin vahvasti jos ollenkaan, liiton sisällä ja kentällä rivit repeilee. Moni haluaisi varmaan jo töihin