Metalliliitto veti tukensa Paperiliitolta
Paperiliiton muilta ammattiliitoilta työehtokiistassa saama tuki horjuu pahasti.
SAK:n suurin teollisuusliitto Metalliliitto ilmoitti lauantai-iltana, että valtakunnansovittelija Juhani Saloniuksen sovintoesitys on sen mielestä työntekijöille yhtä hyvä kuin tupo, jonka ulkopuolelle Paperiliitto jäi viime syksynä työnantajan vaatimuksesta.
Näin ollen Metalliliitolla ei ole enää viestintäpäällikkö Matti Putkosen mukaan tarvetta auttaa Paperiliittoa tukitoimin. "Meillä ei ole enää edellytyksiä tukea Paperiliittoa tässä asiassa", hän sanoi.
Myös muiden liittojen johtajat suhtautuvat Paperiliittoon aiempaa varautuneemmin. He eivät suoraan peruneet tukeaan mutta ihmettelivät, miksi Saloniuksen esitys ei kelpaisi paperityöntekijöille.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan Saloniuksen sovintoesitys on työntekijöille hieman anteliaampi kuin tupo.
"Olen äärimmäisen huolestunut, miten tästä eteenpäin mennään. Minulla on mielikuva, että sovintoesitys oli huolellisesti laadittu, ja meille se olisi ollut hyväksyttävissä", Toimihenkilöunionin puheenjohtaja Ilkka Joenpalo sanoi lauantaina.
Kun Joenpalolta kysyy, aikooko TU tukea Paperiliittoa, vaikka se hylkäisi sovintoesityksen, hän vastaa tukevansa "omia neuvottelijoitaan".
Kemianliiton puheenjohtaja Timo Vallittu sanoo, että Kemianliitto on valmis tukemaan Paperiliittoa, jos Paperiliitto katsoo, että työnantajan vaatimukset "olennaisesti huonontavat" nykyistä tilannetta.
Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi vakuutti, että parisataa rakennustyöntekijää menee tiistaina joka tapauksessa tukilakkoon, jos paperiteollisuudessa ei synny sopimusta.
Paperiliiton puheenjohtaja Jouko Ahonen kiisti, että Paperiliiton neuvottelukunta tai hän itse olisivat jo päättäneet sovintoesityksen hylkäämisestä, kuten Helsingin Sanomat kertoi lauantaina.
"Me määrittelemme kantamme vasta sunnuntaiaamuna kello 10", Ahonen sanoi.
Ahonen piti tervetulleena, että maan hallitus vetosi perjantaina lakon lopettamiseksi.