Dex Dexter sanoi:
Olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelua täällä. Asuin itse lapsuuteni paperitehdaspaikkakunnalla ja jo silloin huomasin miten valtavaa kateutta paperimiehet tuntuvat herättävän. Heidän palkkojaan kauhistellaan ja töitä vähätellään tyyliin "siellä monitorien äärellä nukkuvat". Paikallislehtien yleisönosastopalstoissa heitä on haukuttu niin kauan kuin muistan. Ja mikähän heidän vikansa on? Heillä on hyvä palkka, heidän työnantajallaan on hyvä palkanmaksukyky. No oletetaanpa, että paperimiehiltä otettaisiin suurin osa eduista pois ja palkka vaikka puolitettaisiin. Kuka meistä siitä hyötyisi? Kenelle ne säästyneet rahat menisivät? Hyötyisikö tavallinen suomalainen paperimiesten huonommasta palkasta jotenkin? Hyötyisikö joku siitä että paperiteollisuuden siivoojan palkka laskisi 30%? Saisiko esim. lastentarhan opettaja enemmän palkkaa kun paperimieheltä otettaisiin sitä pois? Vastaus on ei, metsäyhtiöt vaan tekisivät vielä hiukan enemmän voittoa kuin nyt, ja osakkeen omistajat (joista suuri osa ulkomaisia) saisivat taas enemmän osinkoja. Eli tässä ovat nyt aivan selkeästi vastakkain työtä tekevät tavalliset suomalaiset ja voittojaan maksimoimaan pyrkivät metsäyhtiöt. Luulisi, että puolen valitseminen tässä tilanteessa olisi helppoa...mutta ei näytä tämänkin keskustelun perusteella olevan. Mutta kateushan se aina tässä maassa jyllää. Niin ja en sitten itse ole millään tavalla tekemisissä ko. teollisuuden alan kanssa.
Koitetaan taas kerran vääntää rautalangasta: tätä ketjua ei aloitettu haukkumaan paperimiehiä, väittäisin että itse en ole koskaan aiemmin ottanut minkäänlaista kantaa koko paperimiesten tilanteeseen.
Ketjun aloitti IsoDino, joka alkoi kitistä työnantajan vaatimuksista. Mutta siihen asiaan: Jos kyse olisikin vain siitä, saako paperimies pientä palkkaa vai suurta palkkaa, tästä tuskin edes syntyisi täällä keskustelua. Kyse on siitä, suostuuko paperimies tinkimään edes vähän eduistaan, jos siitä palkaksi saa pitää täysin ylipalkatun työnsä. Paperimiehet ilmeisesti luulevat edelleen olevansa systeemin huipulla, vaikka työnantaja pitää heidän työtään niin arvokkaana että on valmis vapaaehtoisesti luopumaan siitä kuukauden ajaksi.
Kuten aiemmin sanoin, kyse on lopulta siitä, onko parempi olla työtön huippupalkatulla alalla vai työssäkäyvä hiukan huonommin palkatulla. Paperiliitossa kuvitellaan että se olisi jotenkin työntekijän asia päättää kuka työnantajan tehtailla saa olla töissä, ja muutenkin homma on kuin ankkalinnasta. Kuten olen jo useampaan otteeseen todennut, minulle se on autuaan yhdentekevää mitä paperimies saa palkakseen, mutta se ei poista sitä faktaa että tämänhetkinen palkkaus on todella vääristynyt ja markkinataloudellisesti sairas ilmiö, joka todennäköisesti tulee ennemmin tai myöhemmin poistumaan joka tapauksessa. Kyse on vain siitä poistuuko se mallilla a) tuotanto siirretään muualle b) täkäläinen paperiliitto ottaa järjen käteen
Suomalainen paperimies:
kapitalisti, mitä tulee teollisuustyön palkkaukseen verrattuna esim. ns. kunnalliseen sektoriin
sosialisti, mitä tulee paperimiesten palkkoihin verrattuna omistajien tuloihin tai korkeakoulutettujen palkkoihin
"ei kuulu mulle" -mies, mitä tulee paperimiesten palkkoihin verrattuna muiden teollisuuden alojen työntekijätason palkkauksiin
solidaarisuuden kannattaja, mitä tulee muiden teollisuuden alojen tukitoimiin paperimiesten palkkojen hyväksi
porvari, mitä tulee elintasoon
duunari, mitä tulee työmoraaliin.