Mulle keskustelu paperin lakosta oli oikeastaan enemmän kuin yhdentekevä ennen kuin alettiin puhua yleislakosta. Olen kesätöissä muovitehtaassa, jonka asiakkaat käyttävät suuressa määrin raaka-aineinaan muovia ja paperia/kartonkia. Paperin/kartongin loppuessa esim. kahden viikon työsulun takia asiakkaat luonnollisesti lopettavat myös muovin ostamisen. No muutama viikko voidaan tavaraa ajaa varastoon, jolloin paperin lakko ei koskettaisi ihan niin pahasti suoraan meitä, mutta luonnollisesti paperin lakon/työsulun pitkittyessä tai yleislakon astuessa voimaan tehtaat menee alas meilläkin.
Jos taas puhutaan työsulun oikeutuksesta niin eiköhän tuolla työnantajalla ole täysi oikeus siihen. Tähän asti kun rulla-api...Miehet ovat voineet aiheuttaa merkittävää taloudellista vahinkoa työnantajalle ylitöiden tekemisen lopettamisella ilman, että omaan tilipussiin on pahemmin kajottu. Eikai työnantajakaan loputtomasti tällaista niele. Siinä mielessä arvostan paperiliittoa, että se todellakin raivaa tietä tässäkin tapauksessa muidenkin liittojen tulevia kierroksia ajatellen.
Mutta entäs ne karenssit? Kertokaa nyt joku fiksu mulle, että koetetaanko tällä nyt poistaa paperimiehien turhia palkallisia krapula/motivaatiolomia? Eikai se nyt perkele normaalille terveelle miehellä mikään menetys ole muutama palkaton sairaspäivä vuodessa varsinkin kun otetaan huomioon paperin palkat. Tai ulkopuolisen työvoiman käyttö? Onko tilanne oikeasti niin naurettava, että edes siivouspalveluita ei voida ulkoistaa vaan nämäkin hommat pitää hoitaa sisäisesti? Kuuluko tämä tosiaan niihin asioihin joista duunareiden kuuluu saada päättää? En ole koskaan kuullut, että missään on mahdollista kieltäytyä tekemästä samoja töitä esim. vuokratyövoiman kanssa. "No kun liitto kieltää kuuluu varmaan monestakin suusta nyt". Mun puolesta wc-paperimiehet voi lakkoilla ja olla tekemättä ylitöitä, mutta työnantajalle kuuluisi tässä tapauksessa oikeus palkata tekemään töitä sellaisia miehiä, joita se työnteko oikeasti kiinnostaa. Halukkaita varmaan riittäisi. Itseäni ajatellen parempi olisi jos asiakasyritykset ostaisivat sen tarvitsemansa paperin/kartongin sieltä kiinasta. Jäis meiltäkin turhat työnseisaukset pois.