Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Lupasin reilut pari viikkoa sitten?, että en tähän threadiin enää kajoa, vaikka hammasta purren olen tätä sivusta seuraillut. Aika hyvin lupaus piti. Tämä koko keissi on valitettavasti myös reaalielämässä jo mennyt täysin naurettavaksi nimenomaan ammattiliiton vuoksi. Valittavasti.

Kuulutan vielä kerran. Ammattiliiton ajama fakki-idiootti -mallinen ideologia on tainnut viimeistään nyt tuhota ison palasen sen olemassaolon oikeutuksesta. Harmi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
ringside sanoi:
Filosofiset keissit perustuu lähes aina fiktiivisiin ääritapauksiin, mutta sopiihan näitä aina itse kunkin miettiä.

Jatketaan tästä. Uskon, että myös neuvotellessa voisi miettiä seuraavaa:

Sufi-runoilija Rumi sanoi:
Out beyond ideas of right doing and wrong doing there is a field. I will meet you there.

:love:

Veikkaisin, että myötätuntoa ei juurikaan heru ja puheet yleislakosta on vain viimeinen oljenkorsi paniikissa olevalla liitolla. Ei ehkä hirveesti kiinnosta mennä lakkoon paperimiesten puolesta, kun juuri on omalla alalla saatu uusi sopimus. En muuten olisi mennyt lakkoon edes oman liiton asioiden edestä.

Itse laittaisin rahat likoon sen puolesta että tukea löytyy jos sitä pyydetään.
Ei ehkä yleislakon muodossa mutta jotain ilkeitä pikkulakkoja. Toivotaan kuitenkin ettei tarvitse lakkoilemaan ruveta.

Hartman sanoi:
Itse laittaisin rahat likoon sen puolesta että tukea löytyy jos sitä pyydetään.
Ei ehkä yleislakon muodossa mutta jotain ilkeitä pikkulakkoja. Toivotaan kuitenkin ettei tarvitse lakkoilemaan ruveta.

Paperityönantajat varmaan ihan hitsisti pelkää sitä, että paperia joka jää tuottamatta, ei saa kuljetettua. Tai että HKL ei kuljeta paperimiehiä töihin joita ei tehdä.

.,.

ardilha sanoi:
Paperityönantajat varmaan ihan hitsisti pelkää sitä, että paperia joka jää tuottamatta, ei saa kuljetettua. Tai että HKL ei kuljeta paperimiehiä töihin joita ei tehdä.

.,.

Taitaa olla ihan oikeasti murheista pienimmät nämä jos joku yleislakko nyt tulisi. Voisi muilta aloilta tulla "pientä" painostusta, joka mahdollisesti vauhdittaa neuvotteluita.

Toivotaan nyt kuitenkin, että sopuun päästään ilman tällaisia toimia.

Timba79 sanoi:
Taitaa olla ihan oikeasti murheista pienimmät nämä jos joku yleislakko nyt tulisi. Voisi muilta aloilta tulla "pientä" painostusta, joka mahdollisesti vauhdittaa neuvotteluita.

Toivotaan nyt kuitenkin, että sopuun päästään ilman tällaisia toimia.

En tiedä minkälaiseksi ihmiset yleislakon kuvittelevat, mutta miten ihmeessä sillä saataisiin kiristettyä paperiteollisuuden omistajia? Suomen valtio lakkaisi olemasta ennen esim. UPM:ä.

Ennenkin on ollut yleislakko ja hyvin meni:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Ammattiyhdistysten_Keskusliitto
http://info.adm.jyu.fi/main/portti/tiedotteet/2004/09/3059/show_announcement

Timba79 sanoi:

Keneenkähän luulet painostuksen kohdistuvan, jos SAK panee yleislakon pystyyn paperimiesten joulupyhien takia ?

En kannata läheskään kaikkia esille tulleita vaatimuksia (esim sairaspäiväkarenssia) vaikka patamusta porvari olenkin, mutta ei kyllä paperin perusäijien omahyväisyydellä ole mitään rajaa. Yleislakko, :lol2: .

Miksei samantien palata vuoteen nolla. Vain kapitalismin raunioille rakennamme uutta. Ja teemme uutta, aattellisesti puhtaampaa paperia.

.,.

Mistä minä sen tiedän ketä mahdollinen yleislakko loppupelistä nappaa ja ketä ei. Kunhan vain vastasin esitettyyn kysymykseen oman mielipiteeni asiasta. Luulisin että jotain painostusta eri alojen suunnasta voisi tulla sinne paperiomistajien suuntaan jos yleislakko tulisi. Eipä ole minkäännäköistä kokemusta mulla mistään yleislakoista, eli ihan mutulla tässä mennään.

Timba79 sanoi:
Mistä minä sen tiedän ketä mahdollinen yleislakko loppupelistä nappaa ja ketä ei. Kunhan vain vastasin esitettyyn kysymykseen oman mielipiteeni asiasta. Luulisin että jotain painostusta eri alojen suunnasta voisi tulla sinne paperiomistajien suuntaan jos yleislakko tulisi. Eipä ole minkäännäköistä kokemusta mulla mistään yleislakoista, eli ihan mutulla tässä mennään.

Kommenttini ovat olleet yksipuolisia, ja sikäli antavat ehkä väärän kuvan minun asenteistani. Työnantajat ovat ehkä vahvoillakin, mutta jos he päästävät tilanteen työsulkuun, on se täysin älytön ylilyönti. Kyllä asioiden on pakko olla neuvoteltavissa. Jos paperifirmat eivät saa Suomessa yksikköjä kannattamaan siinä missä muuallakin, on kyseessä JOHDON KYVYTTÖMYYS joka on vielä pahempaa kuin äksyt "rulla-apinat". Ainakin omistajan näkövinkkelistä.

.,.

ardilha sanoi:
Jos paperifirmat eivät saa Suomessa yksikköjä kannattamaan siinä missä muuallakin, on kyseessä JOHDON KYVYTTÖMYYS joka on vielä pahempaa kuin äksyt "rulla-apinat". Ainakin omistajan näkövinkkelistä.
No voisikohan ne kansainvälisestikin vertailtuna ylisuuret henkilöstökulut olla (osa)syynä huonoon kannattavuuteen? Nyt kun lihavat vuodet ovat ohitse niin on aika saada sopimuksiin jotain tolkkua ja realismia.

Jansku sanoi:
No voisikohan ne kansainvälisestikin vertailtuna ylisuuret henkilöstökulut olla (osa)syynä huonoon kannattavuuteen? Nyt kun lihavat vuodet ovat ohitse niin on aika saada sopimuksiin jotain tolkkua ja realismia.
Jos oot seurannu niin joka puolella saneerataan jatkuvasti. Tulevaisuudessa tämäkin tilanne muuttuu. Se nyt on selvä, että pyhät lähtee ja ilmeisesti viimeisenä kiistana on tarkennukset ulkopuolisen työvoiman käyttöön.
Mitä sä tärkotat sopimuksessa realismilla ja tolkulla noiden kiistanaiheiden jälkeen?

Jansku sanoi:

On ne osasyynä. Ne eivät kuitenkaan ole vakioituja banaani/riisimaissakaan ikuisiksi ajoiksi. Edelleen olen sitä mieltä, että jos Suomessa ei saa paperin tuotantoa kannattavaksi, ei sitä saa pitkällä tähtäimellä missään.

Mutta on ne pyhäzydeemit älyttömiä silti. Katsotaaan vaan, niin ne lähtee ja paljon muuta etua jää.

.,.

Vuokratyövoima, ympärivuotinen käyttö ja hurjat sairaspoissaolot, onko tosiaan tilanne se, että Paperiliitto ei kykene esittämään yhtään omaa ratkaisuehdotusta näihin kolmeen ongelmaan? Jotenkin on jäänyt sellainen kuva, ettei sieltä suunnalta tule muuta kuin turhaa uhoamista tyyliin: "me ei ainakaan tingitä mistään" ja "rintama pitää". Toivottavasti edes joku Paperiliiton jäsen kykenee esittämään rakentavia ehdotuksia.

Mulle keskustelu paperin lakosta oli oikeastaan enemmän kuin yhdentekevä ennen kuin alettiin puhua yleislakosta. Olen kesätöissä muovitehtaassa, jonka asiakkaat käyttävät suuressa määrin raaka-aineinaan muovia ja paperia/kartonkia. Paperin/kartongin loppuessa esim. kahden viikon työsulun takia asiakkaat luonnollisesti lopettavat myös muovin ostamisen. No muutama viikko voidaan tavaraa ajaa varastoon, jolloin paperin lakko ei koskettaisi ihan niin pahasti suoraan meitä, mutta luonnollisesti paperin lakon/työsulun pitkittyessä tai yleislakon astuessa voimaan tehtaat menee alas meilläkin.

Jos taas puhutaan työsulun oikeutuksesta niin eiköhän tuolla työnantajalla ole täysi oikeus siihen. Tähän asti kun rulla-api...Miehet ovat voineet aiheuttaa merkittävää taloudellista vahinkoa työnantajalle ylitöiden tekemisen lopettamisella ilman, että omaan tilipussiin on pahemmin kajottu. Eikai työnantajakaan loputtomasti tällaista niele. Siinä mielessä arvostan paperiliittoa, että se todellakin raivaa tietä tässäkin tapauksessa muidenkin liittojen tulevia kierroksia ajatellen.

Mutta entäs ne karenssit? Kertokaa nyt joku fiksu mulle, että koetetaanko tällä nyt poistaa paperimiehien turhia palkallisia krapula/motivaatiolomia? Eikai se nyt perkele normaalille terveelle miehellä mikään menetys ole muutama palkaton sairaspäivä vuodessa varsinkin kun otetaan huomioon paperin palkat. Tai ulkopuolisen työvoiman käyttö? Onko tilanne oikeasti niin naurettava, että edes siivouspalveluita ei voida ulkoistaa vaan nämäkin hommat pitää hoitaa sisäisesti? Kuuluko tämä tosiaan niihin asioihin joista duunareiden kuuluu saada päättää? En ole koskaan kuullut, että missään on mahdollista kieltäytyä tekemästä samoja töitä esim. vuokratyövoiman kanssa. "No kun liitto kieltää kuuluu varmaan monestakin suusta nyt". Mun puolesta wc-paperimiehet voi lakkoilla ja olla tekemättä ylitöitä, mutta työnantajalle kuuluisi tässä tapauksessa oikeus palkata tekemään töitä sellaisia miehiä, joita se työnteko oikeasti kiinnostaa. Halukkaita varmaan riittäisi. Itseäni ajatellen parempi olisi jos asiakasyritykset ostaisivat sen tarvitsemansa paperin/kartongin sieltä kiinasta. Jäis meiltäkin turhat työnseisaukset pois.

ardilha sanoi:
On ne osasyynä. Ne eivät kuitenkaan ole vakioituja banaani/riisimaissakaan ikuisiksi ajoiksi. Edelleen olen sitä mieltä, että jos Suomessa ei saa paperin tuotantoa kannattavaksi, ei sitä saa pitkällä tähtäimellä missään.

Mutta on ne pyhäzydeemit älyttömiä silti. Katsotaaan vaan, niin ne lähtee ja paljon muuta etua jää.

.,.
Kyse usein myös suhteellisesta kannattavuudesta. Se on aina helppo sanoa, että menis silti armeijaan, vaikka se olis vapaaehtoista ja ei sijoittaisi rahojaan kohteeseen, josta saa 10-kertaisen tuoton.

Eikö mistään tule suoraa lähetystä itse neuvotteluhuoneesta malliin Studio Julmahuvin koko maata kattavan yleislakon neuvottelut?

"Kuka siellä kusee?"
"Äläkä koske siihen viineriin, Ahonen!"
"Mee ajaan kuule partas, pullanaama! Pullanaama!"

Tuo karenssi kuulostikin vähän erikoiselta ratkaisulta, liekköhän ollut alunperinkin neuvotteluihin tarkoitettu pelikortti.

Status
Viestiketju on suljettu.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom