Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
ringside sanoi:
No pääasiassa, että quottasit, niin saatiin se oikein tuplana tohon :thumbs:

Edit: Niin miten se, että 00 paperitehtailla kuoli yx tyyppi liittyy tähän teidän kinaanne?

Alkuperäiseen aiheeseen ei liitykkään. Oli vaan vastaveto, kun tähän keskusteluun tuotiin taas sairaanhoitajien vastuullisuus.

Eli jatketaan taas aiheesta, eli noista neuvotteluista. Jos joku haluaa näistä edellä mainituista asioista vielä vääntään, perustakoot uuden ketjun sitä varten.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IsoDino sanoi:
Ei vastuullisuuksi voi toisiinsa verrata, kuten ei palkkoja eikä muutakaan. Paperimiehen työ on erilailla vastuullista kuin sairaanhoitajan eli turha korostaa sairaanhoitajan vastuuta, koska he tekevät niin laidasta laitaan töitä, suuri osa ei suoranaisesti ole edes vastuussa ihmisenhengestä. Aivan turhaa vääntöä tälläinen puolin ja toisin.

.

Itsepä innostuit vääntämään ;)

IsoDino sanoi:
Jarrelle... lähes poikkeuksetta joku kuolee joka vuosi paperiteollisuudessa työtapaturman kautta. Välillä kuolee useitakin.

-siinähän sitä olisi sitten liitollanne aihetta hoitaa asia parempaan malliin.

P.S. Niinhän sitä kuolemantapauksia sattuu jokaisella ammatti-alalla; varsinkin tuotannossa. Vaaroja riittää vaikka kukkia myisi ;)

Timba79 sanoi:
Niinpä ja täällä jo aiemmin yksi kaveri väitti, että jos näitä työantajan pakollisia kuluja leikattaisiin 30%, työllistäisi firmat 30% lisää. Ehkä joissakin tapauksissa on näin, mutta nämä tuskin mitään kovin isoja työllistäjiä on, yksittäistapauksina siis.
Tosin jos työnantajan pakollisia kuluja leikattaisiin 30%, firmat voisivat säästyvällä rahalla työllistää noin 7-9% lisää duunareita.

Timba79 sanoi:
Siinä sinullekin pari :david: :david:

Eli vertaus oli aivan yhtä paska kuin itselläsikin aihemmin, kun sanoit, että hoitohenkilökunnalla on aina suurempi vastuu kuin koneenhoitajalla. Etkö samassa kohdassa myös antanyt ymmärtää että tämä pitäisi myös palkassa näkyä. Ja mun vertaus vain oli, että yhtälailla voit verrata sairaanhoitajia vaikkapa Nokia johtoon, eli taas sairaanhoitajalla on sun logiikalla aina se suurempi vastuu. Yhtä hyvin tuossa olisi voinut olla vaikka Stora Enson tehtaanjohtaja tai kuka hyvänä, se Nokia vaan tuli ekana mieleen, että ei kuule mitään sen vakavampaa. Eli paska oli sinunkin vertauksesi, vai voitko väittää muuta?

Ja kuten Delmonte jo kertoi, ei siellä sairaanhoitajallakaan läheskään aina ole ihmishenget kyseessä, taitavat kuitenkin olla LÄÄKÄRIT niitä jotka suurimmassa osassa tapauksista ovat ihmishenkien kanssa tekemisissä...ja palkatkin on sen mukaiset. :piis:

Eli eipä nyt taas aleta liiottelemaan tota hoitohenkilökunnankaan vastuuta. Enkä myöskään halua sitä vähätellä, että siitä turha vetää palkokasveja nenään kenenkään. Mutta pysytään nyt ihan reaalimaailmassa kuitenkin.

Joku voisi tähän kaivaa faktaa, että montako onnettomuutta, ehkä jopa kuolemaan johtavaa tapahtuu vaikkapa Suomen paperitehtaissa jos ihminen on tehnyt virheen. Tai sitten monta tapaturmaa tai kuolemantapausta tapahtuu kun sairaanhoitaja tekee virheen. Veikkaan ettei tuo jälkimmäinen luku ainakaan suurempi ole, mutta voin toki olla väärässäkin.

Jopas poika pullaasi tukehduit.

IsoDino aloitti vertaamisen, en minä, jos edes sen verran viitsisit vaivaantua viestiketjua lukemaan. Se, että koneenhoitaja saa paikoitellen jopa kolme kertaa enemmän palkkaa kuin vaikkapa perushoitaja, joka siivoaa ja nostelee ja pesee paskoissaankin rypeviä mummoja ja antaa näille tismalleen oikeat ja määrätyt lääkkeet ja huolehtii 8 tuntia päivässä keskeytymättömässä kolmivuorotyössä näiden ihmisten hyvinvoinnista omankin terveytensä menettämisen uhalla... tää on niin vitun väärin. Ja kun lisätään siihen se, että ensimmäinen ammattiryhmä säännöllisesti lakkoilee milloin mitäkin siivoojien ulkoistamista verukkeena käyttäen ja vieläpä koneenkäyttäjä vertaa vastuullisuuttaan ihmisten hoitoon... tämä jos mikä on peräänkuuluttamaasi "reaalimaailmaa" jossa mielelläni pysyn!

Virhe ihmisten hoidossa ei tietystikään kuulu pelkästään kuolemantapauksen (mainitsemasi lääkäri) vaan myös terveyden menettäminen esim. vääräaikaisten lääkitysten suhteen.

koita nyt sinäkin jo kaikkitietävässä viisaudessasi ymmärtää, että vertaus koneenkäyttäjä/sairaanhoitaja ei ollut minun vaan IsoDinon! :wall: :wall:

Sori, mun moka. Eipä sitä aina jaksa kaikki viestejä uudelleen lukea, eikä todellakaan riitä aina muisti siihen, että kuka minkäkin jutun on ensin kirjoittanut.

Väärin tämä palkkaus on, mutta asia vaan on niin, että toinen ala tuottaa ja toinen lähinnä kuluttaa, eli asialle ei voi yhtään mitään. Kyllä minustakin ansaitsevat paremmat liksat, mutta minkäs teet. En itse ainakaan haluaisi korkeampaa verotusta enää, päinvastoin.

Mutta turha tässä nyt on mitään kaikkitietävyydestä sun muusta jauhaa. Ihmiset erehtyy joskus, niin varmasti sinäkin? Ainakin luulisin niin...

Niin ja en tukehtunut pullaani missään vaiheessa...

EDIT: Ja senverran vielä, että vaikka olet 37 ja minä 26, niin aika lapsellista alkaa mitenkään pojittelemaan. ELI EN OLE MIKÄÄN VITUN POIKA SINULLE!

Jarrelle kun saisi vielä aivot jostain hankittua, taitaa olla omakokemuksia väärästä lääkityksestä. Vuoden :david: -palkinto kuuluu Jarrelle!

Kaikilla elämä ei oo niin helppoa.

Ei muuta kuin treadi kiinni, kun keskusteluntaso alkaa olemaan tälläinen.

Avataan sitten uusi treadi aiheesta "Paperiliiton voittaisa työehtosopimus" :D

IsoDino sanoi:

Kyllä tää :kakka: keskusteluntaso on paljolti juuri sun ansiota.

PS. voittoisa :)

Timba79 sanoi:
EDIT: Ja senverran vielä, että vaikka olet 37 ja minä 26, niin aika lapsellista alkaa mitenkään pojittelemaan. ELI EN OLE MIKÄÄN VITUN POIKA SINULLE!

37 olin jo roina.da.ru-vaiheessa...valitettavasti.

Minäkin puolestani ole sori pojittelustani. Ollaan sujut, vissiin.

IsoDino sanoi:
Jarrelle kun saisi vielä aivot jostain hankittua, taitaa olla omakokemuksia väärästä lääkityksestä. Vuoden :david: -palkinto kuuluu Jarrelle!

Kaikilla elämä ei oo niin helppoa.

Kuule, minä olen ollut sekä palkansaajana että palkanmaksajana, joten tunnen molempien osapuolien huolet ja tuntemukset. Edut ja haitat. On kokemuksen tuomaa kaikupohjaa kertoa asioista.

kauanko sinä olet käytännössä ollut työnantajan roolissa, kun heitä noin kovasti osaat "arvostaa?" :D

Pidänpä ketjun avoimena enkä ala ...jostain...kertomaan tuntemuksiani. Oot sen verran monta kertaa puhunut itsesi jo pussiin.

Saat pitää palkintosi tämänkin vuoden ajan. Kolmannella kiinnityksellähän sen saa omaksi.

Delmonte sanoi:
Eipä tuossakaan jutussa kommentoida missään, että niille suoraan paperintekemiseen osallistuville maksettaisiin liikaa. Senhän voi oikeastaan tulkita niin, että palkat sinällään on työnantajankin kannalta suunnilleen kohdallaan(toki niitä aina voitaisiin laskea) ja se osa (lähinnä koneenhoitajat) joka ton 50kE tienaa, niin suurin osa niistä on ton palkkansa ansainnut. Ne kuitenkin vastaa sen koneen toiminnasta omalla vuorollaan.

Ainut mihin puututaan on nämä ulkopuoliset henkilöt (vartiointi,siivous etc), jotka maksavat paperialan tessillä kaksi kertaa enemmän kuin muualla yhteiskunnassa. Ja ulkoistaminenhan on ollut paperialan suuria kysymyksiä jo useamman vuoden, ei se kenellekään alaa seuraavalla mikään yllätys ole. Uskon ulkoistuksen jopa menevän työantajan vaatimuksesta läpi. Samoin kuin noi joulu- ja juhannustyöt.

Tähtisen aiemman kirjoituksen mukaan: paperin hinta on laskenut 50% samalla aikavälillä kun työvoimakustannukset ovat nousseet 50%. Metsäteollisuus ry tarjoaa ratkaisuksi tuottavuuden noustamisen estävien kohtien poistoa työehtosopimuksista (vuokratyövoiman käyttö, pakollisten seisokkien poistaminen).

Tuottavuus on kriisissä:

http://www.forestindustries.fi/files/kampanja2005/tuottavuus.html

Mikä on paperiliiton ehdotus tuottavuuden parantamiseksi?

jarre55 sanoi:

Mun puolestani ollaan sujut. :kippis1:

Jatketaan itse aiheesta, jos sikseen on. Mun puolestani saa ainakin offtopikit jo riittää tässä ketjussa. :D

Dino lopettaa keskustelun tässä treadissä nyt. Palaan asiaan, sitten kun sopimus on saatu aikaiseksi.

Ihan hyvä tuo Crusaderin antama linkki...

Työnantaja tarjoaa juhannuksen ja joulun myynnistä 1600 € lisää liksaa + 11 h lyhyempi vuosityöaika. Mielestäni melko reilu tarjous.

Mutta eihän se meidänkään tehtaan vanhoille paperimiehille käy =( Viimeyövuorossa juteltiin näistä ja äijät uhos että periksi ei anneta MISSÄÄN ja että herrat saa sitten tehdä itse paperinsa. Jotenkin tuntuu että jotkut tehtaalla on unohtaneet että mistäsyystä se tonni ilmestyy sinne tilille parin viikon välein...

Tuo paperiliiton lehti on kanssa mielenkiintoinen. Joka lehdessä muistetaan mainita että Suomalainen paperityöntekijä on maailmantuottavin työntekijä. Työnantaja taas kuvataan suurena riistäjänä joka vie työntekijän rahat osakkeenomistajille.

Minun puolestani voidaan antaa periksi joka asiassa, kyllä tuolta silti saisi rahan helpommalla kuin monesta muusta työpaikasta.

jarre55 sanoi:

Sun henkilökohtaiseen "taisteluun" : et pärjää tyhmyydelle ;) Koita jaksaa.

Jatkon kannalta Timba: mieti hetki ennen kuin kirjoitat. IsoDino nyt haluaa provota, mutta sä haluat esittää niiiin fiksua. Ja moderaattori vielä, huoh.

Anteeksi :offtopic:

Gascoigne sanoi:
"että periksi ei anneta MISSÄÄN ja että herrat saa sitten tehdä itse paperinsa."

Tässä kiteytettynä työntekijöiden puolen asenne? Samaa itsekin huomannut.

No niin, kiitos kaikille osapuolille "laadukkaasta" keskustelusta! Koska jatkuvasti pitää mennä henkilökohtaisuuksiin, niin laitan tämän lukkoon! Mike avatkoon, jos haluaa ....

Crusader sanoi:
Mikä on paperiliiton ehdotus tuottavuuden parantamiseksi?

Tämä on se mielenkiintoinen kysymys. Työnantajahan on jo kertonut näkemyksensä siitä, mistä huono tuottavuus johtuu ja miten huonoa tuottavuutta voitaisiin parantaa.

Olisi mielenkiintoista kuulla vaikka jonkun tähän ketjuun kirjoittaneen paperiliittolaisen vastaehdotus. Vai keskustellaanko lisää "saunalisä"-termin historiasta ja muusta mielenkiintoisesta.

Torstai 12.05.2005 08:01 STT
"SAK saattaa harkita jopa yleislakkoa, kertoo torstain Taloussanomat. SAK uhkaa järeillä keinoilla, jos paperialan neuvottelut kariutuvat. Lehden haastattelussa keskusjärjestön varapuheenjohtaja Matti Huutola sanoo, että järjestö on valmis jopa yleislakkoon." :jahas:

Todella mielenkiintoinen näkemys! Laitetaan koko suomi seisomaan, että paprimiehet saa juhannukset ja joulut vapaiksi.
Keuliikohan ammattiyhdistysliikkeen mopo nyt?

Saattaa harkita jopa- ilmaisu tietenkin voi tarkoittaa ihan mitä tahansa maan ja taivaan välillä...

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom