Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Timba79 sanoi:
Niinpä ja täällä jo aiemmin yksi kaveri väitti, että jos näitä työantajan pakollisia kuluja leikattaisiin 30%, työllistäisi firmat 30% lisää. Ehkä joissakin tapauksissa on näin, mutta nämä tuskin mitään kovin isoja työllistäjiä on, yksittäistapauksina siis. Kyllähän se voiton maksimointi tuntuu päivän sana olevat. Esim. vakuutusyhtiöt nostaa maksuja koko ajan vaikka tulokset on ennätyskorkeat, aina on korvausmäärät kasvaneet niin rajusti. Enkä väitä ettenkö toimisi samalla tavalla jos olisi pöydän sillä puolen.

Sanoin että ne yritykset voisivat palkata siinä tapauksessa 30% lisää, yhtä hyvin tilanne voidaan nähdä siten että irtisanomiset eivät olisi niin merkittävä säästölähde, tai että suomeen olisi helpompi investoida jos täältä olisi mahdollista saada jotain tuottoakin.

Jos yritys jakaa ennätyskorkeita osinkoja, niin se on sen yrityksen asia. Yrityksen tehtävä on tuottaa omistajilleen voittoa, ja sen toiminnan tulee tähdätä voittoihin. Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää? Varmaan itsekin haluaisit keskimäärin mieluummin voittoja kuin tappioita. Yrityksen tehtävä ei edelleenkään ole toimia hyväntekeväisyysbisneksessä, ja yritys joka toimii epäterveellä tavalla, ei omaa toimintaedellytyksiä ja kaatuu pitkässä juoksussa. Nyt on menossa yritystoiminnan rationalisointi, jotta alasajoihin ei tarvitsisi mennä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Pecman sanoi:
Et, mutta selkeästi ylipalkattu.

Luin täsätä ketjusta aiemmin että Dinon keskituntiansio tms. luokkaa 14-15 euroa ?
Ylipalkattu ? Ei kai tuosta tule kuin 2500 E per kk

IsoDino sanoi:
Koulutukseni on ihan normaali ammattioppilaitostasoinen, olenko siis jotenkin huonompi ihminen kuin en ole viitsinyt lukea esim. insinööriksi?
Palkkaa ei makseta sen mukaan kuinka hyvä ihminen on. Onko muuten kouluksesi millään tavalla nykytöitäsi tukevaa? Tiedän nimittäin merkonomejakin jotka ovat paperimiehiä. Ja loppujen lopuksi oliko tuolla koulutuksella mitään tekemistä sen kanssa että pääsit töihin? Vai johtuiko se siitä (kuten niin monella muullakin paperimiehellä) että olet "toisen polven paperimies" eli isi järkkäsi töitä?
IsoDino sanoi:
Ja minun työpanoksestani ET VOI TIETÄÄ MITÄÄN. Kaikki määrätyt työt teen jota työnjohto minulle määrää.
Kerro toki mitä töitä sulle määrätään.
IsoDino sanoi:
Ja työnantaja (osastomme tuotantopäällikkö) on minulle henk.koht. ilmoittanut, että hän on tyytyväinen minun työpanokseeni.
Se on aina mihin vertaa.
IsoDino sanoi:
Palkka ei ole kohtuuton, vaan mielestäni kohtuullinen.
Totta kai jokaisen mielestä oma palkka on vähintäänkin kohtuullinen, yleensä liian pieni.
IsoDino sanoi:
Lihavat vuodet on edelleen edessä päin.

Mistään en aio karsia, vaan päinvastoin. Jos muut haluaa pärjätä pienemmillä liksoilla, niin siitä vaan. Minä ainakin haluan elämässä mennä eteenpäin, enkä taaksepäin. Tai ainakin pitää nykyisen tason.
Tätä toistelemallako se muuttuu todeksi?

Jortsu sanoi:
Palkkaa ei makseta sen mukaan kuinka hyvä ihminen on. Onko muuten kouluksesi millään tavalla nykytöitäsi tukevia? Tiedän nimittäin merkonomejakin jotka ovat paperimiehiä. Ja loppujen lopuksi oliko tuolla koulutuksella mitään tekemistä sen kanssa että pääsit töihin? Vai johtuiko se siitä (kuten niin monella muullakin paperimiehellä) että olet "toisen polven paperimies" eli isi järkkäsi töitä?Kerro toki mitä töitä sulle määrätään.Se on aina mihin vertaa.Totta kai jokaisen mielestä oma palkka on vähintäänkin kohtuullinen, yleensä liian pieni.Tätä toistelemallako se muuttuu todeksi?
Oliko sulla muuta pointtia tässä postissa kuin provota lisää, kerro toki? :jahas:

Edit:piip-sanoja pois

Timba79 sanoi:
Pitääkö sitä tekeytymällä tekeytyä tyhmäksi ja etsiä provosoitavaa? Eikös IsoDino selvästä sanonut, että JOS jää työttömäksi, niin on 500 päivää ansiosidonnaista jos ei töitä saa sitä ennen? Onko siinä jotain väärin? Mietippä mistä kautta nämä ansiosidonnaiset tulee? Olisiko liiton työttömyyskassa mitään? Ja kuka maksaa näihin kassoihin rahat? Olisiko liiton jäsenet jäsenmaksuissaa mitään? Eli nämäkö nyt on sitten niitä loisia?
Valaisepa minua tyhmää että onko näiden työttömyyskassojen tehtävä se että niiden varaan heittäydytään 500 päiväksi jos ei uusia töitä löydy vanhoilla eduilla? Mitä jos kaikki tekisivät niin? Ja nostamalla korvauksia samalla kun tekee pimeitä töitä, ts. ei maksa työstään veroja, ihminen tekee itsestään, ei mitään muuta kuin loisen, käyttämällä hyvinvointivaltion palveluja, etenkin tulevana vanhempana.

Äläkä tuputa tuota ay-propagandaa sotkemalla liittoja ja työttömyyskassaa, liittoon kuuluminen kun ei ole edellytys kassaan kuulumiselle.

Kakku sanoi:
Oliko sulla muuta pointtia tässä postissa kuin provota lisää, kerro toki?
Kun luet sen oikein tarkkaan niin siinä on kysymyksiä. ?-merkki lauseen lopussa yleensä kertoo siitä. Toki myös sinä voit vastata omalta kohdaltasi noihin mieltäni vaivaaviin kysymyksiin.

Timba79 sanoi:
Niinpä ja täällä jo aiemmin yksi kaveri väitti, että jos näitä työantajan pakollisia kuluja leikattaisiin 30%, työllistäisi firmat 30% lisää. Ehkä joissakin tapauksissa on näin, mutta nämä tuskin mitään kovin isoja työllistäjiä on, yksittäistapauksina siis.

Toki tuskin palkkojen sivukulujen laskeminen suoraan toisi hirvittävästi uusia työpaikkoja. Se tekisi kuitenkin investoimisen tänne houkuttelevammaksi ja sitä kautta syntyisi uusia työpaikkoja. Hyvänä esimerkkinä voidaan miettiä Storaenson uusinta paperikonetta, siitä muuten tulee maailman suurin SC-kone (11.3m 2000m/min) . Varmasti yksi syy, miksei kone tullut tänne on se, että suomessa työnteettäminen on kalliimpaa kuin ruotsissa.

Jortsu sanoi:
Valaisepa minua tyhmää että onko näiden työttömyyskassojen tehtävä se että niiden varaan heittäydytään 500 päiväksi jos ei uusia töitä löydy vanhoilla eduilla? Mitä jos kaikki tekisivät niin? Ja nostamalla korvauksia samalla kun tekee pimeitä töitä, ts. ei maksa työstään veroja, ihminen tekee itsestään, ei mitään muuta kuin loisen, käyttämällä hyvinvointivaltion palveluja, etenkin
Jos ihminen on maksanut aika paljon rahaa tuosta 500 päivän ansiosidonnaisesta päivärahasta, niin miksei hän sitä sitä saa sitten käyttää? Pimeän työntekeminen on toki laitonta, vaikkakin sangen yleistä tässä maassa.
Jortsu sanoi:
Äläkä tuputa tuota ay-propagandaa sotkemalla liittoja ja työttömyyskassaa, liittoon kuuluminen kun ei ole edellytys kassaan kuulumiselle.
Ei tietenkään, mutta edelleenkin pääosa työtätekevistä ihmisistä ja paperialalla varmaan kaikki kuuluu sekä liittoon, että liiton työttömyyskassaan.

muzzi sanoi:
Luin täsätä ketjusta aiemmin että Dinon keskituntiansio tms. luokkaa 14-15 euroa ?
Ylipalkattu ? Ei kai tuosta tule kuin 2500 E per kk

IsoDinhan sanoi tienaavansa abt 35kE vuodessa, onko se sitten liikaa vai liian vähän? Aikapaha sanoa, kun mulle ei ainakaan ole vielä selvinnyt millä pestillä mies tehtaalla on.

Delmonte sanoi:
Jos ihminen on maksanut aika paljon rahaa tuosta 500 päivän ansiosidonnaisesta päivärahasta, niin miksei hän sitä sitä saa sitten käyttää? Pimeän työntekeminen on toki laitonta, vaikkakin sangen yleistä tässä maassa.
"Aika paljon rahaa" on esim. Loimaankassassa 65€ vuodessa, IAET:ssa 40€ vuodessa.

Jortsu sanoi:
Kun luet sen oikein tarkkaan niin siinä on kysymyksiä. ?-merkki lauseen lopussa yleensä kertoo siitä. Toki myös sinä voit vastata omalta kohdaltasi noihin mieltäni vaivaaviin kysymyksiin.

Mitä väliä tän asian suhteen noilla sun kysymyksillä on ?
On aivan sama mitä alaa IsoD on oikeastaan lukenut amiksessa ja miten sinne tehtaalle on töihin päästy, vai väitätkö ettei se osaa hommaansa? Ne suhteet toimii ihan samalla tavalla ihan joka alalla kun ensimmäisiä työpaikkoja etsitään.

Voitaisko keskittyä asiaan, eikä henkilökohtaisuuksiin.

Jortsu sanoi:
"Aika paljon rahaa" on esim. Loimaankassassa 65€ vuodessa, IAET:ssa 40€ vuodessa.

Ja paperiliitossa 0.22% ennakonpidätyksen alaisesta jäsenyyden perustana olevasta vakuutetusta palkasta. Joka tapauksessa se ei muuta sitä tosiasiaa, että kyseisestä viidestäsadasta päivästä on maksettu ja ne voi hyvällä omallatunnolla käyttää, ilman leimaantumista yhteiskunnanloiseksi. Kassa varmasti on laskenut jäsenmaksunsa sellaiseksi, että se pystyy korvaukset maksamaan.

Delmonte sanoi:
Kassa varmasti on laskenut jäsenmaksunsa sellaiseksi, että se pystyy korvaukset maksamaan.
Mitkään yhteiskunnan turvaverkot ei ole mitoitettu niin että kuka tahansa voi heittäytyä halutessaan niiden varaan maksimaaliseksi ajaksi.

Jortsu sanoi:
Valaisepa minua tyhmää että onko näiden työttömyyskassojen tehtävä se että niiden varaan heittäydytään 500 päiväksi jos ei uusia töitä löydy vanhoilla eduilla? Mitä jos kaikki tekisivät niin?.

Ei vittu, että lämmittää aina vanhan akateemikon mieltä, kun joku heittää tän "mitä jos kaikki tekisivät niin" - kortin. Siinä on jotain hataraa älyllisyyttä silloin, kun se heitetään suhteessa sanktioituihin vapaamatkustamisen muotoihin, kuten teeveelupaan tai pummilla matkustamiseen. Siinä vaiheessa kun se heitetään puhtaasti pykälien mukaan menevään toimintaan, ei voi kuin ihmetellä: "Mistä koulutusohjelmasta tämä huikea intellektualismi sikiää?".
Poistun miettimään syvää yhteiskuntafilosofista kysymystä: Mikä on työttömyyskassan tehtävä? Koska joku tehtävähän sillä on oltava, aivan samoin kuin paperimiehilläkin on jokaisella määrätty tehtävänsä.

Jortsulle...

Koulutukseni on paperiprosessinhoitaja (senkin olen jo kertonut, mutta aikasi menee provoiluun, seuraa treadiä, ettei asioita tarvitse toistella) eli olen kouluttautunut juuri tälle alalle. Töihin (vaki) mm. UPM-Kymmenelle on nykyään lähes mahdotonta päästä ilman yhtiön omaa oppilaitosta eli Lotilaa.
Kysyit mitä töitä minulle määrätään? Minulle määrätään kaikki työkohteeni työt ja niitä en ala erittelemään.

Edit: Lotila on 3-vuotinen koulu niille, joilla ei ole pohjakoulutusta ja niille 2- vuotinen, joilla on ammatillinen pohjakoulutus. Pyrkineistä opiskelijoista n. 5% pääsee kouluun sisään.

Delmonte sanoi:
Toki tuskin palkkojen sivukulujen laskeminen suoraan toisi hirvittävästi uusia työpaikkoja. Se tekisi kuitenkin investoimisen tänne houkuttelevammaksi ja sitä kautta syntyisi uusia työpaikkoja. Hyvänä esimerkkinä voidaan miettiä Storaenson uusinta paperikonetta, siitä muuten tulee maailman suurin SC-kone (11.3m 2000m/min) . Varmasti yksi syy, miksei kone tullut tänne on se, että suomessa työnteettäminen on kalliimpaa kuin ruotsissa.

Tämä on varmasti täysin tossa ja itseasiassa ensimmäiset järkevät perustelut aiemmin esittämiini kysymyksiin.

Ja jos kaikki nyt törkeästi käyttäisivät tuota 500 päivän ansiosidonnaista hyväkseen, ei se koko systeemi varmasti toimisi, että todellakin turha sitä korttia vetää esiin.

Muutenkin ihmetyttää mikä esim. Jortsua tässä asiassa noin nyppii? Onko se jotenkin väärin, jos duunarilla on mahdollisuus siihen, että jäädessään työttämäksi, ei heti tipu KELAn päivärahoille, vaan on 500 päivää aikaa hankkia uusi hyvä työ ja sinä aikana pitää ees jotenkin perhe leivässä? Se suomalainen kateellisuusko täällä vaan päätään nostaa?

JA mitä noihin pimeisiin duuneihin tulee, niin eiköhän esim. paperimiehet maksa veronsa lähes täydellisesti kaikista tuloistaan. Toistan on sitten esim. raksalla, siellä tehdään varamati tuttaville kylppäriremonttia sun muuta minkä ehditään ja tuskin paljon verokorttie näytellään.

Ja jos mulla olisi nyt iso perhe elätettävänä ja mistään ei saisi rahaa ruokaan, niin murtautuisin näin karrikoiden vaikka kauppaan jotta perhe saisi leivän. Eipä Suomessa tällaista varmaan kenellekään eteen tule, mutte eiköhän sitä jokainen perheenisä tee kaikkensa, että lapset saa ruokaa, välittämättä sitten vaikka ihan jokaisesta lakipykälästä jos ei muuta vaihtoehtoa ole. :piis:

Timba79 sanoi:
Muutenkin ihmetyttää mikä esim. Jortsua tässä asiassa noin nyppii? Onko se jotenkin väärin, jos duunarilla on mahdollisuus siihen, että jäädessään työttämäksi, ei heti tipu KELAn päivärahoille, vaan on 500 päivää aikaa hankkia uusi hyvä työ ja sinä aikana pitää ees jotenkin perhe leivässä? Se suomalainen kateellisuusko täällä vaan päätään nostaa?
Kyllä minäkin maksan työttömyyskassaan ja odotan saavani sieltä korvausta mahdollisen työttömyyden yllättäessä kunnes löydän uusia töitä. Voi olla ettei työtä vastaavilla eduilla löytyisi mutta olisin valmis ottamaan sen vastaan. Minun moraalini mukaan kuka ei tahdo tehdä työtä älköön syökökään.
Timba79 sanoi:
JA mitä noihin pimeisiin duuneihin tulee, niin eiköhän esim. paperimiehet maksa veronsa lähes täydellisesti kaikista tuloistaan. Toistan on sitten esim. raksalla, siellä tehdään varamati tuttaville kylppäriremonttia sun muuta minkä ehditään ja tuskin paljon verokorttie näytellään.
Kyse onkin ollut noista Dinon tulevaisuudensuunnitelmista. Pimeät työt on tuomittavia, teki niitä sitten kuka tahansa.
Timba79 sanoi:
Ja jos mulla olisi nyt iso perhe elätettävänä ja mistään ei saisi rahaa ruokaan, niin murtautuisin näin karrikoiden vaikka kauppaan jotta perhe saisi leivän. Eipä Suomessa tällaista varmaan kenellekään eteen tule, mutte eiköhän sitä jokainen perheenisä tee kaikkensa, että lapset saa ruokaa, välittämättä sitten vaikka ihan jokaisesta lakipykälästä jos ei muuta vaihtoehtoa ole. :piis:
Olkoon tämä sinun mielipiteesi, minun mielestäni taas köyhyys ei oikeuta varastamiseen.

Delmonte sanoi:
Ja paperiliitossa 0.22% ennakonpidätyksen alaisesta jäsenyyden perustana olevasta vakuutetusta palkasta. Joka tapauksessa se ei muuta sitä tosiasiaa, että kyseisestä viidestäsadasta päivästä on maksettu ja ne voi hyvällä omallatunnolla käyttää, ilman leimaantumista yhteiskunnanloiseksi. Kassa varmasti on laskenut jäsenmaksunsa sellaiseksi, että se pystyy korvaukset maksamaan.
Vain pieni osa ansiosidonnaisesta katetaan työttömyyskassamaksuilla. Loput tulevat kaikkien meidän maksamistamme veroista.

Timba79 sanoi:

Karrikoiden myös minä tekisin noin. Koska ihmisen on jostakin saatava se leipä suuhun ja katto pään päälle, niin olisin valmis tekeemään mitä tahansa etenkin lapseni eteen.

Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom