Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Jortsu sanoi:
IsoDino ei tätä suostu tunnustumaan vaan aikoo ratkaista ongelman rupeamalla loiseksi :thumbs:
Niin ja pimeän työn kautta myös rikolliseksi :down:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IsoDino sanoi:
Periaatteeni on aina ollut lähes joka asiassa, ettei periksi anneta. En myöskään nyt.
Kannattanee keksiä jotain muuta tekemistä, tällä kertaa ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin tehdä kaikkien kannalta hyvä ratkaisu ja antaa periksi.

IsoDino sanoi:
...Töissä kuitenkin käyn sen takia, että saan sieltä rahaa elämiseen ja huonompi palkkasiin palkkatöihin en voi ruveta, koska en pystyisi pitämään yllä tämän hetkistä elintasoa....

Just joo. Ehkä siinä tilanteessa olisi paikallaan tarkastelu mistä voidaan karsia? Kyllä sitä moni muukin pärjää pienillä liksoilla joetn miksi et sinäkin. Asoihin pitää sopeutua.

Jortsu sanoi:
Tässäpä se ongelma juuri onkin, paperimies on vuosikymmeniä saanut "koulutukseensa" ja työpanokseensa nähden kohtuutonta palkkaa. Kaikki hyvä kuitenkin loppuu aikanaan, lihavat vuodet ovat pian ohi ja paluu todellisuuteen on edessä. IsoDino ei tätä suostu tunnustamaan vaan aikoo ratkaista ongelman rupeamalla loiseksi

Koulutukseni on ihan normaali ammattioppilaitostasoinen, olenko siis jotenkin huonompi ihminen kuin en ole viitsinyt lukea esim. insinööriksi?
Insinööriksi minun pitikin lukea ja kouluun olisin päässyt, mutta kun ei kiinnostanut. Ja työnantaja tarjosi minulle aikoinaan vakituista sopimusta ja otin sen vastaan.
Ja minun työpanoksestani ET VOI TIETÄÄ MITÄÄN. Kaikki määrätyt työt teen jota työnjohto minulle määrää. Ja työnantaja (osastomme tuotantopäällikkö) on minulle henk.koht. ilmoittanut, että hän on tyytyväinen minun työpanokseeni.
Palkka ei ole kohtuuton, vaan mielestäni kohtuullinen.
Yrityksemme (oma yksikkömme) tuottaa tälläkin hetkellä mojovaa voittoa, kun taas monet ulkomaiden yksiköt tekee miinusta.
Lihavat vuodet on edelleen edessä päin.

NHB sanoi:
Kannattanee keksiä jotain muuta tekemistä, tällä kertaa ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin tehdä kaikkien kannalta hyvä ratkaisu ja antaa periksi.

Itse en periksi anna, mutta liitto sen loppupeleissä ratkaisee annetaanko periksi vai ei.

kas-vain sanoi:
Just joo. Ehkä siinä tilanteessa olisi paikallaan tarkastelu mistä voidaan karsia? Kyllä sitä moni muukin pärjää pienillä liksoilla joetn miksi et sinäkin. Asoihin pitää sopeutua.

Mistään en aio karsia, vaan päinvastoin. Jos muut haluaa pärjätä pienemmillä liksoilla, niin siitä vaan. Minä ainakin haluan elämässä mennä eteenpäin, enkä taaksepäin. Tai ainakin pitää nykyisen tason.

IsoDino sanoi:
Mistään en aio karsia, vaan päinvastoin. Jos muut haluaa pärjätä pienemmillä liksoilla, niin siitä vaan. Minä ainakin haluan elämässä mennä eteenpäin, enkä taaksepäin. Tai ainakin pitää nykyisen tason.

Keinolla millä hyvänsä?

81.jpg

IsoDino sanoi:
Koulutukseni on ihan normaali ammattioppilaitostasoinen, olenko siis jotenkin huonompi ihminen kuin en ole viitsinyt lukea esim. insinööriksi?
Et, mutta selkeästi ylipalkattu.

Pecman sanoi:
Et, mutta selkeästi ylipalkattu.

Mihin verrattuna ylipalkattu?? Mitäs jos ne muut on alipalkattuja??
Eiköhän tarvisi ajaa asioita liitoissa eteenpäin, niin näistä alipalkatuista tulisi näitä ns. ylipalkattuja. :D

IsoDino sanoi:
Mihin verrattuna ylipalkattu?? Mitäs jos ne muut on alipalkattuja??
Eiköhän tarvisi ajaa asioita liitoissa eteenpäin, niin näistä alipalkatuista tulisi näitä ns. ylipalkattuja. :D

Äly hoi Järki älä jätä... tule pussista pois! Kuten edellä jo moneen kertaan tuli esille, niin ei se liitto auta palkkojen nostamisessa kun kerran varaa ei yksinkertaisesti ole maksaa (esim. sairaanhoitajat). Ja ylipalkattu olet työn vaativuuteen nähden...ammattikoulutus kunniaan (ja korkeakoulutus). Nytkin omalla kotiseudullani helvetillinen pula metallimiehistä. :hyper:

Entäs tällainen ajatusleikki (huom. tämä ei edes teoriassa olisi mahdollista, mutta kuitenkin)... mitä jos paperimiesten palkkoja nostetaan vaikkapa vuosittain 2-3% ja muilla aloilla esim. 10 %? Tässä tilanteessa vähitellen erot kuroutuisivat kiinni. Ja "matalasti" palkatut pääsisivät rullamiesten kanssa samoihin palkkoihin... seurauksena: salamannopeasti paperimiehet lakossa ja Kommari-Ahonen joukkoineen valmiina nylkemään metsäteollisuuden johtoa ja valtakunnan päättäjiä. :whip:

Antza sanoi:
Ja ylipalkattu olet työn vaativuuteen nähden...ammattikoulutus kunniaan (ja korkeakoulutus). Nytkin omalla kotiseudullani helvetillinen pula metallimiehistä. :hyper:
Mitäs mitäs? Eihän ilman ammatillista koulutusta pääse nykypäivänä töihin paperitehtaisiin.

Jortsu sanoi:
IsoDino ei tätä suostu tunnustamaan vaan aikoo ratkaista ongelman rupeamalla loiseksi :thumbs:

Edit. typo

Pitääkö sitä tekeytymällä tekeytyä tyhmäksi ja etsiä provosoitavaa? Eikös IsoDino selvästä sanonut, että JOS jää työttömäksi, niin on 500 päivää ansiosidonnaista jos ei töitä saa sitä ennen? Onko siinä jotain väärin? Mietippä mistä kautta nämä ansiosidonnaiset tulee? Olisiko liiton työttömyyskassa mitään? Ja kuka maksaa näihin kassoihin rahat? Olisiko liiton jäsenet jäsenmaksuissaa mitään? Eli nämäkö nyt on sitten niitä loisia?

500 ansiosidonnaispäivässä ehtii kyllä saada paljon enemmän kuin on itse sinne kassaan sijoittanut. Ja "tuplapalkkahan" Dinolle tulee siitä, kun hän kertomansa mukaisesti kävisi samalla kertaa pimeissä duuneissa.

Antza sanoi:
Äly hoi Järki älä jätä... tule pussista pois! Kuten edellä jo moneen kertaan tuli esille, niin ei se liitto auta palkkojen nostamisessa kun kerran varaa ei yksinkertaisesti ole maksaa (esim. sairaanhoitajat). Ja ylipalkattu olet työn vaativuuteen nähden...ammattikoulutus kunniaan (ja korkeakoulutus). Nytkin omalla kotiseudullani helvetillinen pula metallimiehistä. :hyper:

Entäs tällainen ajatusleikki (huom. tämä ei edes teoriassa olisi mahdollista, mutta kuitenkin)... mitä jos paperimiesten palkkoja nostetaan vaikkapa vuosittain 2-3% ja muilla aloilla esim. 10 %? Tässä tilanteessa vähitellen erot kuroutuisivat kiinni. Ja "matalasti" palkatut pääsisivät rullamiesten kanssa samoihin palkkoihin... seurauksena: salamannopeasti paperimiehet lakossa ja Kommari-Ahonen joukkoineen valmiina nylkemään metsäteollisuuden johtoa ja valtakunnan päättäjiä. :whip:

Mistä sä sen työni vaativuuden tiedät. Kyllä mä voisin väittää että esim. paperikoneenhoitajan työ vaativuus ja vastuu on korkeammalla, kuin ihan rivisairaanhoitajalla/lähihoitajalla. Ja jos heidän palkkojaan ei voida nostaa, niin ei se minun vikana ole. Jokaisella alalla on eri palkat. Voisin alkaa listaamaan aloja, joilla palkkaus on liian suuri esim. isommat johtajat tms. mutta en nyt ala siihen. Mulle on ihan sama kuinka paljon kukin tienaa. Minua kiinnostaa lähinnä oma palkka, jolla elätän perhettäni.

Ja lopeta nimittely, sitä ei täällä tarvita. Jos et ilman suunsoittoa osaa keskustella, mene vaikka johonkin muualle vaahtoamaan. Lue säännöt!

jarre55 sanoi:
500 ansiosidonnaispäivässä ehtii kyllä saada paljon enemmän kuin on itse sinne kassaan sijoittanut. Ja "tuplapalkkahan" Dinolle tulee siitä, kun hän kertomansa mukaisesti kävisi samalla kertaa pimeissä duuneissa.

Älä siitä huolehdi, ei ole sun pussista pois se ansiosidonnaisosa. Pimeet työt on viimmeinen vaihtoehto, jos en pysty elintasoani pitämään yllä työttömänä ollessa. Niinkuin sanoin, töitä hakisin siinä tilanteessa heti, jos työttömyys uhkaisi. Ja sekin helpottaa tilannetta, että avovaimo tienaa saman kuin minä ensimmäisen yrittäjävuotensa jälkeen. Aina löytyy raha jostain, se on vain miehestä kiinni.

IsoDino sanoi:
Samalla voi opiskella ja/tai etsiä uutta hyvää työpaikkaa.

IsoDino sanoi:
Ja nykyään joka alalle vaaditaan koulutus ja minulla on vaan oman alan koulutus eli voisi olla hankalaa päästä töihin muiden alojen hommiin.

Siis kumpaa mieltä olet?

Voi kai sitä omanalan töitä hakea, ei alaa tarvitse vaihtaa. Vaihtoehtoina voisi olla opiskelu tai opiskelu ja työ yhdessä. Niin myös minä olen ollut 15 vee lähtien työelämässä ja samalla opiskellut paperiprosessin hoitajaksi.

Timba79 sanoi:
Pitääkö sitä tekeytymällä tekeytyä tyhmäksi ja etsiä provosoitavaa? Eikös IsoDino selvästä sanonut, että JOS jää työttömäksi, niin on 500 päivää ansiosidonnaista jos ei töitä saa sitä ennen? Onko siinä jotain väärin? Mietippä mistä kautta nämä ansiosidonnaiset tulee? Olisiko liiton työttömyyskassa mitään? Ja kuka maksaa näihin kassoihin rahat? Olisiko liiton jäsenet jäsenmaksuissaa mitään? Eli nämäkö nyt on sitten niitä loisia?

Tällä kysymyksen asettelulla vastaus olisi että 94,5%:n loisia. Liiton (tai kenen tahansa) työttömyyskassa maksaa siis sen 5,5%.
555/1998
1375/2003

IsoDino sanoi:
Kyllä mä voisin väittää että esim. paperikoneenhoitajan työ vaativuus ja vastuu on korkeammalla, kuin ihan rivisairaanhoitajalla/lähihoitajalla.

Yhdenkään KONEEN hoidon vastuullisuus EI OLE korkeammalla kuin yhdenkään IHMISEN terveyden hoidon vastuullisuus. MUISTA SE!

Eikös sitä palkkaa makseta juuri sen verran, kuin työmarkkinoiden tilanne vaatii. Siis sillä työn vaativuudella ei ihan koko liksaa voi perustella, näin olen asian ymmärtänyt. Toinen seikka on AY-liikkeen vastuu omista teoistaan. Se, missä määrin AY-liike joutuu esim. korvaamaan laittomien lakkojen aiheuttamia vahinkoja, vaikuttaa koko työmarkkinoiden toimintaan. Jos vain toinen osapuoli saa rikkoa sääntöjä ilman rangaistusta, muodostuvat asetelmat palkkaneuvotteluissa varmasti varsin vekkuleiksi. Varmasti rupeaisi sairaanhoitajien ja sosiaalitätien palkat nousemaan, jos sairaat voisi jättää heitteille ilman kunnon seuraamuksia. Eikö vaan?

IsoDino sanoi:
Älä siitä huolehdi, ei ole sun pussista pois se ansiosidonnaisosa.

:hyper: Haa! Riistosortajakapitalistiyrittäjänä olen lähempänä sosialistien julistamaa "kaikista pitää huolehtia" ja "solidaarisuus"-aatetta kuin paperitehtaan työntekijä, koska huolehdin myös muiden kokemasta epäoikeudenmukaisuudesta!

jarre55 sanoi:
Yhdenkään KONEEN hoidon vastuullisuus EI OLE korkeammalla kuin yhdenkään IHMISEN terveyden hoidon vastuullisuus. MUISTA SE!

Sairaanhoitajiakin(tai muita tehyläisiä) on jokalähtöön, tekevät hyvin erilaisia töitä ja kaikilla ei todellakaan ole henki käsissä.
Kyllähän ihmishenki aina menee kaiken edelle, se on totta.

Mutta turha tulla avautuun, etteikö paperikoneenhoitajan työ ole vastuullista. Vastuun voi ajatella niin monella tavalla.

Jokohan riittäisi Dinon huudattaminen.

Vai kuka tässä huudattaakaan ja ketä?
image.php

Toivotaan että vihamieliset työtaistelutoimenpiteet saadaan taukoamaan ja kaikille palkkaa ansionsa mukaan. :haart:

Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom