Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
Originally Posted by Paperin TES
25.7.1 Sairausajan palkan maksaminen

Sairausajan palkka maksetaan kausipalkkana, jonka lisäksi maksetaan työtuntijärjestelmän mukaiset vuorotyö- ja saunalisät.

SIIS MIKÄ VITTU ON SAUNALISÄ?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
jarre55 sanoi:
siis aivan loistava tapa mitätöidä faktat ja sulkea korvansa tosiasioilta... väittää kaikki itselle epämiellyttävät asiat paskapuheeksi.

Uskomatonta!
Ehkä faktaa, mutta asiat saadaa näyttämään puutteellisilla faktoilla erillaiselta, ei Tähtinen ei edelleenkään ole mikään kukkahattutäti. :jahas:
Edit: jarre55, jos lukisit tätä threadia niin huomaisit, että saunalisä on nimensä osalta wanha, nykymaailmassa puhutaan viikonloppu- tai lauantailisästä.

jarre55 sanoi:
Originally Posted by Paperin TES
25.7.1 Sairausajan palkan maksaminen

Sairausajan palkka maksetaan kausipalkkana, jonka lisäksi maksetaan työtuntijärjestelmän mukaiset vuorotyö- ja saunalisät.

SIIS MIKÄ VITTU ON SAUNALISÄ?

Saunalisä on lauantaina muiden lisien päälle tuleva lisä siitä, ettei pääse lauantaina saunaan, lisä on joitain euroja tunnilta. Näin ainakin paperia pyörittävät isot pahat pojat mulle kertoneet.

Saunalisä pitäisi mielestäni olla joka alalla :worship:
(enempää en koko asiaan ota kantaa)

edit: Kakku näytti tietävän asian paremmin.

Mun käsittääkseni saunalisä=aattolisä. Joka siis maksetaa ennen arkipäivänä olevaa pyhäpäivää. Eli esim. helatorstaita edeltävältä keskiviikolta sai kaikki euron tunnilta lisää. Voitte laskea montako näitä päiviä vuodessa ja paljonko sillä on merkitystä. Vai olenko nyt ihan metsässä?

Timba79 sanoi:
Mun käsittääkseni saunalisä=aattolisä. Joka siis maksetaa ennen arkipäivänä olevaa pyhäpäivää. Eli esim. helatorstaita edeltävältä keskiviikolta sai kaikki euron tunnilta lisää. Voitte laskea montako näitä päiviä vuodessa ja paljonko sillä on merkitystä. Vai olenko nyt ihan metsässä?

Ei ole varsinaisesti tietoa tästä asiasta, mutta sellainen mielikuva on, että saunalisä on historiallisesti lisä jossa maksetaan palkka lauantaina saunavuoron ajalta. Eli työpaikalla järjestettiin saunavuoro, mikä luettiin työajaksi. Tämä olisi sitten jälkeenpäin jotenkin tasoitettu yleiseksi lauantaikorvaukseksi näillä aloilla.

Tuskin tulee olemaan kiistakysymys neuvotteluissa pitkään aikaan, mutta symbolisesti suuri voitto ay-liikkeelle kaiketi.

Ja sitten se mitä työehtosopimus sanoo asiasta:
paperin tes sanoi:
18 § Saunalisä

1. Lauantain ja juhlapäivän aaton klo 6.00 sekä sunnuntain ja juhlapäivän klo 6.00 välisenä aikana maksetaan työntekijälle kultakin työtunnilta erillisenä lisänä saunalisä, joka on 22,5 % paperiteollisuuden ensimmäisen vuosineljänneksen keskituntiansiosta (Paperiteollisuuden palkkatilasto sarakkeet F ja H yhteenlaskettuna).

Peräkkäisinä aatto- ja lauantaipäivänä saunalisä maksetaan ainoastaan ensimmäiseltä. Saunalisälle maksetaan työehtosopimuksen edellyttämät seisokki- ja ylityökorotukset.
Muist. 1. Ensimmäisen neljänneksen perusteella määräytyvää saunalisää sovelletaan neljännen vuosineljänneksen alusta lukien.

Vuoro- ja saunalisät 4.10.2004 alkaen

Suuruudeltaan saunalisä on 313 senttiä

edit lukekaa ihmeessä sitä paperin tessiä kun alatte kiistelemään, löytyy paperiliiton sivuilta

Kakku sanoi:
Ehkä faktaa, mutta asiat saadaa näyttämään puutteellisilla faktoilla erillaiselta, ei Tähtinen ei edelleenkään ole mikään kukkahattutäti. :jahas:
Mikä sitten on puutteellista faktaa? Mä en pitäisi paperiliittoa yhtään sen luotettavampana tiedottajana kuin työnantajiakaan. Molemmat tulkitsevat tilannetta niin että se näyttää heille edullisemmalta.
Kakku sanoi:
Edit: jarre55, jos lukisit tätä threadia niin huomaisit, että saunalisä on nimensä osalta wanha, nykymaailmassa puhutaan viikonloppu- tai lauantailisästä.

Ja kuten tuossa jo postasin, niin ainakin paperin työehtosopimuksessa vielä puhutaan ihan suoraan saunalisästä. Ja ainakin siellä missä mä olen ollut töissä, niin myös puheessa saunalisä oli ihan tunnettu termi. Se toki ei estä käyttämästä siitä muuta nimeä, mutta totuus on: saunalisä on nimeltään saunalisä.

Jortsu sanoi:
Oikea mallikansalainen. Toisten elätettäväksi ja harmaan talouden palvelukseen. Onko sulla ollut aina tuommoinen moraali vai liittoko sen on pilannut?

Tuo moraalini (ja ei hävetä yhtään) kumpuaa työnantajien puolesta, koska jos ei ole tarjota työtä, niin jollakin on elettävä. Mielummin maksaisin verot ja tekisin töitä edelleen paperimiehenä, mutta kun työpaikka ei ikimaailmassa ole itsestään selväasia.
Toimeentuleminen on sitä, että vahvat pärjää ja heikot on heikkoja.
Minä ainakin hankin elantoni vaikka viidakonlaitten puitteissa. Rahaa on tultava, ihan mistä tahansa sitten.
Toisten elätettäväksi en halua ja siksi olisikin hienoa, että töitä riittäisi. Näen hyvänä asiana sen, että jos työnantajapuoli ei pysty järjestämään minulle töitä, niin sluibaan sitten kotona 1000 eskoa kuussa käteen 500 päivää + pimeet työt ja nautin teidän työssä käyvien rahoilla (niinkuin moni tekee nyt minun maksamilla veroillani). Sitä saa mitä tilaa.

Maxu sanoi:
Saunalisä pitäisi mielestäni olla joka alalla :worship:

Saunalisä onkin monella alalla käytössä jo saunalisä nimellä ja muillakin aloilla jollakin toisella nimellä.

Delmonte sanoi:
Mä en pitäisi paperiliittoa yhtään sen luotettavampana tiedottajana kuin työnantajiakaan. Molemmat tulkitsevat tilannetta niin että se näyttää heille edullisemmalta.

Näinhän se on. Kumpikin puhuu omien etujensa puolesta.

Delmonte sanoi:
Ja kuten tuossa jo postasin, niin ainakin paperin työehtosopimuksessa vielä puhutaan ihan suoraan saunalisästä. Ja ainakin siellä missä mä olen ollut töissä, niin myös puheessa saunalisä oli ihan tunnettu termi. Se toki ei estä käyttämästä siitä muuta nimeä, mutta totuus on: saunalisä on nimeltään saunalisä.

Mitä niillä nimillä on väliä, kunhan tiedetään minkä takia se maksetaan. Saunalisä on juuri niin kuin Timba edellä kertoi, että se maksetaan pyhäpäivää edeltävältä työpäivältä. Saunomiseen se ei liity mitenkään, nimi on vain jäänne jostain kaukaisilta ajoilta. Ja saunalisä on nyt 313 senttiä/h.

IsoDino sanoi:
Mitä niillä nimillä on väliä, kunhan tiedetään minkä takia se maksetaan. Saunalisä on juuri niin kuin Timba edellä kertoi, että se maksetaan pyhäpäivää edeltävältä työpäivältä. Saunomiseen se ei liity mitenkään, nimi on vain jäänne jostain kaukaisilta ajoilta. Ja saunalisä on nyt 313 senttiä/h.

Näin minä tän muistelin. Mutta taitaa olla raskaalla ja jalostukselle eri tuo lisä, mun mielestä nimittäin meillä (jalostus) ei ole 313 centtiä vaan vähemmän. Mutta loppujen lopuksi tolla ei ole yhtään mitään merkitystä kenenkään kannalta. Eli turha siitä nyt on meteliä pitää, vaikka ois sitten avantouintilisä nimeltään. :david:

IsoDino sanoi:
Tuo moraalini (ja ei hävetä yhtään) kumpuaa työnantajien puolesta, koska jos ei ole tarjota työtä, niin jollakin on elettävä.

Siis tämäkin on työnantajan vika, että teet pimeätä työtä etkä maksa yhteiskunnalle veroa, niinkuin pitäisi?

Vittu sentään, yrittäjänä ja työllistäjänä alkaa palaa käämit!

Työllistäisin itse vaikka miljoona ihmistä, jos se olisi mahdollista.

Timba79 sanoi:
Näin minä tän muistelin. Mutta taitaa olla raskaalla ja jalostukselle eri tuo lisä, mun mielestä nimittäin meillä (jalostus) ei ole 313 centtiä vaan vähemmän. Mutta loppujen lopuksi tolla ei ole yhtään mitään merkitystä kenenkään kannalta. Eli turha siitä nyt on meteliä pitää, vaikka ois sitten avantouintilisä nimeltään. :david:

Summa ei sinänsä olekaan homman juju, vaan se, miten suuntaa-antava se on sairaasta korvausrakenteesta. hatunnosto vaan paperiliitolle, joka kaikkea kivaa on saanut sisällettyä sopimuksiinsa.

muuten, helvetin ovelaa tuo 313 senttiä, eli senteillä puhuminen. Ei valehtelua, vaan tietoista harhauttamista!

IsoDino sanoi:
Näen hyvänä asiana sen, että jos työnantajapuoli ei pysty järjestämään minulle töitä, niin sluibaan sitten kotona 1000 eskoa kuussa käteen 500 päivää + pimeet työt ja nautin teidän työssä käyvien rahoilla (niinkuin moni tekee nyt minun maksamilla veroillani).
Eli rankaiset siis muita työntekijöitä siitä että olet tehnyt työnantajallesi mahdottomaksi tarjota sinulle töitä? Uskomatonta.
IsoDino sanoi:
Sitä saa mitä tilaa.
Tätä minä todellakin sinun tapauksessasi toivon. Sydämeni kyllyydestä.

Delmonte sanoi:
Mä ainakin yritin selvittää kun kysytään, että saunalisä on korvaus lauantaina tehdystä työstä, mä en oo muuta väittänytkään. :nusnus:

IsoDino sanoi:
Toisten elätettäväksi en halua ja siksi olisikin hienoa, että töitä riittäisi. Näen hyvänä asiana sen, että jos työnantajapuoli ei pysty järjestämään minulle töitä, niin sluibaan sitten kotona 1000 eskoa kuussa käteen 500 päivää + pimeet työt ja nautin teidän työssä käyvien rahoilla (niinkuin moni tekee nyt minun maksamilla veroillani). Sitä saa mitä tilaa.

Mitenkään ei ole tietysti mahdollista, että menisit uusiin töihin vaikka palkka olisikin murto-osa? Niinhän tekee suurin osa Suomalaisista... esim. metallin tai raksan puolelta voisi hommia järjestyä (ne ei tietty kelpaa saunalisään tottuneelle paperimiehelle?). Enkä tarkoita pimeää työtä, vaan normaalia "matalapalkkaista" duunia. Samat rulla-apinat parkuvat tehtalla Suomen korkeaa verotusta ja sitä, että töitä olis jos ihmiset vain haluaisivat tehdä! Toi sun kommentti kiteyttää kunnolla oikein paperimiehen ajatuksen juoksun.... ja kovan työmoraalin. Itse tunnen ihmisiä, jotka ovat menneet kokoamaan puhelimia tehtaalle jotta olis edes jotain työtä, vaikka se koiran hommaa oliskin kun monoa on tullut. :curs:

IsoDino sanoi:
No, jos tehdas lähtee alta niin onneksi minulla on varasuunnitelma. No panic.
En kuitenkaan usko noihin uhkailuihin ja niitähän ne on pitkälti.

Sitähän se nimenomaan on, pelottelua? Voisit nyt avata silmäsi ja katsoa mitä ympärillä tapahtuu, tiuhaan tahtiin on erialojen tehtaita Suomessa suljettu. Puu, joka ei taivu myrskyssä, katkeaa.

Työehtosopimus aikaan on aina uhkailuja ja yliheittoja puolin ja toisin.
Ja jos kenkää tulee niin ainakin seuraavat 500 päivää on turvattu n. 1000 euron käteenjäävällä ansiosidonnaisella. Ja siihen päälle hiukan pimeetä työtä, niin tulot on isommat kuin tällähetkellä paperihommista. Ainoa joka kusee tuon 500 päivän aikana on valtio verotuloissa, koska rehelliset tulot tippuu ja pimeistä ei makseta veroja. Eli ei hätää ihan heti. Samalla voi opiskella ja/tai etsiä uutta hyvää työpaikkaa. :D
En ole aikoihin enään edes ajatellut asiaa niin, että työpaikka tulisi säilymään hautaan asti, mutta se jää nähtäväksi. Myös kaikkien muiden työpaikka on kokoajan uhattuna.

Aika turha puhua työnantajan "voittojen maksimoinnista" tollaisen tykityksen jälkeen. Sulle taitaa olla ihan sama montako tehdasta vierestä kaatuu, kunhan saat oman palkkasi ja etusi hinattua mahdollisimman ylös?

Edit: ja mä en todellakaan istu "työnantajan puolella pöytää". Vatuttaa vaan tollainen lyhytnäköinen oman edun maksimointi, totuuden vääristely ja todellisten motiivien piilottaminen ay-iskulauseiden taakse. Yhteiseen pakkiin kusemista.

Joku vääntänyt vähän väkisin;

Sairaanhoitaja, insinööri ja paperimies kuolivat ja saapuivat Taivaan Portille.

- Mitä hyvää olet elämässäsi tehnyt, kysyi Pyhä Pietari?

- Olen auttanut paljon sairaita ihmisiä, vastasi sairaanhoitaja.

Pyhä Pietari mietti hetken ja pyysi sairaanhoitajaa astumaan Taivasten Valtakuntaan ja ilmoitti päivärahaksi 2 kultarahaa. Sairaanhoitaja itki ilosta.

- Olen luonut uutta tekniikkaa, joka on auttanut ihmisiä ja tuonut tasa-arvoa maailmaan, ilmoitti insinööri Pietarin kysymykseen. Onnesta sanaton insinööri astui Taivaaseen ja sai päivärahakseen 3 kultarahaa.

Pietari tiesi paperimiehet armottoman ahneiksi kusipäiksi ja viittilöi viimeiselle suuntaa kohti Helvettiä.

- Mutta minä olen tehnyt paperia, jolle on painettu Jumalan Sanaa ja levitetty ympäri maailmaa, parahti epätoivoinen paperimies.

Pietari myönsi asian todeksi ja pitkällisen harkinnan jälkeen pitkin hampain toivotti paperimiehen tervetulleeksi Taivaaseen.

- Hetki vain, sanoi paperimies ja kaivoi takataskustaan sopimusluonnoksen, jossa luki mm:

" Vaaditaan päivärahaksi 5 kultarahaa... Taivasten Valtakunta on alasajettava Jouluna ja Juhannuksena... sopimusneuvotteluja voidaan vauhdittaa tukilakoilla..."

Kyllä minä ajan yhteisiä ja omia etujani, mutten kaikkien. Vatut kaikelle työmoraalille (työni teen niin kuin on käsketty), elämä on nykypäivänä kuin viidakossa eläisi ja vain vahvat pärjäävät. Periaatteeni on aina ollut lähes joka asiassa, ettei periksi anneta. En myöskään nyt.
Töissä kuitenkin käyn sen takia, että saan sieltä rahaa elämiseen ja huonompi palkkasiin palkkatöihin en voi ruveta, koska en pystyisi pitämään yllä tämän hetkistä elintasoa. Ja nykyään joka alalle vaaditaan koulutus ja minulla on vaan oman alan koulutus eli voisi olla hankalaa päästä töihin muiden alojen hommiin. Asiat on siis suunniteltu valmiiksi sen varalle, jos joskus saisin lopputilin. Sitä paitsi mulle on tiedossa toisesta paperiyrityksestä töitä, jos oma yritys lopettaisi toiminnan.
Ja jos työttömäksi jään, niin luonnollisesti minusta tulee työtön työnhakija, tosin kiirettä ei ole, kun ansiosidonnaista saisin 500 päivää. Tällä en rankaise ketään vaan toimin lain puitteissa. Tämä ei todellakaan tarkoita, etten hakisi heti töitä ja niitä saattaisin siis saadakkin. Veroja maksan mielelläni, koska ne on kohtuulliset ja työpaikka säilyisi.

IsoDino sanoi:
Töissä kuitenkin käyn sen takia, että saan sieltä rahaa elämiseen ja huonompi palkkasiin palkkatöihin en voi ruveta, koska en pystyisi pitämään yllä tämän hetkistä elintasoa. Ja nykyään joka alalle vaaditaan koulutus ja minulla on vaan oman alan koulutus eli voisi olla hankalaa päästä töihin muiden alojen hommiin.
Tässäpä se ongelma juuri onkin, paperimies on vuosikymmeniä saanut "koulutukseensa" ja työpanokseensa nähden kohtuutonta palkkaa. Kaikki hyvä kuitenkin loppuu aikanaan, lihavat vuodet ovat pian ohi ja paluu todellisuuteen on edessä. IsoDino ei tätä suostu tunnustamaan vaan aikoo ratkaista ongelman rupeamalla loiseksi :thumbs:

Edit. typo

Status
Viestiketju on suljettu.
Back
Ylös Bottom