Työehtosopimusneuvottelut (Paperiliitto)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Status
Viestiketju on suljettu.
metalman sanoi:
offtopikkia:
Repesin ihan täysin. Taidat olla täydellinen duunari! :)
Tuskinpa vaan. Mieluimmin olen se joka kerää muiden suorittaman työn hedelmät jos jotain on jäänyt jaettavaksi. Mutta silloin kun duunarihommissa olen, niin sillon myös teen hommia ja vaadin myös kunnon korvauksen siitä. Paskalla tuntipalkalla en ala makoilemaan työpaikalla jalat pyödällä, itkien kuinka kaikki on päin persehiä. Ja silloin kun olen tekemättä mitään, olen mieluimmin melkein missä tahansa muualla kuin työpaikalla.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
IsoDino sanoi:
Nimenomaan. Nämä tulevat heijastumaan muihinkin "työläisliittoihin".

Oletteko valmiita luopumaan noista kaikista?

Eli..

-Olette valmiita luovuttamaan palkastanne aina kaksi päivää pois, kun olette sairaslomalla.

-Olette valmiita antamaan kenkää osalle omille työkavereillenne tai työtovereille, jotta työnantaja voi palkata haluamansa määrän uusia työntekijöitä ja silloin kun sitä huvittaa esim. joltakin alihankintafirmalta.

-Olette valmiita tekemään töitä jouluna ja juhannuksena, kun vaimonne grillaa lihaa ja juo kaljanne sekä jouluna kun perheen pienimmät avaa lahjansa ilman isää.

-Olette valmiita tekemään ilman ennakkovaroitusta 12 tunnin työpäivän, vaikka olisi menoa muualle normaalin 8 tunnin työpäivän jälkeen.

-Olette valmiita pitämään kesälomanne seuraavalla tavalla: 3 päivää toukokuun alussa, 4 päivää toukokuun loppupuolella. Kesäkuussa 5 päivää, heinäkuussa 2 päivää ja elokuun lopussa 6 päivää.

-Oletteko valmiita että teidät saa lomauttaa ihan koska vaan, kun työnantajalta tuntuu, että tilauskanta on taas tällä viikolla sen verran alempi, että nyt lähdet taas viikon palkattomalle lomalle.

Oletteko valmiita???

Edit: Minä en itse halua suostua noihin.

Saivartelua...mutta en jaksa enää sen kummemmin väitteitäsi kommentoida.

Taidat itse olla valmis siirtymään muihin ammateihin paperiteollisuuden häipyessä maihin, jossa paperi valmistuu puolella siitä hinnasta mitä sen valmistaminen suomessa maksaa.

NHB sanoi:
-Kenkäni heiluisi silkasta ilosta jos saisin potkia pihalle kaikki huonosti tuottavat työ"kaverit". Jos kyseinen yksilö on niin heikosti tuottava, että hänet kannattaa ulkoistaa, joka sekään ei ole ilmaista, niin ilman muuta pihalle. Itse näen ulkoistamisen lähinnä mahdollisuutena. Palkkatyöläisenä ei Suomessa rikastu, pienta firmaa pyörittäen on paljon paremmat mahdollisuudet siihenkin.
Ulkoistamisessahan on kyse lähinnä siitä, että Firma keskisttyy siihen mitä se osaa parhaiten. Eli vaikkapa tässä tapauksessa paperin tekemiseen, siivoaminen tai vielä olennaisempana osana kunnossapito taas sujuu paljon paremmin siihen erikoistuneelta firmalta. ei kyse ole niinkään yksittäisten työntekijöiden tuottavuudesta vaan enemminkin firman toimivuudesta.
-Ihmettelen monesti miksi niin monet kammoksuvat ylitöitä, Liittokin oikein kieltää sellaisessa olemisen. Kuitenkin sitä voi pitää vaikka seuraavan päivän vapaata kun tekee yhden tuollaisen 12 tuntisen.
Paperiliittohan käyttää ylityökieltoa erittäin tehokkaana aseena työnantajaa(hauska sana tuo työnantaja, ei siis työhönpakottaja tai jotain...) vastaan. Kun miehitykset ovat tehtailla ovat aika pienet, niin parinkin tyypin sairasloma saattaa näkyä varahenkilöistä huolimatta siinä, että jokin paperikone seisoo sitten yhden vuoron. Ja se on firmalle aikamoisen kallista. Ja toisaalta onhan se mukava mennä kotiin perheen pariin illalla ja eikä hikoilla töissä, ei siinä kuitenkaan rahallisesti hirveästi häviä.
NHB sanoi:
-Luuletko oikeasti että työnantajan olisi tarkoitus jakaa lomat parin päivän jaksoihin...
Ei välttämättä ole tarkoitus, mutta paljonpa se sitten lohduttaa kun kesäloma on kymmenessä pätkässä...
NHB sanoi:
Toisaalta, jos mua ei kiinnosta mennä huomenna töihin, niin ei sinne mitään velvoitetta ole mennä. Mun mielestä tuo on mitä parhain järjestelmä. Tuollainen pitää huolta työmoraalista ja tuottavuudesta, tarjoaa myös loistavat olosuhteet molemminpuoliseen joustoon.

Toi mennään töihin kun jaksetaan saattaa toimia jossain muualla, mutta ei prosessiteollisuudessa. Koneet kuitenkin tarvii jonkinmoisen miehityksen(jonka työnantaja ja liitot on sopineet) koko ajan 24h vuorokaudessa ja likimain joka päivä vuodessa ja jos äijiä ei ole niin sitten paperikone(seisoessaan) tuottaa tappiota ja paljon. Varsinkin kun kukaan ei suostu tekemään toisen vakanssilla olevia töitä...

IsoDino sanoi:
Ottakaa nyt hyvät ihmiset ensin asioista selvää, kun tuutte tänne puhumaan paskaa.
Sairaslomalta maksetaan keskituntiansion mukaan, oli sairaslomapäivä sitten ihan mikä tahansa.

kommentoinpa vanhaa viestiä, kun luin uteliaisuuttani paperiliiton tessiä:
Paperin TES sanoi:
25.7.1 Sairausajan palkan maksaminen

Sairausajan palkka maksetaan kausipalkkana, jonka lisäksi maksetaan työtuntijärjestelmän mukaiset vuorotyö- ja saunalisät.

Suorituspalkkatyötä tekevälle työntekijälle maksetaan kausipalkan lisäksi keskimääräinen lisien ja palkkioiden osuus.
SOV.
Aika- ja suorituspalkkatyötä tehneelle työntekijälle maksetaan sairausajan palkka sen palkkausmuodon mukaan, jossa enin osa palkkakauden säännöllisen työajan työtunneista on tehty.

Sairausajan palkka maksetaan korotettuna työtuntijärjestelmän mukaiselta sunnuntailta, arkipyhältä ja 17 §:n 7.kohdan 2.kappaleessa tarkoitetulta ajanjaksolta ja juhannusviikon keskiviikon klo 22.00 ja juhannusaaton klo 06.00 sekä jouluaatonaaton klo 22.00 ja jouluaaton klo 06.00 väliseltä ajalta.

Sairausajan palkkaa ei makseta, jos työntekijä on aikaansaanut sairauden tai tapaturman tahallisesti, rikollisella toiminnallaan, kevytmielisellä elämällään tai muulla törkeällä tuottamuksella.

SOV.
Ammattiosastojen ja niiden luottamusmiesten tulee toimia väärinkäytösten estämiseksi.

Sairausajan palkkaetuuksien väärinkäyttö saattaa johtaa työsopimuslain säännösten perusteella työsopimuksen päättämiseen.

Tuon mukaan sairausajan palkka kyllä riippuu siitä minä päivänä sattuu olemaan sairaana. Ja saunalisätkin tulee ainakin osalle porukasta mukaan myös sairausajan palkkaan.

Kannattaa muuten lukea tuo paperiliiton tessi, valottaa aika monta juttua tähänkin keskuteluun osallistujille...

Mielenkiintoista muuten, tuo sopimushan antaa jo nyt mahdollisuuden puuttua sairaslomien väärinkäyttöön. (kevytmielinen elämä=kännissä...)

IsoDino sanoi:
Kakku sanoi:
Olisko sun aihetta olla uskomatta kaikkea mitä lehdissä kirjotellaan? Aika kovan tuntipalkan ovat saaneet tuohonkin kehitettyä, itelläni kun keskituntiansio on siinä 14.5e luokkaa.
Itselläni on suurinpiirtein samaa luokkaa. Eli tuokin on taas ollut työnantajapuolen laskuoppien mukaan saatu keskituntiansio (siis se joku 26e/h).
26e/h on varmaan työnantajan kulut. Silloinhan luvut täsmää ihan hyvin. Käytännössä tehtaan maksama 26 euroa on sivukulujen jälkeen about 15-16 euroa duunarille bruttona. Ihmettelen kyllä jos paperiduunari saa noin pientä palkkaa KTA, toihan on reippaasti alle tilastoidun keskiansion Suomessa ja KTA:ssa on kuitenkin ne saunalisät :) ynnä muut haittalisät mukana.
Tilastokeskus http://www.stat.fi/til/saind/index.html

Markku sanoi:
26e/h on varmaan työnantajan kulut. Silloinhan luvut täsmää ihan hyvin. Käytännössä tehtaan maksama 26 euroa on sivukulujen jälkeen about 15-16 euroa duunarille bruttona. Ihmettelen kyllä jos paperiduunari saa noin pientä palkkaa KTA, toihan on reippaasti alle tilastoidun keskiansion Suomessa ja KTA:ssa on kuitenkin ne saunalisät :) ynnä muut haittalisät mukana.
Tilastokeskus http://www.stat.fi/til/saind/index.html

tämän päivän Turun Sanomat kertoo, että paperikoneenkäyttäjän tuntipalkka on 25 euroa/tunti eli 150 mk...

lehden mukaan vuosiansio nousee 50 000 euroon. :kippis1:

Delmonte sanoi:
Mielenkiintoista muuten, tuo sopimushan antaa jo nyt mahdollisuuden puuttua sairaslomien väärinkäyttöön. (kevytmielinen elämä=kännissä...)

Niin, kukahan se sitten käytännössä noihin puuttuisi...Jos luottamusmiehet alkavat asiaa viedä eteenpäin, luottamusmiehelle voi tulla tukala olo akvaariossa. Jos taas työnantaja siihen puuttuu jotakin kautta, tulee mieleen se Pulkkisen radiotoimittaja, joka otti aina yhteyttä liittoon. Sitten liiton miehet kertoo, miten jätkää taas rankaistaan siitä, että se viihdyttää itseään raskaiden töiden jälkeen. Melkoisen hankala tilanne, ja varmasti työnantajalla on tarpeen ja käytettävissä olevien ratkaisukeinojen välillä semmoinen yhteys, että alkaa epätoivo hiipiä puseroon. Nyt pitäisi keksiä keino tuohon ja ei ainakaan työntekijöiltä ole mitään järkevää tullut. Tuleekohan sieltä koskaan mitään?

Noista ylitöistä sen verran, että nykyään tämä liiton voima ja sen perinteet ovat vielä vahvana, mutta kyllähän noita ylitöitä voisi ajatella hieman samanlaisena tilanteena kuin sota-ajan kriisiä. Yksi ukko kaatui ja linja pettää. Jos silloin kysytään, kuka menisi paikkaamaan, niin eikö löydy vapaaehtoisia? Tuskin siellä tarvitsee johtajien kysellä tai neuvotella miesten kanssa sillä aikaa, kun miehistö keksii, miten päästäisiin laistamaan hommista. Kuitenkin jos linja pettää, niin voi olla jatkoelämä melkoisen erilaista.

:whip:

jarre55 sanoi:
tämän päivän Turun Sanomat kertoo, että paperikoneenkäyttäjän tuntipalkka on 25 euroa/tunti eli 150 mk...

Oliko turun sanomilla tähän jotain muutakin lähdettä kuin yksittäinen(kaksittainen) paperimies? Ei sinällään minäkin kuulen joka kerta kotikylillä käydessä valittelua siitä, kuinka tänä vuonna ei tule palkkaa kuin 49 900e. Mutta jos katsotaan vuosiansioita ja viralisia tilastoja, niin paperialan työntekijöiden vuosiansio elinkeinoelämän keskusliiton mukaan on 39 350e/vuosi. Se oikeuttaa ykköstilaan EK:n tilastossa työntekijöiden osalta.

Edit korjataan lukua vuoden 2004 keskimääräinen vuosiansio oli 40 744e/vuosi, toi aikaisempi luku on vuodelta 2003.

Delmonte sanoi:

Tuo ei ollut yhtään hauskaa. Missään ei sanota, että sairaslomalla ei saa olla kännissä. Se ei ole kielletty. Se voi olla kiellettyä tai sairaslomien väärinkäyttöä jos haet sairaslomaa sen takia, että olet jo kännissä.
Mm. meidän ikivihreä Rosa Meriläinenhän on esiintynyt sairaslomallaan baarissa alkoholin vaikutuksen aikana ja hänelle olisi sitten kuulunut irtisanominen työstään. Tosin Rosa oli hakenut sairaslomaa ennen kuin oli alkanut pämppäämään ja syynä oli stressi tm. Ja alkoholihan on todettu hyväksi stressin poistajaksi.
Itse olen esim. matkustellut ulkomailla sairaslomalla, kun palkka juoksee. Syynä tosin oli työtapaturma, missä loukkasin käteni puolivakavasti. n. 20 tikkiä ja luut pihalla.
Se mikä sairaslomalla on kiellettyä on esim. jos olet hakenut sairaslomaa selästä ja samalla sairasloma-ajalla rakennat omakotitaloasi. Näin on käynyt mm. meidän tehtaalla, että mies sai monoa, mutta työtuomioistuin tuomitsi työnantajan n. 150 000mk korvauksiin laittomasta irtisanomisesta, koska ei ollut annettu ollenkaan varoitusta.

Markku sanoi:
Ihmettelen kyllä jos paperiduunari saa noin pientä palkkaa KTA, toihan on reippaasti alle tilastoidun keskiansion Suomessa ja KTA:ssa on kuitenkin ne saunalisät :) ynnä muut haittalisät mukana.

Niinpä. Ei ne paperimiehen palkat ihan taivaissa ole!

jarre55 sanoi:

Tuo 50 000 euroa vuodessa pitää paikkansa, jos on täydet ikälisät ym.

Olen toisen polven paperimies, mutta ihan erilaisissa tehtävissä kuin isäni oli. Isäni oli paperikoneen hoitaja, ennen kuin lähti putkeen. Ja hänellä vuosiansiot oli yli 50 000 euroa, joka on sieltä ihan kärkipäästä.
Vuosiansiot liikkuu n. 20 000-hiukan yli 50 000 euron välillä ja omat tämän hetkiset tulot menee vain tuonne puoleenväliin. Parhaimmillaan, jos työt jatkuu niin vuosiansiot tulee nousemaan tämän hetkisen sopimuksen mukaan n. 40 000 euroon ja sitten tulee raja vastaan, jos sitten en vaihda työtehtävää jossain välissä, kuten olen tehnyt n. 1-3 vuoden välein.

Delmonte sanoi:
Ulkoistamisessahan on kyse lähinnä siitä, että Firma keskisttyy siihen mitä se osaa parhaiten. Eli vaikkapa tässä tapauksessa paperin tekemiseen, siivoaminen tai vielä olennaisempana osana kunnossapito taas sujuu paljon paremmin siihen erikoistuneelta firmalta. ei kyse ole niinkään yksittäisten työntekijöiden tuottavuudesta vaan enemminkin firman toimivuudesta.
Totta joka sana. Mutta lopulta sillä ei ole mitään väliä, onko huonon tuottavuuden syynä yksittäisen yksittäisen työntekijän vetelyys vai organisaation toimimattomus. Jos sama toimi voidaan hoitaa tehokkaammin ulkoistamalla, niin totta kai se kannattaa ulkoistaa.
Ja toisaalta onhan se mukava mennä kotiin perheen pariin illalla ja eikä hikoilla töissä, ei siinä kuitenkaan rahallisesti hirveästi häviä.
Ei välttämättä ole tarkoitus, mutta paljonpa se sitten lohduttaa kun kesäloma on kymmenessä pätkässä...
No jos se kotona vietetty aika kiinnosta, niin eikö kannattaisi tehdä maksimi määrä ylitöitä ja pitää ne vapaina? Näin maksimoit vapaa-ajan ilman että menetät euroakaan.
Toi mennään töihin kun jaksetaan saattaa toimia jossain muualla, mutta ei prosessiteollisuudessa.
Luonnollisesti asia on juurikin näin. Vastasin vain Dinon uteluun siitä, olenko valmis siihen vaihtoehtoon, että työnanataja lomauttaisi minut. Oikeastaan minut kuuluukin lomauttaa jos minulle ei olisi tarjota työtä tai työpanokseni ei ole työnantajaa tyydyttävällä tasolla.

IsoDino sanoi:
Tuo ei ollut yhtään hauskaa. Missään ei sanota, että sairaslomalla ei saa olla kännissä. Se ei ole kielletty. Se voi olla kiellettyä tai sairaslomien väärinkäyttöä jos haet sairaslomaa sen takia, että olet jo kännissä.
En minä missään vaiheessa sanonut, ettei sairaslomalla tai omalla ajalla yleensäkään saisi olla kännissä. Ja kyllähän tätä oikeutta paperimiehet(kin) käyttävät huolella hyväkseen. Työehtosopimuksen sanamuoto on kuitenkin seuraava:
paperi TES sanoi:
Sairausajan palkkaa ei makseta, jos työntekijä on aikaansaanut sairauden tai tapaturman tahallisesti, rikollisella toiminnallaan, kevytmielisellä elämällään tai muulla törkeällä tuottamuksella.
Eikö tuota muka voi tulkita niin, että kännissä kohellettu onnettomuus ei oikeuta sairausajan palkkaan. Vai mikä tuon kevytmielinen elämä kohdan tarkoitus sitten on ?

Luulen upm:lläkin(jossa taidat olla töissä?) olevan nollatoleranssi alkoholin suhteen, eli kyllä kännissä töiden tekeminen onkin sitten aikamoinen rike.
Vaikka kyllähän vakituinen A-ongelman omaava työntekijä aikapitkään pystyy vetkuttelemaan, ennenkuin tehtaan ovi avataan viimeisen kerran.

IsoDino sanoi:
Niin nehän ovat vain suomalaisen teollisuuden parhaimmat tai toiseksi parhaimmat laskutavasta riippuen. Kyllä teillä menee huonosti...

IsoDino sanoi:
Tuo 50 000 euroa vuodessa pitää paikkansa, jos on täydet ikälisät ym.
... Parhaimmillaan, jos työt jatkuu niin vuosiansiot tulee nousemaan tämän hetkisen sopimuksen mukaan n. 40 000 euroon ja sitten tulee raja vastaan, jos sitten en vaihda työtehtävää jossain välissä, kuten olen tehnyt n. 1-3 vuoden välein.

40k vuodessa ja hanskat tippuu maahan aina ku siltä tuntuu. Tehtaalle tulee jättitappiot - ei oo meidän murhe! Vaan se on teidän muiden suomalaisten murhe... jos metsäteollisuus lähtee käy kaikille huonosti!1!

Ja että joutuis vielä olemaan joka neljännen juhannuksen kiinni (josta kyl tulis hyvät korvaukset)... käsittämätöntä! jos mä olisin poliisi, sairaanhoitaja tai bussikuljettaja ois hanskat jääny himaan jo aikoja sitten.

summa summarum, eipä tule mieleen toista työpaikkaa jossa tollasella asenteella sais noin hyvää liksaa. Palkka ei näemmä tuo vastuuta, niin kuin muilla aloilla.

Heti saikulle, sit lakkoon!

Delmonte sanoi:
Eikö tuota muka voi tulkita niin, että kännissä kohellettu onnettomuus ei oikeuta sairausajan palkkaan. Vai mikä tuon kevytmielinen elämä kohdan tarkoitus sitten on ?

Luulen upm:lläkin(jossa taidat olla töissä?) olevan nollatoleranssi alkoholin suhteen, eli kyllä kännissä töiden tekeminen onkin sitten aikamoinen rike.
Vaikka kyllähän vakituinen A-ongelman omaava työntekijä aikapitkään pystyy vetkuttelemaan

Sillain se varmaan voidaan tulkita, mutta kuinka todennäköistä on, että sattuu onnettomuus kännissä, josta haetaan sairaslomaa. Hmmmm... mahdollista, muttei mitenkään yleistä.

Meillä on alkoholin suhteen nollatoleranssi. Eli jos on alkoholin vaikutuksen alaisena, niin tulee varoitus. Voidaan kai antaa vielä toinenkin varoitus sillä ehdolla, että alkoholisoitunut työntekijä suostuu hoitoon ohjaukseen.

mass sanoi:
Heti saikulle, sit lakkoon!

Mä olin viime vkolla lakossa, sitten olin pekkasilla, sitten oli pyhäpäivä, ja muita vapaita ja sitten olen ollut saikulla. Eli töissä viimmeksi vajaa 2 viikkoa sitten. :rolleyes:

Panokset kovenee

hesari sanoi:
Tähtinen: Työehdoista joustettava tai paperitehtaita on lopetettava
Julkaistu 1:24

Arto Tähtinen

Pienimpiä paperitehtaita ajetaan alas lopullisesti jo muutaman vuoden sisällä, jos paperiteollisuuden tiukoista työehdoista ei nyt jousteta, sanoo Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Arto Tähtinen.
"Viisi vuotta, ja sitten myönnettäisiin, ettei tuottavuusongelmia pystytä ratkaisemaan. Jos tuottavuuden esteet saataisiin kenenkään etuisuuksia polkematta raivattua pois, pelkästään sillä pärjättäisiin kymmenen vuotta suhteessa kilpailijoihin", hän sanoo.

Työnantajat vaativat parhaillaan sovittelussa olevissa paperiteollisuuden työehtoneuvotteluissa joulun ja juhannuksen seisokkipäivistä luopumista, vuosiloman pätkimistä useampaan osaan, 12 tunnin työvuoroja sekä mahdollisuutta teettää tehtailla työtä alihankintana. Lisäksi työnantaja vaatii, ettei kahdelta ensimmäiseltä sairauspäivältä makseta palkkaa.
Paperiliiton mukaan työnantaja haluaa yksipuolisesti päättää muun muassa työajoista ja vuosilomista. Tähtisen mukaan paperipomot ovat ainoastaan esittäneet työryhmää, joka pohtisi työaikatavoitteita.
Paperiliitto kertoi julkisuudessa tosin jo talvella ehdottaneensa kyseistä työryhmää.

Uusiin vaatimuksiin paperiväki törmää Tähtisen mukaan kymmenen vuoden kuluttua.
"Kyllähän se niin on koko ajan. Kaikkiallahan teollisuus perustuu siihen, että massatuote pitää pystyä tekemään alenevilla kustannuksilla. Koska tuotteen hinta laskee koko ajan, kustannuksia pitää voida vähentää", hän sanoo.

Metsäteollisuuspomot ovat aikoinaan itse tehneet Paperiliiton kanssa tiukkoja työehtosopimuksia, joista Tähtinen nyt yrittää rimpuilla irti.
Vaikka neuvottelukevät on ollut poikkeuksellisen rauhaton, ei Tähtinen halua rajoittaa lakko-oikeutta. Hän sanoo kuitenkin edellyttävänsä kummaltakin osapuolelta sitä, että toimitaan sääntöjen mukaan.
Työnantajan uhkausta kahden viikon työsulusta ja palkanmaksun lopettamisesta hän perustelee sillä, että alalle oli saatava työrauha.

Ainakaan vielä ei palkkojen alentamisesta ole ollut puhettakaan, vaikka suomalaisen paperimiehen vuosipalkka on toistakymmentä prosenttia korkeampi kuin Ruotsissa, Tähtinen sanoo.
Tällä kertaa Paperiliitto oli valmis tekemään tuloratkaisun mukaisen sopimuksen. Metsäteollisuus päätti kuitenkin jo keväällä 2004, että sille tupopöydän herkut eivät maistu.
"Ei varmasti noin tehty, vaan meidän tavoitteidemme asettelu on käynnistynyt tuolloin. Syksyllä EK:sta ilmoitettiin meille, että tupossa ei voida hoitaa alihankinta-, seisokki- ja poissaolokysymyksiä. Meille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin että me hoidamme tämän itse", johtaja Arto Tähtinen sanoo.

Toki osa on myös painostusta työntekijöitä kohtaan, mutta on tuossa haastattelussa aika huolestuttavia piirteitä mukana... Ja jotenkin voisin veikata, että paperimiehille koittaa tulevaisuudessa uudenlaiset ajat.

Sitten vaan tehdasveikkaus pystyyn. Mä en halua omia sanoa alkuun, koska pahoin pelkään, että kotikylä on yksi paikkakunta jossa kolahtaa.

Delmonte sanoi:
Originally Posted by hesari
Tähtinen: Työehdoista joustettava tai paperitehtaita on lopetettava
Julkaistu 1:24

Arto Tähtinen

Pienimpiä paperitehtaita ajetaan alas lopullisesti jo muutaman vuoden sisällä, jos paperiteollisuuden tiukoista työehdoista ei nyt jousteta, sanoo Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Arto Tähtinen.

Niin. Paperimies on aivopesty "Annat pirulle pikkusormen ja se vie koko käden"-sloganilla niin pahasti, ettei paperimies ymmärrä, että tänä päivänä sloganissa lukee "Annatko tänään pirulle pikkusormen vai luovutko huomenna väkisin koko kädestä?".

Täällä on monessa yhteydessä verrattu Suomen työvoimakuluja suhteessa vaikkapa Saksaan. Mutta onko näissä nyt verrattu työntekijälle maksettavaa palkkaa, vai sitä työntekijästä tulevaa kokonaiskustannusta? Jos jälkimmäistä, niin luulenpa että Suomi on aika kallis työvoiman puolesta monessa muussakin alassa. Eikös Suomi kuitenkin aika saatanan kallis maa ole ottaa duunari töihin, siis jos nämä pakolliset kaikkia työantajalla tulevat muut maksut otetaan mukaan? Vai onko sekin jotenkin duunarin vika?

Delmonte sanoi:
Niin nehän ovat vain suomalaisen teollisuuden parhaimmat tai toiseksi parhaimmat laskutavasta riippuen. Kyllä teillä menee huonosti...

Niitähän ei verrata tietenkään muihin duunareihin, puhumattakaan työn vaativuudesta ja kuormittavuudesta. Niitä verrataan Herroihin. Oikeasti on nääs väärin, että joku tosta vaan saa tiätsä optioita eikä tee mitään (muuta kuin maksaa vaikkapa paperimiehille palkan) oikeaa työtä.

Kysyisin myös solidaariselta saurukselta, mikä on liittonne kanta vanhempainlomien työnantajalle aiheuttamien kulujen tasaamiseen nykyistä paremmin ?

Mikä on liiton kanta ulkomaisen työvoiman päästämiselle Suomen työmarkkinoille ?

.,.

Delmonte sanoi:
Sitten vaan tehdasveikkaus pystyyn. Mä en halua omia sanoa alkuun, koska pahoin pelkään, että kotikylä on yksi paikkakunta jossa kolahtaa.
Veikkaan ettei siinä kauaa nokka tuhise, kun joku kotoinen paprutehdas on kärrätty rajan yli Venäjän puolelle.

Timba79 sanoi:
Mutta onko näissä nyt verrattu työntekijälle maksettavaa palkkaa, vai sitä työntekijästä tulevaa kokonaiskustannusta? Jos jälkimmäistä, niin luulenpa että Suomi on aika kallis työvoiman puolesta monessa muussakin alassa. Eikös Suomi kuitenkin aika saatanan kallis maa ole ottaa duunari töihin, siis jos nämä pakolliset kaikkia työantajalla tulevat muut maksut otetaan mukaan? Vai onko sekin jotenkin duunarin vika?
Kyllä, duunari äänestää demaria ja maksamalla SAK:n jäsenmaksuja tukee SDP:n ja Vasemmistoliiton vaalikamppanjaa, jotka taas...

Jortsu sanoi:
Kyllä, duunari äänestää demaria ja maksamalla SAK:n jäsenmaksuja tukee SDP:n ja Vasemmistoliiton vaalikamppanjaa, jotka taas...

Ja miten tämä taas liittyi mitenkään tuohon minun kommenttiini?

Status
Viestiketju on suljettu.

Suositut

Back
Ylös Bottom