työ, mistä saa hyvin palkkaa ?

Originally posted by Dragon

Maailma on kuule ihmeellinen paikka. Käypäs kattomassa siellä kokoamislinjastolla ensin - kommentoi vasta sen jälkeen.

Kyllähän insinööri voi olla linjalla töissä. Tarvii vaan muistaa, että jos insinööri on linjalla kokoamassa puhelimia, niin ei Nokia ole hakenut häntä siihen tehtävään.

Itse ainakin ymmärsin tämän väittelyn alkaneen siitä virheelisestä tiedosta, jonka mukaan nokia haluaisi palkata inssejä linjalle kokoamaan puhelimia. Näinhän ei ole, jotkut vaan joutuvat henkensä pitimiksi tekemään näitä valintoja.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Originally posted by Hippa
Kyllä se 40 tuntia tulee aika äkkiä täyteen ala-asteen opettajillakin.

...HYVIN läheisesti ala-asteen opettajan ammattia seuranneena sanoisin tuntevani ainakin jokusen erikoistapauksen jossa ei tule :) Ala-asteen "aineet" eivät ole 5-sivuisia esseitä, ja muissa kokeissa on tilaa vastaukselle n. 10 sentin viiva. Kyllä ne paperit vaihtoivat pinoa melko vauhdilla, kun oli jonkun vuoden kokemus tarkastamisesta...

Vanhempien tapaamisiin ei nyt kovin paljon aikaa mennyt, jos jokusen kerran vuodessa pidettävät vanhempainillat ei ole "paljon". Tämä tietysti riippuu, jos luokalle sattuu poloinen Jani-Petteri jonka vanhemmat ovat koko ajan soittelemassa. Menee kuitenkin kategoriaan erikoistapaukset.

Nyt nähtyäni sekä opettajan että IT-työläisen arkea, työtunnit edellisellä olivat selkeästi vähemmässä. Siihen en ota kantaa kumpi on raskaampaa, itse hajoaisin pieniksi palasiksi jos joutuisin kuuntelemaan karjuvia ipanoita työkseni. Mutta kummasti nuo opettajat tuntuvat olevan iltapäivisin vapaalla useita tunteja aikaisemmin kuin me IT-alan veturit...eikä amuherätyksetkään kovin usein kahdeksan aamuja ole.

Originally posted by kiewi
Noialla tuotteen x tuotelinjalla on paljon inssejä jotka esim. suunnittelee, kodaa ja testaa tuotteen ohjelmiston. Nekin inssit on (nokian?) slangissa tuotelinjalla vaikkei ne nyt oikeasti missään liukuhihnan ääressä nökötä.

Eivätkä ole, nimim. "ohjelmistoa koodannut, linjalla työskentelemätön". Tai tiedä sitten slangista mitä teillä päin käytetään...

Originally posted by Ripe
Product line = tuotantolinja, eikä tarkoita liukuhihnaa. Käytetään esim. puhuttaessa R & D:stä.

Lisänä soppaan - "tuotepuoli" (erotuksena Noksun muista osista jotka eivät ihan suoranaisesti ole suunnittelemassa tuotteita). Eli ne koderit, ohjelmiston testaajat, kovosuunnittelijat. Ei ole käsitteenä missään tekemisissä fyysisten kokoonpanolinjojen kanssa R&D-henkilöstön puheissa, vaan viittaa enemmän siihen miten Noksun tuotekehitys on organisoitu. Tuotepuolella olen työskennellyt, linjalla en :)

No joo, menee epäolennaiseksi.

Täl palstalla on ihme ominaisuus kun useisiin puheenaiheisiin syntyy joku ihme sivuvääntö jota vatkataan hullun lailla.

Tästäkin työpaikka-aiheesta on seurannut ankara kiista jostain Nokian tuotantolinjalla työskentelevistä insseistä.

Aivan kuten tuo thread "kaikki Tony Halmeen Puheet", lähti aivan omille urilleen pakolaispolitiikan myötä. Ja alkuperäinen aihe unouhtui tyystin.

Kummallista.

Hyvä pointti tarkemolta. Niinhän nää yleisen puolen jutut tuppaa aika usein menemään off-topiciksi jossain vaiheessa. Se on sitten makuasia, harmittaako se vai.

Aiheesta: tietääkö joku tai onko itse laki-immeinen ja kehtaa sanoa, että paljonko asianajajat tienaavat 1) uran alussa 2) kokeneempana asianajana 3) tuomarina (eikös siihenkin hommaan varatuomarin tutkinnon eli korkeemman korkeakoulututkinnon lakioppia suorittanut pääse?)? Mikä lie asianajajien työtilanne nykyään? Mihin hommiin asianajat tyypillisesti sijoittuvat (muut kuin yksityiset lakitoimistot)?

Ihan mielenkiinnosta noita utelen, kun on aina itellä ollut sellainen käsitys, että myös Suomessa asianajajat tienaavat aika hyvin.

Originally posted by Iivili

Aiheesta: tietääkö joku tai onko itse laki-immeinen ja kehtaa sanoa, että paljonko asianajajat tienaavat 1) uran alussa 2) kokeneempana asianajana 3) tuomarina (eikös siihenkin hommaan varatuomarin tutkinnon eli korkeemman korkeakoulututkinnon lakioppia suorittanut pääse?)? Mikä lie asianajajien työtilanne nykyään? Mihin hommiin asianajat tyypillisesti sijoittuvat (muut kuin yksityiset lakitoimistot)?

Ihan mielenkiinnosta noita utelen, kun on aina itellä ollut sellainen käsitys, että myös Suomessa asianajajat tienaavat aika hyvin.

Riippuu täysin siitä minne menet töihin.
Jossain valtion hommissa varatuomarin tai ainakin tuomarin titteli voi olla edellytys, mutta palkka silti luokkaa <3000 tai 3500/kk tjsp. Toki nousee sitten ikälisien myötä :rolleyes:

Yksityisellä aloittava junior-asiananaja ei kummoisia tienaa mutta siellä on mahdollisuus päästä kohtuuajassa mukavalle tilille. Suuret ansiot seuraavat kokemusta, NÄYTTÖJÄ ja sen myötä mahdollistuvaa osakkuutta yksityisessä firmassa. Näitähän tuolta huipputuloisten joukosta sitten löytyykin.

Varsinaisesta tuomarin hommasta en osaa sanoa mitään, paitsi että siihen todella tarvitsee varatuomarin tutkinnon, joka ennen ainakin erosi tuomarin vastaavasta lähinnä sillä että tämä oli lisäksi istunut tietyn määrän käräjillä jne.

Originally posted by tarkemo
Täl palstalla on ihme ominaisuus kun useisiin puheenaiheisiin syntyy joku ihme sivuvääntö jota vatkataan hullun lailla.
Offtopic-aiheita varten tuolla threadiin vastaus-napin vieressä on aloita uusi thread-nappi, jota emme kuitenkaan ole oppineet käyttämään. Lähes poikkeuksetta sitä käyttävät vain rookiepakkislaiset vahingossa yrittäessään vastata samaa threadiin.
Siis pointti oli että offtopicit ovat keskustelun ehdotonta rikkautta mutta emme jostain syystä osaa erottaa sitä alkuperäisestä, eikä tähän sen kummemmin ketään ole ohjattukaan esim modejen toimesta.

Originally posted by Iivili

3) tuomarina (eikös siihenkin hommaan varatuomarin tutkinnon eli korkeemman korkeakoulututkinnon lakioppia suorittanut pääse?)?

Oikiksesta valmistuneet lienevät vieläkin OTK:ja, eli Oikeustieteen kandidaatteja. Sitten puoli vuotta (?) kestävän huonolla palkalla tehtävän tuomioistuinharjoittelun eli auskultoinnin jälkeen saa varatuomarin tittelin. Läheskään kaikki oikiksesta valmistuneet ei tätä auskultointia tee.

Nämä auskultoijat toimivat sitten erinäköisissä tehtävissä, myös "tuomarin" tehtävissä vähäpätöisissä jutuissa. Murhakeissejä ei harjoittelijat taida päästä tuomitsemaan.

Originally posted by JSmith
Eivätkä ole, nimim. "ohjelmistoa koodannut, linjalla työskentelemätön". Tai tiedä sitten slangista mitä teillä päin käytetään...

Jaa. Mä kävin kyllä koulut sen takia ettei tarvihe alkaa töissä enää kodaileen...

Kyllä tuotelinjasta puhutaan ihan yleisesti nokialla. Jokaiselle se sitten voi tarkoittaa vähän eri asiaa.

Aiheenahan oli alunperin hyvä palkkaiset hommat. Kuitenkaan hyvä palkka ja työn mielekkyys eivät välttämättä korreloi. Jos joku on viellä vailla kesätöitä, niin tässä yksi miehinen homma ensi kesäksi:
http://www.happyfilm.org :lol2:

Ps. Ei tarvitse kertoa, jos sait paikan!

...HYVIN läheisesti ala-asteen opettajan ammattia seuranneena sanoisin tuntevani ainakin jokusen erikoistapauksen jossa ei tule :) Ala-asteen "aineet" eivät ole 5-sivuisia esseitä, ja muissa kokeissa on tilaa vastaukselle n. 10 sentin viiva. Kyllä ne paperit vaihtoivat pinoa melko vauhdilla, kun oli jonkun vuoden kokemus tarkastamisesta...

Vanhempien tapaamisiin ei nyt kovin paljon aikaa mennyt, jos jokusen kerran vuodessa pidettävät vanhempainillat ei ole "paljon". Tämä tietysti riippuu, jos luokalle sattuu poloinen Jani-Petteri jonka vanhemmat ovat koko ajan soittelemassa. Menee kuitenkin kategoriaan erikoistapaukset.

Sinä tunnet sitten varmaan joko huipputehokkaita tai sitten vähän lunkimmin ottavia opettajia. ;)

Eivätkä nuo oppilaiden ongelmat, oppilashuolto- ja johtoryhmien kokoukset, vanhempainillat, luokkaretket, jälki-istuntojen valvonnat yms. yms. suinkaan ole erikostapauksia tai poikkeuksia opettajan arjessa. Jopa meillä aineenopettajilla riittää kaikenlaista ylimääräistä kivaa, saati sitten luokanopettajilla.

En nyt ole ihan varma, mutta haistan taustalta hitusen "25-viikkotuntia-on-tosi-kevyttä-eihän-se-oo-kuin-25-tuntia" -asennetta. Ei siinä mitään, kunhan muistat vain että se ei pidä paikkaansa. :)

Originally posted by AKV
En nyt ole ihan varma, mutta haistan taustalta hitusen "25-viikkotuntia-on-tosi-kevyttä-eihän-se-oo-kuin-25-tuntia" -asennetta.

Ei ole kevyttä - ainakaan mulle! Ihan oikeasti, vaihteeksi jopa tiedän mistä puhun kun opettajien työtä olen about 19 vuotta sivusta seurannut ennen kotoa pois muuttoani. Totesin vain, että vähemmillä absoluuttisilla tunneilla selviää jos ei haali kaikkia mahdollisia iltapäiväkerhoja ynnä muita (ja kuten sanoin, ne nostavat sitä palkkaa surkeasta vähän paremmaksi, paitsi että vanhemmilla opettajilla voi olla etuajo-oikeus lisätuntien keräämiseen...).

Kaikki kunnia opettajille, en tosissaankaan kestäisi sitä duunia, mutta en myöskään sano että se olisi jotenkin suhteessa vielä raskaampaa kuin esim. hoitajien ynnä muiden 7-8 tuntia päivässä paahtavien. Koulutusta toki vaaditaan ja luonnetta.

Yläasteen ja lukion aineenopettajat ovat sitten jo erikseen - päivät ovat pidempiä, monesti ihan sitä perinteistä kahdeksasta neljään. Heilläkin on samat pitkät lomat.

Kyllä mäkin aikanaan olin kuorossa ei-oo-opella helppoa. Kunnes menin itse kokopäivätöihin teollisuuteen :) Palkat on luokanopettajilla perseestä, olen samaa mieltä, mutta tuo kahdelta-kotiin on edes jonkinlainen kompensaatio, puhumattakaan melkein kolmen (vittu, KOLMEN) kuukauden kesälomasta.

Sitä ei paljon heilauta vaikka olisi kahdestikin viikossa parin tunnin iltanakkeja, joilla päivä saattaa saavuttaa jopa 7 tuntia.

edit: veikkaisin yhdistelmää sopivan lunkisti ottamisesta ja rautaisesta kokemuksesta

Ei ole kevyttä - ainakaan mulle! Ihan oikeasti, vaihteeksi jopa tiedän mistä puhun kun opettajien työtä olen about 19 vuotta sivusta seurannut ennen kotoa pois muuttoani. Totesin vain, että vähemmillä absoluuttisilla tunneilla selviää jos ei haali kaikkia mahdollisia iltapäiväkerhoja ynnä muita (ja kuten sanoin, ne nostavat sitä palkkaa surkeasta vähän paremmaksi, paitsi että vanhemmilla opettajilla voi olla etuajo-oikeus lisätuntien keräämiseen...).

Kaikki kunnia opettajille, en tosissaankaan kestäisi sitä duunia, mutta en myöskään sano että se olisi jotenkin suhteessa vielä raskaampaa kuin esim. hoitajien ynnä muiden 7-8 tuntia päivässä paahtavien. Koulutusta toki vaaditaan ja luonnetta.

Yläasteen ja lukion aineenopettajat ovat sitten jo erikseen - päivät ovat pidempiä, monesti ihan sitä perinteistä kahdeksasta neljään. Heilläkin on samat pitkät lomat.

Kyllä mäkin aikanaan olin kuorossa ei-oo-opella helppoa. Kunnes menin itse kokopäivätöihin teollisuuteen :) Palkat on luokanopettajilla perseestä, olen samaa mieltä, mutta tuo kahdelta-kotiin on edes jonkinlainen kompensaatio, puhumattakaan melkein kolmen (vittu, KOLMEN) kuukauden kesälomasta.

Sitä ei paljon heilauta vaikka olisi kahdestikin viikossa parin tunnin iltanakkeja, joilla päivä saattaa saavuttaa jopa 7 tuntia.

edit: veikkaisin yhdistelmää sopivan lunkisti ottamisesta ja rautaisesta kokemuksesta

OK. En minäkään ryhtyisi vertailemaan opettajan työn raskautta sen kummemmin muihin ammatteihin. What's the point? Tottakai opettajan työssä on paljon tekijöitä, jotka tekevät siitä haastavan ja stressaavan, mutta niin on monissa muissa töissäkin. En näe kovin hedelmällisenä tappelua aiheesta "mun-työ-on-kovempaa-kuin-sun". :rolleyes:

Kyllähän tuo kesäloma on ihan kiva kieltämättä, mutta muistetaanpa nyt kuitenkin se, että se ei ole se päällimmäisin asia mitä opettajan työstä kannattaa ajatella. Liian paljon törmää asenteeseen "toihan on ihan vitun helppoo, 3 kuukautta lomaa joka kesä, eihän tossa oo mitään järkee, kyl mäkin pystyn tohon" ...

Off-topic: minäkin seurasin 19 v sivusta erityisopettaja-isäni taistelua ongelmatapaustensa puolesta/vastaan ja vannoin, ettei minusta koskaan tulisi opettajaa. Sitten kun erään pitemmän sijaisuuden aikana päädyin itse tekemisiin ongelmatapauksien kanssa, niin tajusin että tätähän minä haluan tehdä työkseni isona. Ei ole :david: kauas puusta pudonnut ...

quote:Originally posted by sama
Höpö höpö...
Nokian ins / DI aloituspalkat 2100 - 2500 euroa per kk - alle 2000 teknikot tai ei ins /Di koulutustusta vastaavat paikat

Muutenkin Ins / Di koulutuksella on paras hyötysuhde palkka / vaativuus. Lisäksi esim Nokialla mahdollisuus työskennellä ulkomailla - itse olin 2 vuotta ulkomailla ja maksoin tällä 15 vuoden asuntolainan pois
Ok työskentelet Nokian leivissä. Oletko koskaan työskennellyt alihankkijan leivissä. Paskempi palkka, ei etuuksia, eikä saa edes käyttää firman punttisalia, ne kun on vain tarkoitettu vakituisille.

Kuinka paljon Nokialla on vakituisia ja kuinka paljon on alihankkijoiden kautta työntekijöitä?

Elikäs olen Nokian alihankkijallla töissä nyt kolmas vuosi menossa ja pohja koulutksena insinööri tutkinto. Palkat ovat täysin kiinni työnantajasta sekä sijaintipaikakunnasta. Meillä on ympäri suomea toimistoja ja esim. jos olet Tampereen toimistossa töissä saat samasta hommasta enemmän palkkaa kuin se kaveri, joka on jossain pienemmällä paikkakunnalla töissä niinkuin allekirjoittanut.

Aloitus palkka on tosiaankin täysin kiinni työnantajasta, mutta meillä täällä se oli aikanaan vastavalmistuneella inssillä markoissa 11 500 ja jos oli töissä Tampereen toimipisteessä niin sitten noin 1000mk enemmän.

p.s Nokia repii voittonsa alihankkijoiden selkänahasta ja alihankkijat repivät voittonsa työntek...;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom