Originally posted by AKV
En nyt ole ihan varma, mutta haistan taustalta hitusen "25-viikkotuntia-on-tosi-kevyttä-eihän-se-oo-kuin-25-tuntia" -asennetta.
Ei ole kevyttä - ainakaan mulle! Ihan oikeasti, vaihteeksi jopa tiedän mistä puhun kun opettajien työtä olen about 19 vuotta sivusta seurannut ennen kotoa pois muuttoani. Totesin vain, että vähemmillä absoluuttisilla tunneilla selviää jos ei haali kaikkia mahdollisia iltapäiväkerhoja ynnä muita (ja kuten sanoin, ne nostavat sitä palkkaa surkeasta vähän paremmaksi, paitsi että vanhemmilla opettajilla voi olla etuajo-oikeus lisätuntien keräämiseen...).
Kaikki kunnia opettajille, en tosissaankaan kestäisi sitä duunia, mutta en myöskään sano että se olisi jotenkin suhteessa vielä raskaampaa kuin esim. hoitajien ynnä muiden 7-8 tuntia päivässä paahtavien. Koulutusta toki vaaditaan ja luonnetta.
Yläasteen ja lukion aineenopettajat ovat sitten jo erikseen - päivät ovat pidempiä, monesti ihan sitä perinteistä kahdeksasta neljään. Heilläkin on samat pitkät lomat.
Kyllä mäkin aikanaan olin kuorossa ei-oo-opella helppoa. Kunnes menin itse kokopäivätöihin teollisuuteen
Palkat on luokanopettajilla perseestä, olen samaa mieltä, mutta tuo kahdelta-kotiin on edes jonkinlainen kompensaatio, puhumattakaan melkein kolmen (vittu, KOLMEN) kuukauden kesälomasta.
Sitä ei paljon heilauta vaikka olisi kahdestikin viikossa parin tunnin iltanakkeja, joilla päivä saattaa saavuttaa jopa 7 tuntia.
edit: veikkaisin yhdistelmää sopivan lunkisti ottamisesta ja rautaisesta kokemuksesta